Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ja garantie kan ik je niet geven, kan alleen uit eigen ervaring spreken en hier is het altijd goed gegaan.
Als je liever op safe speelt zou je de cpo kunnen combineren met garnalen en that's it
Of geen CPO ;) alhoewel ik moet bekennen dat ze me toch we leuk lijken.
 
Ja ik vind vooral het gedrag van de cpo's enorm leuk, hoe ze heel lomp door debak heen denderen met de scharen in de aanslag en voor niets en niemand bang
Ik krijg hier meteen beeld bij. Stiekem krijg ik een nieuwe liefde maar heb besloten het nu niet te doen.
Is wel een optie voor de toekomst.
 
En hap, sloek weg dus weer een vis verdwenen :D :D ;)
Ja zoals ik al zei: ik heb die ervaring niet, hier pakken ze wel afenetoe een garnaal maar dat zijn al de zwakkere want alles en iedereen is te snel voor die grijpers (of te groot en dan laat de cpo ze ook met rust)
 
Wij hebben wisselende ervaring met cpo's. Ik vind ze zeker niet zo vredelievend als ze soms worden omschreven, maar dat zijn andere bewoners in een aquarium vaak ook niet.

Ons eerste koppel daar hebben we enorm veel plezier van gehad. Zaten in onze meterbak bij slakken, citroengarnalen, japonica garnalen, goerami's en embertetra's. Er ging wel eens een schaar een slak in. Er werd wel eens naar vooral vrouwtje goerami gezwaaid die bij voer altijd de bodem afzocht naar resten. Ze hadden ook wel eens beet maar een probleem is het nooit geweest. Geen vis of japonica garnaal is gesneuveld of (ernstig) verwond toen.

Toen na een probleem met onze bodem beide kreeftjes waren doodgegaan, hebben we een nieuw mannetje gekocht. Dat was een naar beest. Waar het eerdere koppel meer wat deed met een gelegenheid, ging deze bewust op jacht.

Naar wat ik heb gelezen komt dat in grote lijnen overeen met wat andere mensen ook ervaren. Het verschilt per kreeftje. Misschien per familielijn, misschien per individu, geen idee.
Maar 100% vredig en vriendelijk daar geloof ik niet in bij cpo's.
Ontzettend apart en leuk en koddig en stoer, absoluut.

Mooi trouwens, je aquarium zo. Snoeien vind ik zelf reuze eng en ik stel het vaak te lang uit. Ik ga volgen wat je er van maakt :) het lijkt me zeker mooi als er iets meer van het hout weer zichtbaar zou worden.
Veel plezier er mee :)
 
Wat een leuk geschreven berichtje :) Was erg leuk om te lezen.


Ons eerste koppel daar hebben we enorm veel plezier van gehad. Zaten in onze meterbak bij slakken, citroengarnalen, japonica garnalen, goerami's en embertetra's. Er ging wel eens een schaar een slak in. Er werd wel eens naar vooral vrouwtje goerami gezwaaid die bij voer altijd de bodem afzocht naar resten. Ze hadden ook wel eens beet maar een probleem is het nooit geweest. Geen vis of japonica garnaal is gesneuveld of (ernstig) verwond toen.

Toen na een probleem met onze bodem beide kreeftjes waren doodgegaan, hebben we een nieuw mannetje gekocht. Dat was een naar beest. Waar het eerdere koppel meer wat deed met een gelegenheid, ging deze bewust op jacht.

Bedankt dat je je eigen ervaringen zo uitgebreid hebt beschreven.


komt dat in grote lijnen overeen met wat andere mensen ook ervaren. Het verschilt per kreeftje.
Daar raak ik inderdaad ook steeds meer en meer van overtuigd, en waar dat verschil dan in zit? Misschien is het inderdaad wel de lijn waar ze uit komen, wie zal het zeggen.
Ook is me niet duidelijk hoe frequent het voor komt, maar voor mij, gezien hoe gek ik ben op de Oto's en Cory's, vallen ze voor nu even af. Voelt als keuzes maken. Cory's en Oto's erin of CPO's erin. Ik wil niet iedere dag met mijn neus op het glas zitten om te zien of iedereen ongehavend door de dag is gekomen ;)


Ontzettend apart en leuk en koddig en stoer, absoluut.

:)

Die beschrijving doet het hem eigenlijk. @Nicolientje-W beschreef ze ook al zo.
Leuk/interessant gedrag in een bakje zijn toch niet onbelangrijk! Het is dat ik de Oto's en Cory's niet op wil geven. De Oto's doen het in deze 60 cm verrassend goed. Hele mooie buikjes. Voorheen riep ik altijd dat ze het véél beter doen in een 80, dat was mijn eerdere ervaring toen Oto's van mijn eerste (60 cm) naar een Rio 125 gingen. Daarin waren ze duidelijk gevulder.
Nu ben ik er van overtuigde dat het erg te maken heeft met een zeer rijpe bak met heel veel oppervlakte. Zou ze dus alsnog voor een 80 aanraden ondanks dat ik ze zelf op 60 heb zitten.
Ook kan in een 80 de school groter zijn en daar varen ze toch wel wel bij.

Ze zijn wat lastiger te spotten in dit bakje, maar ga je er wat dichterbij zitten zie je ze op eens overal grazen :smitten:
Ze hebben zelfs de eerste weken met het interne filter, een periode met zeer spaarzaam voeren, goed doorstaan. Buikjes bleven bol. Ik verklaar dat met het nooit schoon hoeven maken van de ruiten en het grote oppervlak aan bladeren waar toch een flinke biofilm op zal zitten,

het lijkt me zeker mooi als er iets meer van het hout weer zichtbaar zou worden.
Veel plezier er mee :)
Ja ik deel die mening, en ook de mensen in mijn omgeving die ik beide foto's heb laten zien.
Waar ik 'bang' voor ben is dat nu de soort van afgeronde toefjes stompjes gaan worden :br: en ondanks dat het allemaal snel gegroeid is in dit bakje, gaat het toch een tijd duren voordat het weer een beetje oogt.

Ik ga eens een toefje uitzoeken om 'proef te knippen'. Denk dat ik het sowieso toefje voor toefje moet gaan doen, want eenmaal eraf is bij de Anubias niet 123 er weer bij.
Wil graag een beetje de visuele balans die er nu is behouden.

Er kan natuurlijk ook hout bij :p:D
 
Voor wat betreft snoeien van anubias...

Ik weet niet hoe jij dat snoeit.
Ik snoei het tegenwoordig door de plant te splitsen bij de wortelstok, op voorwaarde dat ik een paar goede stukken kan krijgen. Dat wil voor mij zeggen stukken met ten minste 3 a 4 bladeren en goede wortels.
Het voordeel van die manier is dat wanneer het resultaat tegenvalt, je gewoon beide stukken weer kan opbinden als ware het 1.
 
Voor wat betreft snoeien van anubias...

Ik weet niet hoe jij dat snoeit.
Ik snoei het tegenwoordig door de plant te splitsen bij de wortelstok, op voorwaarde dat ik een paar goede stukken kan krijgen. Dat wil voor mij zeggen stukken met ten minste 3 a 4 bladeren en goede wortels.
Het voordeel van die manier is dat wanneer het resultaat tegenvalt, je gewoon beide stukken weer kan opbinden als ware het 1.
Eerlijk gezegd nooit Anubias gesnoeid! Wel een goed idee om te kijken of ik bij een vertakking kan snoeien, dat is toch wat je bedoelt? Dan kan de stomp wellicht ook wegvallen.
Ik heb de indruk dat er veel rechte stukken bij zitten maar daar kan ik me gezien de dichtheid van de bladeren sterk ik vergissen (weinig zicht op dus).

Eens kijken of ik bij het volgende onderhoud de schaar in een toef durf te zetten.
 
Geen vertakking, ik knip gewoon de wortelstok door wanneer ik daardoor 2 of meer plantjes kan maken die allemaal een paar blaadjes hebben en goede wortels. Dan worden het eigen plantjes die weer kunnen uitgroeien.
 
Geen vertakking, ik knip gewoon de wortelstok door wanneer ik daardoor 2 of meer plantjes kan maken die allemaal een paar blaadjes hebben en goede wortels. Dan worden het eigen plantjes die weer kunnen uitgroeien.
Helder nu :)

Meeste wortelstokken hebben wel redelijk wat lengte hier.
 
Geen vertakking, ik knip gewoon de wortelstok door wanneer ik daardoor 2 of meer plantjes kan maken die allemaal een paar blaadjes hebben en goede wortels. Dan worden het eigen plantjes die weer kunnen uitgroeien.
Ja zo doe ik het ook altijd, werkt perfect.

Wel oppassen met garnalen en kreeften want anubias lekt een giftig sapje alstie net gesnoeid is en daar gaan kreeftachtigen aan dood
 
Ja zo doe ik het ook altijd, werkt perfect.

Wel oppassen met garnalen en kreeften want anubias lekt een giftig sapje alstie net gesnoeid is en daar gaan kreeftachtigen aan dood
Weer iets bij geleerd! Dat nooit achter Anubias gezocht.
 
Ja zo doe ik het ook altijd, werkt perfect.

Wel oppassen met garnalen en kreeften want anubias lekt een giftig sapje alstie net gesnoeid is en daar gaan kreeftachtigen aan dood

Nu ik er over na denk. Gezien de vorm van de bloem waarschijnlijk familie van de Anthurium en Spathiphillum, de eerste is in elk geval giftig voor honden en katten.

Zover ik weet is een beetje uit de plant niet zo n probleem maar ja als je flink gaat snoeien is het een ander verhaal. Zie ook dit topic:
Gelezen maar kan er eerlijk gezegd geen conclusie uit trekken. Te weinig argumenten/motivatie wat mij betreft. Kan ook een geval zijn van elkaar na praten, of te wel het internep heheh.
 

Hier wordt weer het tegendeel beweert door diverse mensen die claimen Anubias te hebben gesnoeid in een bak met garnalen.
What ever... Better safe than sorry lijkt me.
Ja volgens mij als je wat snuffelt op internep is er vast nog wel ergens een bericht dat Beatrix de dochter van Hitler is (niet in de stress schieten Mods) zoveel onwaarheden zijn er te vinden op het www
 
Omdat ik ze zo leuk vind.
Niet echt superkwaliteit, met de iPhone SE gemaakt.

IMG-0271.JPG
 
Deel van de ochtend en middag info opgezocht over de H. formosa.
Is me wel duidelijk geworden dat in verband met de temperatuur in de wintermaanden (onverwarmd bakkie) de Oto's en C. panda dan moeten verhuizen of dat ik een derde bakje op moet starten. Totdat ik meer informatie heb vergaard en daadwerkelijk zicht heb op enkele exemplaren blijft de Home even zo.

Ik ga dit avontuur aan maar hoe ik het ga uitvoeren weet ik nog niet. Wellicht zet ik de Home in zijn totaal te koop. Zou waarschijnlijk nog de beste oplossing zijn, want echt blij ben ik niet met dit bakje (afwerking).
 
Wat houd je tegen om er een verwarminsstaaf in te steken?
 
Ik heb de Formosa ook gehad maar hield ze jaarrond op zo n 21-22 graden. ik las gister in een topic dat ze momenteel weer niet te leveren zijn en dat gebeurt vaker met dit visje heb ik zelf ondervonden.
 
Wat houd je tegen om er een verwarminsstaaf in te steken?
Ik heb de Formosa ook gehad maar hield ze jaarrond op zo n 21-22 graden. ik las gister in een topic dat ze momenteel weer niet te leveren zijn en dat gebeurt vaker met dit visje heb ik zelf ondervonden.

Heel verhaal en veel bla bla van mij ;)


Zijn inderdaad momenteel niet te leveren via Ruinemans en ook niet via Jarathana.

21 - 22 schijnt ook een prima temp te zijn voor de kweek. Ik weet ook zeker dat dit goed kan na wat ik gelezen heb. (En wie ben ik om iemand die er zelf ervaring mee heeft tegen te spreken :D)

Toch lees ik op erg veel plekken (ook op dit forum een aantal keer) dat ze het beter doen bij lagere temps in de winter. Ook oa dat ze best tot laat in de zomer buiten te kunnen blijven. Ik heb helaas geen bookmarks gemaakt van de bronnen maar losse aantekeningen met pen en papier. Maar een van de posts hierover kwam van Botia. Was interessant stukje. Zal kijken of ik dat nog kan vinden.

Maar goed, voor de panda's kan 21/22 graden prima, voor de Oto's is dat te koud. Die hebben toch wel 24 graden nodig. De vittatus die ik zo goed als zeker heb, zelfs tot 28.
Ik vind zelf 22 graden te koel voor ze. ( oa https://www.remowiechert.de/otos.html#a1)

Zonder verwarming zal het bakje zo rond de 18 blijven hangen in de nacht, ooit ervaren met een verwarmingsstaaf die het niet meer deed. En dat lijkt me met wat ik gelezen heb een prima temp als de temp overdag weer naar ongeveer 20,5 op loopt. Vandaar ook geen verwarmingsstaaf. Die zou er in kunnen als back up, dat wel. Het is momenteel dus een bewuste keuze met wat ik gelezen heb om ze tijdens de winter koeler te houden.


Misschien heb ik de info die ik vond verkeerd geïnterpreteerd en moet ik zaken bij stellen. Het is en blijft nu toch een oriëntatiefase.
Waar ik nog niet gezocht heb is een groot Duits forum en Duitstalige websites. Ben erg benieuwd wat ik daar ga vinden.

Ik zal nieuwe info die ik vergaar verzien van linkjes. Wel zo fijn voor mezelf en ook voor jullie. Digitaal aantekeningen maken ;)
 
Update

Sneller dan gedacht heb ik Heterandria formosa gevonden. Ik heb met de verkoper volgende week vrijdag afgesproken, zodat ik nog even de tijd heb de huidige bewoners eruit te halen en het bakje daarna even een week rustig te laten draaien na al dat gerommel (hout met planten moet er even eruit).

Voor de Oto's heb ik in een mooie bak in elk geval onderdak, over de Cory's wordt door deze mensen nog nagedacht.
 
Ik wens je succes, je hebt alles uitgezocht en beredeneerd, en zal daarom ook zeker goed komen, ik wacht vol spanning de foto's af :)
 
je hebt alles uitgezocht en beredeneerd
Er valt nog veel te leren hoor.

Ben gisteren nog uitgebreid gaan zoeken op een groot Duits forum, was heel leerzaam. Er is daar een schat aan informatie te vinden. Aanrader voor mensen met dit visje.
 
De inrichting blijf verder hetzelfde? Of ga je die dan ook veranderen
 
Nee ik durf niet te veranderen zo vlak voordat de visjes komen.

Ik lees op de meeste plekken dat ze van veel planten als beschutting houden - ze zouden zich dan ook meer laten zien? Beschouw dat maar als boekenwijsheid en geen praktijkervaring.
Daarom besloten de inrichting groten deels hetzelfde te laten. In elk geval geen planten in te korten/snoeien.

Recent is er Javamos bij gekomen. Vandaag nog Ceratopteris siliquosa gekocht voor in de linkerhoek, is daar echt een hoofdpijn dossier. Fijn bladige planten schijnen de voorkeur te hebben bij deze visjes. Weer boekenwijsheid. Ik hoop dat die siliquosa flink gaat woekeren.

Wil het eigenlijk 'dicht' laten groeien, het liefst met guppygras maar dat heb ik nog niet gevonden. Daarom Braziliaanse waternavel om te laten drijven meegenomen en waterpest. Niet de mooiste plant maar als hij wil in dat bakje graag. Het gaat me om extra beschutting voor de jongen.

Kocht deze drie verschillende om te zien wat aan gaat slaan.

Plantjes liggen nou te 'weken' ivm evt. slakkengif, gaan er dus pas maandag in. De siliquosa gaat op de plek voor het filter waar nu een Crypto staat, die haal ik wat naar voren.

Maak maandag als alles weer helder is wel even een foto. Evt dinsdag.
 

Terug
Bovenaan