Hulp bij zieke ranchu


Ze hoeft toch niet perse in een vijver? Aquarium kan prima. Zij is niet zozeer het probleem in het aquarium maar de wilde brasjes die haar lastig vallen Op forum is apart gedeelte waar je vissen kunt aanbieden.
Ah natuurlijk moet ze niet per se in een vijver, maar als ze in een vijver kan, geeft dat wel iets meer opties voor mensen die haar zouden willen/kunnen opvangen. Vandaar de vraag.
Ik zal ook eens kijken op dat deel van het forum!
 
Oké, nog één vraagje om het af te sluiten :')
Ik heb ondertussen een nieuw thuisje gevonden voor de ranchu. Mijn vraag is nu: als ik weer een nieuwe vis haal, gaat zich dan weer hetzelfde probleem voordoen? (Maw: houd ik ze best per twee of niet? Ik vind een groepje van 3 wel net iets leuker, maar als hetzelfde drama zich gaat voordoen, dan liever niet XD)
 
Oké, nog één vraagje om het af te sluiten :')
Ik heb ondertussen een nieuw thuisje gevonden voor de ranchu. Mijn vraag is nu: als ik weer een nieuwe vis haal, gaat zich dan weer hetzelfde probleem voordoen? (Maw: houd ik ze best per twee of niet? Ik vind een groepje van 3 wel net iets leuker, maar als hetzelfde drama zich gaat voordoen, dan liever niet XD)
Ha Romi. Ik heb net dit topic bij gelezen. Wat vervelend dat de problemen zijn ontstaan, en wat fijn dat er inmiddels een oplossing voor je ranchu is gevonden!
In principe zou het bijplaatsen van nog een vis moeten kunnen. Maar, wat erbij komt is ook erg afhankelijk van wat je al in je aquarium hebt wonen. Je twee vissen krijgen dan een nieuwe huisgenoot met wie het moet matchen. Die match maken is soms wat ingewikkelder als je bijvoorbeeld een vis hebt met een specifiek karakter (buitengewoon agressief, of buitengewoon rustig), handicaps, waardoor je, als je er een vis bijzet die niet goed 'past', onbalans krijgt (en daarmee mogelijk conflict).
Je hebt, als ik het goed begrepen heb, er nu twee mannetjes in he? Waarvan eentje duidelijk dominant, klopt dat? Ik heb zelf jarenlang twee goudvissen samen gehad (13 jaar, 2x man), waarbij de een duidelijk dominantie had over de ander, wat ook ten koste ging van de ander. Die alphaman is afgelopen zomer overleden. Sindsdien is de onderdrukte vis 'opgebloeid'. Hij is blind, en chronisch krakkemikkig, en oud, en ik heb lang getwijfeld of ik er een vis bij moest plaatsen. Uiteindelijk na veel advies van de helden op dit forum, is het gelukt om er twee sluiers (op leeftijd, m) bij te plaatsen, die bij @Olympus uit de vijver komen, en dat gaat voorbeeldig, en compleet conflictloos.
Dus, het moet zeker probleemloos kunnen, met 3 vissen, in theorie, maar ook erg afhankelijk welke vis je bij plaatst, en bij wie je hem plaatst. Er zijn anderen hier die hier beter over kunnen adviseren dan ik, maar ik zou in ieder geval zorgen dat je er een mannetje bij plaatst. Ik weet niet in hoeverre sluiermannen een alpha positie met elkaar bevechten. Hier bij mij in de bak is een alpha-structuur nu in ieder geval compleet afwezig.
 
Ha Romi. Ik heb net dit topic bij gelezen. Wat vervelend dat de problemen zijn ontstaan, en wat fijn dat er inmiddels een oplossing voor je ranchu is gevonden!
In principe zou het bijplaatsen van nog een vis moeten kunnen. Maar, wat erbij komt is ook erg afhankelijk van wat je al in je aquarium hebt wonen. Je twee vissen krijgen dan een nieuwe huisgenoot met wie het moet matchen. Die match maken is soms wat ingewikkelder als je bijvoorbeeld een vis hebt met een specifiek karakter (buitengewoon agressief, of buitengewoon rustig), handicaps, waardoor je, als je er een vis bijzet die niet goed 'past', onbalans krijgt (en daarmee mogelijk conflict).
Je hebt, als ik het goed begrepen heb, er nu twee mannetjes in he? Waarvan eentje duidelijk dominant, klopt dat? Ik heb zelf jarenlang twee goudvissen samen gehad (13 jaar, 2x man), waarbij de een duidelijk dominantie had over de ander, wat ook ten koste ging van de ander. Die alphaman is afgelopen zomer overleden. Sindsdien is de onderdrukte vis 'opgebloeid'. Hij is blind, en chronisch krakkemikkig, en oud, en ik heb lang getwijfeld of ik er een vis bij moest plaatsen. Uiteindelijk na veel advies van de helden op dit forum, is het gelukt om er twee sluiers (op leeftijd, m) bij te plaatsen, die bij @Olympus uit de vijver komen, en dat gaat voorbeeldig, en compleet conflictloos.
Dus, het moet zeker probleemloos kunnen, met 3 vissen, in theorie, maar ook erg afhankelijk welke vis je bij plaatst, en bij wie je hem plaatst. Er zijn anderen hier die hier beter over kunnen adviseren dan ik, maar ik zou in ieder geval zorgen dat je er een mannetje bij plaatst. Ik weet niet in hoeverre sluiermannen een alpha positie met elkaar bevechten. Hier bij mij in de bak is een alpha-structuur nu in ieder geval compleet afwezig.
Ik weet niet echt of ik een echte alpha man heb. Ik heb een telescoop en een fantail. De fantail is iets sneller, maar met de ranchu erbij gingen ze er allebei wel ongeveer even hard tegenaan. Zonder die ranchu is er geen probleem. Misschien dat de ranchu gewoon wat te rustig/traag was voor de andere twee? Ik weet het eigenlijk niet :')
Ik weet ook niet precies hoe je een mannetje moet herkennen (afgezien van de paaipukkels, maar die zie ik bv niet echt bij de telescoop, terwijl ik er vrij zeker van ben dat het een mannetje is als je zo naar het paaigedrag kijkt XD), dus dat kan ook wat lastig zijn.
 
Ik zou sowieso een wat robuustere variant nemen, zoals een fantail
Wat zijn de robuustere varianten eigenlijk? Hoort een Oranda daar ook bij (want ik vind hun hoofdjes altijd heel schattig haha)?
 
Oranda is wel schattig, maar doorgaans minder robuust. De wen ( dat groeisel op de kop dus) is kwetsbaar. Uitsteeksels aan decoratie of scherp zand kunnen beschadigingen veroorzaken, en soms kan wenrot ontstaan. Ook zijn veel Oranda's compacter van bouw dan Fantails, waardoor ze vaker last van zwemblaasproblemen/verstoppingen kunnen krijgen. En bij veel Oranda's kan de wengroei over de ogen gaan en het zicht belemmeren. Ik heb zelf mijn eerste Oranda moeten euthanaseren, en de tweede uitgezocht omdat ze juist weinig wenvorming had.
 
Ik weet niet echt of ik een echte alpha man heb. Ik heb een telescoop en een fantail. De fantail is iets sneller, maar met de ranchu erbij gingen ze er allebei wel ongeveer even hard tegenaan. Zonder die ranchu is er geen probleem. Misschien dat de ranchu gewoon wat te rustig/traag was voor de andere twee? Ik weet het eigenlijk niet :')
Als het rustig en gemoedelijk gaat nu zonder het vrouwtje erbij, dan denk ik dat daar mogelijk ook de oorzaak van de onrust mee is opgelost. Mijn ervaring inmiddels met vissen (in het algemeen) is dat ze vechten om territorium, om eten, en om vrouwen. Bij m'n goudvissen ging de bonje altijd over eten, territoriumruzies heb ik daar eigenlijk nooit gezien. Vrouwen er nooit bij in gehad, daar heb ik geen ervaring mee.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om er een tweede telescoop bij te plaatsen, of een tweede fantail. Iets wat gelijkend is aan wat je al hebt en waarvan je nu ziet dat het zonder vrouwtje goed gaat. Mogelijk is de verhouding evenwichtiger als je een tweede telescoop zou nemen, omdat hij trager is, waardoor de telescoop die je al hebt theoretisch misschien minder concurrentie heeft tijdens het eten (dan hoeft ie niet op te boksen tegen twee snellere vissen). Al zijn de ogen van een telescoop ook weer kwetsbaarder. Het is een puzzeltje! Wel een heel leuk puzzeltje ook! Maar ik zou in jouw geval wel op zoek gaan naar een mannetje. Hoe die te herkennen zijn (afgezien van paaipukkels) is voor mij ook deels een mysterie (bij sluiers) maar ik weet zeker dat iemand hier daar informatie over kan geven/doorverwijzen. Ben erg benieuwd naar wat het gaat worden! Succes!
 
Fijn om te lezen dat je een ander onderkomen heb gevonden voor je Ranchu.

Ik heb al heel wat sluiers gehad maar heb nooit te doen gehad met alpha s, broodnijd of welke vorm van agressie dan ook. Volgens mij zit dit gewoon niet in hun karakter.

Ja ze zijn allemaal dol op eten (vreten) en de ene is wat sneller en behendiger dan de ander maar dit moet niet echt een probleem vormen als je dit op een wat logische wijze oplos. De snelle jongens krijgen rechts eten de ander gehandicapte of slome gooi je het eten op de kop. Gewoon zorgen dat ze allemaal wat krijgen. 3 sluiers geef je geen 6 brokjes. Sommige zijn wat aso en trachten alle brokjes op te vreten maar dit is hier tenminste nooit dat het zwaar knokken word.

Paaien is ook geen agressie maar natuurlijk gedrag.

Er zijn wel wat aanwijzingen qua man vrouw maar zelf vind ik dit erg lastig. Als je perse het geslacht wil weten zou ik een volwassen nemen dit is de grootste indicatie voor meer zekerheid. Aanwijzingen zoeken is de lijn in de buik, uitstulping ( te moeilijk woord ;)) van achteren, breedte van lichaam en paai pukkels en happen achter de kont van een ander. . Maar dit is voor een jonkies en ongeoefend oog gewoon waardeloos en blijft het een gok.

Ik zou net als @Olympus al aangeeft gaan voor een fan tail. In princhipe moet man/vrouw dan geen isseu zijn. Garandeer niets want elke vis is gewoon anders van karakter. Maar een beetje sluier moet ook wel tegen een stootje kunnen hoor. Beetje behendig vrouwtje weet haar mannetje te staan.

Des te meer je in verfijndere (sommige noemen het monsterachtige) sluiers ga zoeken des te meer er aan geknutseld is en vaak meer problemen voor komen. Je moet ook gewoon mazzel hebben. Ik heb hier een super gezonde ranchu met ryukin zwemmen waarvan men zegt dat ryukin het sterkste is maar hier klopt dit zeker niet.

Het is heel jammer dat je deze situatie aan de hand heb gehad en ik hoop dat je nog tegen een leuk visje aan loop.

Ik weet niet of het nog bestaat maar je heb een hele leuke site voor fancy s met een hoop info. Solidgold. Zo iets, engels dame met vele fancy s.
 
Heel lastig om te zien, kijk maar in mijn draadje! Goudvissen/Sluierstaarten zijn rond een jaar wel ongeveer volwassen. Ik heb twee keer een man gehad hier, de eerste was mijn oude Goudvis Giebeltje, die je ziet als je met de muis over mijn avatar gaat. Hij had paaipukkels. De tweede man was Quick, en daar waren ook paaipukkels te zien. Meestal komen die bij actieve mannen in het voorjaar tevoorschijn. Verder heeft een mannetje een trechtervormige cloaca, een kuiltje dus, terwijl het vrouwtje daar een uitstulping heeft. Ik dacht het ook aan het gedrag te kunnen zien, maar sommige vrouwtjes zitten ook achter andere vrouwtjes aan als ze " in the mood" zijn. Pepper leek lang een mannetje qua gedrag, maar sinds kort is er toch echt een uitstulping te zien in de cloaca. Ze is nu ongeveer een jaar oud, dus dat klopt wel. Het blijft dus lastig, maar de criteria zijn: ouder dan een jaar, gedrag in het voorjaar dus bij hogere temperaturen, ingetrokken cloaca en paaipukkels. En mannen zijn vaak slanker van bouw ( meer torpedovormig) terwijl de dames vaak een rondere buik hebben, vooral als ze kuit schieten.
 
Ik weet niet of het nog bestaat maar je heb een hele leuke site voor fancy s met een hoop info. Solidgold. Zo iets, engels dame met vele fancy s.
Solidgold Aquatics was dat. In de tussentijd is er het een en ander gebeurd. Eerst brak er een ziekte uit, waardoor alle vissen overleden zijn. Haar fans hebben een donatie gedaan, waardoor ze een nieuwe Goudvissenkamer kon starten. Daarna ging de relatie met haar vriend uit en moest ze verhuizen. Zij heeft daarop haar YouTube kanaal blijkbaar opgeheven, en haar psycholoog gaf een update. Inmiddels staan de filmpjes weer online, maar nu onder haar eigen naam, Jennifer Lynx. Enjoy!

 
Iedereen super bedankt voor het antwoorden!
Mocht ik ooit nog een leuk mannetje/een leuke fantail tegenkomen, ga ik het er misschien op wagen, maar ik zou niet weten waar ik volwassen sluiers kan vinden (behalve op tweedehandssites, maar daar is het ook niet altijd heel makkelijk om te zien).
In het algemeen is het volgens mij niet zo erg dat de vis 'zwakker' is. Mijn fantail zit nu samen met een telescoop en ik ben er vrij zeker van dat die telescoop minder goed ziet of blind is (want hij heeft een talent om heel erg naast de brokken te happen XD) en dat gaat op zich prima met de fantail. Volgens mij zat het probleem met de ranchu er voornamelijk in dat ze er de hele tijd met hun tweeën achterna gingen, en waarschijnlijk was de ranchu ook wat zwakker van zichzelf.
Paaigedrag is natuurlijk normaal gedrag. Toen ik de telescoop net had, heeft de fantail er ook een tijdje achterna zitten jagen, maar die leek er weinig last van te hebben, in tegenstelling tot de ranchu.
 
Solidgold Aquatics was dat. In de tussentijd is er het een en ander gebeurd. Eerst brak er een ziekte uit, waardoor alle vissen overleden zijn. Haar fans hebben een donatie gedaan, waardoor ze een nieuwe Goudvissenkamer kon starten. Daarna ging de relatie met haar vriend uit en moest ze verhuizen. Zij heeft daarop haar YouTube kanaal blijkbaar opgeheven, en haar psycholoog gaf een update. Inmiddels staan de filmpjes weer online, maar nu onder haar eigen naam, Jennifer Lynx. Enjoy!

Oh ja, haar kanaal heb ik ook bekeken, vond het altijd super tof om haar goudvissen te zien! Maar ze heeft nu een meer algemene dierenchannel, geloof ik (of het leek wel dat ze die kant opging). Minder focus op de fancy's.
 
Mocht ik ooit nog een leuk mannetje/een leuke fantail tegenkomen, ga ik het er misschien op wagen, maar ik zou niet weten waar ik volwassen sluiers kan vinden (behalve op tweedehandssites, maar daar is het ook niet altijd heel makkelijk om te zien).

Mijn Sluiers heb ik allemaal bij de LFS gekocht. Soms zitten daar ook al volwassen vissen tussen. Nicolientje was halfwas toen ik haar kocht, Pepper en Roodkapje waren allebei nog heel jong.
 
Mijn Sluiers heb ik allemaal bij de LFS gekocht. Soms zitten daar ook al volwassen vissen tussen. Nicolientje was halfwas toen ik haar kocht, Pepper en Roodkapje waren allebei nog heel jong.
Ik heb bij onze lokale dierenwinkel (in België hebben we geen LFS haha) nog maar één keer een volwassen sluiers gezien, maar ja, wie weet staat het toeval nog eens aan mijn kant als ik langsga haha :')
 
Solidgold Aquatics was dat. In de tussentijd is er het een en ander gebeurd. Eerst brak er een ziekte uit, waardoor alle vissen overleden zijn. Haar fans hebben een donatie gedaan, waardoor ze een nieuwe Goudvissenkamer kon starten. Daarna ging de relatie met haar vriend uit en moest ze verhuizen. Zij heeft daarop haar YouTube kanaal blijkbaar opgeheven, en haar psycholoog gaf een update. Inmiddels staan de filmpjes weer online, maar nu onder haar eigen naam, Jennifer Lynx. Enjoy!


Joh, jij vult altijd zo goed aan (y) Altijd geheel up too date.

Jeetje wat een triest en schokkend nieuws al haar mooie fancy s dood :'(

Verkering uit, ach zoveel vriendjes op de wereld maar een psycholoog om de dood van haar fancy s te verwerken, tja misschien :eek: :unsure:
 

Een hele kleine sluier kopen zou juist gunstig kunnen zijn. Ook al is het een vrouwtje, dan ontwikkelt die nog geen eitjes en zijn ze dus ook nog niet interessant voor mannetjes.

Of je zou ook wat foto's kunnen sturen van vissen in winkels dan kunnen wij kijken of we misschien het geslacht kunnen zien
 
Ik heb bij onze lokale dierenwinkel (in België hebben we geen LFS haha) nog maar één keer een volwassen sluiers gezien, maar ja, wie weet staat het toeval nog eens aan mijn kant als ik langsga haha :')

Misschien hebben ze in Belgie ook tuin centra. Die hier hebben ook wel eens wat groots zwemmen.

@aquabelg is volgens mij bij een mega sluier handelaar geweest in Belgie meen ik. Misschien is dit bij jou in de buurt. Misschien reageerd hij op deze post anders even een PM sturen.
 
Op marktplaats staat ook genoeg, je moet maar net een geschikte vinden.
Ik heb helaas geen geschikte mannelijke sluiers voor je, anders was dat ook nog een optie
 
Misschien hebben ze in Belgie ook tuin centra. Die hier hebben ook wel eens wat groots zwemmen.

@aquabelg is volgens mij bij een mega sluier handelaar geweest in Belgie meen ik. Misschien is dit bij jou in de buurt. Misschien reageerd hij op deze post anders even een PM sturen.

Ja die hebben ze hier natuurlijk ook...maar ik zou er nu niet direct vissen kopen...

Ik ben inderdaad bij een giga-sluierhandelaar geweest, ergens op de grens van oost en west vlaanderen-ik weet niet waar je ergens woont? Aanbod was overweldigend groot, echt niet normaal. Echter allemaal vrij uniform van kleur, rood/wit, tancho's, zwarte en 'soort' calico...
Maar als je echt een goeie vis wil kopen zou ik toch echt naar Fancy goldfishstore in NL gaan(misschien rij ik er volgende week naartoe-je mag best meerijden hoor). Dino heeft ook vissen die géén 300 euro kosten, ze zijn alleen een beetje kleiner dan de hele dure. Hij heeft op dit moment héle mooie rachu's zitten-kijk maar op z'n fb.

Ik heb trouwens ook een fancy zwemmen die de laatste tijd ook al eens lijkt 'in de vinnen gehapt' worden...hij ligt wel constant apathisch op de bodem te liggen, beweegt alleen als ie voedsel 'denkt' te voelen. Vrees dat dit ook een probleem wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ja die hebben ze hier natuurlijk ook...maar ik zou er nu niet direct vissen kopen...

Ik ben inderdaad bij een giga-sluierhandelaar geweest, ergens op de grens van oost en west vlaanderen-ik weet niet waar je ergens woont?
Heb je linkje? Ben zelf wel benieuwd
 
Ja die hebben ze hier natuurlijk ook...maar ik zou er nu niet direct vissen kopen...

Ik ben inderdaad bij een giga-sluierhandelaar geweest, ergens op de grens van oost en west vlaanderen-ik weet niet waar je ergens woont? Aanbod was overweldigend groot, echt niet normaal. Echter allemaal vrij uniform van kleur, rood/wit, tancho's, zwarte en 'soort' calico...
Maar als je echt een goeie vis wil kopen zou ik toch echt naar Fancy goldfishstore in NL gaan(misschien rij ik er volgende week naartoe-je mag best meerijden hoor). Dino heeft ook vissen die géén 300 euro kosten, ze zijn alleen een beetje kleiner dan de hele dure. Hij heeft op dit moment héle mooie rachu's zitten-kijk maar op z'n fb.

Ik heb trouwens ook een fancy zwemmen die de laatste tijd ook al eens lijkt 'in de vinnen gehapt' worden...hij ligt wel constant apathisch op de bodem te liggen, beweegt alleen als ie voedsel 'denkt' te voelen. Vrees dat dit ook een probleem wordt.
Ah ik woon in Limburg, is een beetje de volledig andere kant van Vlaanderen :') Ik zit nu ook midden in de examens, dus als ik zo'n uitstapje ga maken, is het ook pas voor daarna.
Het is wel echt jammer dat je zo ver moet reizen om een sluier van degelijke kwaliteit te vinden :/

En klinkt een beetje als exact hetzelfde probleem dat ik had, ik hoop dat het zich toch nog oplost!
 
Heb je linkje? Ben zelf wel benieuwd
Kijk even op deze pagina, daar heb ik wat foto's gezet.

Plaats van gebeuren is bij fishinvest in Oostnieuwkerke.
 
Ah ik woon in Limburg, is een beetje de volledig andere kant van Vlaanderen :') Ik zit nu ook midden in de examens, dus als ik zo'n uitstapje ga maken, is het ook pas voor daarna.
Het is wel echt jammer dat je zo ver moet reizen om een sluier van degelijke kwaliteit te vinden :/

En klinkt een beetje als exact hetzelfde probleem dat ik had, ik hoop dat het zich toch nog oplost!
Geen probleem hoor, als ik tijdens de schoolvakantie nog eens naar ginder zou rijden laat ik het wel eens weten.
En ja, eigenlijk hebben we nog geluk dat het 'maar' in NL is. Volgens mij is het één van de beste plaatsen in Europa waar je fgf kan vinden. In België zou ik zelfs géén enkele winkel kunnen noemen die een 'redelijke' kwaliteit kan aanbieden.
 
Joh, jij vult altijd zo goed aan (y) Altijd geheel up too date.

Jeetje wat een triest en schokkend nieuws al haar mooie fancy s dood :'(

Verkering uit, ach zoveel vriendjes op de wereld maar een psycholoog om de dood van haar fancy s te verwerken, tja misschien :eek: :unsure:
Ik had het filmpje waarin ze dat vertelde al een poos geleden gezien, maar nu nog even opnieuw bekeken. De vissen waren getroffen door Buikwaterzucht. Dit is, zoals we weten, een secundair probleem. Ze heeft enorm veel geld besteed aan laboratoriumonderzoek van de zieke en overleden vissen. Daar is sectie op verricht en de boosdoeners waren eencelligen ( amoeben of een andere soort waartegen geen geneesmiddel bestaat) die via een nieuwe vis waren binnengekomen.
 
Ze vertelt echter in een van de nieuwste updates dat haar grootste probleem haar perfectionisme is, en daar is ze mee aan de slag gegaan. Ze durft volgens mij nu geen Sluierstaarten meer te houden. Maar wat haar is overkomen kan iedereen gebeuren. Laat het ons in ieder geval niet weerhouden van het zo goed mogelijk verzorgen van onze vissen. Met gezond verstand komen we gelukkig een heel eind, en zolang we ons best doen hoeven we onszelf niets te verwijten :))
 

Terug
Bovenaan