Hardnekkige vreemde algsoort


Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Berichten
227
Zit momenteel echt met de handen in het haar:

Tijdens terugkeer de vakantie is het begonnen, zwarte algen die op de bodem zichtbaar zijn en zich nu in snel uitbreiden naar de rest van het aquarium.

Na waterverversen en pompproblemen (zie ander topic) blijft de alg erin.
Gisteren had ik weer alles afgeheveld en het water ververst.

Vandaag zie ik dat er snel nieuwe alg was gevormd, veel sneller nu.
Ik heb al nieuwe drijfplantjes besteld, want de oude waren zo goed als verdwenen en de overgebleven plantjes blijven piepklein.
En hele bossen waterpest erbij gedaan die wel groeien maar sinds vandaag - na de grote schoonmaak van gisteren - blijkt de alg sneller dan de planten te zijn.

Heb de spiritustest gedaan; alg ziet er wat paarsig, niet echt rood uit.
Deze alg is makkelijk af te hevelen, maar als ik een dag wacht vormen zich dikke bruinzwarte bossen en gaat er een klein deel van de bodem mee omhoog, met als gevolg: telkens een verstopt slangetje.

Deze alg soort heb ik nog nooit gehad.

Eerst dacht ik dat het kiezelwier was, maar gezien die langere haren - die steeds langer worden als ik ze niet snel weghaal - denk ik toch aan Penseelalgen. Of het moet iets anders zijn?

Ik heb er afgelopen woensdag Phosvec Sera bijgedaan, dit deed ik in het vorige aquarium ook op aanraden van de dierenwinkel met goed resultaat.
(Huidige aquarium is nog nieuw, omdat de alg maar niet verdween na bladresten verwijderen, schoonmaken enz.)

Ook heb ik na de laatste waterwissel filter biostart Sera bijgedaan omdat pomp langer dan half uur uit was ivm. alg verwijderen :stom:

Waterwissel: 2x per week 1 a 2 emmers (10 liter) ivm alg. Normaal zou ik maar 1x pw doen en als het langer draait 1x per 2 wk, en als nodig iets vaker 10%.

Waarden gemeten met teststrips (altijd al gedaan, ging goed)en die waren volgens strip goed.

Temperatuur nu: 24 graden. Deze was afgelopen maanden erg hoog ivm. hittegolf, 26-27 (deed er soms een beetje koel water bij, roosters opgelaten).

Visbestand (over van vorig aquarium, wil deze wel aanpassen als het moet):

1 Ancistrus cirrhosus
1 Panaque maccus
8 Corydoras panda (2 overleden)
6 Otocinclus vittatus (had er 8 maar tel er 6, geen 2 doden te vinden)
12 Kegelvlekbarbeel
6 Kardinalen (andere 6 overleden na overplaatsing)
2 jonge honinggoerami (Colisa chuna)
1 overgebleven Colisa laila (Dwerggoerami)
3 Barbus fasciolatus (meerstreepbarbeel)

Zou er dan toch nog teveel vis in zitten?
Maat aquarium: 120 cm | 240 liter

Niet echt goed gegaan allemaal helaas ondanks alles.
De vakantie kwam er tussen, en gedoe met filter.

Alvast bedankt voor het antwoord.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

hardnekkige_alg_soort_penseelalg.jpg
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Nog vergeten:

Verlichting: 9,5 uur. Begon met 7 uur toen 8, langzaam verhoogd.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Wat zijn nou echt je waterwaarden.(altijd al gedaan, ging goed)en die waren volgens strip goed.

Ja, sorry .zal toch anders zijn.

Waarom phosfec als je de waarde niet weet?
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Ik zou ook graag de waterwaarden weten hoor. En wat was er met je filter aan de hand dan?? Is de stroming in je bak wel goed en goed geweest??
Het is zo te zien wel een roodwier ja. Zit het alleen op de bodem of heb je het ook op je planten zitten??
 
Re: Hardnekkige Penseelag

De waarden zijn met kleurstrips te meten dus kan momenteel geen cijfers noemen.

Zit voornamelijk op de bodem en breidt zich uit naar planten.
Het binnenfilter kwam los, is nu opgelost met zuignappen. Ook bromde het steeds, lijkt nu ook opgelost.
Stroming is goed, alle planten bewegen zachtjes en de Goerami's hebben hun eigen hoekje waar het iets minder stroomt door de Vallisneria.
De alg is voornamelijk waar veel licht op schijnt. Daar moeten nog veel drijfplanten boven komen.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Zonder de waterwaarden kunnen we moeilijk een goed oordeel geven. Ik zou denken een co2 tekort als je stroming goed is.
dat geeft vaak penseelalgen namelijk.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Dan zou ik profito en easycarbo moeten proberen?
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Tja het ligt eraan wat er precies voor waarden gemeten worden. Ik zou toch eerst even de waarden meten of laten meten.
je kunt wel de verlichting wat terugbrengen naar zo n 8 uur want dan is de vraag naar voedingsstoffen kleiner namelijk.
Soms is het terug brengen van de verlichtingsduur al voldoende om een tekort op te heffen.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Denk dat je met een paar problemen zit.
Je ververst veel te weinig. 30% per week is meestal echt het minimum.
Het groeit op de typische plaats op de bodem. Hevel je de bodem regelmatig af?
Je filterproblemen kunnen wel eens de aanleiding zijn, samen met een slecht functionerende bodem
Dat de drijvers het niet doen ligt aan een voedingstekort, waarschijnlijk NPK. Voeding bijgeven dus.
Stop met dat Sera spul. Als je vind dat er teveel fosfaat in zit moet je meer verversen, en niet naar middeltjes grijpen.
Laat eens wat fot's zien van de rest van het aquarium.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

backplay zei:
Denk dat je met een paar problemen zit.
Je ververst veel te weinig. 30% per week is meestal echt het minimum.
Het groeit op de typische plaats op de bodem. Hevel je de bodem regelmatig af?
Je filterproblemen kunnen wel eens de aanleiding zijn, samen met een slecht functionerende bodem
Dat de drijvers het niet doen ligt aan een voedingstekort, waarschijnlijk NPK. Voeding bijgeven dus.
Stop met dat Sera spul. Als je vind dat er teveel fosfaat in zit moet je meer verversen, en niet naar middeltjes grijpen.
Laat eens wat fot's zien van de rest van het aquarium.

Oeps, is 30% wekelijks niet erg veel backplay??
Ik ververs zoals je weet 50% maar dat vanwege de EI. Als ik alle topics zo lees dan ververst een gemiddeld lid misschien 10 a 15% wekelijks. Misschien nog wel minder.
In de bakken die ik heb waar ik geen EI volg ververs ik wekelijks namelijk ook tussen de 10 en 15%.

Welke alg soort maak jij uit op die foto? Ik vind het wat lastig te zien met wat ik zie namelijk.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Blauwalg???

Met al dat verversen?
Dan zou dat toch minder moeten worden, maar het zou ook kunnen hoor.
Ik vind het moeilijk om het goed op de foto te zetten maar ik wil het wel proberen. De rest van de bak is nog niet volgroeid, dus ziet er nog niet uit zoals het moet. Ben er nog lang niet tevreden mee, maar dat komt nog wel.
Met geduld kom je ver.

Maar hier heb ik geen geduld meer mee, vandaar die middeltjes.

Dat de bodem slecht zou werken geloof ik niet, heb het heel goed van te voren gespoeld.
De Vallisneria groeit redelijk, dwz nieuwe uitlopers en scheutjes.

Misschien moet ik Easycarbo gebruiken voor de co2.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Ps. Ja hevel altijd gelijk met verversen de bodem af. Op de foto is nog een stukje van een mosbol te zien, die is er al uit. Heb de mosbollen er tijdlijk even uit gedaan.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Het is wel een plek waar zich in de regel snel vuil ophoopt Jorinde.
Dus op zo n plek kun je wel snel blauwalg krijgen. Ik blijf het lastig vinden om de alg goed te herkennen maar dat kan aan mij liggen hoor.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

aquarium_onvolgroeid_en_alg.jpg


Gisteren ook veel losse blaadjes en troepjes verwijderd, bealgde waterpest eruit gedaan. Er zit nog wat, wat eruit moet. Kon niet meer anders stond het filter te lang uit. Nu wil ik de visjes even rust gunnen.
Er komen nog meer planten in. De bedoeling is dat de reuze Valisneria over het oppervlak komt. Jaja, ben meer met het uiterlijk bezig.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

jessicapilon zei:
Oeps, is 30% wekelijks niet erg veel backplay??
Ik ververs zoals je weet 50% maar dat vanwege de EI. Als ik alle topics zo lees dan ververst een gemiddeld lid misschien 10 a 15% wekelijks. Misschien nog wel minder.
In de bakken die ik heb waar ik geen EI volg ververs ik wekelijks namelijk ook tussen de 10 en 15%.

Welke alg soort maak jij uit op die foto? Ik vind het wat lastig te zien met wat ik zie namelijk.

Daarom dat de meeste na verloop van tijd ook meer problemen krijgen met hun aquarium. Je kan toch moeilijk verwachten als je 10% ververst, met meestal teveel vissen, alles goed blijft lopen.

Van die algenplekken zijn meestal combinaties van algen, je hoeft niet perse te weten welke het precies zijn. Er is al aangegeven dat het roodwieren zijn, dat is al genoeg info.



Jorinde zei:
Blauwalg???

Met al dat verversen?
Dan zou dat toch minder moeten worden, maar het zou ook kunnen hoor.
Ik vind het moeilijk om het goed op de foto te zetten maar ik wil het wel proberen. De rest van de bak is nog niet volgroeid, dus ziet er nog niet uit zoals het moet. Ben er nog lang niet tevreden mee, maar dat komt nog wel.
Met geduld kom je ver.

Maar hier heb ik geen geduld meer mee, vandaar die middeltjes.

Dat de bodem slecht zou werken geloof ik niet, heb het heel goed van te voren gespoeld.
De Vallisneria groeit redelijk, dwz nieuwe uitlopers en scheutjes.

Misschien moet ik Easycarbo gebruiken voor de co2.

Blauwalg is het zeker niet!

Het is geen schoonheidswedstrijd, dus mij kan het niet schelen of het er mooi uitziet of niet.
Als je oplossingen wil, moeten wij ook wel kunnen kijken hoe de rest van het aquarium er uit ziet.

Vuil in je bodem komt door de vissen en andere rottende zaken. Als je weinig ververst/afhevelt zoals nu hoopt dat zich op en kunnen je bacterien het niet meer aan waardoor er teveel ammonium gevord word. Dit is meestal een aanleiding voor algen.
Waarom komen de algen nu op je bodem denk je?

Carbo hangt af van je plantenbestand. Niet elke plant kan daar tegen, en beter groeien doen ze ook niet altijd met carbo.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

alg_closeup.jpg


er komt nog een foto van:
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Jorinde, wat ik opmaak uit het verhaal is dat het wel eens een probleem zou kunnen zijn met je bacteri�n Cultuur. Je zegt dat je steeds je bodem afzuigt, Hierdoor zuig je steeds je bacteri�n weg die je hard nodig hebt. ik lees ook over problemen met je filter, heb je vaak met je filter gerommeld? Ook hierdoor krijg je problemen met je bacteri�n cultuur. Ik kan ook niet met zekerheid zeggen welke alg het is maar het lijkt op een soort wier. Dat heb ik vroeger ook eens gehad maar dan was de kleur wel anders. Waarschijnlijk door teveel te rommelen in de bak en met het filter. Gewoon alles te schoon houden.
Ik kan niet met zekerheid zeggen of dit het is, Maar ik wil je adviseren om je bak iets meer met rust te laten. Dus zo veel mogelijk je filter met rust te laten en ff niet je bodem afzuigen. De rest wel gewoon blijven doen. Water verversen En je co2 ook in de gaten houden of die niet te laag is.
Ik hoop dat dit je kan helpen.

Succes er mee
 
Re: Hardnekkige Penseelag

vreemde_algen_kwastjes.jpg


Hoop dat deze wat duidelijker zijn.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Backplay, heb ik dan nog teveel vis? In dit formaat?

Wil het zoveel mogelijk met rust laten.
Na de vakantie waren er veel rommeltjes bijgekomen en toen begon het probleem pas.
Het filter zelf laat ik ook zoveel mogelijk met rust nu dit weer kan (gelukkig).

Maar niet meer af hevelen - alg wegzuigen? Dan gaat die alg veel verder en worden de planten verstikt.

Weet nu even niet wat het beste is.
 
Net als Zeeduivel durf ik ook niet te zeggen welke soort alg het is.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Bedankt voor de foto, maar bedoelde eigenlijk van de rest van het aquarium/planten.
De alg kan je best zoveel mogenlijk verwijderen, die gaat niet zomaar verdwijnen.
Zolang je niet in de bodem graaft gaat er niet met je bacterien gebeuren. Wat wel gaat gebeuren is dat er minder vuil in komt, en zo geef je de cultuur de tijd om wat bij te werken.
Door je bodem van meer stroming te voorzien ga je ervoor zorgen dat er meer zuurstof voorbijkomt waardoor je de bacterien helpt.
 
Vuil in je bodem komt door de vissen en andere rottende zaken. Als je weinig ververst/afhevelt zoals nu hoopt dat zich op en kunnen je bacterien het niet meer aan waardoor er teveel ammonium gevord word. Dit is meestal een aanleiding voor algen.
Waarom komen de algen nu op je bodem denk je?

Ja daarom wilde ik ook graag de waarden weten om te zien of er geen afwijkende waaarden zouden zijn.
Ammonia is zeker een trigger voor algen ja. Ik moet wel toegeven dat in de bakken waar ik maar 10% ververs ook weinig vis heb zitten. Zijn geen sterk bezette bakken. daarnaast hevel ik met een slang af en wapper gelijktijdig met mn hand over het grind waardoor vuil en troep grotendeels wordt meegezogen.

Edit: maar met teveel vissen en 10% verversen kun je hoe dan ook problemen verwachten dat is waar. Ik bedoelde dan ook meer een bak met beperkte bezetting en een goed ingedraaide filter/bodem.
 
Je kunt de algen wat weg plukken of je grind een beetje om woelen maar beter is ff niet af te zuigen om je bacterien cultuur beter in stand te houden.
Probeer ook te zorgen dat je water waarden goed blijven.
 
Stroming? Die is wel sterk, dus dit kan het denk ik niet zijn.

Pieker me suf.
Er zat voor de vakantie ook een mooie rode plant in (naam kwijt) toen we terugkwamen was die plant verdwenen! Ik dacht dat hij was weggerot omdat hij nog moest wennen. Het was uitzonderijk warm, veel afgevallen blaadjes van de waterpest, dus bang voor blauwalg ondanks de stroming.

Ik heb ook geprobeerd de alg met een speciaal borsteltje weg te krijgen. Wappert dan overal naartoe met grind en al. Dat was ook niks. Ook met filterwatten geprobeerd.
Omwoelen durf ik niet meer. Gaat de alg eronder zitten, niet weg.
 
Dit is geen blauwalg zoals je hebt kunnen lezen :)
 
plant_algen.jpg


Nog wat meer foto's van planten voor de zekerheid. Hier zie hoe de kwastjes zich uitbreiden.
Geen blauwalg.
Roodwier dus?
Er volgt nog een foto:
 
planten_snel_met_alg_bedekt.jpg


Een paar wortels van de Valisneria waren omhoog gekomen die zijn bedekt met alg, evenals waterpest die snel overwoekert worden.
Het is bruin-zwarte alg.
 
Jorinde weet je wel zeker dat er voldoend stroming is over de bodem als ik naar de overzicht foto kijk lijkt er toch wel vuil op de bodem te liggen daarnaast lijkt het wel of de bodem verkleurt of heb je twee soorten bodem bedekking gebruikt
dat de planten flink heen weer bewegen hoeft niet te beteken dat er voldoende stroming is over de bodem
de ontwikkeling van blauw heeft maar ten dele te maken met de stroming in je bak daar is meer voor nodig
blauwalg ontstaat ook in bakken met veel stroming is mijn ervaring

water waarden zijn met strips niet goed te bepalen zeker omdat dit maar de helft van de waarden geeft
kh gh ph po4 no3 nh3/4 fe zijn hier van belang


groet

jaap
 
Re: Hardnekkige Penseelag

De foto's zijn wat flets. Reallife is de bodem donkerder.

Ik gebruik 1 bodem: JBL Manado.
Voorheen had ik JBL sansibar, beviel ook goed evenals deze.
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Zou het dan niet door de bodem komen?
 
Re: Hardnekkige Penseelag

Denk zelf van niet want dan zou het overal moeten zitten/beginnen. Het begon op de meest beschenen plek, en op de waterpest die vlak onder de uitstroom van de pomp staan..

Denk zelf door stroming, verlichting, te weinig Co2. Als er meer drijfplanten in zijn, hoop ik dat dit beter wordt.

Als ik de waarden ken, laat ik het weten.
 
Jorinde zei:

Nu is het wat duidelijker.

Het zijn Rhodophyta, welke van de paar 100 zoetwater soorten ga ik me niet over uitspreken. Ze zijn niet makkelijk/snel weg te krijgen, dus geduld zal je zeker hoeven hebben.
Een hittegolf zorgt al voor een beter klimaat voor deze alg, dus dat is al een factor.
CO2 speelt ook mee.

Op de vallisneria zie ik op de bladeren geen alg. Deze plant kan anders omgaan met CO2, dus die heeft al een voordeel tegenover de rest van je planten.
Op de waterpest groeit het meeste op de oude bladeren. Zien die bladeren er nog ok uit? Of worden die geel?
Zet de waterpest ook wat meer uit elkaar.
Kan je een foto nemen van de linkse plantjes?

Je moet nu zorgen dat er een goede relatie tussen licht/CO2/voeding is. Dus ofwel begin je CO2 toe te voegen, ofwel zorg je voor minder licht. Carbo zou ik met deze planten niet gebruiken.
Voeg ook wat voeding toe, liefst van Drak of Tropica. Maar geen Ferro van easy life. Je kan ook NPK toevoegen, en kijken of de planten er positief op reageren.
Doe er wat meer makkelijke planten in. Zorg er eigenlijk gewoon voor dat er betere plantengroei ontstaat.
Bekijk ook goed je drijfplanten, wat de wortels doen en de bovenwater bladeren.
Algen snel wegnemen, zo voorkom je dat er nog meer nieuwe sporen komen.
 

Terug
Bovenaan