Hoe en hoe vaak maken jullie de bodem schoon?


Hmm nu deze topic doorgelezen te hebben ben ik bang dat ik het te vaak doe.
Ik heb een stofzuiger gekocht en hiermee deed ik om de week wat anders :
Even weken - alleen afhevelen met de stofzuiger
Oneven weken - een deel van het aquarium helemaal omwoelen met de stofzuiger

Indien je geen vuil op de grond ziet liggen is dit helemaal niet nodig en is het misschien zelfs slecht voor je bak al ik het goed lees?

Ik heb een rio 125 en zie bijna geen vuil op de bodem (miss vanwege een vuurstaart en 7-10 slakken). Ik kan dus ook gewoon water eruit halen en de bodem gewoon laten voor wat het is?

Moet toevallig vandaag weer verversen dus ben benieuwd wat dan slim is om te doen :)
 
Ja hoor als er geen vuil zich ophoopt dan hoef je weinig te doen en dan kun je beter alleen even af en toe met de hand over de bodem wapperen als je afheveld.
 
'Het beest' is binnen:D
Hij kwam in een enorme doos, waardoor ik overmoedig raakte over de grootte van het filter :engel:
IMG_7034.JPG

Helaas dat in de grote doos een kleinere doos met het filter.
IMG_7035.JPG

Netjes ingepakt alleen moet je zelf de slangadapters enzo allemaal aansluiten en werken ze met van die slangklemringen om de slang aan te sluiten ipv een handig draaisysteem (hoewel op de langere termijn wellicht de slangklem effectiever is)
Ik had op een of andere manier toch wel verwacht dat hij nog wat groter was, maar dit komt waarschijnlijk omdat ik alleen maar grote filters gewend ben. Hier even een vergelijking met m'n al draaiende filters
IMG_7036.JPG

En de grootte in verhouding met mezelf Hehe (ik ben 1,70m)
IMG_7037.JPG

Ik ga hem denk ik vanmiddag aansluiten en dan zal ik jullie laten weten hoe de bevindingen zijn
 
Hahaha nou ik had een keer een subwoofer te koop op marktplaats en een foto erbij gemaakt waar net per ongeluk m'n blote voet bij op stond en ik kreeg daar een hele schunnige reactie op.. dus ik dacht laat ik m'n slofjes maar aanhouden :D:engel:
 
Hahaha nou ik had een keer een subwoofer te koop op marktplaats en een foto erbij gemaakt waar net per ongeluk m'n blote voet bij op stond en ik kreeg daar een hele schunnige reactie op.. dus ik dacht laat ik m'n slofjes maar aanhouden :D:engel:


Ik zeg niks meer:D:D:p
 
ja je hebt van die mensen die kicken daarop...

John houd je eigen is in de volgende keer :rolleyes::D
 
Oke the beast is running. Hij heeft inderdaad en flinke flow, zoals ik het graag zou willen. Ik laat hem eerst even een tijdje meedraaien op de bak voordat ik een van de oude filters los koppel en hem op z'n plek zet...
Voor de mensen die een hekel hebben aan techniek in het Zicht, sorry!!!
image.jpg

Nou nu zit er 6800 L/u filtratie op dus wordt wel ff lekker schoon haha
 
Ik kan de komende dagen pas beoordelen hoe het geluid is, gezien er nog wat lucht in zit.. ik zal morgen wel even filmpje maken van de uitflow
 
hallo,
Ik vroeg me af hoe vaak jullie je bodem gemiddeld afhevelen of poep weg zuigen?

Zelf doe ik dit namelijk minstens elke week (poep afzuigen) en regelmatig wel vaker, helemaal bij de pleco in de buurt, want die schijt elke dag flinke bulten.. (wat volgens mij te zwaar is om het filter ingetrokken te worden)
Terwijl ik best wel flink wat stroming heb en redelijk sterke pompen blijf er toch wat afval op de bodem liggen, wat ik er niet fijn uit vind zien voor het groepje polypterus wat daar op de bodem hun hangplek heeft..


Never, dat doen de slakjes voor mij.:thumbs:
 
Bij beide bakken hevel ik de bodem lichtjes af bij het waterwisselen. Vooral tussen de planten en mos plukken. Dat doe ik 2 wekelijks.
2 keer per jaar steek ik de afhevelbuis diep in het grind en hou dan een grondige reiniging.
Daarna verrijk ik de bodem met nieuwe kleikegeltjes en vul ik de waterwissel aan met een bacteriecultuur.

Ik giet mijn afhevelwater door een hele fijne zeef (oude nylon koffiefilter) en laat dat aangevuld met laagje aquariumwater een nachtje staan. De volgende dag met een schijnwerper en vergrootglas erop zie ik hoe levendig de bodem eigenlijk is. Er kriebelt en wriemelt vanalles! En soms tref ik jonge vislarfjes of babygarnaaltjes aan... die gaan natuurlijk terug de bakken in.
 
Vuil aan de bodem oppervlakte heel ik af tijdens de wekelijkse waterwissel. Vuil wat tussen de bodem zit laat ik afbreken door de aerobe en anaerobe bacteriën. Hebben de planten een voedselrijke bodem:)
 

Terug
Bovenaan