hoe geraak ik hier vanaf !!


Ik wandelde juist snel voorbij dus hebben we maar snel een totaaltje gemaakt spijtig genoeg wel me de iPhone Totaaltje

Denk niet da ze sterkte nodig zal hebben gewoon naar de baby gaan zien op alles in orde is :-D

Als ik straks thuis en hoop ik nog tijd te hebben voor te meten
 
Nou op die foto ziet alles er prima uit vindt ik. Wellicht dat je wat dichter bij een foto kan nemen en van de algen die op de planten zitten.
leuke foto op zich maar ik zie er niet zoveel op namelijk ;)
 
Sparkske zei:
Ik wandelde juist snel voorbij dus hebben we maar snel een totaaltje gemaakt spijtig genoeg wel me de iPhone Totaaltje

Denk niet da ze sterkte nodig zal hebben gewoon naar de baby gaan zien op alles in orde is :-D

Als ik straks thuis en hoop ik nog tijd te hebben voor te meten

Ok, dan hoop ik dat alles in orde is. Ik weet hoe zoiets voelt om dat te laten doen en erbij te zijn. Je zit erbij en toch heb je altijd wel een beetje de angst dat ze iets zien.
Maar gelukkig is het meestal goed hoor.
Ik vond het toch altijd el weer spannend moet ik zeggen.
 
Het enige nadeel is je moet altijd zo lang wachten ook al heb je een afspraak :(

De algen zitten vooral op het hout - soms achterraam

Als ik staks tijd heb maar ik wel een paar foto's
 
Ja dat is goed hoor.
Ach ja al die ziekenhuizen en artsen zijn hetzelfde hoor.
 
aYx2q12oUW_rz_aITyDauRUOjRYcwWi6.jpegUntitled by Sparkske, on Flickr

Links op de bacopa zwarte draad sliertjes en op het blad beetje groene
 
Ik weet je waarden nog niet maar met de EI zou ik denken dat dit wel goed zit.
Op de planten zie ik weinig alg op de foto s en je gaf al aan dat er al alg in je bak zat en ik vermoed dat wat we zien dus restanten zijn. Ik zou de bealgde bladeren/planten weghalen en dan kijken wat de bak doet.
Valt me op dat die Bacopa en de Anubia bij of op het hout staan. Dat hout zorgt wellicht voor minder stroming.
Het is wel belangrijk dat je een goede stroming hebt en dus geen zgn dead spots.
Ik zou zelf anders eens het hout eruit laten en kijken wat dan het gevolg is.
Een goede stroming is wel belangrijk. Je kan de uitstroom ook wat naar beneden richten zodat je meer stroming krijgt naar beneden.
Ik had zelf de uitstroom van de Juwel filter ook iets naar beneden. Dan heb je minder oppervlaktestroming maar dat is op zich niet zo erg.
Dan ben je de anubia ook direct kwijt want daar zit vrij veel alg op. Of je moet die herplaatsen en alle bealgde bladeren verwijderen.
Maar neemt niet weg dat ik ook graag je waarden nog wil weten en wanneer de laatste verversing was.
 
Verversen gebeurd elke zaterdag en soms al eens zondag ochtend

Als ik op tijd gedaan heb met werken straks zal ik de waterwaarden eens meten.
 
Ja prima hoor. je zit nu ongeveer halverwege de week en dan kun je zien hoeveel stoffen er nog in het water zitten.

Was alles goed bij de controle??
 
Sparkske zei:
Verversen gebeurd elke zaterdag en soms al eens zondag ochtend

En wat voor water gebruik je dan ?
 
Met de baby was alles ik orde :) als het maar snel eind september is !


@ Tom zoals eerder gezegd 35 liter osmose 80 liter kraanwater
 
Sparkske zei:
Met de baby was alles ik orde :) als het maar snel eind september is !


@ Tom zoals eerder gezegd 35 liter osmose 80 liter kraanwater

Mooi dat alles weer ok is hoor. Die 3 maanden zijn zo voorbij hoor, maar ja wel de zwaarste dus hopen dat het weer wat mee zal zitten ;)
 
Sparkske zei:
@ Tom zoals eerder gezegd 35 liter osmose 80 liter kraanwater

Oopsss. Heb je de KH van dat water wel eens gemeten ??
 
Zo gek is die mengverhouding toch helemaal niet?
 
Gisteren totaal geen tijd gehad voor even paar dingen te meten maar vandaag is het gelukt


PH 6.5 - 6.6
KH 4
NO3 25
PO4 Groter dan 2


Wat ik wel raar vindt is dat controller zegt dat de PH 6.5 is en volgens de test kom ik op 6.6 ?
 
Kwestie van aflezen denk ik??
In principe zit er voldoende voeding in je bak en zie ik weinig algen op de planten.
Ik zou het hout met die Anubia eruit doen of de bealgde bladeren weghalen.
Omdat de planten er verder naar mijn idee goed uitzien zou ik nu even aankijken hoe het gaat.
No3 en po4 zijn ok en met voldoende plantenvoeding moet dat lukken.
Co2 is ook voldoende.
 
Morgen waterwissel dag ineens de Anubia der uit halen ook ga ik de gaatjes in de spraybar groter maken gisteren gezien dat er 4 verstopt zaten
 
Ja ook de stroming is wel belangrijk om te voorkomen dat je dode plekken krijgt.
 
x2o16ZvJksIIqqqA7Ps1muruEc8S4oc_.jpegUntitled by Sparkske, on Flickr

De uitstroom van de spraybar denk wel dat dit genoeg is of niet ?
 
Tja dat kun je het beste zelf beoordelen. Ik heb hem langs de zijruit en dan 1 cm onder het oppervlak.
Er is in ieder geval goede stroming als de plantjes een beetje heen en weer wiegen. Als die ahw stilstaan dan is er denk ik te weinig stroming om alles goed door je bak te verspreiden.
 
hmmm ik weet het niet meer :(

de plantjes bewegen niet echt dacht dat de spraybar overal stroming zou voorzien maar duidelijk niet dus nu ga je mij toch ni vertellen dat je met een e 1501 en een e 901 niet genoeg stroming kan maken voor een rio 240 ?
 
Dat zou geen probleem moeten zijn denk ik. Hoe groter het gaatje des te minder sterk de straal.
Ik heb een Eheim 215 op een Ferplast van 190 liter en die zit dus met 8 gaatjes aan de zijruit. Als ik diepvriesvoer geef op 10 cm van de spraybar dan vliegt het met de stroming zo naar de linker kant.
Misschien moet de spraybar wat meer onder water. ik heb hem 1 cm eronder zitten.
Je zou met wat vloeistof of diepvriesvoer goed kunnen zien hoe de stroming is. Als de plantjes helemaal niet bewegen zou ik dat wel even doen.
Voorheen had ik in mn eerste bak ook geen beweging en telkens penseelag tgv de interne filter. Daarna een Eheim 2213 op de 80 cm gedaan en geen alg meer en prima stroming.
Die filters moeten als ze goed zijn prima voor voldoende stroming kunnen zorgen hoor.
Zitten die 2 op 1 spraybar dan??
Laat anders de spraybar net onder het oppervlak zinken en richt de straal net niet horizontaal. Dus een tikkie naar beneden. Volgens mij moet de stroming dan wel goed zijn en via de voorruit weerkaatsen.
 
de spraybar zit op de 1501

en de 901 daarvan is het de gewone uitstroom in de hoek
 
Die zou echt meer dan voldoende capaciteit moeten hebben.
Anders eens proberen zoals ik omschreef. iets onder het oppervlak en tikje naar beneden gericht.
Dan even kijken of de plantjes wel bewegen. je hebt nogal een lange spraybar en hoe langer des te minder de uitstroomkracht is via de gaatjes. Daarom heb ik hem op de zijwand zitten met zo n 7 of 8 gaatjes.
 
zo juist van een oude spraybar een stuk afgezaagd en deze op de rechterkant gezet ipv van op de achterwand en ja is een behoorlijk verschil te zien in stroming .
 
Mooi dat de stroming nu weer beter is. Ik hoop dat dit helpt.
 
ik hoop dat ook... afwachten maar..

Dank je wel alvast
 
Zoals ik al zei heeft bij mij een goede stroming ook veel verbeterd destijds hoor.
Je volgt de EI dus dan zijn de waarden van de nitraat en fosfaat wel ok en dan voldoende plantenvoeding doseren en co2.
Dan moet het haast wel goedkomen.
 
laten we hopen :)

Sinds ik EI gebruik merk ik wel een verschil in groei zeker bij de ludwigia die groeit als een speer
 
Ja hier groeien de planten ook hard hoor.
Op zich een prima methode als je het goed toepast. En je hoeft niet steeds meer te meten.
Nou ik hoop echt dat het nu de goede kant opgaat in je bak.
 
Als het echt goed gaat zal ik nog eens nadenken om een fotoalbum te openen :D
 
Sinds ik de uitstroom veranderd heb merk ik wel dat de stroming een pak beter is alleen een heb ik het idee dat er een dode zone in zit

in de hoek aan de kant van de uitstroom
 
Dat kun je dus gemakkelijk testen door wat diepvriesvoer erin te doen of een vloeistof die niet helder is zoals sommige waterverbeteraars.
Dan zie je snel genoeg hoe de stroming is en waar eventueel een dode plek zit.
 

Terug
Bovenaan