Het bekende baardalg probleem..


Mijn commentaar gaat juist over wat je schrijft en niet over jou persoonlijk. Wij kennen elkaar niet en het past dan ook niet om elkaar te beoordelen. Ook heb ik vaker aangegeven dat dit alles helemaal NIET NEGATIEF bedoelt is. Vat het dan alsjeblieft ook niet zo op. Probeer in elk geval mijn post te juist lezen alvorens er op te reageren?
Je zegt eigenlijk kort gezegd, dat ik niet wet waar ik over praat en dat ik moet oppassen dat ik niet zo maar wat ga roepen. Dat vind ik een vrij persoonlijke beschuldiging. Vooral omdat ik voor mijn gevoel mezelf goed onderbouw en ik echt probeer op te passen dat ik geen onwaarheden roep.

Ik vind dat je het vriendelijk zei, en ik geloof dat je het goed bedoelde. Maar de boodschap was niet echt vriendelijk. Vooral omdat ik al eens eerder een roeptoeter genoemd ben en dat me nog al erg gevoelig ligt misschien.

Volgens mij weten we wel wie we tegen elkaar over hebben, althans een beetje. Er is geen haat of hekel hebben voor mij naar jou en ik verwacht niet dat dat andersom is.
Je hebt ooit gezegd altijd open te staan voor discussies en dat waardeer ik enorm. Met jou kan ik praten. Al zijn we het soms niet eens, of gebruiken we soms andere woorden.

Ik sta ook altijd open voor feedback. Daarom hoor ik juist veel liever, hoe je anders denkt over dingen. En niet over mij. Want ik vat het vrij persoonlijk op.
en dus niet als oorzaak
Is dit wat je bedoelde? Dat ik zei dat baardalg de oorzaak is van andere algen en nog meer baardalg? Dat is namelijk ook zo. Baardalg is een gevolg en een oorzaak. Net zoals wittestip de vis kan verzwakken en de vis vatbaar is voor andere ziektes. De baardalg verzwakt de plant en kan dus onrust veroorzaken.

Sterker nog baardalg hoeft niet perse alleen getriggerd te worden door zwakke planten. Baardalg kan als je pech hebt overspringen naar sterke planten. Elke plant lekt. Daar neemt de baardalg gebruik van en dan is dus de baardalg de oorzaak van de verzwakte plant en juist niet het gevolg. Maargoed het is maar hoe je het wilt benoemen! Als we maar snappen wat we bedoelen. Klein detail.
 
Moet dat nou zo nodig, ik ben zelf zo lek als wat.
Bij druiven kun je er altijd nog voor kiezen om dan te snoeien dat ze niet leegbloeden.
Waterplanten vraag ik me serieus af voor de kenners, moet je die dan smorgens of liever savonds snoeien en wat gaat het vervolgens weer uitmaken voor de topstek en de overgebleven onderstam bla
 
-Snelgroeiende planten heb ik, zie mijn foto album: https://aquaforum.nl/threads/rio240-cemedia.178462/page-2 voor details.
-H2O2 is m.i. symptoon bestrijding en geen oplossing.
-Ik zou een gewone uitstroom kunne proberen, bijvoorbeeld met zo'n eendenbek?
-Easy carbo is net als H2O2 een manier om het te doden, maar lost de oorzaak niet op.
-het groeit ook op kunstof (omhuizing van het interne filter), en jonge bladeren.
-Teveel licht betwijfel ik: er hangt totaal 5835 lumen boven de bak, dat is een 24 per liter (bij de bruto 240).

bijgaand wat foto's. Op de foto met de zwarte rand rechts: dat is dus de spraybar die over de achterand hangt en naar de voorkant spuit.
 

Bijlagen

  • image2 (6).jpeg
    image2 (6).jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 51
  • image0 (8).jpeg
    image0 (8).jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 48
  • image1 (8).jpeg
    image1 (8).jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 49
Dat ik zei dat baardalg de oorzaak is van andere algen en nog meer baardalg?
Hier heb ik nog nooit van gehoord en ja baardalg is het gevolg van................................
Maar de oorzaak van dat is nieuw voor me maar ja dat zegt niks.
 
Zover ik kan zien Coen zit het dus eigenlijk vlak onder het oppervlak en dus daar waar het meeste licht aanwezig is. Ik vermoed dat er daar dus te weinig co2 is en dat dit de oorzaak is van de baardalgen.
 
Zover ik kan zien Coen zit het dus eigenlijk vlak onder het oppervlak en dus daar waar het meeste licht aanwezig is. Ik vermoed dat er daar dus te weinig co2 is en dat dit de oorzaak is van de baardalgen.
Is dat dan iets wat iedereen heeft? De vallisneria groeit overigens niet tot het oppervlak, maar staat wel rond dat vacuum wat eerder genoemd is. mogelijk is dat daar de oorzaak.
 
Ja hoor in elke bak groeit altijd wel een of andere algensoort, als de gewenste planten groeien dan wordt het vanzelf goed.
Eendenbek heet dat zo😀
 
Ja hoor in elke bak groeit altijd wel een of andere algensoort, als de gewenste planten groeien dan wordt het vanzelf goed.
Eendenbek heet dat zo😀
Geen idee:) moet nu eigenlijk aan wat anders denken, haha. Ik bedoel iig zo’n platte uitstroom voor in een hoek.
 
Is dat dan iets wat iedereen heeft? De vallisneria groeit overigens niet tot het oppervlak, maar staat wel rond dat vacuum wat eerder genoemd is. mogelijk is dat daar de oorzaak.
Je hebt het bij het juiste eind. De verhouding licht volgens voedingsstoffen is niet in balans aan de oppervlakte.

Dit is lastig op te lossen. Je kan mogelijk denken aan een lilypipe, zodat het stroom oppervlak kleiner word aan de bovenkant en dus een kleiner vacuüm. Als je hier ook minder blad oppervlak aan de oppervlakte hebt dan vermoed ik dat de alg veel minder kans heeft.

Haal verder de bladeren die stuk zijn weg. Deze functioneren niet meer goed. Plant stopt hier nog steeds energie in wat deels verloren gaat en een voedingsbron voor baardalg kan zijn. Als je planten zich richten op nieuw blad en gezond blad dan komt er steeds meer balans terug.

In mijn ZA 80x40 laat ik bv bewust baardalg groeien op de talawa takken (deze lekken eigenlijk grofweg gezien voedingsstoffen/afvalstoffen door "rottingsproces") voor een natuurlijke uitstraling en komt dit niet op de planten. Tenzij een blad wat beschadigd is. Ik zie het nooit op de gezonde bladeren komen. Een gezond plantenblad is namelijk enorm efficiënt in zijn energieopname (even globaal gezegd) en zal de concurentie met algen eigenlijk altijd winnen. De plantenmassa speelt hierin ook nog een belangrijke rol.

DIt even ter aanvulling 😉.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik nog nooit van gehoord en ja baardalg is het gevolg van................................
Maar de oorzaak van dat is nieuw voor me maar ja dat zegt niks.
Als je planten lekken, (wat ze altijd doen) heb je risico dat daar baardalg op komt, wat zich als een soort baard om het blad vormt. Vervolgens verzwakt de plant nog meer waardoor het nog meer stoffen gaat lekken. Wat dus vervolgens nog meer alg kan triggeren.

Als je dus in eens baardalg op een gezonde plant hebt zitten (wat altijd wel eens kan gebeuren als de omstandigheden van de baardalg ideaal zijn) kan dat als een soort neerwaardse spiraal werken. Waar dus de baardalg als eerste instantie de onrust stoker van was.

Is dat dan iets wat iedereen heeft? De vallisneria groeit overigens niet tot het oppervlak, maar staat wel rond dat vacuum wat eerder genoemd is. mogelijk is dat daar de oorzaak.
Vallesneria is wel ideaal tegen deze alg in iedergeval 😄. De vallesneria vraagt veel calsium waardoor de alg daar tekorten in kan krijgen.
Een andere passive hulpmiddel tegen alg lijkt bij mij toch wel garnalen te zijn. Op 1 of andere manier dunnen ze bij mij de alg flink uit.

Ik kan ook eigenlijk wel verklaren waarom. De garnalen eten het voedsel tussen de alg uit. Dit voedsel had de alg anders heel goed kunnen gebruiken om te groeien. Tuurlijk hij kan nog aan voedsel komen maar hij moet meer moeite doen om net zo hard te groeien. Dat geeft nog een extra boost voor je planten denk ik.
 
De Co2 wordt in-line ingebracht lees ik in een van de eerste posts. Ik kan mij voorstellen dat bij de instroom, direct bij de spraybar, de CO2 het meeste fluctueert. Deze CO2 fluctuatie icm veel licht (dichtbij de lampen) zou misschien baardalg kunnen triggeren??
 
Waarom lees ik nooit iets over een mogelijk silicaat probleem?
Ik ken er niets van vandaar de vraag.
 
Waarom lees ik nooit iets over een mogelijk silicaat probleem?
Ik ken er niets van vandaar de vraag.
Dat heeft weinig met deze alg van doen en met veel silicaten in het water kun je wel bruinalgen voeden omdat die het voor hun skelet gebruiken maar opzich veroorzaken silicaten geen alg.
 
? Ik lees niets het is gewoon logisch beredeneren. Planten lekken altijd stoffen. Een verzwakte plant met veel licht lekt meer stoffen en is daarom extra gevoelig. Dat kan oorzaak genoeg zijn om de alg te triggeren. Zonder planten heb je geen baardalg.

Het is inderdaad logisch beredeneren. Maar zoals het verhaal met de kikker illustreert leidt logisch redeneren niet altijd naar de juiste conclusies.
Wel valt het ook mij op dat je nog niet alle input hebt meegenomen en toch een regel lijkt te zien. Goed onderzoek vraagt dat je hier heel zorgvuldig mee omgaat. Ook de grote onderzoekers bij universiteiten gaan hiermee nog weleens de fout in. Daarom houden ze elkaar nauwlettend in de gaten. Pas als je verhaal blijft staan ondanks de kritiek van anderen heb je een goed verhaal.


Je zegt eigenlijk kort gezegd, dat ik niet wet waar ik over praat en dat ik moet oppassen dat ik niet zo maar wat ga roepen. Dat vind ik een vrij persoonlijke beschuldiging. Vooral omdat ik voor mijn gevoel mezelf goed onderbouw en ik echt probeer op te passen dat ik geen onwaarheden roep.

Ik denk dat je je wel degelijk in de materie verdiept. Maar het is vrij complexe materie en het duurt gewoon enige tijd voordat je het complete plaatje ziet. Dat lukt alleen als je open blijft en ook kritisch blijft naar je eigen bevindingen.
Als je je voorlopige conclusies als onvoldongen feiten gaat presenteren dan lukt dat niet meer.

Je hoeft ook niet alle antwoorden te hebben. Dat is juist het mooie aan een forum. We praten er veel over en elke keer draagt iedereen een stukje van de puzzel bij.
 

Terug
Bovenaan