Hardnekkig algen probleem, wie heeft er tips?


Ik ben eruit, ik heb toch maar de e1502 besteld bij de Hornbach, scheelde ook nog wat euro's en ik kan die morgenochtend afhalen.
Andere vraag: moet ik dan nog die interne filter verwijderen of kan die ook parallel blijven draaien? Mocht die er toch uit moeten dan moet ik even kijken hoe ik die filter het handigst verwijderen kan maar dat kan je online vast wel vinden of misschien hier op het forum.

Al met al heb ik de komende dagen dan alles binnen om aan de slag te gaan mijn bak weer gezond te krijgen:
- JBL 1502 filter
- Colombo Testkit
- Tropica plantenvoeding
Zelf liet ik het binnen filterhuis zitten. Zonder filtermaterialen. Daarna zette ik mijn externefilter aanzuigbuis in dat dus nu lege filterhuis met daar bovenin grove filterspons. Zo had ik een extra voorfilter! Je verwarmingselement kan je natuurlijk ook laten zitten.
 
Zelf liet ik het binnen filterhuis zitten. Zonder filtermaterialen. Daarna zette ik mijn externefilter aanzuigbuis in dat dus nu lege filterhuis met daar bovenin grove filterspons. Zo had ik een extra voorfilter! Je verwarmingselement kan je natuurlijk ook laten zitten.
Dat is helemaal slim, hoef ik niet teveel te klooien. Maar werkt dat dan ook lekker met wanneer ik een spray bar bevestig?

Heb een in die omhulsing van die interne filter een rooster bovenin die je vanaf de voorkant ziet en 1 onderin richting de lengte van mijn bak dus ik vermoed van wel?
 
Zelf liet ik het binnen filterhuis zitten. Zonder filtermaterialen. Daarna zette ik mijn externefilter aanzuigbuis in dat dus nu lege filterhuis met daar bovenin grove filterspons. Zo had ik een extra voorfilter! Je verwarmingselement kan je natuurlijk ook laten zitten.
Dat kan inderdaad maar vaak vindt men dat filterhuis lelijk lijken en het is ruimte waar je niks aan hebt. Maar goed het kan inderdaad wel.
 
Ik zou zelfs terug gaan naar 6 uur licht, en je NO3 verhogen. Blaualg gedijt het best met organisch afval, voldoende licht, en een verkeerde PO4/NO3 (teveel PO4 of te weinig NO3). Verder doe je al voldoende lijkt me. Succes, en geef niet op !
 
Dat is helemaal slim, hoef ik niet teveel te klooien. Maar werkt dat dan ook lekker met wanneer ik een spray bar bevestig?

Heb een in die omhulsing van die interne filter een rooster bovenin die je vanaf de voorkant ziet en 1 onderin richting de lengte van mijn bak dus ik vermoed van wel?
Ik gebruikte het filter met zelfs een reaktor én een spraybar. Zonder problemen en een goede waterdistributie en met een perfecte CO2 spreiding.
IMG_20191109_105552.jpg
IMG_20191109_105654.jpg
IMG_20191109_111923.jpg
 
Ik ben eruit, ik heb toch maar de e1502 besteld bij de Hornbach, scheelde ook nog wat euro's en ik kan die morgenochtend afhalen.
Heb zelf ook een juwel 180, oud model onderkast. Zelf voor de 902e gekozen in plaats van de 1502 op deze bak, omdat het filter anders niet goed in de onderkast paste.

Succes met alle werkzaamheden! En ik hoop dat je algenprobleem binnenkort helemaal opgelost is!
 
Heb zelf ook een juwel 180, oud model onderkast. Zelf voor de 902e gekozen in plaats van de 1502 op deze bak, omdat het filter anders niet goed in de onderkast paste.

Succes met alle werkzaamheden! En ik hoop dat je algenprobleem binnenkort helemaal opgelost is!
Ben benieuwd welk model onderkast ik dan heb 🤔 Ik heb mijn filter net opgehaald en ga die straks installeren. Kijken of die in mijn kastje past.
 
Ik gebruikte het filter met zelfs een reaktor én een spraybar. Zonder problemen en een goede waterdistributie en met een perfecte CO2 spreiding.
Bekijk bijlage 336149
Wat is dat wat je links hebt zitten? Een stuk plastic om te voorkomen dat je buisjes knakken? Of is dat ook voor verschillende stoffen die je toevoegd?
 
Wat is dat wat je links hebt zitten? Een stuk plastic om te voorkomen dat je buisjes knakken? Of is dat ook voor verschillende stoffen die je toevoegd?
Destijds bouwde ik een doseerapparaat voor mijn plantenbemestingen. Vier verschillende soorten die dagelijks door die vier slangetjes toegevoerd werden.
 
Destijds bouwde ik een doseerapparaat voor mijn plantenbemestingen. Vier verschillende soorten die dagelijks door die vier slangetjes toegevoerd werden.
Ow haha dat is toekomst voor mij. Net de e1502 geinstalleerd en aangezet. Echt veel meer stroming in de bak. Zelfs de Javavarens dansen nu mee met de stroming, dat was voorheen niet.

Wat me wel opviel is dat die stukken die je vanaf de slangen aansluit op de spraybar en het aanzuigstuk ietsje dikker zijn dan de openingen aan de achterkant die je gebruikt om slangen het aquarium uit te geleiden. Op zich niet echt storend maar er komt dan een beetje licht doorheen.

Ook moet het interne filter er op den duur wel uit omdat ik het aanzuigstuk niet goed kan bevestigen.

Heb even foto's toegevoegd zodat je kan zien wat ik bedoel. Dus die oplossing om het aanzuigstuk van de externe filter weg te werken in de interne omhuizing is eerder noodzakelijk als je de omhuizing wilt laten zitten.
 

Bijlagen

  • IMG_20211230_135004.jpg
    IMG_20211230_135004.jpg
    424 KB · Weergaven: 116
  • IMG_20211230_135017.jpg
    IMG_20211230_135017.jpg
    284.2 KB · Weergaven: 117
Ben benieuwd welk model onderkast ik dan heb 🤔 Ik heb mijn filter net opgehaald en ga die straks installeren. Kijken of die in mijn kastje past.
Volgens mij een nieuwere van wat ik op je foto's zag. Eentje met drie deuren. Mijn (oudere) kast heeft er twee, met in het midden een lege kolom met een plankje er in. In die oudere kast past de 902 er nét in (breedte), maar daar heb ik het deurtje voor los moeten schroeven wat ik er nu steeds los tegenaan zet, want die scharnieren hebben een bepaalde hoogte waardoor je het filter er niet meer uit kan halen als je het deurtje er op laat zitten.
 
Volgens mij een nieuwere van wat ik op je foto's zag. Eentje met drie deuren. Mijn (oudere) kast heeft er twee, met in het midden een lege kolom met een plankje er in. In die oudere kast past de 902 er nét in (breedte), maar daar heb ik het deurtje voor los moeten schroeven wat ik er nu steeds los tegenaan zet, want die scharnieren hebben een bepaalde hoogte waardoor je het filter er niet meer uit kan halen als je het deurtje er op laat zitten.
Ow dat is minder, bij mij past de flitser er netjes in.
 
Ow haha dat is toekomst voor mij. Net de e1502 geinstalleerd en aangezet. Echt veel meer stroming in de bak. Zelfs de Javavarens dansen nu mee met de stroming, dat was voorheen niet.

Wat me wel opviel is dat die stukken die je vanaf de slangen aansluit op de spraybar en het aanzuigstuk ietsje dikker zijn dan de openingen aan de achterkant die je gebruikt om slangen het aquarium uit te geleiden. Op zich niet echt storend maar er komt dan een beetje licht doorheen.

Ook moet het interne filter er op den duur wel uit omdat ik het aanzuigstuk niet goed kan bevestigen.

Heb even foto's toegevoegd zodat je kan zien wat ik bedoel. Dus die oplossing om het aanzuigstuk van de externe filter weg te werken in de interne omhuizing is eerder noodzakelijk als je de omhuizing wilt laten zitten.
Mijn spraybuis was een 12/16 buis. Dus was er een overgang van de 16/22 uitgaande filterslang naar 12/16 buis. Om de uitzuigbuis in het filterhuis te krijg maak je een opening in het filterhuis deksel dan gaat het werken. Je moet dus wél even creatief zijn. Maar dat ben je toch? ;);)
 
Ik neem aan dat je het filter bedoeld;)
hmmm ja ik ging denk ik te snel :p
Maar het filter past er idd goed in en ik kon het CO2 systeem er nog achterplaatsen. Dus alles past nu netjes in mijn kast.
 
Mijn spraybuis was een 12/16 buis. Dus was er een overgang van de 16/22 uitgaande filterslang naar 12/16 buis. Om de uitzuigbuis in het filterhuis te krijg maak je een opening in het filterhuis deksel dan gaat het werken. Je moet dus wél even creatief zijn. Maar dat ben je toch? ;);)
Ja dat aanpassen om de buis in het filterhuis te krijgen dat gaat wel lukken. Maar omdat ik nu nog de interne en externe filter parallel heb lopen kan dat nog niet.

Nadat de interne filter verwijderd is zal dat met gemak passen.
 
Ik heb net mijn waterwaarden opgemeten met mijn testkitje en ik heb de volgende waarden:
- pH = 6,5-7,0
- GH = 4 DH
- KH = 5 DH
- NO2 = 0,0 mg/l
- NO3 = 0,0 mg/l
- NH4 = 0,0 mg/l
- PO4 = 0,0 mg/l

Ik heb momenteel alleen neontetra's kegelvlekberbelen, koppeltje ramirezi en wat guppy's in de bak rond zwemmen. Op zich lijken de meesten wel overweg te kunnen met de boven genoemde waarden. Alleen zou een guppy een (veel) hogere GH moeten hebben en een iets hogere pH...
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal geen nitraat en fosfor? Dit toch wel snel gaan aanvullen hoor, want juist door dit tekort hebben de algen nu vrij spel.
 
Je hebt helemaal geen nitraat en fosfor? Dit toch wel snel gaan aanvullen hoor, want juist door dit tekort hebben de algen nu vrij spel.
Kijk, dit vind ik nu dan weer leuke berichten. De kennis neemt toe en wordt weer gedeeld met anderen zodat ook die weer kennis opdoen die dan weer gedeeld wordt met anderen die dan kennis opdoen die dan.....
Geen wijsneus uithangen van "kijkeenswatikallemaalweet", maar delen. Delen is fijn en heeft gigantische voordelen voor iedereen!!!(y)(y)(y):)
 
Kijk, dit vind ik nu dan weer leuke berichten. De kennis neemt toe en wordt weer gedeeld met anderen zodat ook die weer kennis opdoen die dan weer gedeeld wordt met anderen die dan kennis opdoen die dan.....
Geen wijsneus uithangen van "kijkeenswatikallemaalweet", maar delen. Delen is fijn en heeft gigantische voordelen voor iedereen!!!(y)(y)(y):)
Sluit de leermeesters niet uit (y);)
 
Je hebt helemaal geen nitraat en fosfor? Dit toch wel snel gaan aanvullen hoor, want juist door dit tekort hebben de algen nu vrij spel.
Ja en laten dat nu de waarden zijn waarop nooit is getest in de dierenwinkel, anders had ik dit veel eerder geweten.

Ik ga even Googlen om te kijken hoe ik die waarden op kan krikken tot gunstige waarden voor mijn bak.
 
Ja en laten dat nu de waarden zijn waarop nooit is getest in de dierenwinkel, anders had ik dit veel eerder geweten.

Ik ga even Googlen om te kijken hoe ik die waarden op kan krikken tot gunstige waarden voor mijn bak.
Ik begrijp je, ik heb ook een hoop geleerd waarvan ik denk "had ik het maar geweten", maar goed, je weet het nu en dan kan het alleen maar beter gaan worden.
Heb je plantenvoeding met nitraat en fosfor erin? Dan zou ik deze er erin gooien. Zelf ben ik van een all in one, overgegaan op losse flessen, dus alles apart, zodat ik gerichter kan doseren.
 
Ik begrijp je, ik heb ook een hoop geleerd waarvan ik denk "had ik het maar geweten", maar goed, je weet het nu en dan kan het alleen maar beter gaan worden.
Heb je plantenvoeding met nitraat en fosfor erin? Dan zou ik deze er erin gooien. Zelf ben ik van een all in one, overgegaan op losse flessen, dus alles apart, zodat ik gerichter kan doseren.
Als het mee zit qua bezorging dan krijg ik vandaag 2 flesjes (Tropica Specialised Nutrition en Tropica Premium Nutrition) waarvan de 1e fosfor bevat en de 2e juist niet. Dan mis ik alleen de toevoeging voor nitraat maar dan kan je iets als kaliumnitraat gebruiken? Misschien dat ik even snel iets bij de dierenwinkel kan halen om er iig al mee te kunnen beginnen de waarde te verhogen. Als ik het nu online moet bestellen dan komt he tmet de feestdagen vast laat binnen.
 
waarvan de 1e fosfor bevat en de 2e juist niet.
De Specialised bevat wel degelijk nitraat en hoeft niet extra gedoseerd te worden

(en P is fosfor > scheikundig element en PO4 is fosfaat; > een fosforverbinding waar we het over hebben bij bemesting)
 
De Specialised bevat wel degelijk nitraat en hoeft niet extra gedoseerd te worden

(en P is fosfor > scheikundig element en PO4 is fosfaat; > een fosforverbinding waar we het over hebben bij bemesting)
Oke ik zat net even naar de productomschrijving te kijken en daar stond nitraat niet specifiek benoemd, wel bevat Stikstof en Fosfor. En bij de ander Stikstof en Fosfor vrij.
Maar dan heb ik alles vanmiddag binnen en kan ik ermee starten. Thnx voor de correctie @Cornelius, dan kan ik het nieuwe jaar in met de juiste middelen!!:)(y)
 
Thnx voor de correctie @Cornelius, dan kan ik het nieuwe jaar in met de juiste middelen!
kan idd verwarrend zijn, want met nitraat en stikstof bedoelen we in de hobby hetzelfde omdat dit het meest gebruikte is. Maar er zijn nog andere stikstofbronnen zoals ureum en ammonium
 
Iedereen alvast de beste wensen voor 2022! 🎆🥂

Toch voor het einde van het jaar nog 2 vragen: ik heb nu nog een 15-tal vissen in het aquarium rondzwemmen terwijl ik nu de No3 en po4 waarden op pijl moet krijgen om de algen weg te krijgen.

1.) Kan ik die er gewoon in laten zitten of kan ik die het best even overzetten naar een andere bak totdat de waterwaarden goed zijn?

2.) Zelfde vraag maar dan mbt het uitbreiden van het visbestand, wachten tot de waterwaarden OK zijn of kan je dat bijvoorbeeld over een weekje of 2 al doen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo daar ben ik weer.

Na de in gebruik name van mijn nieuwe externe filter en andere plantenvoeding en enkele verversingen zijn na 1,5 week dit nu mijn waterwaarden:

- pH = 7,0-7,5
- GH = 6 DH
- KH = 7 DH
- NO2 = 0,0 mg/l
- NO3 = 0,0 mg/l
- NH4 = 0,0 mg/l
- PO4 = 0,25 mg/l

Mijn verlichting brand 8 uur per dag. In mijn kraanwater zit zelf geen PO4 of NO3.

Ik heb de blauwalg gisteren zoveel mogelijk weggehaald en het komt net zo hard weer terug (op het zand bijvoorbeeld zat gisteren geen blauwalg meer).

Wat kan ik nu nog verder doen?
 

Bijlagen

  • IMG_20220111_160146.jpg
    IMG_20220111_160146.jpg
    560.2 KB · Weergaven: 88
  • IMG_20220111_160137.jpg
    IMG_20220111_160137.jpg
    654.4 KB · Weergaven: 87
Blauwalg blijven weghalen en echt proberen die NO3 en PO4 waarde te verhogen want tot dusver blijft het weggetrokken worden. Je kan het vrij makkelijk van bladeren afvegen en de bodem kun je afzuigen. Ik heb hier een tijd geleden ook mee lopen klooien en had toen ook een verwaarloosbaar laag nitraat gehalte. Verder viel mij nog op bij een foto van de 29e dat je dropchecker erg blauw oogde hetgeen betekent dat je Co2 te laag is. Gezien de Juwel verlichting erg fel is heb ik hier bij mezelf ook een aanpassing aan gedaan. Ik om de zoveel cm de buis afgeschermd met grijze PVC. Maar één ding tegelijk, naja in jouw geval 2. Dat is schoonmaken en je macro's verhogen. Je vissen kun je er gewoon in laten, die zorgen ook voor nitraat in je bak ;). Tis een kwestie van volhouden in ieder geval. Succes.

Gr
Stefan
 
Blauwalg blijven weghalen en echt proberen die NO3 en PO4 waarde te verhogen want tot dusver blijft het weggetrokken worden. Je kan het vrij makkelijk van bladeren afvegen en de bodem kun je afzuigen. Ik heb hier een tijd geleden ook mee lopen klooien en had toen ook een verwaarloosbaar laag nitraat gehalte.

Ja ik blijf schoonmaken. Het komt alleen in 1 dag best snel terug heb ik het gevoel.

Verder viel mij nog op bij een foto van de 29e dat je dropchecker erg blauw oogde hetgeen betekent dat je Co2 te laag is.
Ja ik had toen alles net ververst en ook nieuwe CO2 fles eraan gehangen omdat die leeg was (heb er nu nog maar 1, komt een 2e bij). Daarom kan het kloppen dat die er blauwer uit zag dan normaal het geval is in mijn bak.

Gezien de Juwel verlichting erg fel is heb ik hier bij mezelf ook een aanpassing aan gedaan. Ik om de zoveel cm de buis afgeschermd met grijze PVC.
De planten beginnen iig weer beter te groeien dus dat is ook een positief teken want voorheen was dat een stuk minder.

Maar één ding tegelijk, naja in jouw geval 2. Dat is schoonmaken en je macro's verhogen. Je vissen kun je er gewoon in laten, die zorgen ook voor nitraat in je bak ;). Tis een kwestie van volhouden in ieder geval. Succes.

Gr
Stefan
Ja geduld is een schone zaak.

Bedankt voor je input.
 
Goedemiddag,

Het gaat nu 1,5 maand verder een stuk beter met mijn aquarium. De blauwalg is zo goed als weg, nu komen er wel wat andere algen om de hoek kijken als draadalg en baardalg maar dat is nog te overzien.

KH = 7°DH
GH = 7°DH
pH = 6,5
NO2 = 0,0 mg/l
NO3 = 20,0 mg/l
NH3 = 0,0 mg/l
PO4 = 0,75 mg/l

Al met al flink geduld moeten hebben. 😅😂
 
Kloppen die ph en kh want zo ja dan heb je zo n 70mg co2. Gebruik je co2 en een checker? Hoe zijn deze waarden gemeten?
 
Wat de meting je aangeeft is dat je in principe genoeg nitraat hebt en het fosfor aan de net iets lage kant, deze mag best wat hoger aangezien je nog algen hebt.
Het mooie van EI is dat je juist niet hoeft te meten, je kan met deze dosering en de 50% waterverversing nooit overdoseren.
Zolang je bak niet in orde is deze EI aanhouden en pas als het goed draait kun je eventueel uitproberen om je dosering te verlagen en/of waterwissels in % te minderen.
De algen die je nog hebt komt door tekorten, vaak een te kort van CO2, maar in combi met tekort in plantenvoeding kan ook. Maar altijd een tekort.

Als ik er van overtuigd zou zijn dat de plantenvoeding oke is volgens de EI, zou ik de CO2 zeker langzaam opschroeven, millimeter voor millimeter. Hou op het wateroppervlak een minimale waterrimpeling, geen golfslagbad, maar een echte rimpeling, dit om 1. overtollige gassen uit het water te verdrijven, je vissen niet stikken en 2. om extra zuurstof in je water te krijgen. Ja je verbruikt dan wel iets meer co2, maar dat is verwaarloosbaar tenopzichte van nieuwe vissen moeten kopen. Met de rimpeling en de betere groei van de planten, is er genoeg zuurstof.
Dus wees niet bang om je co2 omhoog te doen, wel een uur voordat je licht uit gaat uitzetten.

Zelf heb ik door allerlei problemen me erg goed verdiept in de EI en zoals de uitvinder dit bedoeld heeft. Je dropchecker mag best geel worden, het is maar een indicatie. Die van mij staat ook op geel, met een lichte rimpeling op het wateroppervlak, en de visjes zwemmen allemaal vrolijk door, mijn planten groeien nu eindelijk goed en op een spatje puntalg is er geen alg te zien. Ook heb ik mij beter verdiept in de toevoeging van plantenvoeding en dat we hier ook vaak te bang zijn om over te doseren. Zo voeg ik 30 nitraat en 4 fosfor toe en met ijzer zit ik op 1. En dit is voor iedere bak weer anders ivm anderlicht, wel/niet co2 en plantenvoeding. Je zal dus zelf voor jou bak de juiste verhouding moeten zoeken.

Het Redfield Ratio, dat dus de verhouding van nitraat en fosfor in evenwicht moet zijn, dus 10/1 , 20/2 of 30/3, is géén vast gegeven. Dit is alleen maar een houvast voor mensen om genoeg stoffen in de bak te houden, maar een verhouding als 20/3 is dus geen probleem. Je kijkt naar je planten om te zien wat zij nodig hebben.

Je focust je nu op de vernietiging van de algen, wat natuurlijk erg logisch is, want dat ziet er niet uit en je wilt een mooie frisse bak met groene en groeiende planten.
Maar focus je nu op de groei van je planten, hoe reageren deze? Want daar gaat het om. Als je planten goed groeien en alles in balans is, zal de alg ook verdwijnen, je wilt dat je planten de bak overnemen. Dus je verlichting is een vast gegeven, mits je deze eventueel kan dimmen, en daar pas je dan nu de CO2 en voeding op aan. Met meer CO2 zullen je planten meer voeding vragen, dus pas hierop ook je voeding aan. Je hebt een spraybar en er van uitgaande dat de watercirculatie, die de voedingsstoffen naar de planten brengt, in orde is, hoef je je alleen te focussen op CO2 en de voeding. Maar vaker is het een co2 te kort.
In de tussentijd blijf je dus je 50% waterwissel aan houden en het alg wat er nog zit verwijder je iedere keer zoveel mogelijk. Focus op je planten.
 

Terug
Bovenaan