Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Het is op zich al een dagje uit :)
De reis is als alles goed verloopt ook 45 minuten korter dan ik dacht.

Ik moet nog wat yoghurt eten :chef:zodat ik 2 emmertjes heb om de kleine in te vervoeren. Ook dat zal wel goed komen :D
 
Wat een lekker vol buikje :thumbs:
Ja heerlijk he? Zijn toch echt wel mijn favorietjes. Ik zie al een grote groep in een grote bak voor me.
Het is echt dat 24 graden continue te warm is voor de formosa :(
Alles kan natuurlijk maar koeler is beter, zoals John ze bv ook op 20/21 had. Verschrikkelijk moeilijke keuze :(

Ik zat met dit bakje al zo lang op een dood punt, hebben jullie denk ik ook wel gemerkt. Geen bewoners erbij, vooral omdat ik maar niet wist wat.

Ik vind labyrinthvissen erg leuk, maar zonder dekplaat is dat niks.
Toen heb ik een hele tijd zitten dubben wat wel. Kon niet echt wat vinden dat me kon bekoren. Tenminste geen hoofdvis. En dan iedere keer die levendbarenden die door mijn hoofd bleven spoken. Ik denk dat jullie van je geloof waren gevallen als ik met guppen was aangekomen :D

Ik zelf trouwens ook :juggle:

De formosa trok mijn aandacht en hoe meer ik er over las, hoe leuker ik ze ging vinden al zijn ze niet spectaculair om te zien - maar misschien is dat het hem wel juist.

Ik zie het als een doorstart van dit bakje. Eindelijk komt er week beweging in.
 
Nog steeds lekker bezig die Nicole, leuk hoor!
Ben benieuwd naar je nieuwe bewoners!
Dank je John...
Toch wel even uit het veld geslagen geweest na al die pech maar we gaan er weer voor.
 
Ik zie het als een doorstart van dit bakje. Eindelijk komt er week beweging in.
Goede keus dat je het bakje behoud, wel jammer dat je gedag moet zeggen tegen je favoriete visjes, maar zouden de Panda's er niet in kunnen blijven?
En hoe gaat dat met de Formosa's in de zomer als de temperatuur weer hoog oploopt?
 
Over de panda’s, qua temp is dat denk ik wel te matchen. Ik heb daar eerlijk gezegd niet naar gekeken. Nicolientje heeft een tijd terug iets verteld over Cory’s die, ik meen, ancistrus jongen aten. Ik heb geen idee in welk topic dat was, sorry.
Ik heb wel gelezen dat er Cory’s bij kunnen op één van de websites maar eigenlijk wil ik dat risico helemaal niet lopen. Zeker in het begin niet.
Over de temps. Het is bekend dat waar ze vandaan komen, ze temperaturen van 4 (geen typfout) tot 30 graden aankunnen.
Ze schijnen wel belang te hebben bij wisselde dag/nacht temperatuur, maar ook bij verschil in temp met wisselende seizoenen.

Ik wil nog opzoeken waar ze exact leven en wat het klimaat daar is en in wat voor water ze leven (poeltjes, beken etc)
 
Dat ze niet zo warm hoeven te zitten heb ik ook meerdere malen gelezen idd, er is mij ook geadviseerd (door Nicolientje) om ze niet zo warm te houden wegens het paargedrag wat ze hier een tijdlang continu aan het uitvoeren waren.
 
Dat ze niet zo warm hoeven te zitten heb ik ook meerdere malen gelezen idd, er is mij ook geadviseerd (door Nicolientje) om ze niet zo warm te houden wegens het paargedrag wat ze hier een tijdlang continu aan het uitvoeren waren.
Klopt, herinner ik me nu ook. Bij mij hebben ze niet gekweekt zover ik weet, geen eitjes/jongen gezien. De aeneus wisten hier echter niet van ophouden.
 
Ja dat waren de sterbai's die hier alles verslinden wat ze te pakken kunnen krijgen wat op/in de bodem leeft, weet even zogauw ook het topic niet meer maar zie dat gedrag bij de groep panda's die ik heb zitten overigens ook, daarentegen doen de hasbrosusjes en de pygmeausjes dat weer niet, die eten wel babygarnalen en wormpjes en mosseldiertjes maar geen eigen broed en ook geen ander broed
 
Ja dat waren de sterbai's die hier alles verslinden wat ze te pakken kunnen krijgen wat op/in de bodem leeft, weet even zogauw ook het topic niet meer maar zie dat gedrag bij de groep panda's die ik heb zitten overigens ook, daarentegen doen de hasbrosusjes en de pygmeausjes dat weer niet, die eten wel babygarnalen en wormpjes en mosseldiertjes maar geen eigen broed en ook geen ander broed
Is mijn geheugen ook weer opgefrist :)
Maar dat is dus waarom ik de Cory’s er uit wil hebben. Op video’s zag ik kleintjes ook veel op de bodem schuilen. Niet exclusief op de bodem maar toch. En mijn Cory’s surfen door de hele bak, ook op en tussen de planten. Ze weten maar al te goed dat granulated ook daar neer valt. Ze halen het zelfs tussen de blaadjes van de Salvinia uit.
 
Vanmorgen vroeg een artemia kweekschaal van Hobby besteld. Als het goed is wordt die morgen geleverd, daar heb ik al bericht over gehad.
De eitjes ergens anders besteld en wegens vakantie verzenden die maandag, maar dinsdag kan ik dus een 'test drive' doen.
 
Update

Overmorgen ga ik de Heterandria formosa halen. Zal in totaal zo'n 5 uur onderweg zijn, als het mee zit (noem me maar :stars:gek).
Ik wilde toch mogelijk gaan snoeien? Omdat ik het bakje niet drastisch over hoop durfde te halen zo vlak dat de formosa komen heb ik het zo gelaten. Ook las ik dat ze wel van dicht beplant houden.

Om de Oto's en Cory's uit te vangen is het hout met de plantjes erop eruit geweest. Ondanks deze relatief kleine ingreep kreeg ik toch een paar dagen last van een kaamlaagje.
Een Ceratopteris siliquosa gekocht om voor het filter te zetten, Hydrocotyle leucocephala om te laten drijven en ... Elodea densa. Die laatste er vanmorgen maar gauw uit gehaald wat het zag er niet uit.
De Hydrocotyle leucocephala even in een plantje gehaakt want het verdween steeds onder de Salvinia natans.

Nog wat Catappa blad/bark en een Sororoca noot besteld, die laatste twee drijven nou in het bakje. Zal de bark wel ergens verstoppen ;) want is een flink stuk.

Genoeg gepraat. Foto's.
Voor mij oogt het wat rommelig maar ik blijf er nu vanaf. Het mos is ook nieuw, zit er sinds korte tijd in en doet het goed. Alles boven de zwarte draadjes is al nieuwe groei.


Home 09-10-19.JPG



mos2.JPG
 
Het is een heel mooi groen en mysterieus bakje.
Goede reis vrijdag, hopelijk werkt het openbaar vervoer mee.
Hoeveel visjes ga je ophalen?
 
Erg fraai bakje zo, alles staat echt precies op de goede plek,
Elodea densa. Die laatste er vanmorgen maar gauw uit gehaald wat het zag er niet uit.
Nee dat lijkt mij ook niet, dat is echt een buitenbeentje bij dit plantenbestand, zelfs de Hydrocotyle is even wennen, maar die gaat dus als drijver fungeren?
 
Erg fraai bakje zo, alles staat echt precies op de goede plek,

Nee dat lijkt mij ook niet, dat is echt een buitenbeentje bij dit plantenbestand, zelfs de Hydrocotyle is even wennen, maar die gaat dus als drijver fungeren?
Ik vind zelfs het eikenblad uit de toon vallen hoor. Misschien verandert dat naarmate het groeit. De Hydrocotyle is inderdaad bedoeld als drijver. Als die het goed doet verminder ik de S. natans drastisch.
Hoeveelheid Hydrocotyle in het potje viel erg tegen jammer genoeg.
Waterpest gekocht als tijdelijke manier voor extra beschutting, maar het was echt té erg, niet om aan te zien. Ga het gebruiken tijdens transport.
 
Kijk dit wordt een echte jungle bak zodra dat gaat groeien!
 
Die stronk daarboven is wel ugly daar moet je nog even aan werken :thumbs:
 
Die stronk daarboven is wel ugly daar moet je nog even aan werken :thumbs:
Je bedoelt rechtsboven?
Dat is catappa schors en een sororoca zaaddrager. Moeten nog zinken. Ze liggen er nog geen halve dag in ;)

De schors wil ik ergens achteraan wegwerken.
Of bedoel je wat anders?
 
Een foto van een afstandje is dat mogelijk? :D
Zeker! Ik ga dat een deze dagen voor je doen. Als het niet teveel reflectie geeft doe ik het overdag en anders in de avond/schemer.

Vanavond gaat dat niks worden. Ken mezelf, dan moet de foto naar de PC en nog gauw online. Wil op tijd in bed liggen. Morgen een dag die grenst aan mijn kunnen vandaar op tijd plat.
 
Je hebt idd een bepaalde look in je bak waar weinig andere soorten planten bijpassen, eikenblad kan daar nog wel, maar of dat groeit in dat donkere hoekje?
Dat is inderdaad een probleemhoekje. Eikenblad "kan daar nog wel". En daar heb je gelijk in. Kan nog net in mijn ogen.
Er zit al groei in, daar ben ik erg blij mee. Ik hoop dat het een beetje gaat woekeren, zodat ik wat meer fijn blad erin krijg.

Om foto's te maken die niet overbelicht zijn moet ik het licht erg dimmen, anders zijn alle bovenste bladeren wit, zal wel aan de camera van mijn telefoon liggen. En als ik de focus op de overbelichte bladeren leg dan wordt alles pik donker. Ik denk dat het contrast tussen de hoogste bladeren en de pikzwarte achtergrond en zand gewoonweg te groot is voor wat de camera aan kan.

Daardoor lijkt de bak donkerder dan hij overdag is. 's Avonds staat hij sowieso gedimd.

Mocht het eikenblad niks worden dan komt daar gewoon Anubias op hout, misschien ook weer een wat hogere met grotere lichtere bladeren. Hoger dan de Anubias heterophylla.
Ik heb in die hoek zoveel geprobeerd dat ik amper weet wat daar nog kan staan. Had er graag Vallisneria gehad, 2 keer geprobeerd tegen beter weten in, maar dat werd natuurlijk niks.
 

Terug
Bovenaan