Hardnekkige vreemde algsoort


Bedankt voor de adviezen.

Is NPK van Dennerle niet voor aquashape aquaria? Weinig vis, veel plant?

Ik weet nog niet echt hoe die van ons te noemen is, echte aquashape zal het denk ik niet zijn? Wil wel die open ruimte neigend naar links voor de diepgang, dus niet geheel met planten volstoppen.

En zo heel veel vis hebben we er denk ik nu ook weer niet in. In de toekomst wil ik het bestand misschien anders, maar niet groter, en liefst binnenpomp behouden bedekt met plantenblad, het mag wel een beetje simpel blijven ;-)
 
Staghorn algen?

Reden van aanpassing: link deed het niet
 
Url doet het niet.

Ik zal de waterpest wat uit elkaar zetten, voeding of Co2 erbij doen, verlichting minderen.
Ben benieuwd.
 
Jorinde zei:
Bedankt voor de adviezen.

Is NPK van Dennerle niet voor aquashape aquaria? Weinig vis, veel plant?

Ik weet nog niet echt hoe die van ons te noemen is, echte aquashape zal het denk ik niet zijn? Wil wel die open ruimte neigend naar links voor de diepgang, dus niet geheel met planten volstoppen.

En zo heel veel vis hebben we er denk ik nu ook weer niet in. In de toekomst wil ik het bestand misschien anders, maar niet groter, en liefst binnenpomp behouden bedekt met plantenblad, het mag wel een beetje simpel blijven ;-)


Is voor aquaria met een tekort aan NPK, moet je geen scape voor hebben.
Denk dat je ook wat veel licht hebt, dus willen de planten wel groeien, maar als ze geen voedsel hebben krijg je een toestand zoals je nu hebt.
Je kan d.m.v. een meting kijken of je stikstof en fosfor in orde zijn, en dan toevoegen als er te weinig van is. Of je kan gewoon om de dag een beetje toevoegen, zonder eerst te meten, en kijken of het een positief effect heeft. Dan weet je ook of je daar een tekort aan hebt.

Een beter filter gaat wel een positief effect hebben op heel je aquarium, dus zou daar toch eens aan denken.
 
Ja weet ff niet hoe ik een link moest toevoegen. Maar kun je ook ff googelen. Ik weet bijna zeker dat dit je alg soort is. Staghorn algen zien er in ieder geval zo uit. Heeft te maken met vervuiling, filtercirculatie, ammoniakpiek kijk maar even.

Gr. Claudia
 
Cala, bedankt, ik heb gekeken.
Het wordt baardalg genoemd en die blijkt niet zo makkelijk te verwijderen te zijn.

Deze gaat er juist wel makkelijk af als het nog jong is. Echt van die "leuke" losse plukjes haar. En als ik een paar dagen wacht worden die plukjes ook veel langer, echt pruiken.

Jammer dat er geen droogkap op past ;-)
 
Stijltang misschien?

Ik dacht dat er een verschil zat tussen baardalg en staghorn.
 
Stijltang en dan verschroeien ;-)

Baardalg lijkt op ijzerslijpsel terwijl penseelalg op haren lijken als ik foto's vh net zie.

Om terug te komen op de vraag:

De bladeren vd waterpest worden idd geel-lichtbruin en week.
 
Qua uiterlijk zijn staghorn eigenlijk een beetje vertakte haren als een gewei. Baardalg zijn lange "losse" draden en penseelalg is echt een plukje korte haren.
Er is echt wel verschil in uiterlijk tussen deze 3 hoor ;)
 
Nog even over verlichting voor de zekerheid:

Het zijn gloednieuwe t5 lampen, een is helder wit, andere geeft rose achtig licht af (blauwe buis)
Er zitten reflectoren op.

Heb de link gelezen:
Staghorn onstaat door vuil, slecht onderhoud, het aqaurium was nog veel te schoon en te nieuw, vlak voor vakantie geen vuil, na vakantie veel vuil. Dus het zou kunnen.

Wat voor alg het ook is, ik probeer de tips uit.
 
Begin eens met de reflectoren van je lampen te halen. Ik denk dat je teveel licht hebt en dat kan zorgen voor erg hardnekkige algenplagen.
 
Dat is ook een goede tip :thumbs: .
Dat scheelt een aanzienlijk stuk in de regel.
 
Ik zie dat er berichten zijn verdwenen. Jammer.
Nu is mijn update met de waterwaarden weg.

Heb inmiddels aangetaste waterpest verwijderd, overgebleven terug gezet op vijf cm afstand v. elkaar.
Onderaan werden die geel-bruin.

Hoop afvalblad kwam omhoog, ook verwijderd.
Plantenvoeding, easycarbo gehaald en uitstroom wat lager gezet.
 
Ps. Mochten geen vd. tips werken dan komt er denk ik een Siamese algeneter!
 
Of Japonica garnaal, Porseleinslak. Die zouden ook helpen las ik.
 
Japonica's zijn alleen lastig te houden met veel co2.

Wat voor co2 regime houd je aan?
 
Weet het niet precies. Wel heb ik de uitstroom wat lager gezet. En voeg de helft v.d. dosis Easycarbo en 1x pw. Profito toe.

De alg groeit nu in rap tempo over de hele bodem. Elke keer moet er een klein stukje worden verwijderd anders kan alles worden weggegooid.
Ook kom ik uit op 40% waterwissel pw. (2x pw 20%)
Het gaat slechter inplv. beter.
De nieuwe planten komen pas aankomende week, duurt veel te lang zo.
Of het is nu eenmaal een lange weg te gaan met dit soort algen.
Er moet ook telkens zo veel zweefvuil worden verwijderd en oud blad (waar komt dat vandaan, heb alle oude bladeren en aangetaste planten verwijderd en de visjes krijgen gevarieerd en weinig voer) dat dit aquarium bijna een doorn in het oog is geworden.
Er zit nu ook een vies laagje op het wateroppervlak en het water ruikt anders, niet fris of lekker.
De Vallisneria giganthea groeide goed met uitlopers maar omdat ze wat begon in te zakken doe ik om de dag halve dosis Easycarbo.

Hoop niet dat de bodem misschien wel de grote schuldige is. Als de Cory'tjes te eten krijgen waait al het vuil omhoog. Later zakt dat wel weer weg.
De waterpest doet het nu wel wat beter.
 
backplay zei:
Jorinde zei:
aquarium_onvolgroeid_en_alg.jpg


plant_algen.jpg

planten_snel_met_alg_bedekt.jpg

Nu is het wat duidelijker.

Het zijn Rhodophyta, welke van de paar 100 zoetwater soorten ga ik me niet over uitspreken. Ze zijn niet makkelijk/snel weg te krijgen, dus geduld zal je zeker hoeven hebben.
Een hittegolf zorgt al voor een beter klimaat voor deze alg, dus dat is al een factor.
CO2 speelt ook mee.

Op de vallisneria zie ik op de bladeren geen alg. Deze plant kan anders omgaan met CO2, dus die heeft al een voordeel tegenover de rest van je planten.
Op de waterpest groeit het meeste op de oude bladeren. Zien die bladeren er nog ok uit? Of worden die geel?
Zet de waterpest ook wat meer uit elkaar.
Kan je een foto nemen van de linkse plantjes?

Je moet nu zorgen dat er een goede relatie tussen licht/CO2/voeding is. Dus ofwel begin je CO2 toe te voegen, ofwel zorg je voor minder licht. Carbo zou ik met deze planten niet gebruiken.
Voeg ook wat voeding toe, liefst van Drak of Tropica. Maar geen Ferro van easy life. Je kan ook NPK toevoegen, en kijken of de planten er positief op reageren.
Doe er wat meer makkelijke planten in. Zorg er eigenlijk gewoon voor dat er betere plantengroei ontstaat.
Bekijk ook goed je drijfplanten, wat de wortels doen en de bovenwater bladeren.
Algen snel wegnemen, zo voorkom je dat er nog meer nieuwe sporen komen.

heb je deze tips al opgevolgd inmiddels??
 
Sommige tips beetje bij beetje al opgevolgd.
Waterpest meer uiteen gezet. Werd inderdaad wat geel onderaan.
Drijfplanten zijn nog wel aan de kleine kant en er komen nog veel nieuwe verse drijfplanten omdat de oude nog vanuit het vorige aquarium kwamen.
 
Jorinde zei:
Het gaat slechter ipv. beter.

Echte waterplanten zoals je twee snelgroeiers, worden vaak chemisch beschadigd door de carbo.
Daarom werd dit in de eerdere berichten ook als slechte optie aangegeven.
 
Met dat het slechter ging dan beter bedoel ik dat de zwarte (rode) alg rap verspreidt. Het begon op een heuse bondjas-bodem te lijken.

De Vallisneria groeit nu goed, heeft ook uitlopers. Evenals de Echincodorus. Waterpest blijft sukkelen en er zit snel vuil in de blaadjes, wordt ook door van die lange dunne sliertjes lastgevallen (toch Staghorn denk ik). Die sliertjes haal ik er met een borsteltje af en de volgende dag zitten de sliertjes er weer op.
Ik zoek nog wel een vervanger voor de waterpest (geen cabomba die deed het ook niet goed ) voor de achterzone. De waterpest heb ik er weer uit moeten halen, de aangetaste stukjes verwijderd en teruggeplant in een andere zone.

Ik zuig nu zoveel mogelijk alg weg bij de planten zodat die niet worden overwoekert en heb er kikkerbeet, Chinese klimpop en een andere snelgroeier (ben de naam even kwijt) in gedaan. Tot nu gaat het goed met die plantjes. Zelf denk ik dat het Carbo product meevalt: ik geef maar de helft vd dosis om de dag zodat ze eraan kunnen wennen.

Het water ruikt weer lekker fris en ziet er helder uit.
 
Het lijkt de goede kant op te gaan, al zit er nog veel alg op de bodem. Die kan ik niet in een keer wegzuigen want dan wordt de wissel te groot, en de pomp te lang uit. Dus doe ik elke dag of om de dag als nodig een beetje, dwz een emmer. Hoop dat die bontjas gauw eens roodkleurt en verdwijnt. Het is nu bijna twee weken geleden.
 
De bestaande alg kun je idd stukje bij beetje verwijderen, als er geen/zo min mogelijk nieuwe alg bij komt is dat in elk geval positief :)
 
Helaas is dat (nog) niet het geval. In de langste haren van de bontjas zitten de Corydoras fijn verstopt bij wijze van schuilplaats, de verwende beestjes want ze hebben hun hout ook nog. ;-)
 
Als ik dit topic en de discussie lees dan valt mij op, dat de TS steeds aangeeft dat hij rode algen voornamelijk op de BODEM heeft aangetroffen. Waterwissel en andere methoden welke hem aangereikt zijn werken niet of onvoldoende.

Wellicht dat dit helpt:

Omdat de alg zich op de bodem snel uitbreidt, denk ik zeer sterk aan ofwel een voedingsbodem welke nu aan het rotten is en waardoor er veel voedingstoffen worden gevormd, specifiek voor deze algen.
Waterwissel, zorgt er steeds voor dat bepaalde stoffen die deze alg ook nodig heeft en snel verbruikt, weer worden toegevoegd. Ook zou een ijzertest op zijn plaats zijn. Planten die geel worden vanaf de wortel, doen dat vaak ( niet altijd!) uit ijzergebrek.

roer eens met een stokje of vork tot op de bodem van je bak. Stijgen er bellen op? En ruiken deze niet lekker, maar meer naar rotte eieren? Heb je een voedingsbodem gebruikt?
Als dat zo is, dan zou ikzelf de bak leeghalen en de bodem in zijn geheel verwijderen.
Koop bij Bertus 500 gram Lateriet ( is ijzerhoudende grond)en ook fijne grind 2-4 mm doorsnee.
Meng nu de helft van het grind met de lateriet en breng dat op de bodem aan en do edan de andere helft erbovenop. Dit geeft een zeer langdurige ijzerbuffer en daarnaast een veel betere bodem doorlaatbaarheid voor zuurstof en plantenvoedingsstoffen. Ook laat dit zich beter afhevelen.

Als het dit allemaal niet is, stop dan met de rigoreuze waterwissels en ga naar 1 x per 14 dagen 30%.
Koop ter bestrijding van de algen de Dat is de Crossocheilus oblongus, ( synoniemen: Labeo oblongus, Epalzeorhynchus siamensis, Crossocheilus siamensis, Epalzeorhynchos siamensis, Epalzeorhynchos stigmaeus, Epalzeorhynchus stigmaeus )
Deze vis wordt wat groot voor je bak maar is wel een zeer goede algeneter!
deze vissen ( koop er maar gerust een paar. later kun je ze weer wegdoen als ze te groot worden)
eten deze alg in hoog tempo helemaal op!

Als laatste noodgreep kun je de bak ook gedurende 5 dagen geheel verduisteren, de alg zal dan verdwenen zijn, maar komt meteen daarna weer op gang, dus dit baat alleen als je ook andere maatregelen neemt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en laat je niet uit het veld slaan, je komt hier heus wel doorheen.
Maak zoveel mogelijk aantekeningen, wat je doet en wanneer en welk resultaat dat heeft gehad.
Zo kom je vanzelf tot je eigen calamiteiten logboek, met oplossingen die voor jou wel of juist niet werken.

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke, bedankt voor je tip, ook dat van het logboek!
Alleen dat geheel verduisteren vind ik griezelig: planten krijgen dan ook geen licht meer en kunnen afsterven denk ik. En juist die planten zijn nodig om algen voor te zijn.
Mocht het volgende (update) niet werken dan zal ik de tip over het Lateriet (als het hieraan ligt) en de vis onthouden. Dat de vis erg groot kan worden en later weer verwijderd kan worden door naar een ander baasje te doen, lijkt me dan weer erg lastig want dat soort vissen laten zich moeilijk vangen en kunnen de bak terroriseren als je pech hebt. (Daar heb ik al genoeg van gehad ;-p)
Toevallig wilde ik hier net de update plaatsen:

Gisteren was de maat vol, de algen bleven maar komen en de nieuwe planten die overigens wel goed groeien tot nu toe inmiddels ook aantasten. Het geel worden van de plant heb ik tot nu toe niet meer gezien.
Echt gruwelalgen dit.

Omdat ik de pomp niet te lang uit wilde laten heb ik per emmer - of emmer voor emmer - de algen allemaal zoveel mogelijk weggezogen met de pomp nog aan (dan kan het nog net). Er zitten nog wel wat lichte haren/sporen die er later wel uit gaan, dwz. algen zuigen en als de emmer bijna vol was nieuw schoon kraanwater erbij en dit net zolang herhaald totdat alles van de bodem was. Ook planten en hout schoongemaakt en zoveel mogelijk algenvrij.
Nu lijkt dit de EI methode wel denk ik met zoveel wissels en misschien is dat juist wel goed want het water was aldoor zo vervuild van al die blaadjes en rommeltjes die door het water zweven en op de bodem lagen.
Ik denk zelf dat dit door de pomp komt, zeker weten doe ik het nog niet. Mijn andere topic gaat over de pomp: Plots drijvend filter... Daar zijn de pompperikelen te zien.

De bodem is nieuw, ruikt fris en is luchtig van samenstelling waarin nieuwe scheuten van de planten mooie gezonde heldere wortels krijgen. Als ik erin wroet om bv. een plantje terug te zetten komen er soms wel kleine belletjes omhoog maar die belletjes zaten er vanaf het begin al en dit komt volgens mij omdat deze bodem heel luchtig is. Dit is geen voedingsbodem maar een soort soilbodem.
Dat deze alg voornamelijk op de bodem zit of begint daar waar het licht fel op schijnt is nu afwachten als de drijfplanten eroverheen zijn gegroeid die het licht temperen. Ik hoop dat het dit is.

Tot zover mijn update. Ik plaats later nog wel eens een foto.
 
Ik denk toch dat het verstandig is om op een extern filter over te gaan. Je kunt die er in elk geval bij laten draaien zodat je in ieder geval wat meer vuil uit de bak kwijtraakt. Als het interne filter steeds problemen geeft en gaat drijven e.d. komen afvalstoffen misschien weer teveel terug in de bak terecht? Misschien heeft het filter door de niet optimale werking gewoon een ondercapaciteit?

Ik heb zelf ook een beetje alg, soms lijkt het een eindeloos gevecht, maar het komt vast goed! Succes!

:)
 
Zijn de waterwaardes al eens vermeld?
 
Saskia met zuignappen is het drijven opgelost, dat is het punt al niet meer.

Waterwaarden had ik al eens vermeld maar waren door een of andere storing van dit forum denk ik verdwenen vandaar opnieuw:

Kh : 6
Gh : 11
Ph : 8
No2 : <0.3 mg/l

Ph was wat aan de hoge kant maar als het goed is moet dit weer lager zijn vanwege gebruik v profito en easycarbo. De waarden liet ik meten door een dierenwinkel aangezien ik teststrips had en misschien de EI methode wil volgen (als de tuinslang erop past). (Ben daar nog niet uit omdat het niet allemaal in 1 x versnderd moet worden denk ik).
 
Als je de EI wilt volgen is er voor de tuinslang vast wel een verloop die het passend maakt hoor ;).
Daarnaast hoef je niet perse de helft met de EI te verversen maar kun je ook wekelijks 1/4 doen en daar de voeding die je toevoegd op aanpassen.
Maar goed dat erven terzijde naast je algenprobleem :).
 
Penseelalg houdt van een hoge ph, een redelijke stroming en als het nitraat -en fosfaatgehalte nog redelijk hoog is, zullen ze groeien als kool. Laat dit dus ook meten.

Profito en easy carbo zullen je ph niet meetbaar doen dalen, is mijn eigen ervaring.
 
Dat van de tuinslang komt later misschien wel alleen niet zo handig met een vloer van hout. :)

Drijfplanten 'lusten' nitraat had ik begrepen, hopelijk lukt het hiermee en ik heb nog Phosvec staan die fosfaat neerslaat maar of ik die nu mag gebruiken in combinatie met wat ik nu toevoeg weet ik niet.
 

Terug
Bovenaan