Hoogvinkarpers


J

Joey Hegge

Guest
Hallo,

Voor ons aquarium met vissen zoals, maanvissen, guppys, gouramis etc. zijn we voor een uitbreiding naar een winkel geweest en die hebben ons 3 hoogvinkarpers aangeraden.
Nu ik thuis wat research doe staat er dat die het liefst wat zout in het water hebben en wat meer eisen hebben.

Ik heb contact gezocht en de viswinkel geeft aan dat we het best een eetlepel zout kunnen toevoegen aan het aquarium.

Ik wilde hier eigenlijk even checken of dat zomaar kan ivm. de andere vissen die natuurlijk wel echt zoetwater vissen zijn.

Vast bedankt!
 
Ik zou ze ook niet met Gouramis gaan houden want ze zwemmen ook vaak bovenin en de Gourami heeft graag rustige vissen om zich toe.
Guppen en Gourami s vindt ik ook al niet echt ideaal.
 
Hoogvinkarpers moet je in een speciaalbak houden. Ze verlangen hard, alkalische water, een temperatuur zo tussen de 27 en 30 graden, een vrijwel volledig plantaardig dieet én een zouttoevoeging.

Een soort wat totaal niet bij je andere vissen past gezien hun wensen.

De winkel had moeten aangeven dat deze combinatie niet kan. Maar de klant heeft een zogenaamde opzoekplicht. Dus jullie zijn beiden in gebreken gebleven.

Deze vissen houdt bijna niet lang goed, omdat ze niet onder de juiste omstandigheden worden gehouden. 99% sterft daardoor binnen een jaar. Wat ontzettend zonde is. Want ze kunnen wel 5/6 jaar oud worden.
 
Is dat een plicht of meer iets wat je eigenlijk behoort te doen want in dat geval zou de lfs geen voorlichting meer hoeven te geven.
Ik citeerde een uitspraak die iemand hier jaren geleden heeft gedaan. Ik heb door jou reactie dit nader uitgezocht, en ik kwam dit tegen.

Daarnaast heeft u een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u aan de verkoper moet vragen of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen. De verkoper heeft op zijn beurt een informatieplicht. Hij moet u vertellen wat hij weet van het product.

@Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...-rechten-en-plichten-bij-een-koopovereenkomst
 
Ja ok maar dan staat er dus dat je de plicht hebt om het aan de verkoper te vragen. Dat is iets anders dan dat je eerst internet of moet speuren natuurlijk en op deze manier ben je nog en weer afhankelijk van de info en kennis van de verkoper;)
Vaak is de verkoper ook niet of niet goed op de hoogte van wat al dan niet kan namelijk.
 
Een goede verkoper durft dat gewoon te erkennen en vraagt het aan een collega, of gaat ( zoals ik een keer meegemaakt heb ) samen met de klant even het internet op.

Een mens kan niet alles weten.
Zelfs niet in je vakgebied.
 
Ja ok maar dan staat er dus dat je de plicht hebt om het aan de verkoper te vragen. Dat is iets anders dan dat je eerst internet of moet speuren natuurlijk en op deze manier ben je nog en weer afhankelijk van de info en kennis van de verkoper;)
Vaak is de verkoper ook niet of niet goed op de hoogte van wat al dan niet kan namelijk.
Het is inderdaad anders dan ik onthouden had.

Maar zoals in dit geval is het gewoon niet handig dat de klant niet even op internet had gekeken. Tegenwoordig is dat met internet op je telefoon erg gemakkelijk.
 

Terug
Bovenaan