Hardnekkig algen probleem, wie heeft er tips?


Wat ik toch nog wil toevoegen.... We focussen ons op allerlei metingen en getalletjes. En om dit te voorkomen en te kunnen genieten van onze bakken is de EI uitgevonden. Want daarvoor zijn we toch niet aan een aquarium begonnen? Om alleen maar bezig te zijn met testjes en verhoudingen etc? En ja, soms kan een test zeker handig zijn, maar het is geen vast gegeven. Dus als je bijvoorbeeld 2 fosfor test, kun je nog een tekort hebben. Als je co2 test adv ph en KH, en deze komt in het groen, dan kan er nog een tekort zijn.
Dus focus op je planten en natuurlijk, hou ook je vissen in de gaten.
 
Wat ik toch nog wil toevoegen.... We focussen ons op allerlei metingen en getalletjes. En om dit te voorkomen en te kunnen genieten van onze bakken is de EI uitgevonden. Want daarvoor zijn we toch niet aan een aquarium begonnen? Om alleen maar bezig te zijn met testjes en verhoudingen etc? En ja, soms kan een test zeker handig zijn, maar het is geen vast gegeven. Dus als je bijvoorbeeld 2 fosfor test, kun je nog een tekort hebben. Als je co2 test adv ph en KH, en deze komt in het groen, dan kan er nog een tekort zijn.
Dus focus op je planten en natuurlijk, hou ook je vissen in de gaten.
Kijk, daar kan ik wel iets mee. Niet met EI trouwens daar deed ook nooit iets mee. Net als metingen en de bijbehorende getallen, ook daar deed ik heel weinig mee. Oplettend kijken naar mijn dieren, dat deed ik wel. Ook keek ik naar mijn planten die mij elke dag lieten zien hoe mooi ze waren en die mij ook onmiddelijk vertelden wanneer ze zich op een dag wat minder voelden en meteen ook waarom!
 
Ik snap Ben zijn opmerking maar vaak is dat kijken naar de planten voor beginners ook niet zo gemakkelijk en dan sluipen er vaak eerder tekorten in dan je zou willen.
 
Wel oppassen want groen/geel is al meer dan genoeg. Jij volgt de EI?? Waarom voeg je dan zoveel nitraat en fosfaat toe want 20/2 is al meer dan genoeg.
Wat voor de één genoeg is, hoeft bij de ander niet zo te zijn, voor zowel co2 als nitraat en fosfaat. Het zijn maar indicaties zodat mensen een beetje houvast hebben.
Er is geen vast gegeven van wat goed en slecht is of wat genoeg is, dit is per bak anders.
En ja, 20/2 is voor vele bakken voldoende. Ik merk dat een fosfor van 2 bij mij te laag is. Dat een groene co2 in mijn bak te laag is. En hoezo geeft een groen/gele indicator aan dat er meer dan genoeg is? Mijn planten gaven heel wat anders aan.
Waar Barr op aanstuurt is dat je je niet moet blindstaren op cijfertjes en kleurtjes, maar moet kijken naar je planten, die geven aan wat er aan de hand is.
 
Nou als je met de EI 20/2 toevoegt dan kom je na de toevoeging vaak uit op waarden rond de 30/3 of hoger en ik ken niemand die daar niet meer dan genoeg aan heeft en ook niet leden met mooie plantenbakken zoals @benvo . Deze zitten denk ik stukken lager met het toevoegen maar goed de EI is juist om tekorten te voorkomen. Nou Tomm Barr stuurt juist wel met cijfertjes door hoeveelheden te noemen die normaliter voldoende moeten zijn maar waardoor je niet meer hoeft te meten.
Een echt gele indicator wil zeggen dat je erg hoog met de co2 zit en dat is vaak slecht voor veel vissen. Rond de 23 mg is in de regel meer dan genoeg tenzij je er een bak met licht boven hebt.Volgens mij gebruikt Ben ook redelijk wat licht en die noemt ook vaak het getal van 23 mg co2.
Maar hoeveel lumen heb jij boven de bak en op hoeveel liter? En hoeveel fosfaat meet jij vlakvoor je wekelijkse verversing?

Als voorbeeld: lid @Friesian had ook opeens een gele indicator met heel veel ellende en uitval bij de vissen en dat domweg omdat er teveel co2 in de bak zat. Daarom ook dat ik zeg pas op met een gele indicator.
 
Ik snap Ben zijn opmerking maar vaak is dat kijken naar de planten voor beginners ook niet zo gemakkelijk en dan sluipen er vaak eerder tekorten in dan je zou willen.
Ben ik helemaal met je eens, ik wist het ook niet toen ik ermee begon en heb ik het met een hoop fouten maken ook moeten leren. En ik leer nog steeds.

En zoals velen heb ik met ook altijd gefocust op het probleem en niet op de oplossing. Dus gefocust op de verwijdering van alg, maar niet gefocust op de oplossing welke is dat je moet zorgen voor een goede plantengroei.
En ook op het forum merk ik dat er snel de focus op waterwaarden word gelegd, in de zin van 10/1 of 20/2, de co2 indicator. Waardoor je als beginner je daaraan vast houd, je denkt het goed te doen, maar je toch een bak vol met alg kunt krijgen. En ze snappen niet waarom, want de waarden zijn toch goed? Ik had precies hetzelfde, ik snapte er geen zak van.
En nu ik het omdraai, dus focus op de planten, me niet blindstaar op verhoudingen N/P en de co2 indicator, want ojee die word geel, of dat ik misschien teveel/teweinig plantenvoeding toevoeg, merk ik dat het vele malen beter gaat, plantjes groeien erg goed, nauwelijks alg en het aquarium houden daardoor weer veel leuker word;)
 
Nou als je met de EI 20/2 toevoegt dan kom je na de toevoeging vaak uit op waarden rond de 30/3 of hoger en ik ken niemand die daar niet meer dan genoeg aan heeft en ook niet leden met mooie plantenbakken zoals @benvo . Deze zitten denk ik stukken lager met het toevoegen maar goed de EI is juist om tekorten te voorkomen. Nou Tomm Barr stuurt juist wel met cijfertjes door hoeveelheden te noemen die normaliter voldoende moeten zijn maar waardoor je niet meer hoeft te meten.
Een echt gele indicator wil zeggen dat je erg hoog met de co2 zit en dat is vaak slecht voor veel vissen. Rond de 23 mg is in de regel meer dan genoeg tenzij je er een bak met licht boven hebt.Volgens mij gebruikt Ben ook redelijk wat licht en die noemt ook vaak het getal van 23 mg co2.
Maar hoeveel lumen heb jij boven de bak en op hoeveel liter? En hoeveel fosfaat meet jij vlakvoor je wekelijkse verversing?

Als voorbeeld: lid @Friesian had ook opeens een gele indicator met heel veel ellende en uitval bij de vissen en dat domweg omdat er teveel co2 in de bak zat. Daarom ook dat ik zeg pas op met een gele indicator.
Ik begrijp je zorgen en ik begrijp jouw inzicht. En het is niet dat ik zeg dat je het compleet mis hebt, maar ik zie het anders. Juist omdat iedereen zich focust op cijfertjes is er de angst op overdosering, maar overdosering doe je niet zo gemakkelijk als je de EI met de 50% waterwissel aanhoud.
En ik vind dit een hele interessante discussie, zo heb ik nog wel wat andere inzichten op je opmerkingen, maar misschien niet het juiste topic om dit te doen.
 
Eigenlijk is het met algen heel simpel. tekorten veroorzaken algen dus je moet tekorten voorkomen en daarnaast moet je wel kijken wat de behoeften van een plant zijn. Voor de ene plant is weinig co2 voldoende en de ander vraagt weer meer.
 
Eigenlijk is het met algen heel simpel. tekorten veroorzaken algen dus je moet tekorten voorkomen en daarnaast moet je wel kijken wat de behoeften van een plant zijn. Voor de ene plant is weinig co2 voldoende en de ander vraagt weer meer.
Precies! Helemaal eens.
Zie je wel, we kunnen het heus wel eens zijn:D
 
Kloppen die ph en kh want zo ja dan heb je zo n 70mg co2. Gebruik je co2 en een checker? Hoe zijn deze waarden gemeten?
Ik heb elke waarde individueel opgemeten met mijn Colombo test kitje.

Ik heb ook een CO2 systeem en de kleur van mijn checker is momenteel donkergroen.
Wat de meting je aangeeft is dat je in principe genoeg nitraat hebt en het fosfor aan de net iets lage kant, deze mag best wat hoger aangezien je nog algen hebt.
Het mooie van EI is dat je juist niet hoeft te meten, je kan met deze dosering en de 50% waterverversing nooit overdoseren.
Zolang je bak niet in orde is deze EI aanhouden en pas als het goed draait kun je eventueel uitproberen om je dosering te verlagen en/of waterwissels in % te minderen.
De algen die je nog hebt komt door tekorten, vaak een te kort van CO2, maar in combi met tekort in plantenvoeding kan ook. Maar altijd een tekort.
Nou moet ik als leek toch even vragen wat je met El bedoelt. Is dat E en een l (kleine L) of een E met een hoofdletter i?
==> Gevonden "Estimative Index"
Als ik er van overtuigd zou zijn dat de plantenvoeding oke is volgens de EI, zou ik de CO2 zeker langzaam opschroeven, millimeter voor millimeter. Hou op het wateroppervlak een minimale waterrimpeling, geen golfslagbad, maar een echte rimpeling, dit om 1. overtollige gassen uit het water te verdrijven, je vissen niet stikken en 2. om extra zuurstof in je water te krijgen. Ja je verbruikt dan wel iets meer co2, maar dat is verwaarloosbaar tenopzichte van nieuwe vissen moeten kopen. Met de rimpeling en de betere groei van de planten, is er genoeg zuurstof.
Dus wees niet bang om je co2 omhoog te doen, wel een uur voordat je licht uit gaat uitzetten.
Met de waterwaarden die ik laatst gemeten heb valt me het volgende op: mijn planten groeien veel meer. Ik heb Javavaren, Anubias, Vallisneria en javamos, vlam mos (voor zover ik nog van "veel" mos kan spreken aangezien de blauwalg ervoor gezorgd had dat ik bij het verwijderen ook die mossen meetrok). De planten groeiden niet super maar als ik nu naar mijn bak kijk dan groeien de planten ook veel beter de vallisneria verspreidt zich heel snel en de mossen beginnen ook langzamerhand terug te komen. Is denk ik door een betere combi van micro's en macro's dan voorheen.
Zelf heb ik door allerlei problemen me erg goed verdiept in de EI en zoals de uitvinder dit bedoeld heeft. Je dropchecker mag best geel worden, het is maar een indicatie. Die van mij staat ook op geel, met een lichte rimpeling op het wateroppervlak, en de visjes zwemmen allemaal vrolijk door, mijn planten groeien nu eindelijk goed en op een spatje puntalg is er geen alg te zien. Ook heb ik mij beter verdiept in de toevoeging van plantenvoeding en dat we hier ook vaak te bang zijn om over te doseren. Zo voeg ik 30 nitraat en 4 fosfor toe en met ijzer zit ik op 1. En dit is voor iedere bak weer anders ivm anderlicht, wel/niet co2 en plantenvoeding. Je zal dus zelf voor jou bak de juiste verhouding moeten zoeken.

Het Redfield Ratio, dat dus de verhouding van nitraat en fosfor in evenwicht moet zijn, dus 10/1 , 20/2 of 30/3, is géén vast gegeven. Dit is alleen maar een houvast voor mensen om genoeg stoffen in de bak te houden, maar een verhouding als 20/3 is dus geen probleem. Je kijkt naar je planten om te zien wat zij nodig hebben.
Hier moet ik me echt nog meer in verdiepen om het goed te kunnen snappen, want soms zie ik termen voorbij komen en dan denk ik, dat is hogere wiskunde ;-)
Je focust je nu op de vernietiging van de algen, wat natuurlijk erg logisch is, want dat ziet er niet uit en je wilt een mooie frisse bak met groene en groeiende planten.
Maar focus je nu op de groei van je planten, hoe reageren deze? Want daar gaat het om. Als je planten goed groeien en alles in balans is, zal de alg ook verdwijnen, je wilt dat je planten de bak overnemen. Dus je verlichting is een vast gegeven, mits je deze eventueel kan dimmen, en daar pas je dan nu de CO2 en voeding op aan. Met meer CO2 zullen je planten meer voeding vragen, dus pas hierop ook je voeding aan. Je hebt een spraybar en er van uitgaande dat de watercirculatie, die de voedingsstoffen naar de planten brengt, in orde is, hoef je je alleen te focussen op CO2 en de voeding. Maar vaker is het een co2 te kort.
In de tussentijd blijf je dus je 50% waterwissel aan houden en het alg wat er nog zit verwijder je iedere keer zoveel mogelijk. Focus op je planten.
Ik zie dat mijn planten en vissen beter in hun vel steken, de bak ziet er ook een stuk schoner en mooier uit en dat is voo rmij al een hele verbetering tov een paar maanden terug toen ik er eigenlijk helemaal de pest in had. Nu heb ik zoiets van "WAUW" dit ziet er veel beter uit. Kan het nog beter, vast wel maar ben gewoon al blij met hoe de bak er nu voor staat.
 
Nou moet ik als leek toch even vragen wat je met El bedoelt. Is dat E en een l (kleine L) of een E met een hoofdletter i?
 
Had het gevonden, thnx.
 
Het is echt geen hogere wiskunde hoor :D, maar ik heb er ook even doorheen moeten worstelen om het te begrijpen.

En zoals anderen aangeven, een 10/1 of 20/2 samen met de micro's en 50% waterwissel p/week, is een prima verhouding om mee te beginnen. Je ziet vanzelf of dit voor jouw planten werkt. En dit is afgestemd op je licht en uiteraard, wel het meest belangrijkste, afstemmen op je Co2.

Ik zou de co2 heel voorzichtig omhoog zetten, echt millimeter werk. Je Co2 checker hoort eigenlijk als het licht aan gaat de juiste waarde/kleur te hebben, maar een dropchecker reageert trager, dus als deze na 3 uur aanstaan nog steeds donker groen is, ga weer millimeter omhoog. Kijk na 3 uur weer, blijft ie te donker, dan zou ik hem de volgende dag weer iets omhoog zetten en weer aankijken. Zo geef je je vissen ook de tijd om te wennen. En ga inderdaad zoals Jessicapilon aangeeft, in ieder geval naar de lime green.
Je zal zien dat met meer Co2 je planten het nog beter gaan doen. En, bij meer co2 is er ook meer vraag naar plantenvoeding, maar niet in excessen. Maar als je het volgen de EI doet, dan is hier je micro en macro op aangepast. En weet, dat het geen vast gegeven is, je mag dus ook de verhouding aanpassen naar wat voor jou planten/licht/co2 werkt.

Blijven er ondanks een hele goede plantengroei, er toch algen komen, dan toch het co2 weer iets omhoog. Dan is er toch nog een tekort en met alg is dat vaak co2 of het fosfor, afhankelijk van welke alg je ziet.

Je komt er wel hoor! Succes!
 
Goed bezig Tistje durven experimenteren met plantenvoeding/waterwaardes .
Het duurt wel 2 tot 4 weken voor sommige aanpassingen goed zichtbaar worden in de plantengroei.
Wel altijd de eerste uren en dagen je vissen goed in het oog houden.
Kom je toch in de problemen grote waterwissel doen.
 
Goed bezig Tistje durven experimenteren met plantenvoeding/waterwaardes .
Het duurt wel 2 tot 4 weken voor sommige aanpassingen goed zichtbaar worden in de plantengroei.
Wel altijd de eerste uren en dagen je vissen goed in het oog houden.
Kom je toch in de problemen grote waterwissel doen.
Ik hou het goed in de gaten, dank je(y)
 

Terug
Bovenaan