Het verwarmen der ene aquarium kamer


Nou wordt het een beetje vreemd met reacties,jij typt lig warmste bak onderin zitten,zijn restwarmte stijgt dan tegen de bodem van de bak erboven.Wie het nog snapt mag het zeggen,
Het is gewoon puur Nederlands, ik kan het niet simpeler dan dit uitleggen, sorry.
Laat maar zitten joh.


Zitten = Zetten ( plaatsen / onderste positie in het rek)
Iig = "in ieder geval"
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit Rjoemman,we blijven met zijn allen dit forum volgen,ik volg jou berichten met volledige aandacht en expertise,en kijk vooraf met interesse naar jou vissenbestand ,voor wat er aan gaat komen.
 
je zou een airco kunnen plaatsen die ook verwarmt , dan kun je er zomers ook nog mee koelen als dat nodig is , maar inderdaad , zoals al gezegd is zou ik het ook met elementen doen , lijkt mij ook wel handig dat je verschillende temperaturen kunt regelen
ik heb nu zelf een eheim jager verwarming in de bak gedaan , als je die neemt heb je gelijk genoeg aan bijna de helft van het wattage van andere merken , die dingen zijn perfect
 
Ik probeer een bijdrage te leveren rich,je moet op een of andere manier ook de bakken van filters voorzien,en ook de elektra voorziening is en wordt een uitdaging,er zal hier en daar toch ook nog een lampje moeten branden.
Is het misschien niet gemakkelijker om een grote bioloog op de vloer te plaatsen en daar een 1000 watt verwarming in te leggen en daar alle bakken op aan te sluiten,elke bak afzonderlijk verwarmen is afzonderlijk ook wel een gedoe,en veel verwarmingsstaven.

Komt natuurlijk ook veel pcv werk bij kijken,maar goed waarom niet vanaf een punt verwarmen.Je kan dan altijd de verwarming nog bijregelen door in een afzonderlijke bak een extra verwarming te hangen.
Ik denk dat als alle bakken draaien zoals door jou aangegeven dat die de temperatuur wel vasthouden en wordt het net als in een woonkamer aquarium en de verwarming die je gaat gebruiken alleen bij extreme afkoeling weer voluit gaat.Ook denk ik dat de bakken die je gaat plaatsen een dergelijke warmte gaan produceren waarbij ik niet meer denk aan de ruimte verwarmen,maar meer in de zin van dat al jou bakken zorgen voor de omgevingstemperatuur.

Indien je voor aan en afvoer van water voor pvc leidingen gaat zou je ook op een slimme manier via een pvc leiding je verversingswater kunnen laten weglopen,wil wel kwijt dat dit een uitdaging is,waarbij ik nog wel wil opmerken dat sommige dingen half automatisch moeten gebeuren ( bijvoorbeeld de waterafvoer) doe je dit niet dan gaat het waterverversen voor zover als noodzakelijk een niet zo leuke bezigheid meer worden en ga je jezelf ergeren in de zin van dat het heel veel tijd kost.
Dus gebruik materialen die het wat simpeler maken,waar je nogmaals zelf weer wat gemak aan kunt beleven,beter in een keer goed dan later weer aanpassingen maken.

ik snap je punt, maar gezien er dus diverse bakken komen met diverse bestanden (wellicht wel brak water) is alles op 1 systeem al geen optie.
elke bak is overigens al voorzien van een interne "bioloog".

aan-/afvoer is aan gedacht, inderdaad niet vol automatisch helaas maar heb het mezelf zo makkelijk mogelijk gemaakt. ergens in het foto album gedoe staat mijn topic over de stelling :)

Enige wat ik zeg is puur natuurkunde, warmte stijgt.
Dus ongeacht wat voor een systeem Richard gaat toepassen om zijn 3 of 6 bakken te verwarmen, de warmte van elke bak gaat eerst omhoog.
Indien Richard de bakken op verschillende temperaturen wil gaan draaien omdat er andere soort vissen in zitten, dan is het enige wat ik zeg om de warmste bak onderin te zetten.
Die warmte gaat namelijk omhoog en de twee bakken erboven kunnen daar profijt van hebben.
Zet je de warmste bak bovenin het rek dan stijgt die warmte tegen het plafond en hebben de twee andere bakken er geen direct profijt van.

Natuurlijk werkt het in de praktijk niet helemaal zo, uiteindelijk zal de gehele temperatuur in de hele ruimte toenemen.

Jup dat zat ook al in mijn gedachten!

je zou een airco kunnen plaatsen die ook verwarmt , dan kun je er zomers ook nog mee koelen als dat nodig is , maar inderdaad , zoals al gezegd is zou ik het ook met elementen doen , lijkt mij ook wel handig dat je verschillende temperaturen kunt regelen
ik heb nu zelf een eheim jager verwarming in de bak gedaan , als je die neemt heb je gelijk genoeg aan bijna de helft van het wattage van andere merken , die dingen zijn perfect

Koeling is in mijn woning niet nodig, afgelopen zomer met buiten 37graden was het bij mij binnen net geen 25 :deal:
Maar zoals je zelf al aangeeft ga ik met individuele heaters werken! in mijn geval toch de meest geschikte oplossing.
 

Terug
Bovenaan