Het verwarmen der ene aquarium kamer


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Zoals jullie weten ga ik de komende tijd (bestek van zo'n 1-2 jaar) het extra kamertje in mijn woning omturnen in een aquarium kamer met meerdere bakken.
hetgeen ik nog niet heel veel over nagedacht heb, maar natuurlijk wel van toepassing is: het op temperatuur houden van de bakken.

Nu staan de 1e 3 bakken er (netto zo'n 200L p/s) en die zou ik theoretisch op temperatuur kunnen houden met elk een heater van 100-150w.
maar naar gelang de kamer uitbreid... tja wellicht is het kwa kosten vriendelijker om de gehele kamer op een bepaalde temperatuur te houden.

in de kamer ligt vloerverwarming, maar dit is 1 systeem voor de hele woning en dus geen optie.
gezien het een huurwoning is kan ik geen hele gekke dingen uithalen zegmaar.

welke opties houd je dan nog over? hoe denken jullie daar over?
ik kan een elektrische kachel neerzetten (zijn er ook in legio vormen en technieken waar ik niet wijs van wordt), maar is dat dan ook echt zuiniger dan elke bak individueel te verwarmen, en is het veilig om zoiets 24/7 365 dagen per jaar te hebben draaien?

Om een beeld te geven van het plan:
6x 200L (met dan elk een heater van 100-150w)
2x 500L (met dan elk een heater van 300w)
optioneel nog 4x 120L bakken.
 
Naast de kosten , zou ik ook kijken naar wat er prettig is voor jou. Is het fijn om te werken/te verblijven in een ruimte met continue 24-25 graden?
 
In elk geval is een electrische kachel in de ruimte een extra verspilling. Je zal de ruimte tot een paar graden boven de gewenste aquariumtemp moeten verwarmen omdat je bakken afkoelen door verdamping.

De 2 manieren om zuiniger te zijn in energiekosten (maar zeker niet bij aankoop) zijn :

- bakken verwarmen via je CV (maar dan moet je een apart circuit aanleggen, want je wil je huis niet verwarmen als het buiten 20 graden is, en toch hebben je bakken warmte nodig). In een huurwoning moeilijk.....
- ruimte bijwarmen met een warmtepomp (omgekeerde CV). Kost makkelijk 2500€, maar je kan wel koelen in de zomer als je een omkeerbare koopt.
 
Naast de kosten , zou ik ook kijken naar wat er prettig is voor jou. Is het fijn om te werken/te verblijven in een ruimte met continue 24-25 graden?
Als daar 20 bakken staan op 25 graden, dan wordt die ruimte vanzelf wel 20 graden +, en vochtig.
 
Dat is waar. Dat wordt toch ook veel ventileren.
Bij binnenhuiszwembaden moeten ze ontvochtigers zetten. Ik vrees eigenlijk dat dat ook nodig zal zijn, anders groeien er binnenkort paddestoelen tegen de muren. Weet je huurbaas eigenlijk dat je die plannen hebt?

En heb je nagekeken of de vloeren dit gewicht kunnen dragen?
 
Hoe groot is die kamer ? Want als de kamer niet al te groot is en je nog moet beginnen kan je de kamer goed isoleren. Ik heb bijvoorbeeld bij mij op zolder geen CV nodig vanwege de isolatie. Daar is het nooit kouder dan 22 graden. Zelfs in de winter niet. ik heb dan ook de vloer, muren en plafond compleet geïsoleerd. Uiteraard wel ventilatierooster in de ramen.
Wanneer je dan de cv op 22 graden zet zijn de kosten minimaal op jaarbasis. Ligt ook een beetje aan welke vissen je gaat houden. Als je bakken op 29 graden moet zijn dan heb je zoiezo een kostenpost en is isolatie het eerste waar ik aan zou denken.
 
Bij binnenhuiszwembaden moeten ze ontvochtigers zetten. Ik vrees eigenlijk dat dat ook nodig zal zijn, anders groeien er binnenkort paddestoelen tegen de muren. Weet je huurbaas eigenlijk dat je die plannen hebt?

En heb je nagekeken of de vloeren dit gewicht kunnen dragen?

Inderdaad. de plannen zoals ik ze nu ziet door de TS is een kleine 3000KG op een kamer in een flat.( excuses dat staat er helemaal niet ) Ook je huurcontract eens nalezen. Soms staat er zelfs expliciet een vermelding in over waterschade veroorzaakt door aquaria. ( of dat wettelijk ook te hanghaven is , is een tweede ) of wellicht iets over vloerbelasting. Better safe than sorry
 
Naast de kosten , zou ik ook kijken naar wat er prettig is voor jou. Is het fijn om te werken/te verblijven in een ruimte met continue 24-25 graden?

Nouja liever niet.

In elk geval is een electrische kachel in de ruimte een extra verspilling. Je zal de ruimte tot een paar graden boven de gewenste aquariumtemp moeten verwarmen omdat je bakken afkoelen door verdamping.

De 2 manieren om zuiniger te zijn in energiekosten (maar zeker niet bij aankoop) zijn :

- bakken verwarmen via je CV (maar dan moet je een apart circuit aanleggen, want je wil je huis niet verwarmen als het buiten 20 graden is, en toch hebben je bakken warmte nodig). In een huurwoning moeilijk.....
- ruimte bijwarmen met een warmtepomp (omgekeerde CV). Kost makkelijk 2500€, maar je kan wel koelen in de zomer als je een omkeerbare koopt.

Is voor deze woning absoluut geen optie, blijft een huurwoning en zoals ik al zei mag ik wat dat aangaat geen gekke dingen uitvoeren (en ook geen zin om 3k uit te geven voor een huurwoning :))

Bij binnenhuiszwembaden moeten ze ontvochtigers zetten. Ik vrees eigenlijk dat dat ook nodig zal zijn, anders groeien er binnenkort paddestoelen tegen de muren. Weet je huurbaas eigenlijk dat je die plannen hebt?

En heb je nagekeken of de vloeren dit gewicht kunnen dragen?

Die ontvochtiger zat al in de planning, maar ik kijk het even aan hoe het gaat lopen naar gelang ik de bakken plaats.
in de woonkamer is de luchtvochtigheid ook niet hoger geworden ondank de 1200L die op 26 graden staat.

de bakken worden wel afgedekt, dat scheelt een hele boel.

Hoe groot is die kamer ? Want als de kamer niet al te groot is en je nog moet beginnen kan je de kamer goed isoleren. Ik heb bijvoorbeeld bij mij op zolder geen CV nodig vanwege de isolatie. Daar is het nooit kouder dan 22 graden. Zelfs in de winter niet. ik heb dan ook de vloer, muren en plafond compleet geïsoleerd. Uiteraard wel ventilatierooster in de ramen.
Wanneer je dan de cv op 22 graden zet zijn de kosten minimaal op jaarbasis. Ligt ook een beetje aan welke vissen je gaat houden. Als je bakken op 29 graden moet zijn dan heb je zoiezo een kostenpost en is isolatie het eerste waar ik aan zou denken.

Klein slaapkamertje, zo'n 10m2.
nieuwbouw, dus die isolatie zit al wel goed.
kamer blijft uit zichzelf al op 20-21 graden.

die temperatuur van bak tot bak is nog wel een dingetje overigens.
er komen diverse soorten die ongetwijfeld zullen variëren in temperatuur range...

Inderdaad. de plannen zoals ik ze nu ziet door de TS is een kleine 3000KG op een kamer in een flat.( excuses dat staat er helemaal niet ) Ook je huurcontract eens nalezen. Soms staat er zelfs expliciet een vermelding in over waterschade veroorzaakt door aquaria. ( of dat wettelijk ook te hanghaven is , is een tweede ) of wellicht iets over vloerbelasting. Better safe than sorry

Ik woon inderdaad in een appartement, maar ik woon wel op de kelder verdieping.
onderop in het complex met betonnen vloer en daar geen kruipruimte meer onder.
die vloer kan het wel hebben, daar ben ik niet zo bang voor.
huurcontract staat verder niks over in, die had ik al doorgenomen.

met de verzekering ga ik wel nog even contact opnemen, de huiskamerbak van 1200L was geen probleem voor ze overigens.
 
Als je een electrische kachel plaatst is dat duurder dan de boel met de cv op een bepaalde temperatuur te houden (de stroom die je gebruikt voor die kachel is duurder dan het gas voor je cv) dan kun je beter de boel naar 22 graden brengen via je cv dan zullen je bakken zo'n 21 graden zijn en dan is het apart verwarmen van je bakken ook minder kostbaar.
 
Denk dat de beste optie is je huurcontract te ontbinden en een huis te kopen.
Anders dan dat zou je een kamer in je kamer kunnen bouwen en deze flink isoleren, eventueel met dubbele deur.
Daarmee word het (elektrisch) verwarmen van die kamer ook weer interessanter.
Dan zit je alleen nog met de ventilatie omdat je anders schimmels gaat krijgen enzo.
 
Als die kamer uit zichzelf al 20-21 graden wordt en je een wisselend visbestand wat temperatuur betreft wilt houden dan blijft er denk ik weinig opties meer over. Dat wordt dan per aquarium gewoon verwarmen met een ouderwetse staafverwarming. Gezien de basis van 21 graden zullen de kosten hiervan ook wel beperkt zijn.
 
Denk dat de beste optie is je huurcontract te ontbinden en een huis te kopen.
Anders dan dat zou je een kamer in je kamer kunnen bouwen en deze flink isoleren, eventueel met dubbele deur.
Daarmee word het (elektrisch) verwarmen van die kamer ook weer interessanter.
Dan zit je alleen nog met de ventilatie omdat je anders schimmels gaat krijgen enzo.

Ja als ik de optie had ging ik verhuizen naar een Vila met buitenhuis vol aquaria :juggle:
maargoed dat wordt m dus niet :)

Als die kamer uit zichzelf al 20-21 graden wordt en je een wisselend visbestand wat temperatuur betreft wilt houden dan blijft er denk ik weinig opties meer over. Dat wordt dan per aquarium gewoon verwarmen met een ouderwetse staafverwarming. Gezien de basis van 21 graden zullen de kosten hiervan ook wel beperkt zijn.

Denk ook dat ik hierop aangewezen ben :deal:
 
Poeh bij 1 zelfde temperatuur voor alle bakken zou je nog met een ringverwarming toe kunnen maar bij bij temperatuur verschil per bak wordt dat een klus en duur en veel ruimte innemend
Ben bang dat je met losse staaf heaters moet gaan werken
 
Ja als ik de optie had ging ik verhuizen naar een Vila met buitenhuis vol aquaria :juggle:
maargoed dat wordt m dus niet

Ja had je een lot moeten kopen voor de oudejaarstrekking en wie weet had je dan wel kunnen uitkijken naar een mooie villa :D :D
 
Mensen die ervaring hebben met de eheim thermopreset? hoewel ik deze niet in elke bak kan toepassen ivm de standaard temp van 25graden (meeste bakken zullen wel rond deze temp zitten) zien ze er verder goed en relatief klein uit.
 
Uit eigen ervaring en gebaseerd op ervaringen van andere kwekers, kun je beter bij ome ali temperatuurcontrolers kopen per bak, grootste voordeel ervan is dat je thermostaat niet op hol kan slaan en je dus nooit gekookte vissen hebt (gratis tip doe er je voordeel mee want heel veel kwekers die ik ken hebben er duur leergeld mee betaald eer ze een temperatuurcontroler kochten, wij ook)
 
Denk dat wat boven staat een goede tip is zeker gezien het formaat bakken die je hebt
Hier net in de rio 240 gekookte maanvissen voorkomen op een maand oude verwarming stond de temp ingesteld op 24 graden bak was 29 graden en de verwarming bleef aan :( ook toe ik hem lager zette :mad:
Kortom voorkomen is beter als een maaltje gekookte vis.
 
De vraag was hoe goed die Eheim thermopreset dingen werken. Dat de thermostaat op een willekeurige staafverwarming stuk kan gaan is duidelijk en weet Richard denk ik wel. Maar hoe zit dat specifiek met die Eheim Thermopreset? Ik ben ook wel benieuwd. Zelf geen ervaring met die verwarming.

Houd er overigens rekening mee dat probe van een externe thermostaat ook stuk kan gaan en verkeerde temperatuur kan doorgeven waardoor je uiteindelijk alsnog je water kunt koken. Mijn ervaring is wel dat ze wat langer mee gaan en ook te repareren zijn als de probe stuk gaat. Ik ben ook zeker voorstander van een Inkbird of STC-1000 thermostaat maar het is niet helemaal hands-off, alsnog de temperatuur op een andere manier in de gaten houden is wel belangrijk.
 
Even in het algemeen.

Hoe groter de ruimte (aquarium inhoud of ruimte inhoud) des te meer energie is er nodig.
Dus het is altijd voordeliger om de kleinste ruimte verwarmen. Mitst de warmte opwekker hetzelfde presteerd.

Dus ga je elektrisch verwarmen met COP 1 (elektrische kachel, staafverwarmer) dan loont het dus niet om een gehele ruimte te verwarmen.

Ga je de ruimte anders verwarmen, met gas bijvoorbeeld. Dan kan ruimteverwarming snel voordelig zijn.
1 kuub gas is 9,8 kWh aan warmte.

Kun je de ruimte dmv een warmte pomp (airco) verwarmen (en koelen/ontvochtigen in de zomer) dan kan dat voordeliger zijn.
Mits je al aan 1kW aan heater vermogen nodig hebt.

Dus mijn advies voor mensen met een eigenhuis en de luxe van een aquariumruimte. Neem een warmtepomp (airco). Deze functioneert dan ook los van je woning systeem.

Maar goed, voor een huurhuis zijn de mogelijkheden beperkt. En de kosten van aanleg van een airco zijn ook hoog.

Vloerverwarming ga je de 25 graden RT niet halen. Daarom hebben badkamers ook altijd nog een aanvullende radiator.
 
Ik probeer een bijdrage te leveren rich,je moet op een of andere manier ook de bakken van filters voorzien,en ook de elektra voorziening is en wordt een uitdaging,er zal hier en daar toch ook nog een lampje moeten branden.
Is het misschien niet gemakkelijker om een grote bioloog op de vloer te plaatsen en daar een 1000 watt verwarming in te leggen en daar alle bakken op aan te sluiten,elke bak afzonderlijk verwarmen is afzonderlijk ook wel een gedoe,en veel verwarmingsstaven.

Komt natuurlijk ook veel pcv werk bij kijken,maar goed waarom niet vanaf een punt verwarmen.Je kan dan altijd de verwarming nog bijregelen door in een afzonderlijke bak een extra verwarming te hangen.
Ik denk dat als alle bakken draaien zoals door jou aangegeven dat die de temperatuur wel vasthouden en wordt het net als in een woonkamer aquarium en de verwarming die je gaat gebruiken alleen bij extreme afkoeling weer voluit gaat.Ook denk ik dat de bakken die je gaat plaatsen een dergelijke warmte gaan produceren waarbij ik niet meer denk aan de ruimte verwarmen,maar meer in de zin van dat al jou bakken zorgen voor de omgevingstemperatuur.

Indien je voor aan en afvoer van water voor pvc leidingen gaat zou je ook op een slimme manier via een pvc leiding je verversingswater kunnen laten weglopen,wil wel kwijt dat dit een uitdaging is,waarbij ik nog wel wil opmerken dat sommige dingen half automatisch moeten gebeuren ( bijvoorbeeld de waterafvoer) doe je dit niet dan gaat het waterverversen voor zover als noodzakelijk een niet zo leuke bezigheid meer worden en ga je jezelf ergeren in de zin van dat het heel veel tijd kost.
Dus gebruik materialen die het wat simpeler maken,waar je nogmaals zelf weer wat gemak aan kunt beleven,beter in een keer goed dan later weer aanpassingen maken.
 
Iig warmste bak onderin zitten.
Zijn restwarmte stijgt dan tegen de bodem van de bak erboven.
 
Hallo Rjoemman

Ben het niet met jou eens,een systeem ( het aantal bakken) zoals Rich wil zal door "een verwarming"vanuit een punt niet direct zorgen dat enkele bakken niet goed verwarmd worden,het kan tijdens een opstart zomaar zijn dat het met al die bakken een of twee weken duurt eer een dergelijk systeem draaid qua verwarming voor wat betreft alle bakken,maar eenmaal op temperatuur zal dit wel beheersbaar blijven,althans dat is mijn mening.
 
Heeft natuurlijk ook te maken met de doorstroomsnelheid.Een en ander zal dan afgeregeld moeten worden,is niet echt simpel.
 
Ik begrijp niet wat je zegt Bert.
Misschien bedoel je een reaktie op iemand anders?
 
Enige wat ik zeg is puur natuurkunde, warmte stijgt.
Dus ongeacht wat voor een systeem Richard gaat toepassen om zijn 3 of 6 bakken te verwarmen, de warmte van elke bak gaat eerst omhoog.
Indien Richard de bakken op verschillende temperaturen wil gaan draaien omdat er andere soort vissen in zitten, dan is het enige wat ik zeg om de warmste bak onderin te zetten.
Die warmte gaat namelijk omhoog en de twee bakken erboven kunnen daar profijt van hebben.
Zet je de warmste bak bovenin het rek dan stijgt die warmte tegen het plafond en hebben de twee andere bakken er geen direct profijt van.

Natuurlijk werkt het in de praktijk niet helemaal zo, uiteindelijk zal de gehele temperatuur in de hele ruimte toenemen.
 
Nou wordt het een beetje vreemd met reacties,jij typt lig warmste bak onderin zitten,zijn restwarmte stijgt dan tegen de bodem van de bak erboven.Wie het nog snapt mag het zeggen,
 

Terug
Bovenaan