Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Voor mij een nieuwe fenomeen, schuim op het water.
Maar als de waardes goed zijn wellicht niet iets om zorgen over te maken, verversen en dan even aanzien?
 
Voor mij een nieuwe fenomeen, schuim op het water.
Maar als de waardes goed zijn wellicht niet iets om zorgen over te maken, verversen en dan even aanzien?
Ik heb het 2 jaar terug tijdens de opstart meegemaakt en het was toen duidelijk aanwezig.
Nu was het beperkt tot een 20 cm aan minuscule belletjes langs de voorruit. Het drong echt tot me door toen ik een gietertje water erbij deed en ik een 'mooie' bel op het water had staan.

Het was dus nog niet echt dramatisch maar wel zichtbaar aanwezig.

Heb gisteren water ververst, doe het straks nog een keer en dan houd ik het gewoon weer in de gaten, ook met het meten van waterwaardes.
 
Als het alleen aan de oppervlakte drijft blijkbaar? kan je het beste even met een bekertje die je net onder water duwt af hevelen
 
Als het alleen aan de oppervlakte drijft blijkbaar? kan je het beste even met een bekertje die je net onder water duwt af hevelen
Het is zo weinig dat ik het niet eens zo weg ga krijgen. Maar vind het eigenlijk ook symptoom bestrijding. Na wat speurwerk kom ik inderdaad op veel plekken tegen dat het door teveel eiwitten in het water komt. Vergelijkbaar met het schuim bij zeewaterbakken, die daarvoor een eiwitskimmer hebben.
 
Jeetje jij heb ook telkens pech met filters :stom: Goed dat je er op tijd achter kwam.
 
Jeetje jij heb ook telkens pech met filters :stom: Goed dat je er op tijd achter kwam.
Dankjewel Michelle, ik had denk ik een Engeltje op mijn schouder.
 
Ja dat is waar, maar het zal er toch uit moeten, maar als het zo weinig is zal het best weer goed komen.
Ja, je moet je er geen 'Betta schuimnest' bij voorstellen (maar dat kan wel). Als ik me goed herinner ziet het er dan ook meer uit als zeepbellen.
 
Je bellen al wat minder? Of nog steeds aanwezig?
Nee niets meer, is iets van 2 dagen geweest en toen was het weg.
Er heeft ook een paar dagen een kaamlaagje op gezeten maar ook dat niet meer. Ik had niet eens in de gaten dat het skimmertje uit stond dus zo mooi is het wateroppervlak.

Overigens NH3/4 en NO2 nog steeds 0
 
Oh beter! Tja, wellicht iets in het weer ofzo, gelukkig is het weer weg
 
heel bijzonder
Ingedraaid filtermedium scheelt een hoop natuurlijk, en je bodem werkt ook mee.
Maar je ging wel van een extern filter met een paar liter filtermedia, terug naar amper een koffiebekertje vol filtermedia, en dat zonder enig probleem is wel een beetje bijzonder ja.
 
Ingedraaid filtermedium scheelt een hoop natuurlijk, en je bodem werkt ook mee.
Maar je ging wel van een extern filter met een paar liter filtermedia, terug naar amper een koffiebekertje vol filtermedia, en dat zonder enig probleem is wel een beetje bijzonder ja.
Ze zijn wel nog steeds aan het hongerlijden. Ik voer 3 dagen niet en dan een dag wel (normale portie)
 
Ik zou dan ook doen wat Thea al zegt.
 
Ik zou ook om de dag een wat kleinere hoeveelheid geven Nicole.
 
De reden dat ik het zo deed is dat de cory’s Op de bodem amper nog wat krijgen.
Ga ze nu om de dag voeren en kijken of ik de Cory’s om de dag gericht een beetje voeren kan.
 
Ik doe het voer (voor de Cory's en garnalen) vaak in een klein trechtertje, dan giet ik er een beetje water achteraan en dan vliegt het zo naar de bodem.
Met een spuitje gaat het ook wel, alleen wordt het voer dan erg fijntjes omdat het door dat kleine gaatje moet.
 
Ik doe het voer (voor de Cory's en garnalen) vaak in een klein trechtertje, dan giet ik er een beetje water achteraan en dan vliegt het zo naar de bodem.
Met een spuitje gaat het ook wel, alleen wordt het voer dan erg fijntjes omdat het door dat kleine gaatje moet.
Handig die tip van de trechter. Ik pak het eigenlijk altijd tussen duim en wijsviger om het bijna bij de bodem weer langzaam los te laten.
Ik heb nog wel en keukentrechtertje liggen, kijken wat ik zelf handiger vind.
 
Giet er niet teveel water in want dan dwarrelt het zo weer via de bodem terug de hoogte in, maar dat ondervind je vanzelf wel.
 
Giet er niet teveel water in want dan dwarrelt het zo weer via de bodem terug de hoogte in, maar dat ondervind je vanzelf wel.
Dan hebben de espei gelijk geluk :)
Meeste zal we weer neer dwarrelen en de cory's maakt niet uit waar het licht, zelfs niet als het op de planten ligt.
 
Jeetje wat een pech heb je met dit bakje.
Ik ben sowieso geen fan van buitenfilters om deze reden. Bij defect is het altijd gelijk drama. Ik houd m'n water lekker in de bak.

Als optie voor een blikvanger in de bak, zou een harem Trichopsis pumila of schalleri ook leuk kunnen zijn.
 
Jeetje wat een pech heb je met dit bakje.
Ik ben sowieso geen fan van buitenfilters om deze reden. Bij defect is het altijd gelijk drama. Ik houd m'n water lekker in de bak.

Als optie voor een blikvanger in de bak, zou een harem Trichopsis pumila of schalleri ook leuk kunnen zijn.
Ja inderdaad pech na pech.
Ik hoef/wil op dit bakje ook geen extern filter meer. Heb er even genoeg van. Heb een identiek filter nieuw in doos staan (onder garantie vervangen), maar ik pas.

Ik heb dan ook tegen mezelf gezegd als er weer iets is in dit bakje, ik het leeghaal. In de verkoop zet of helemaal opnieuw begin.
De espei gaan zodra dit bakje weer stabiel is eruit. Ik wil dat nu niet doen omdat ik dan tijdelijk het hout met planten eruit moet halen om te vangen, en ik verstoor het bakje nu liefst zo weinig mogelijk.

Ik vind ze mooi maar wil het voor de nieuwe hoofdbewonder rustig hebben ogen.

De trichopsis zou ik eens moeten opzoeken. Ik ken ze van naam en zien maar weet er weinig van. Ik meen dat de LFS mij ooit over de pumila of schalleri vertelde dat ze lastig iets anders dan levend voer accepteren. En dat is hier eigenlijk geen optie. Ik woon te ver van de LFS om twee x per week levend over te halen.
Ook mogen ze zich niet veel in de onderlaag begeven. Daar zitten de cory's op de bodem. Overige bewoners zijn dan nog de Otocinclus.

Opzoeken dus deze visjes.

Eigenlijk neig ik toch weer naar een Betta dame, omdat beide Betta's op zo'n andere manier gegaan zijn ga ik er vanuit dat er geen verband is.
 
Betta is erg leuk ja, ik ben er ook nog steeds blij mee, lijkt allemaal goed te gaan zo met zijn viertjes.

Een mogelijk verband zie ik ook niet, pech is de enige.
 
Betta is erg leuk ja, ik ben er ook nog steeds blij mee, lijkt allemaal goed te gaan zo met zijn viertjes.

Een mogelijk verband zie ik ook niet, pech is de enige.
Ja je hebt ook nog eens erg mooie exemplaren!
De LFS waar ik het meest kom heeft nu ook mooie dames zitten. Hele witte crowntails en sommigen met een lichtblauw lijf en witte vinnen. Er zaten nog meer "fancy" dames maar ik heb er weinig aandacht aan geschonken omdat ik er nu toch niets mee kan.

Toch ga ik me eens verdiepen in de Trichopsis soortjes. Ik heb er al eens eerder naar gekeken en dus ook naar gevraagd bij de LFS. Ze hebben (hadden?) ze ook niet standaard op voorraad, als ik me goed herinner omdat ze qua eten niet makkelijk zijn en daarom niet voor iedereen geschikt (wel te bestellen).

Ik ga het er nog eens met ze over hebben. In deze zaak hebben ze veel kennis en zijn ze ook erg eerlijk. Natuurlijk nog eens checken op het forum, maar ik durf daar wel een gesprek aan te gaan.

Maar ik heb er geen haast mee. Eerst 4 weken uitzingen met het nieuwe filter (Nog 5 dagen en dan zijn de eerste 3 weken voorbij.), dan de espei eruit. Daarna kan ik eens verder kijken. Nu dus vooral oriënteren.
 
Gewoon even rustig bedenken wat je wilt idd, beide vissen zijn mooi, alleen zijn de Trichopsis net iets te klein denk ik, zelfde formaat als de Espei, waardoor ze wat minder gaan opvallen.

Ooh. de Espei gaat eruit lees ik:D
 
Er zijn 3 weken voorbij sinds het externe filter is gaan lekken en ik halsoverkop een Aquael Turbo 500 in het bakje plaatste. Tot nu toe is het met spaarzaam voeren vlekkeloos gegaan. Ik ga nu elke dag een beetje voeren in plaats van om de dag.

Geen algenexplosie gehad tot nu toe!

Gewoon even rustig bedenken wat je wilt idd, beide vissen zijn mooi, alleen zijn de Trichopsis net iets te klein denk ik, zelfde formaat als de Espei, waardoor ze wat minder gaan opvallen.

Ooh. de Espei gaat eruit lees ik:D
Ik wist niet dat ze zo enorm klein zijn. Streep ik dus van mijn lijstje.
 
Mooi dat het allemaal toch geen of weinig problemen heeft gegeven.
 
Ja inderdaad en de spons is nog steeds verre van vuil dus goede doorstroming.
 
Vandaag het hout met de planten eruit gehad om de espei uit te vangen. Mooi om te zien dat onder het hout zich niets van vuil had opgehoopt. De espei vond ik mooi maar met het oog op een andere hoofdbewoner, mogelijk een Betta of toch Trichopsis schalleri, wilde ik de school eruit.

De Otocinclussen en de Corydoras panda blijven.

Na al het gerommel van vandaag staat het er weer ongeveer hetzelfde in als voorheen. Ik mis wat diepte op de voorgrond, ga daar denk ik toch weer een Crypto plaatsen, vond dat toch mooier ondanks dat die zo groot was geworden. Was net even een andere kleur en bladvorm.

IMG-0253.JPG
 

Terug
Bovenaan