Hornbach Filterzand geeft groen water


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik gebruikte altijd filterzand van Wildkamp, dat was even uitspoelen en klaar voor gebruik.
Nu was ik laatst bij de hornbach en heb daar een zak meegenomen van 25 KG
Hornbach filterzand.jpg


Dat heb ik heel veel uit moeten spoelen, elke keer was het water groen en bleef troebel.
Na tig keer spoelen was het redelijk helder, dus hop het aquarium in.

Nu heb ik het aquarium (80cm) 8 weken ingedraaid en beplant, 2 grote sponsfilters erin.
Ik heb via een thuiskweker een leuk groepje Albino Corydoras gekocht en die ging ik gebruiken als kweekgroep.
Na 2 weken een uitvaller, en hier na elke dag een uitvaller, van de 15 had ik er nog 4 over die zijn toen verhuist naar een ander Aquarium en leven nog steeds.
Hele bak leeggehaald, huidige bodem opnieuw gespoeld en weer wazig groen water. doorgegaan met spoelen tot het helder was.
Bodem weer in het aquarium gedaan en weer 8 weken indraaien.
Nu een groepje Sterbai Corys van een thuiskweker gehaald, nu na 2 dagen 1 uitvaller, dat kan hierna weer na een dag een uitvaller en een scheefhanger.....

Ik heb de Sterbais er weer uitgehaald en in een ander aquarium gedaan.
Ik vertrouw de Hornbach bodem dus niet meer en ga straks weer het aquarium leeghalen en even langs de Wildkamp voor een nieuwe zak Filterzand.

Hebben jullie ervaring met deze zak van Hornbach en gaf deze ook groen water bij het spoelen?
Of heb ik net een batch gehad die slecht is?
 
Dit zand van de Hornbach heb ik nog nooit gebruikt maar deze geluiden heb ik nog niet eerder gehoord. Benieuwd of er meer deze ervaring hebben.
Ik heb het wel eerder gebruik (zand van Hornbach) maar dat was een andere zak helemaal doorzichtige zak, maar deze kleur (merk) is voor het eerst nu, en het laatst.
 
Dit zand gaat de tuin in en komt niet meer in het aquarium.

Zo ff Wildkamp zak halen.

Wel raar zand zou geen narigheid moeten opnemen. En filterzand zou niet zo snel bodemrot mogen veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Misschien waren de corys nog wel gaarder als het zand.
Zand lost niet op tot iets groens wegspoelbaars.
En als je bij zo,n mooie kweekgroep rot hebt kunnen krijgen moet je toch enigzins bij jezelf doen raadplegen.
Gewoon zand of grind uit je winkel is onmogelijk als een schuldige aan te wijzen.
 
Misschien waren de corys nog wel gaarder als het zand.
Zand lost niet op tot iets groens wegspoelbaars.
En als je bij zo,n mooie kweekgroep rot hebt kunnen krijgen moet je toch enigzins bij jezelf doen raadplegen.
Gewoon zand of grind uit je winkel is onmogelijk als een schuldige aan te wijzen.
Sorry andere optie kan ik niet bedenken.
Ik heb hier van de 40 aquariums er ongeveer 10 met filterzand en sommige draaien al 4 jaar zonder bodemrot.

Nieuwe zak wat groenspoelwater opleverd daar zou ik wat aan kunnen doen??? Denk eens na voordat je wat plaatst aub.
 
Ik weet wat ik plaats hoor!
Zand is inert dus rot niet/nooit, maar wel uiteindelijk door wat jij erop loslaat.
Of wilde je gaan beweren dat er een oplosbaar danwel bodemrot veroorzakend vulmiddel inzit.?😀
 
Okay dan heb je dus een slechte batch getroffen.
Even goede vrienden hoor, ik had nog nooit gehoord over zulk zand!
Ik meende ook altijd dat het zgn filterzand voor zwembadenfiltering deugd , hopelijk ook geen anderen door gestorven anders zou het wel een groot schandaal wezen en ook nog gecondoleerd met het verliezen van je kweekgroepen.
 
filterzand zou niet zo snel bodemrot mogen veroorzaken.
Hier met filterzand van Wildkamp al snel bodemrot. Vaak gedeeltes afgeheveld, bodem dunner gemaakt. Hielp niks. Uieindelijk vervangen voor grint.
Niet te vergelijken met jouw situatie maar rot kan best snel ontstaan in mijn ervaring.
 
Wat is er dan anders aan dat filterzand dan ander filterzand waar dit niet bij gebeurt?
Waarschijnlijk niks. De ene bak is de andere niet. Zoveel mensen gebruiken Wildkamp zand zonder problemen dus ik verwachte het ook niet. Had er geen torenslakjes in of andere bewoners die zand omwoelen.
 
Ligt niet aan het zand... of er zou iets overheen moeten zitten, maar dat is niet zo want ik heb zelf nog contact gehad met de fabrikant over de samenstelling van het zand. Het betreft kwarts zand wat afgerond is. Dit bevat geen groene kleur. Als er een groene kleur af komt zit er iets tussen het zand wat er niet op hoort te zitten

Ik spoel dit zand nooit af ik gooi het gelijk in mn aquaruim ik heb er nu 5 met dit zand waarvan mn oudste aquaruim een half jaar draait

Ja er komt bodemrot voor, maar dat is niets anders dan wat er in je filter gebeurt, dat is niets anders dan wat in planten gebeurt. Overal waar zuurstof arm is komen anearobische bacteriën voor.

Deze bacteriën zijn onschadelijk voor de bewoners. Bewoners kunnen vergast raken als je giftige gassen niet zou laten opstijgen. Maar bewoners gaan niet dood van bodemrot. 1 misschien een keer maar zeker niet allemaal. Sterker nog dat is een belangrijke voedselbron. Wat bodemrot is, zijn organische materialen zoals voer en dode planten. Dat zou betekenen dat er iets mis is met het voer en de planten. Het rottingsproces doet precies niets aan de vis. Daar zijn totaal geen onderbouwingen voor en dit zijn mensen maar gewoon gaan roepen.

Ik houd van bodemrot! Onmisbaar onderdeel van een natuurlijke habitat. Voor een kweekbak minder geschikt, die wil je clear and clean, knikkers ofzo die werken dan goed of grof grind. Dan weet je namelijk zeker dat het rottend organisch materiaal geen nitriet of ammoniak piek veroorzaakt. Dat is namelijk iets waar wel alle vissen in eens van dood kunnen gaan. Dat had ook voorkomen kunnen worden door water te wisselen of de bodem schoner te houden. Daar hoeft niet heel ee bodem voor na 3 maanden uit imo. Maar iedereen doet het op zn eigen manier. Imo eelen kweekbak moet steriel zijn, dat betekend dat filterzand omgewoeld moet worden en er geen organisch materiaal mag blijven liggen van voer. Liefst elke dag. Een bak die draait met de dutch hybride methode die laat je volledig met rust en daar wil je juist bodemrot stimuleren.
 
Bodemrot, als je het wilt.
Het ziet er vies uit en het stinkt.
Door de rondheid van filterzand trekt er veel meer vuil in als aquarium/rivier/maaszand.
 
Zojuist de bodem eruitgehaald deze heeft dus 3 maanden in het aquarium gezeten en stinkt naar rotte ei dus bodemrot. Bekijk bijlage 366400
Ik zie hier trouwens een emmer vol met water en viezigheid. Het is niet de bodem die deze viezigheid af geeft maar de molm in de bodem. Daar heb je zelf grip op. En ja organisch materiaal rot nu eenmaal, op de buitenkant zitten aerobische bacteriën en in de binnenkant anaerobische. Als je vervolgens alles in een bak met elkaar mixed dan krijg je altijd een rotte ei lucht. Maar dit heeft 0% met het zand te maken en 100% met de planten en voedsel
 
Niemand leest vanaf het begin lijkt wel😂

Groen water kwam van zand direct uit de zak tijdens het spoelen, wat niet normaal is.

Ik gebruik al ruim 10 jaar filterzand en heb dit nog nooit meegemaakt. Maar als men niet leest maar zo snel mogelijk wil reageren komt er nooit wat nuttigs uit😘

Het topic heet ook Hornbach Filterzand geeft groen water
En niet filterzand geeft bodemrot na een korte tijd?
 
Zou de zak filterzand wellicht lek zijn geweest waardoor de vochtigheid omhoog is gegaan en er iets heeft ontwikkeld wat er niet in hoort? En toen kwam er groen zand uit. Zomaar een gedachte.
 
Zou de zak filterzand wellicht lek zijn geweest waardoor de vochtigheid omhoog is gegaan en er iets heeft ontwikkeld wat er niet in hoort? En toen kwam er groen zand uit. Zomaar een gedachte.
Ja inderdaad dat zou heel goed kunnen, het vreemde vond ik alleen dat het na tig keer spoelen en na een ronde in het aquarium weer groen water gaf.
De zak ligt nu tussen de tegels als voegzand en gaat niet meer in 1 van mijn Aquaria's.

Ik heb nu een zak bij de Wildkamp gehaald welke na 2x spoelen al schoonwater gaf, dit zit nu in het Aquarium en geen dodo vissen meer gehad gelukkig.
 
Niemand leest vanaf het begin lijkt wel😂

Groen water kwam van zand direct uit de zak tijdens het spoelen, wat niet normaal is.

Ik gebruik al ruim 10 jaar filterzand en heb dit nog nooit meegemaakt. Maar als men niet leest maar zo snel mogelijk wil reageren komt er nooit wat nuttigs uit😘

Het topic heet ook Hornbach Filterzand geeft groen water
En niet filterzand geeft bodemrot na een korte tijd?
Ahzo! Dat is ontzettend vreemd! Dat zouden dan algen kunnen zijn ofzo. Je zou het eigenlijk onder de microscoop hebben bekeken moeten hebben..
Groen zou kunnen komen van een soort schuurmiddel wat ze gebruiken om de korrels af te ronden.

Zo heb je bij rocktublers ook zalfjes en poeders die je toevoegd, die laat je dan dagen centrifugeren. Bepaalde soorten hebben verschillende kleuren voor verschillende grootheden geloof ik. Zou dat er dan tussen gezeten hebben. Het zou wel logisch klinken dat ze iets gebruiken om de korrels af te ronden eigemlijk maar visvriendelijk klinkt het niet. Dan is dat ook de laatste keer dat ik mn zand niet spoel 😱 tx voor het delen in iedergeval! Zal is kijken of ik wat info kan achterhalen 🤔
 
Bodemrot en zuurstof loze omstandigheden.

Wat mij raadzaam lijkt is welk zand of grind dan ook vooraf goed te spoelen, dit kan zoals wel bekend vooraf in een emmer maar kan ook in de bak plaatsvinden.Als er zand in de bak gedeponeerd wordt dan zie je na enkele uren dat de waas minder wordt.

Maar we zien ook dat er zich na het optrekken van de mist er een laag van zuurstofbellen zich gevormd heeft op het zand, door nu met je hand te wapperen boven de bodem gaan die zuurstofbellen allen stijgen, maar er zitten ook nog veel minuscule zuurstofbelletje's in de bodem opgesloten die wij moeten laten opstijgen door de bodem steeds weer voor een periode van enkele dagen en tijdstippen door elkaar te gooien van links naar rechts voor naar achteren etc.

Doen we dit niet grondig dan kun je meemaken dat er na een half jaar bij het in de bodem zetten van een nieuwe plant nog steeds luchtbellen omhoog komen en dat is niet goed.
iemand met biologische kennis moet mij of ons dan maar eens uitleggen wat er gebeurt met die kleine luchtbelletje's, veranderd dit in een gas of niet, maar hoe dan ook zou dit te maken kunnen hebben met bodemrot.

Het lijkt mij dan ook dat als er een behoorlijke hoeveelheid zand in de bak is gedeponeerd dat daar dan gedurende 3-4 dagen de boel steeds weer in beweging wordt gebracht en de opgesloten zuurstof kan opstijgen.
Dus ja de ene dag het zand in de bak en de volgende dag beplanten lijkt mij dus een no go, alles heeft zijn tijd nodig.En niet alleen bij beplante bakken, ook bij Bv. Een Malawi-bak of Chichlidenbak.
 
Bodemrot en zuurstof loze omstandigheden.

Wat mij raadzaam lijkt is welk zand of grind dan ook vooraf goed te spoelen, dit kan zoals wel bekend vooraf in een emmer maar kan ook in de bak plaatsvinden.Als er zand in de bak gedeponeerd wordt dan zie je na enkele uren dat de waas minder wordt.

Maar we zien ook dat er zich na het optrekken van de mist er een laag van zuurstofbellen zich gevormd heeft op het zand, door nu met je hand te wapperen boven de bodem gaan die zuurstofbellen allen stijgen, maar er zitten ook nog veel minuscule zuurstofbelletje's in de bodem opgesloten die wij moeten laten opstijgen door de bodem steeds weer voor een periode van enkele dagen en tijdstippen door elkaar te gooien van links naar rechts voor naar achteren etc.

Doen we dit niet grondig dan kun je meemaken dat er na een half jaar bij het in de bodem zetten van een nieuwe plant nog steeds luchtbellen omhoog komen en dat is niet goed.
iemand met biologische kennis moet mij of ons dan maar eens uitleggen wat er gebeurt met die kleine luchtbelletje's, veranderd dit in een gas of niet, maar hoe dan ook zou dit te maken kunnen hebben met bodemrot.

Het lijkt mij dan ook dat als er een behoorlijke hoeveelheid zand in de bak is gedeponeerd dat daar dan gedurende 3-4 dagen de boel steeds weer in beweging wordt gebracht en de opgesloten zuurstof kan opstijgen.
Dus ja de ene dag het zand in de bak en de volgende dag beplanten lijkt mij dus een no go, alles heeft zijn tijd nodig.En niet alleen bij beplante bakken, ook bij Bv. Een Malawi-bak of Chichlidenbak.
Hi geen idee wat je hier mee wilt vertellen?

Het gaat over filterzand dat nieuw is en groen afgeeft tijdens het spoelen.


Zand gooi ik altijd in het water nadat er 50% water in het aquarium zit, precies om luchtophoping te voorkomen😂

Zo ie zo moet je nooit meteen planten planten, dat doen ze alleen op Youtube en dat is niet slim.
 
Misschien waren de corys nog wel gaarder als het zand.
Zand lost niet op tot iets groens wegspoelbaars.
En als je bij zo,n mooie kweekgroep rot hebt kunnen krijgen moet je toch enigzins bij jezelf doen raadplegen.
Gewoon zand of grind uit je winkel is onmogelijk als een schuldige aan te wijzen.
Gewoon zand zal niet het probleem zijn, dat denk ook. Maar mogelijk is er iets gebeurd met het zand wat tot deze problemen heeft geleid? Het dat kan maar hoeft niet beslist bij Ts te liggen.
 
D@nny H jammer dat je mij niet begrijpt, maar buitenom het ' filterzand' is ook de term bodemrot voorbij gekomen.
 
D@nny H

Sorry van mijn kant, ik heb aquarium zand wat voor de bodem van een aquarium gebruikt wordt totaal verward met het gebruik en de doelstelling van jou.
 
Doen we dit niet grondig dan kun je meemaken dat er na een half jaar bij het in de bodem zetten van een nieuwe plant nog steeds luchtbellen omhoog komen en dat is niet goed.
Dan gaat het zo op een moeras lijken he
Filterzand zou op zn allerminst bodemrot moeten promoten al vraag kk me wel af wat dat groene is geweest en of ze niet stiekem wat in het filterzand stoppen. Want ik vind mijn filterzandbodem verdacht veel luchtbellen vasthouden als of het door spanning vast blijft hangen. Zou het zand misschien hydrophobisch gemaakt zijn ..
 
Ga je b
Dan gaat het zo op een moeras lijken he
Filterzand zou op zn allerminst bodemrot moeten promoten al vraag kk me wel af wat dat groene is geweest en of ze niet stiekem wat in het filterzand stoppen. Want ik vind mijn filterzandbodem verdacht veel luchtbellen vasthouden als of het door spanning vast blijft hangen. Zou het zand misschien hydrophobisch gemaakt zijn .
Ga je nou een complottheorie suggereren n.a.v. 1 zak niet goed gelukt filterzand?😂
 
Nja... na allerlij nummers gebeld te hebben, en zelfs frankrijk en duitsland te bellen (maar niet tepakken te krijgen) kreeg ik italie aan de telefoon "bonjour" ja bonjoer ja ken you speek english? 😂 ze konden me niet helpen maar ze waren verbaast om te horen dat het product ook buiten zwembaden in aquaria werd gebruikt 😂

ik moest een mail sturen.
Het enige en beste antwoord kon hornbach geven met het vermoedde dat het alg is, en aangezien het niet voor een aquarium bedoelt is werd er ook aanbevolen het echt niet te gebruiken en ook al gebruik je zand wat wel voor een aquarium is altijd heel goed afspoelen, niet een beetje maar heel goed dus. Ze denken dat het zonder bewerkt worden gelijk in de zak beland maar dat betwijfel ik een beetje.
 
Wat maak je er een werk van Don, eventuele 'bel' kosten proberen te declareren bij John, grapje tussendoor moet kunnen toch.;);)
 
Wat maak je er een werk van Don, eventuele 'bel' kosten proberen te declareren bij John, grapje tussendoor moet kunnen toch.;);)
Als het goed is is het gratis 😋 en anders word ik boos op kpn en hun misleidende woorden 😂 was een kleine moeite. Heb langer in de wacht gestaan bij de appotheek die me uiteindelijk na 10 minuten ophing. Dan pleeg ik liever een telefoontje naar het buitenland 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: frog

Terug
Bovenaan