Hout van buiten gebruiken in mijn bak... (not) do?!


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,

Ik ben van plan wat kleine dingen in mijn aquarium te veranderen. Om geld te sparen leek het me leuk om buiten hout te zoeken. Dus ik vroeg me af wat geschikt is. Kan ik dood hout van iedere boomsoort gebruiken of alleen specifieke soorten? En hoe moet ik het dan behandelen voor ik het veilig in de bak kan zetten?
Ik vraag het toch nog maar even voor de zekerheid voor dat ik iets fout ga doen;).

Alvast bedankt!
 
Dank voor de links;).

Alsnog zijn de meningen wel verdeeld. In het eerste topic zou het lukken en in het twee topic wordt het compleet afgeraden...
 
Ik pak niks van de grond,ik knip een paar takjes wilg krijg ik eens per jaar van de overburen vers gekipt.Verder spoel ik het onder de kraan en plaatsen maar.Het duurt even voordat het zinkt dan plaats ik het definitief.Er komt een soort schimmel op dit zuig ik met waterverversen af,na een week is dat niet meer nodig.Je kunt het ook laten zitten schadelijk is het niet.
 
Nee hoor, enkele takjes, mijn bak kan nog wel een opvulling gebruiken en hout is daar wel zeer geschikt voor.
Na alle aankopen die ik ondertussen heb gedaan hebben mijn ouders ook wel even gezegd, nu is het wel even klaar ermee:D.
Dus dan komt hout uit een bos wel net iets voordeliger uit;).
 
Heb ik ook Cédric Vleminckx, het hout in de winkel is echt duur voor wat je eigenlijk maar krijgt, ik neem ook meestal takken van een eik of beuk.
 
Oud topic al weer ;) maar ik gebruik echt altijd hout van buiten en ook blad. Even afspoelen en dag in water leggen en hup de bak in :)
 
Nou nou, zo oud al weer ook niet hoor;).
Leuk om dat te horen, brengt me op leuke ideeën. Je spoelt het ook af met lauw water?

Hallo Cédric nee even koud water afspoelen als kan in bak leggen voor 1 dag en klaar.
even hout indrukken is het te zacht niet gebruiken anders gewoon gebruiken.
 
Zorg dat je hout volledig onder water staat. De stukken die boven het oppervlak uitkomen kunnen gaan schimmelen.
 
Houd rekening met bruining van het water. En je kunt het ook laten inweken in een speciekuip.
 
niet koken, dat is voor mensen die geen geduld hebben. En je kan ook het hout kapot koken
 
Ja maar ik bedoel je kan het hout ook in de put hangen op die manier hoef je niet iedere x water te verversen om van de verkleuring af te komen.
 
donker water houdt behoorlijk wat licht tegen. dus dan krijgen je lage plantjes het nog zwaar vermoed ik. Maar als je een klein stuk hout hebt moet het met de verkleuring wel meevallen.
 
Je kan het altijd alvorens het hout de plaatsen afspoelen met kokend water.
 

Terug
Bovenaan