Het bekende baardalg probleem..


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
582
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Avond all,

Ik heb helaas, weer, last van baardalg en ik snap echt niet hoe het kan.

Ik maak gebruik van een spraybar over de achterwand en het internet filter van de Rio240 (waar het om gaat). Als ik voer zie ik dat het zich goed door de bak verspreid, dus mijn voorzichtige conclusie is dat stroming (verspreiding door de bak) het probleem niet is.

Gek genoeg ontstaat de baardalg onder de spraybar, waar voldoende co2 zou moeten zijn, want je kan de belletjes zien vliegen. De co2 wordt middels een inline diffuser toegevoegd. Werk druk is ongeveer 1,9 bar.

Wat info over de bak:
PH 6,6
GH 9
KH 7
Dit zou volgens de tabel overigens een enorm hoge co2 opleveren. Mijn dropcheckers op de linker, voor en rechter ruit zijn licht groen.

No3 en P04 houd ik rond de 30/3 middels de EI methode.

Wie heeft de gouden tip….
 
Misschien sla ik de plank helemaal mis maar kan het niet iets te maken hebben met een vacuüm wat je krijgt onder de spraybar? Volgens mij is dat ook de reden dat je deze alg vaak wel op de buis ziet.
Ik meen dit te hebben gelezen maar vraag me niet waar.
 
Ik bedoel niet loodrecht onder de spraybar, maar tussen de spraybar en het voortaan zeg maar. Op de lange bladeren van de crypto balansea
 
Meer co2 jaagt de baardalg niet weg, het zijn de planten die gevoelig zijn voor baardalg als ze co2 tekort hebben. De baardalg neemt dat zn voordeel.

Als er 1maal baardalg groeit dan is het ook moeilijk om er vanaf te komen. Het groeit traag en verspreid zich makkelijk maar het verdwijnt ook heel erg traag.

Je zal een deel handmatig moeten verwijderen. Dit gaat het makkelijkste als de baardalg wat groter is.

Hij zal op de plant zitten die stoffen aan het lekken is.
De stoffen lekt de plant omdat hij iets tekort heeft. Dit is vaak co2. Maar door het water een keer wat schoon te maken, en wat drijfplanten of schaduw boven de planten te brengen gaan de planten ook minder hard werken waardoor ze minder gaan lekken.

Ook dan kan je de plant helpen tegen baardalg omdat de baardalg zn voedselbron verliest. De baardalg is afhankelijk van de plant. Dus je kan de plant gebruiken om van de baardalg af te komen.

Het is ook makkelijker een balans te vinden met een lean dose en minder verlichting. Alleen moeilijke planten kunnen hier aan lijden. Dus het is een afweging. Alle beetje helpen en vaak heeft een plant wel speling. Zolang het maar in balans is.

Als de baardalg weg is kan je weer terug werken naar de waardes die je graag wilde bereiken doormiddel van ei (richdose)
 
Meer co2 jaagt de baardalg niet weg, het zijn de planten die gevoelig zijn voor baardalg als ze co2 tekort hebben
Je kan het echt op alle planten krijgen en nee het jaagt het niet weg maat voldoende co2 is wel belangrijk om het te voorkomen.
 
Ik bedoel niet loodrecht onder de spraybar, maar tussen de spraybar en het voortaan zeg maar. Op de lange bladeren van de crypto balansea
Vaak zijn het de oudere bladeren van de cryptos die last hebben van baardalg. Deze oudere bladeren kan je verwijderen. De jonge frisse bladeren hebben meestal nog geen baardalg.
 
Dat beetje alg is helemaal niet zo erg als dat je voorsteldt🤗
Daar kun je best mee verder groeien.
 
Erg is iets anders maar als je teveel alg hebt dan is dat niet wat je wil. 100% algvrij bestaat eigenlijk niet.
Onder dat motto heb ik 1 plukje baardalg laten zitten op wat dood mos, die zit er los op. Als ik die er uit haal is mn bak alg vrij 😜 heb niet genoeg calsium voor de alg denk ik. mn mos gaat ook al dood. Algen spooren hebben en algen krijgen kan iedereen overkomen maar baardalg heeft 1 grote rede en dat zijn lekkende planten, waardoor ze zich vast hechten aan de verdikte biofilm op de plant. De plant werkt te hard en mist co2 om de stoffen te gebruiken dus laat ze vrij.
 

Ook al heb je geen lekkende planten dan nog kun je baardalg krijgen en daarom zie je het vaak ook niet op de planten maar wel al op dode ornamenten zoals stenen en de uitstroombuis of verwarming. Planten kunnen zich deels nog beschermen maar dode ornamenten niet en daarom zie je het daar ook juist vaak opduiken. Het gaat vaak wel samen met lekkende voeding maar dat is niet perse nodig. Teveel licht tov de hoeveelheid co2 is meestal de reden of een fluctuerende co2.
 

Ook al heb je geen lekkende planten dan nog kun je baardalg krijgen en daarom zie je het vaak ook niet op de planten maar wel al op dode ornamenten zoals stenen en de uitstroombuis of verwarming. Planten kunnen zich deels nog beschermen maar dode ornamenten niet en daarom zie je het daar ook juist vaak opduiken. Het gaat vaak wel samen met lekkende voeding maar dat is niet perse nodig. Teveel licht tov de hoeveelheid co2 is meestal de reden of een fluctuerende co2.
Baardalg zit als baard op de plant. Punt en penseelalg zitten op de verdikte biofilm op ornamenten maar ook op planten. Baardalg is afhankelijk van de direct lekkende plant. De penseel alg neemt genoeg van het biofilm wat verdikt raakt door heel het aquaruim heen. Ook als gevolg van lekkende planten.

Áls je eenmaal roodwier in je bak hebt zitten. Dan kan het zich vlot verspreiden. Het tast de planten aan wat ze nog meer laat lekken en voor je het weet zit je in een cirkel vast die je steeds verder naar beneden trekt. Het beste wat helpt is de juiste waardes vinden voor de planten die lijden, dus door gebreken op te lossen. Die kan je aanvullen, of doormiddel van leandose om de gebreken minder kenbaar te maken.

Of dat vooral co2 is weet ik niet maar het is soms wel een makkelijke waarde om mee te werken
 
Laatst bewerkt:
Nou baardalg krijg je ook op hout en stenen hoor en gister nog in een topic een stuk hout en ornament vol baardalg gezien op het forum.
Ik heb op de planten zelf eigenlijk zelden tot nooit baardalg maar op de protector van de verwarmingsbuis zit het eigenlijk altijd omdat in die hoek de stroming minder is en er veel licht opvalt. Om de paar weken smeer ik er wat carbo op en dan is het zo weer weg,
 
Bedankt voor alle reacties. Ik ga vanmiddag of vanavond foto’s maken en inhoudelijk reageren!
 
Baardalg zit als baard op de plant. Punt en penseelalg zitten op de verdikte biofilm op ornamenten maar ook op planten. Baardalg is afhankelijk van de direct lekkende plant. De penseel alg neemt genoeg van het biofilm wat verdikt raakt door heel het aquaruim heen. Ook als gevolg van lekkende planten.

Áls je eenmaal roodwier in je bak hebt zitten. Dan kan het zich vlot verspreiden. Het tast de planten aan wat ze nog meer laat lekken en voor je het weet zit je in een cirkel vast die je steeds verder naar beneden trekt. Het beste wat helpt is de juiste waardes vinden voor de planten die lijden, dus door gebreken op te lossen. Die kan je aanvullen, of doormiddel van leandose om de gebreken minder kenbaar te maken.

Of dat vooral co2 is weet ik niet maar het is soms wel een makkelijke waarde om mee te werken
Soms heb ik echt het idee, en dit is vriendelijk bedoeld, dat je klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. De oorzaak zou kunnen liggen dat je wellicht veel op het internet rondsnuffelt waar soms de vreemdste zaken rondgaan. Pas op dat je geen adviezen geeft aan anderen waarvan je zelf zou moeten twijfelen over het waarschijnlijkheidsgehalte. Nogmaals ik bedoel het positief. @jessicapilon heeft bijvoorbeeld veel ervaring en weet waar hij het over heeft, kijk daarom toch maar eens goed naar zijn reacties. Even een klein voorbeeldje: Je schrijft dat baardalg afhankelijk is van een lekkende plant. Dat is het door elkaar halen van oorzaak en gevolg! Baardalg is NIET afhankelijk van een lekkende plant maar kan wél juist zo'n plant uitkiezen omdat die plant verzwakt is door een beschadiging.
 
Laatst bewerkt:
Soms heb ik echt het idee, en dit is vriendelijk bedoeld, dat je klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. De oorzaak zou kunnen liggen dat je wellicht veel op het internet rondsnuffelt waar soms de vreemdste zaken rondgaan. Pas op dat je geen adviezen geeft aan anderen waarvan je zelf zou moeten twijfelen over het waarschijnlijkheidsgehalte. Nogmaals ik bedoel het positief. @jessicapilon heeft bijvoorbeeld veel ervaring en weet waar hij het over heeft, kijk daarom toch maar eens goed naar zijn reacties. Even een klein voorbeeldje: Je schrijft dat baardalg afhankelijk is van een lekkende plant. Dat is het door elkaar halen van oorzaak en gevolg! Baardalg is NIET afhankelijk van een lekkende plant maar kan wél juist zo'n plant uitkiezen omdat die plant verzwakt is door een beschadiging.
Waarom groeid baardalg dan vooral op de blad randen van verzwakte planten? Ik lees niets het is gewoon logisch beredeneren. Planten lekken altijd stoffen. Een verzwakte plant met veel licht lekt meer stoffen en is daarom extra gevoelig. Dat kan oorzaak genoeg zijn om de alg te triggeren. Zonder planten heb je geen baardalg.
 
Nou baardalg krijg je ook op hout en stenen hoor en gister nog in een topic een stuk hout en ornament vol baardalg gezien op het forum.
Ik heb op de planten zelf eigenlijk zelden tot nooit baardalg maar op de protector van de verwarmingsbuis zit het eigenlijk altijd omdat in die hoek de stroming minder is en er veel licht opvalt. Om de paar weken smeer ik er wat carbo op en dan is het zo weer weg,
Heet het dan niet penseelalg?
 
Soms heb ik echt het idee, en dit is vriendelijk bedoeld, dat je klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. De oorzaak zou kunnen liggen dat je wellicht veel op het internet rondsnuffelt waar soms de vreemdste zaken rondgaan. Pas op dat je geen adviezen geeft aan anderen waarvan je zelf zou moeten twijfelen over het waarschijnlijkheidsgehalte. Nogmaals ik bedoel het positief. @jessicapilon heeft bijvoorbeeld veel ervaring en weet waar hij het over heeft, kijk daarom toch maar eens goed naar zijn reacties. Even een klein voorbeeldje: Je schrijft dat baardalg afhankelijk is van een lekkende plant. Dat is het door elkaar halen van oorzaak en gevolg! Baardalg is NIET afhankelijk van een lekkende plant maar kan wél juist zo'n plant uitkiezen omdat die plant verzwakt is door een beschadiging.
Het zou eerlijk gezegd waardevoller zijn als je minder commentaar over mij hebt en meer commentaar hebt op wat ik zeg. Dan kan ik namelijk ook begrijpen wat ik verkeerd heb. De meeste informatie die ik benoem haal ik gewoon van het mee lezen in topics hier, en ik kan alleen maar weten wat gezegd word. Als baardalg ook zonder planten groeit heb ik niets gezegd toch ;)
 
) Penseelalgen groeien op zowel planten, als op stenen en hout of ander decoratiemateriaal en kunnen uitgroeien tot ware tapijten, ze zijn moeilijk los te maken van de ondergrond.
b) Baardalgen, zijn heel specifiek, ze groeien eigenlijk alleen op LEVEND of stervend plantaardig materiaal, en dan precies daar waar er, door welke beschadiging dan ook, voedingsstoffen door het plantenweefsel heen naar
buiten treden, deze algen voelen vaak hard en aan zijn niet te verwijderen, anders dan MET de plantdelen waarop ze zich bevinden.
Ik had dit in een ander topic gelezen vandaar mijn redenatie maar ik kan het verkeerd hebben
 
Niet alles wat je leest klopt Don en ook hier op het forum niet en daarom is het ook mooi dat meerdere mensen/leden hun licht ergens op willen laten schijnen.

Baardalgen zijn kleine plukjes zeg maar en de penseelalgen zijn wat langere haren waardoor ze het ook penseelalg hebben genoemd.

Hier staan een paar duidelijke foto s van baard en penseelalg.

Daar zie je de baardalg ook op een steen zitten en dus niet op een levend of afstervend iets.
 
Ook hier staat nogeens te lezen dat het ook op decoratie kan voorkomen. Nu gooit en strooit men soms met namen en dat is soms ook verwarrend.

 
Niet alles wat je leest klopt Don en ook hier op het forum niet en daarom is het ook mooi dat meerdere mensen/leden hun licht ergens op willen laten schijnen.

Baardalgen zijn kleine plukjes zeg maar en de penseelalgen zijn wat langere haren waardoor ze het ook penseelalg hebben genoemd.

Hier staan een paar duidelijke foto s van baard en penseelalg.

Daar zie je de baardalg ook op een steen zitten en dus niet op een levend of afstervend iets.
Eens gelijks 😂 is nummer 2 penseel alg? Die groene? En baardalg die lange plukjes op de stenen? (In de pdf) lijkt me sterk maar misschien zitten we er allemaal naast. Maakt ook eigenlijk niet uit. Al deze algen kunnen op de zelfde manier behandeld worden.
 
Ik vindt nog een leuk topic terug van jaren geleden en het is niet zo makkelijk dus leuk om dit eens ook te lezen:

 
Ik vindt nog een leuk topic terug van jaren geleden en het is niet zo makkelijk dus leuk om dit eens ook te lezen:

Deze stuurde ik net door? Hier staat de volledige uitleg van het stukje wat ik net citeerde waarop je zegt dat ik niet alles moet geloven 😂
 
Kan misschien iemand vragen of cornelius kan uitleggen wat het verschil tussen baardalg en penseelalg is en of baardalg ook op stenen groeit.
Mijn bericht ziet hij niet en wellicht dat hij er iets over kan vertellen 😄
in de foto die hij stuurt zie ik alleen baardalg staan, het zijn niet de zelfde algen als ik het goed begrijp
 
Deze stuurde ik net door? Hier staat de volledige uitleg van het stukje wat ik net citeerde waarop je zegt dat ik niet alles moet geloven 😂
Nou mijn opmerking was en is meer algemeen bedoeld doen en niet specifiek op de algen. Ik wilde alleen duidelijk maken dat het vaak verstandig is om op meerdere sites een probleen te onderzoeken en niet op 1 site af te gaan.
 
Ik zou de post van Backplay goed lezen en dan zal het denk ik duidelijk worden dat het zeer ingewikkeld is met veel benamingen. Backplay is hier spijtig genoeg niet meer maar
had veel kennis in huis.
Algen zijn geen eenvoudige materie en veel is er volgens mij ook nog niet over bekend.
 
Ik kom ook net deze video tegen die is ook interessant!
 
Soms heb ik echt het idee, en dit is vriendelijk bedoeld, dat je klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. De oorzaak zou kunnen liggen dat je wellicht veel op het internet rondsnuffelt waar soms de vreemdste zaken rondgaan. Pas op dat je geen adviezen geeft aan anderen waarvan je zelf zou moeten twijfelen over het waarschijnlijkheidsgehalte. Nogmaals ik bedoel het positief. @jessicapilon heeft bijvoorbeeld veel ervaring en weet waar hij het over heeft, kijk daarom toch maar eens goed naar zijn reacties. Even een klein voorbeeldje: Je schrijft dat baardalg afhankelijk is van een lekkende plant. Dat is het door elkaar halen van oorzaak en gevolg! Baardalg is NIET afhankelijk van een lekkende plant maar kan wél juist zo'n plant uitkiezen omdat die plant verzwakt is door een beschadiging.


Waarom groeid baardalg dan vooral op de blad randen van verzwakte planten? Ik lees niets het is gewoon logisch beredeneren. Planten lekken altijd stoffen. Een verzwakte plant met veel licht lekt meer stoffen en is daarom extra gevoelig. Dat kan oorzaak genoeg zijn om de alg te triggeren. Zonder planten heb je geen baardalg.
Nou, je reactie is een juiste, je leest niet. Of in ieder geval niet goed. Want zou je mijn bericht wél goed hebben gelezen, er staat dat baardalg als gevolg, en dus niet als oorzaak (!), van een beschadigde en dus verzwakte plant juist zo'n plek kiest. Iets wat je nu zelfs herhaald in je latere bericht.

Misschien is het volgende een verduidelijking:

Een wetenschapper doet onderzoek en gebruikt daarvoor een kikker. Hij zet de kikker op een tafel en roept, "spring!" De kikker springt en onze professor meet de gesprongen afstand en noteert dit. Vervolgens snijd hij een klein deel van de achterpoten, onderzoek is soms erg wreed. De kikker wordt weer op de tafel gezet en de professor geeft het beest de opdracht om nogmaals te springen. Hetgeen het beest ook, maar wel moeizamer, doet. De nagemeten afstand blijkt ook wat korter uit te vallen. Als laatste verwijderd onze knappe kop de volledige achterpoten van het arme beest die weer op de tafel gezet wordt om het laatste "spring" commando op te volgen. Echter er gebeurd niets. Waarna de wetenschapper als zijn eind conclusie opschrijft: Ergo Conclusio; een kikker hoort met zijn achterpoten.

Dit is een voorbeeld van een conclusie verbinden aan een oorzaak terwijl het gevolg toch wel een beetje anders zou kunnen zijn.

Mijn bericht is beslist niet bedoeld om iets van je bijdrages te minimaliseren. Misschien zou je je ideeën meer als een advies kunnen neerzetten zonder het als een vaststaand feit op te schrijven?
Want ook in jouw posten vinden we allemaal wel iets om over na te denken. Tenslotte ben je nooit te oud om bij te leren. Zelfs op mijn leeftijd lees ik, ook hier, veel waar ik iets mee kan! Daarom voor jou net als voor ieder ander, laten we veel plezier aan elkaar beleven!
 
Het zou eerlijk gezegd waardevoller zijn als je minder commentaar over mij hebt en meer commentaar hebt op wat ik zeg. Dan kan ik namelijk ook begrijpen wat ik verkeerd heb. De meeste informatie die ik benoem haal ik gewoon van het mee lezen in topics hier, en ik kan alleen maar weten wat gezegd word. Als baardalg ook zonder planten groeit heb ik niets gezegd toch ;)
Mijn commentaar gaat juist over wat je schrijft en niet over jou persoonlijk. Wij kennen elkaar niet en het past dan ook niet om elkaar te beoordelen. Ook heb ik vaker aangegeven dat dit alles helemaal NIET NEGATIEF bedoelt is. Vat het dan alsjeblieft ook niet zo op. Probeer in elk geval mijn post te juist lezen alvorens er op te reageren?
 

Terug
Bovenaan