Guppy dood achter Juwel Bioflow One binnenfilter


Om het je nog even te vertellen hoe zoiets werkt, en niets moet.
Vakbij het filter knip je de slang door, aanvoer en terugvoer aansluiting.

Op beide slangen plaats je de dubbele kranen. Bij onderhoud van het filter zet je de kranen dicht. Je koppelt beide los via de wartel tussen de 2 kranen.

Daarna kun je met het filter naar een aanrecht en de slangen blijven gevuld hangen aan de bak.
Oh sorry, ik denk dat het gewoon mijn manier van praten is. In dat geval zal ik natuurlijk ook de harde inlaat- en uitlaatbuizen uit het aquarium halen. Nu snap ik hem, want ik denk dat die kranen niet rechtstreeks op de koppelstukken passen. Waarom hebben ze het eigenlijk niet zo gedaan? Lijkt me praktisch veel handiger.
 
Oh sorry, ik denk dat het gewoon mijn manier van praten is. In dat geval zal ik natuurlijk ook de harde inlaat- en uitlaatbuizen uit het aquarium halen. Nu snap ik hem, want ik denk dat die kranen niet rechtstreeks op de koppelstukken passen.

Sorry is echt niet nodig hoor. Het doel van het forum is altijd met je meedenken, helpen, uitleg met adviezen..

Precies, daarom zijn de slangmaten van buitenfilters ook zo belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld even kijkt op internet, Hornbach, dan zie je ook de vierkante potfilters staan waar wel kranen op ingebouwd zijn.
**DEZE PAGINA **

Waarom hebben ze het eigenlijk niet zo gedaan? Lijkt me praktisch veel handiger.
Dat is de keuze van de fabrikant, de classic serie Plus heeft wel de kranen bijgevoegd in de verpakking.

Voorbeeld
 

Sorry is echt niet nodig hoor. Het doel van het forum is altijd met je meedenken, helpen, uitleg met adviezen..

Precies, daarom zijn de slangmaten van buitenfilters ook zo belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld even kijkt op internet, Hornbach, dan zie je ook de vierkante potfilters staan waar wel kranen op ingebouwd zijn.
**DEZE PAGINA **


Dat is de keuze van de fabrikant, de classic serie Plus heeft wel de kranen bijgevoegd in de verpakking.

Voorbeeld
Ik ga nog niet meteen die kranen toevoegen maar m'n moeder wou ze wel kopen over een paar weken. Ze zijn super handig bij onderhoud dus ik kan ze ook zeker wel gebruiken. Ik heb niet alle filters gebruikt die bij het filter zaten (heb nog twee of drie blauw filtersponzen en twee filterwatten over) omdat ik veel van het biologische filtermateriaal erin heb gedaan (soort van veel kleine balletjes), maar biologisch klinkt ook als goed en belangrijk filtermateraal dus ja. Voor de rest heb ik dan één of twee filtersponsjes erin gedaan, één filterwat en de oude spons zodat de bacteriën zich goed kunnen opbouwen in het nieuwe filter.
 
Ik kan de spraybar op de achterruit installeren, maar heb dan wel een bochtstuk nodig. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet installeren? Of is het gewoon het inlaatstuk eruithalen, de slang installeren op de bocht en aan de andere kant van het bochtstuk gewoon de spraybar vastmaken?

 
Er zijn wel installatievideo's, maar ik heb nog niets gevonden over die bocht...
Ik vermoed dat dit het eenvoudiger zal maken voor jou. De aansluiting past op jouw terugvoer slang.

 
Laatst bewerkt:
Ik vertel het ook even op de manier van Edwin.
Ja je kunt het ook op youtube zien gewoon, dat lijkt me makkelijk.
Ik geloof dat dat bochtstuk niet nodig zal zijn. Heb je dit als inlooppijp?
Tip, als je op Hornbach kijkt selecteer dan ook de dichtstbijzijnde locatie. Misschien is dat voor jou ook handig. Je ziet dan de voorraad en in welke gang aanwezig.

Dan doe je daar een stukje slang aan en daarna de spraybar. Je zult waarschijnlijk dan 1 houder gebruiken.

Dit filmpje zal het duidelijk maken.
 
Ik vertel het ook even op de manier van Edwin.

Ik geloof dat dat bochtstuk niet nodig zal zijn. Heb je dit als inlooppijp?
Tip, als je op Hornbach kijkt selecteer dan ook de dichtstbijzijnde locatie. Misschien is dat voor jou ook handig. Je ziet dan de voorraad en in welke gang aanwezig.

Dan doe je daar een stukje slang aan en daarna de spraybar. Je zult waarschijnlijk dan 1 houder gebruiken.

Dit filmpje zal het duidelijk maken.

Ja ik bedacht me ineens dat het zo zit. Gewoon een stukje van de slang gebruiken, die vast maken aan de inlaat en die naar links buigen, bocht kan handig zijn zodat de slang niet gaat knikken. Dan zou het goed moeten gaan. Ik moet dan wel nog zien of de zuignappen lang genoeg zijn maar dan kan ik ook de inlaatbuis wellicht wat naar achteren zetten dus ja.
 
Aquasafe of andere heb je niet nodig. Je kunt gewoon een waterwissel doen met water.

Plantenvoeding in het water en waar nodig bij de wortels wat tabletten, kleibolletjes is wel belangrijk.
Ik weet dat dit een tijd geleden was, maar plantenvoeding gaat gewoon toch? Het werkt toch alleen niet als je chemische filtering (actieve kool) gebruikt? Ik heb ook nog Easy Life Easy Carbo die nog meststoffen aan het aquarium toevoegt.
 
Ja ik bedacht me ineens dat het zo zit. Gewoon een stukje van de slang gebruiken, die vast maken aan de inlaat en die naar links buigen, bocht kan handig zijn zodat de slang niet gaat knikken. Dan zou het goed moeten gaan. Ik moet dan wel nog zien of de zuignappen lang genoeg zijn maar dan kan ik ook de inlaatbuis wellicht wat naar achteren zetten dus ja.
Daarom sprak ik ook van 1 houder vanwege de afstand tot de zijruit inderdaad.
Deze set kan voor jou ook handig zijn.

 
Ik weet dat dit een tijd geleden was, maar plantenvoeding gaat gewoon toch? Het werkt toch alleen niet als je chemische filtering (actieve kool) gebruikt? Ik heb ook nog Easy Life Easy Carbo die nog meststoffen aan het aquarium toevoegt.
Plantenvoeding is gewoon prima. (Profito of All In One zijn goede voorbeelden van plantenvoeding - planted-box.com en aquariumbemesting.nl)

Ook voeding bij de wortels in de bodem is prima. De echidorus en cryptocoryne zijn moerasplanten die dat zeker waarderen. Die halen de meeste voeding via de wortels.

Actieve kool is geen chemische filtermateriaal. Dit wordt gebruikt om bijvoorbeeld medicijnresten te verwijderen uit het water. Actieve kool haalt idd een deel van de plantenvoeding uit het water geloof ik.


Easy Carbo heeft als werkzame stof een bestrijdingsmiddel tegen algen. Dus geen meststoffen sowieso. Het is ook geen vloeibare CO2.
 
Ik vermoed dat dit het eenvoudiger zal maken voor jou. De aansluiting past op jouw terugvoer slang.

Behalve dit met beweeglijk bochtje wil ik je ook nog dit handige voorbeeld geven met een breedstraler, eendenbek.

 
Laat het maar zien als je pomp is geinstalleerd😀net als met lego ff voelen en proberen.
Ga je plantenvoeding extra gebruiken naast de mest die de vissen al produceren kom je misschien beter uit met halve doseringen uit de flesjes en potjes , in het begin dan om te zien wat het werkelijk doet.
 
Laat het maar zien als je pomp is geinstalleerd😀net als met lego ff voelen en proberen.
Ga je plantenvoeding extra gebruiken naast de mest die de vissen al produceren kom je misschien beter uit met halve doseringen uit de flesjes en potjes , in het begin dan om te zien wat het werkelijk doet.
Ieder zijn/haar mening.

Niet alleen ik ben voor de aangegeven dosering plantenvoeding. Persoonlijk verdeel ik het over 3 dagen in de week. Tip van @Drup .
 
Laatst bewerkt:
Precies🤗meer doen met minder.
Voor je het weet mag je de overschotten weer met aktieve kool uitfilteren(lees absorberen) danwel
 
Plantenvoeding is gewoon prima. (Profito of All In One zijn goede voorbeelden van plantenvoeding - planted-box.com en aquariumbemesting.nl)

Ook voeding bij de wortels in de bodem is prima. De echidorus en cryptocoryne zijn moerasplanten die dat zeker waarderen. Die halen de meeste voeding via de wortels.

Actieve kool is geen chemische filtermateriaal. Dit wordt gebruikt om bijvoorbeeld medicijnresten te verwijderen uit het water. Actieve kool haalt idd een deel van de plantenvoeding uit het water geloof ik.


Easy Carbo heeft als werkzame stof een bestrijdingsmiddel tegen algen. Dus geen meststoffen sowieso. Het is ook geen vloeibare CO2.
Ah oké, weet ik ook weer wat. Ik gebruik ook inderdaad Easy-Life Profito. Heb jij opgenoemd welke soorten ik heb? Volgens mij heb ik namelijk beide cryptocoryne's en echidorusplanten. Hmm, er staat wel op die Easy Carbo "CO₂ from a bottle".
 
Ah oké, weet ik ook weer wat. Ik gebruik ook inderdaad Easy-Life Profito. Heb jij opgenoemd welke soorten ik heb? Volgens mij heb ik namelijk beide cryptocoryne's en echidorusplanten. Hmm, er staat wel op die Easy Carbo "CO₂ from a bottle".
Dat klopt ja bij Easy Carbo staat dat maar de echte CO2 wordt gebruikt via een CO2 installatie.



Van de cryptocoryne en echidorusplanten bestaan weer verschillende soorten zoals te zien is op bijvoorbeeld tropica.com, aquarium-planten.com.
Die planten waarderen bijvoorbeeld kleibolletjes, tabletten of rootsticks. Verschillende forumleden, ook ik, maken zelf kleine kleibolletjes en laten ze daarna drogen om bij de wortels in de buurt ongeveer te drukken.

Kleibolletjesmix en lateriet.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag mijn platy vandaag en eergister (voer om de dag) niet echt eten, of is het vanwege de stress die ze nog hebben van mij? Want soms is hij wel een beetje snel als ik in de buurt kom. Ik zie hem wel eens op het grind tikken met z'n mond dus misschien eet hij dan de voerresten?
 
Laat het maar zien als je pomp is geinstalleerd😀net als met lego ff voelen en proberen.
Ga je plantenvoeding extra gebruiken naast de mest die de vissen al produceren kom je misschien beter uit met halve doseringen uit de flesjes en potjes , in het begin dan om te zien wat het werkelijk doet.
We hebben nog steeds niet kunnen bekijken hoe je dat nou met je pomp en slangetjes en bochtjes hebt gemaakt in je aquarium.
Of heb ik iets gemist van je topic? Dat kan natuurlijk
 
We hebben nog steeds niet kunnen bekijken hoe je dat nou met je pomp en slangetjes en bochtjes hebt gemaakt in je aquarium.
Of heb ik iets gemist van je topic? Dat kan natuurlijk
Volgens mij had ik foto's gemaakt van het aquarium, maar nog niet helemaal aan de zijkant hoe de slangetjes precies lopen. Ga ik ook niet nu doen want ik wil de vissen even met rust laten nu. Morgen ben ik vroeg uit dus dan kan ik misschien nog wat duidelijkere en meer foto's maken.
 
Ik zag mijn platy vandaag en eergister (voer om de dag) niet echt eten, of is het vanwege de stress die ze nog hebben van mij? Want soms is hij wel een beetje snel als ik in de buurt kom. Ik zie hem wel eens op het grind tikken met z'n mond dus misschien eet hij dan de voerresten?
Moet ik me hier nog druk om maken of niet?
 
Niet meteen, vis kan best een tijd zonder voeding, maar moet ook weer niet te lang duren natuurlijk. Kan idd stres gerelateerd zijn.
Ja zou kunnen, maar tot nu toe doet ze het goed ;). Misschien at ze toch toen ik het niet zag en naar de keuken ging om mijn handen te wassen van het voer. Nota bene denk ik dat vissen liever niet aangestaard worden als ze eten?
 
Ja zou kunnen, maar tot nu toe doet ze het goed ;). Misschien at ze toch toen ik het niet zag en naar de keuken ging om mijn handen te wassen van het voer. Nota bene denk ik dat vissen liever niet aangestaard worden als ze eten?

Fijn!
Zal ook per vis verschillen, hier duiken de meeste vissen direct op het voer, of ik er nou bij sta of niet, maar sommigen zijn idd wat voorzichtiger en doen er wat langer over.
 
Fijn!
Zal ook per vis verschillen, hier duiken de meeste vissen direct op het voer, of ik er nou bij sta of niet, maar sommigen zijn idd wat voorzichtiger en doen er wat langer over.
Inderdaad, want mijn guppy is ook de minst bange vis in de bak. Die duikt meteen eropaf en die durft zelfs nog dicht in de buurt van mijn handen en maatbekertje te komen als ik het water elke week ververs :!.
 
Lekker voeren, wij hebben staks gekookte mosselen voor alles hier.
Kijk zo maar mee.
Volgende week weer brandneteltjes.
 
Is het normaal dat mijn vissen nog wat druk zijn? In de avond gaan ze soms een beetje raar vooruit en bewegen ze snel, maar 's ochtends zijn ze dan weer relaxed en zwemmen ze een beetje rond zoals ik gewend ben.
 
Oké er is niks aan de hand: ze at gisteren gewoon. Ik heb de aanzuigzijde nog niet omgedraaid en moet die nog op maat maken. Ik wil hem wel net boven de bodem hebben hangen (mocht het toch hard gaan lekken, dan hebben de vissen in ieder geval nog een beetje water, maar dit gebeurt denk ik niet zomaar). Ik zal dit ook wel doen als we de kranen gaan installeren, kunnen we het allemaal in één keer doen.
 
Oké, we hadden vandaag een poging gedaan om de sproeibuis alsnog te installeren met behulp van een buigend stuk. Ook de kranen hebben we geïnstalleerd en ik heb de slangen schoongemaakt. Maar toen kwam ik er achter dat het stuk waarmee de 9/12mm slang op de motorkop vastzat, was afgebroken! Ik vond het ook al zo raar dat het aan het lekken was. Mijn moeder heeft voor 14 euro ongeveer een nieuwe motorkop besteld. Intussen heb ik de kranen dichtgedraaid en mijn oude binnenfilter er weer ingehangen. Waarschijnlijk komt de kop pas dinsdag maar dan ga ik die wel installeren. Moet niet al teveel gedoe zijn nu ik die kranen heb ;). Voor de rest werkte het wel

Bekijk bijlage 20240324_133056.jpg
 

Terug
Bovenaan