Hoe en hoe vaak maken jullie de bodem schoon?


Ja hele fijne korrel en wit/beige van kleur.
Omdat ik voornamelijk bodemvissen heb en dit was het enige fijne zand dat ik kon vinden destijds... ik had zelf liever zwart gehad maar dan krijg je zo'n groffe korrel van dat synthetische zand
Syntetisch?? Zwart grint en zand, komt van Basalt af,he.


Ik weet niet ,hoelang dit er in ligt. Maar hoe fijner het is, hoe sneller dicht..
Krijg je ook bodemrot.


Vind het ook geen kleur voor vissen, met schutkleur.
Jij gaat ook niet met gekleurd pak in de sneeuw liggen.
 
En zo komen we weer bij het eeuwige dilemma, wat vind de mens ervan en wat is voor het dier het beste? En dan nog is datgene wat je wil of wat het beste is voor de dieren ook verkrijgbaar of doenlijk? Ik persoonlijk kan me heel erg storen aan opzichtig zichtbare techniek onderdelen in de bak. Dat doet zo erg afbreuk aan de essentie van het houden van aquaria, wat er toch eigenlijk op neerkomt dat je probeert om waterdieren te observeren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
 
Syntetisch?? Zwart grint en zand, komt van Basalt af,he.


Ik weet niet ,hoelang dit er in ligt. Maar hoe fijner het is, hoe sneller dicht..
Krijg je ook bodemrot.


Vind het ook geen kleur voor vissen, met schutkleur.
Jij gaat ook niet met gekleurd pak in de sneeuw liggen.
Ik citeer even de verpakking van zwart zand 'Voor de coating van gedroogd kwartsgrind worden niet-giftige kleuren met hoogwaardige kleurpigmenten gebruikt. Een omhulsel van drinkwater neutrale kunsthars zorgt voor blijvend kleurbehoud'
Bovendien is helaas de structuur te grof en niet zoals ik graag zou willen(juist met het oog op het welzijn van de vissen, daar ik voornamelijk bodemvissen (met en sommigen zonder schubben) heb die ook van de bodem eten en zich ook kunnen verslikken (verstopping tot gevolg) in te grote korrel..
Basalt is geloof ik alleen in grind te krijgen..
Als iemand een fijne korrel zand weet van een donkere kleur (tot 0,5mm een geen rivierzand) dan hoor ik het graag:thumbs:
Gelukkig zijn bijna alle vissen in mn bak zo goed als blind en zullen dan zelf denk ik weinig last hebben van de kleur..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zand van de Hornbach is dan net te grof met 0,4-0,8mm.
 
Dat zand van de Hornbach is dan net te grof met 0,4-0,8mm.

Ik heb filterzand 0,4-0,8. Dit is net wat donkerder als het zand op de foto van @Loaches
Sinds ik het filterzand heb, weet ik pas wat natuurlijk gedrag van bodemvissen is.

Het is prachtig om te zien, hoe de cory's tot hun ogen in het zand zitten.
Ze spoelen het door de kieuwen. Hun baarddraden zijn nu echt veel langer en verfijnder.
Zowel de schwartzi als de panda hebben geen moeite met dit zand.

Zelfs de siamese algeneters nemen wel eens een hapje.

De ancistrus maakt af en toe een hol in het zand. Daar ben ik dan weer minder blij mee:stars:

De planten blijven ook goed staan. Terwijl de bodem toch luchtig aanvoeld.
Ik kan het iedereen aanbevelen.
 
Ik heb dat dus ook bij de Panda s maar die gekken zie ik er amper gebuik van maken en echt in het zand zitten ze hier dus nooit. Verder is het inderdaad een erg fijne bodem.
 
Interessant topic, ik zat toevallig net met dezelfde vraag. Wat ik me ook afvraag is hoe jullie de bodem schoonmaken? Gebruik je zo'n stofzuigertje of waai je het vuil omhoog om het vervolgens met een waterwissel op te zuigen?
 
Mijn ervaring is dat als je teveel in de bodem doet woelen het er niet beter op word.

Ook al heb ik 6 flinkke slakken en 8 flinke japonica garnalen die ook veel poepen doen ze wel hun werk en dat is de bodem omwoelen.
Heb een rivierzand bodem en sinds ik niet meer de bodem afhevel/stofzuig is het veel beter geworden.

Ik doe nu 1x per 2 maanden de bodem een beetje afzuigen. Maar verder laat ik de natuur zijn werk doen.
Mijn wortelende planten nemen de meeste mest stoffen op denk ik. Ik gebruik geen kleibollen etc. En ze gaan als een trein.
En de hoeveelheid rommel op de bodem is altijd even veel. Dus ik ga ervan uit dat de rest wordt afgebroken tot opneembare elementen voor de filter en de planten
 
Laatst bewerkt:
Je moet het ook zeker niet te vaak en teveel doen.
 
Interessant topic, ik zat toevallig net met dezelfde vraag. Wat ik me ook afvraag is hoe jullie de bodem schoonmaken? Gebruik je zo'n stofzuigertje of waai je het vuil omhoog om het vervolgens met een waterwissel op te zuigen?
Ik zuig de vieze plekken op de bodem altijd met een stuk tuinslang af(en dan in een emmer voor het geval ik per ongeluk iemand mee op zuig)
Als je dit rustig doet dan komt er geen vuil omhoog..
 
Ik heb hier dat grijs/zwarte erin wat je ook in het FA van Crash kan zien. Dat kost iets van 8 euro voor 5 kilo dacht ik.
 
Met zulk zand , zou ik toch een bodemfilter maken.
Zo , dat het water in de zandlaag mee circuleert, krijgt dan geen kans zwart te worden.

Dat kan je ook op lucht laten werken.
 
Zorgt dat zand er niet voor dat de bodemfilter verstopt gaat zitten??
 
Ik heb net de stoute schoenen aangetrokken en heb de Fluval FX6 besteld :c
Eigenlijk stemde mijn bankrekening duidelijk tegen, maar onder het mom van volgende maand komt vakantie geld :D
 
Ben heel benieuwd naar hoe je ervaringen hiermee gaan zijn!
Nou m'n eerste ervaring zal 3 maanden brood met pindakaas eten zijn :oops:
Maar de recensies zijn internationaal veel belovend, ze noemen de fx6 ook wel 'the beast' 'het beest'
:D
 
Dat had ik ook begrepen ja.

Zou je je ervaringen hier willen posten? Ben vooral benieuwd naar t geluidsniveau
 
Dat had ik ook begrepen ja.

Zou je je ervaringen hier willen posten? Ben vooral benieuwd naar t geluidsniveau
Ja ga ik zeker doen! Ben zelf ook erg benieuwd. Een beetje geluid zal die vast wel maken denk ik, aangezien hij 3600 liter per uur pompt...
Maar ik houd jullie op de hoogte :engel:
 
Ik heb net de stoute schoenen aangetrokken en heb de Fluval FX6 besteld :c
Eigenlijk stemde mijn bankrekening duidelijk tegen, maar onder het mom van volgende maand komt vakantie geld :D


Groninger nuchterheid he:D:D
 
:thumbs: moeten we een forum actie help Loaches de zomer door op zetten? :)

Kijk uit naar je praktijk ervaring straks
Hehehe :D lief! Nou bijna wel ja, maar brood met pindakaas eet ik graag hoor :p
:D
 
Dat laten we de rest wel doen toch:D:D.
 
Ja ga ik zeker doen! Ben zelf ook erg benieuwd. Een beetje geluid zal die vast wel maken denk ik, aangezien hij 3600 liter per uur pompt...
Maar ik houd jullie op de hoogte :engel:

heb er zelf ook al meermaals naar zitten kijken maar ben zelf echt bang voor het geluid :D dus vind het fijn dat jij nuchter genoeg bent om het voor mij uit te vinden :D

ze zeggen (vooral amerikaanse sites/video´s) dat die echt zogoed als stil is maar ik kan het me niet voorstellen..

je zal trouwens wel je bak een stukje naar voren moeten schuiven denk ik zo.. die slangen zijn nogal dik.
 
heb er zelf ook al meermaals naar zitten kijken maar ben zelf echt bang voor het geluid :D dus vind het fijn dat jij nuchter genoeg bent om het voor mij uit te vinden :D

ze zeggen (vooral amerikaanse sites/video´s) dat die echt zogoed als stil is maar ik kan het me niet voorstellen..

je zal trouwens wel je bak een stukje naar voren moeten schuiven denk ik zo.. die slangen zijn nogal dik.
Nou de bak naar voren schuiven mag je wel even proberen :D
Misschien als die drie kwart leeg is dat het wel zou kunnen..
ik hoop dat de pot er naast past, goed dat je het zegt... ik heb even gemeten en heb 36cm ruimte naast de bak waar hij tussen geschoven zou moeten.
Nu zie ik op verschillende sites verschillende afmetingen Haha, dat wordt dus echt even afwachten..
Ik zie op de Fluval site staan 40 cm, als dat zo is wordt het inderdaad schuiven ben ik bang..:stars:
 
Nou de bak naar voren schuiven mag je wel even proberen :D
Misschien als die drie kwart leeg is dat het wel zou kunnen..
ik hoop dat de pot er naast past, goed dat je het zegt... ik heb even gemeten en heb 36cm ruimte naast de bak waar hij tussen geschoven zou moeten.
Nu zie ik op verschillende sites verschillende afmetingen Haha, dat wordt dus echt even afwachten..
Ik zie op de Fluval site staan 40 cm, als dat zo is wordt het inderdaad schuiven ben ik bang..:stars:


Stukje van de bak afzagen. Ik heb nog een goede glaszaag liggen die je kan lenen:D:D;).
 
Stukje van de bak afzagen. Ik heb nog een goede glaszaag liggen die je kan lenen:D:D;).
:D:D:D
Thanks voor de gouden tip! Heb je misschien ook nog goede kit? Want dan kan ik het aan de andere kant er weer aanplakken zodat hij evengroot blijft :!
 
Op verzoek los ik alles voor je op hoor:D:D. Ik plak dat deel wat ik eraf zaag aan de andere kant er weer bij aan en dan haal ik de zijruit weer aan die kant weg. Alleen heb je dan wel aan de andere kant geen zijruit meer. Nou ja, daar ga ik wel tegenaan staan zodat het water niet weg kan stromen. Als mn kont breed genoeg is tenminste:deal:
 
Op verzoek los ik alles voor je op hoor:D:D. Ik plak dat deel wat ik eraf zaag aan de andere kant er weer bij aan en dan haal ik de zijruit weer aan die kant weg. Alleen heb je dan wel aan de andere kant geen zijruit meer. Nou ja, daar ga ik wel tegenaan staan zodat het water niet weg kan stromen. Als mn kont breed genoeg is tenminste:deal:
:D:D:D
Nou als je aan de andere kant dan alleen de zijruit eraf zaagt dan kan je die aan de andere kant er weer aan plakken:! super aardig dat je dat wilt doen! Doe je dan wel je zeemeermin suit aan, anders schrikken de vissen misschien als ze tijdelijk over de vloer heen zwemmen tijdens het proces..
 
:D:D:D
Nou als je aan de andere kant dan alleen de zijruit eraf zaagt dan kan je die aan de andere kant er weer aan plakken:! super aardig dat je dat wilt doen! Doe je dan wel je zeemeermin suit aan, anders schrikken de vissen misschien als ze tijdelijk over de vloer heen zwemmen tijdens het proces..

Daar doe ik ook de boodschappen mee dus als je ooit een zeemeermin ziet lopen dan.........................:D;)
 
Daar doe ik ook de boodschappen mee dus als je ooit een zeemeermin ziet lopen dan.........................:D;)
Ohhhh dat was jij laatst!!!!!!!
IMG_7013.JPG
 

Terug
Bovenaan