Aantal vissen overleden zonder duidelijke reden

J

Joey Hegge

Guest
Afgelopen paar weken zijn er zo'n 4 guppies overleden in ons aquarium. Nu hadden we na de eerste 2 het water al grotendeels ververst en opnieuw getest, waar eigenlijk alleen de KH opvalt, die is namelijk licht verhoogt, maar niet erg veel (teststrip geeft tussen de 10 en 15)

Hoe kom ik er achter wat het probleem is? Of kan dit wel eens voorkomen? De rest van devissen zwemmen wel normaal rond en zijn ook erg actief, maar ik weet niet goed wat ik verder nog kan doen. Het aquarium staat nu ook nog vrij kort (maandje ongeveer)
 
Nitrietpiek gehad? Je schrijft over de afgelopen weken, dit terwijl je bak pas een maand staat. Was hij wel goed ingedraaid? Hoe snel heb je er vis ingedaan?
 
Ik vermoed dat Ben gelijk heft en dat nitriet de oorzaak is. Bak staat een maand en er zitten al weken vissen in. De bak was dus niet goed ingedraaid.
Kun je de no2 meten en het liefst met druppels want strips zijn erg onbetrouwbaar.
 
Sorry dat het weer even stil is geweest,

We hadden van die druppels meegekregen waardoor er na 24 uur vissen in het aquarium zouden kunnen, maar ik begrijp nu dat dat dus geen goed idee was. Na deze druppels hebben we 2 dagen later er vissen in gedaan.
Momenteel heb ik alleen strips met Geen nitriet en Nitriet als kleurcode, maar nitriet heb ik hiermee nooit gezien in het aquarium. Misschien toch eens die druppels halen als dat zoveel beter werkt.

Ook lijken alleen de guppies er last van te hebben (Wat er dan ook in het water zit) want de rest van de vissen zwemmen nog vrolijk rond (maanvissen, algeneters en nog een paar anderen), maar de guppies gaan behoorlijk snel dood. We zien regelmatig eentje zichzelf afzonderen en tegen de bodem aan zwemmen.

De afgelopen 2 weken is er "maar" eentje overleden, dus waarschijnlijk werkt dat "na 24 uur" spul dus gewoon niet en had het gewoon tijd nodig om te stabiliseren en moet ik gewoon afwachten? Of kan ik er nu nog iets aan doen?
 
Tja die druppels werken inderdaad niet en je aquarium zal rustig moeten indraaien. Voor een volgende keer dus een paar weken zonder vissen laten indraaien.

Voor nu is het roeien met de riemen die je hebt. Hoe groot is het aquarium? In ieder geval nu veel gaan wisselen de komende weken. Ik zou dagelijks/om de dag ongeveer de helft verversen als dat haalbaar is qua volume. Even geen nieuwe vissen meer toevoegen en de boel laten stabiliseren. Spaarzaam voeren en inderdaad een setje aanschaffen zodat je nitriet en ammonium kunt meten.
 
Goed indraaien is erg belangrijk en alle middeltjes zijn niet meer dan een hulpmiddel. Guppen zijn heden ten dage ook geen makkelijke visjes meer. Strips werken eigenlijk voor geen meter en dan kun je beter voor nog geen 4 tientjes een koffertje met druppeltesten aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan