Guppy dood achter Juwel Bioflow One binnenfilter


Ik zal wel even kijken hoe het gaat. Zie de foto, dat is het gat aan de linkerkant maar er zit ook zo'n gat aan de rechterkant (en nog twee van die gaten in het midden met zo'n zwart stuk eronder, weet iemand waar deze voor zijn? Ik zag het ook al in mijn vorige deksel, het bovenste gat in de foto).
Bekijk bijlage 370570
De twee gaten in het midden met een zwart stuk eronder; handgrepen?
 
Een kleinere diameter/doorsnede.
Ja precies, dan zou het moeten passen. Alleen twijfel ik nog met de sprayer of die goed vast kan aan de zijwand, omdat het gat waar de slangen doorheen gaan niet helemaal aan de hoeken grenzen en er wat verder van afzitten (waardoor misschien de spraybar niet tegen de zijde aankomt).
 
Ja precies, dan zou het moeten passen. Alleen twijfel ik nog met de sprayer of die goed vast kan aan de zijwand, omdat het gat waar de slangen doorheen gaan niet helemaal aan de hoeken grenzen en er wat verder van afzitten (waardoor misschien de spraybar niet tegen de zijde aankomt).
Zou dit helpen? En misschien een stukje slang ertussen?
 
Zou dit helpen? En misschien een stukje slang ertussen?
De Eheim-filter is bezorgd en de Tetra is retour gegaan. De buisjes passen perfect erdoorheen, alleen de spraybar is te lang voor de zijwand (hij kan alleen maar tegen de zijwand doordat de buisjes hard zijn en niet buigbaar aan de aquariumkant). Dus ik ga het voorlopig zonder doen. Later zal ik wel een iets minder brede kopen.
 
En je kunt het er natuurlijk ook zonder spraybar/sproeistok in laten stromen, dat kan best.
 
Als het zo uitkomt kun je ook als je de spraybar gebruikt om de stroming toch goed de bak in te laten komen de gaatjes wat groter boren mocht dat nodig zijn.

En wat @Edwin68 zei kan ook met een bochtje voor het richten van de stroming.
Ik kan wel gaatjes maken en ze groter maken. Alleen, ik keek net in de doos en er is geen dop of stuk om het aanzuigstuk vast te maken aan de spraybar! Dat zou er wel bij moeten zitten. Kan iemand mij trouwens uitleggen waar die zwarte stickertjes voor zijn?
 
En je kunt het er natuurlijk ook zonder spraybar/sproeistok in laten stromen, dat kan best.
Moet ik dan de zuignappen daarvoor aan de buitenkant doen? Omdat dan de spraybar er niet aanzit (waar de zuignappen op horen) moeten ze haast wel aan de buitenkant (omdat het aanzuigstuk dan te klein is voor zuignappen aan de binnenkant).
 
Ik kan wel gaatjes maken en ze groter maken. Alleen, ik keek net in de doos en er is geen dop of stuk om het aanzuigstuk vast te maken aan de spraybar! Dat zou er wel bij moeten zitten.
De aanzuigbuis daar doe je de korf aan voor in de bak langere kant maak je op maat.
De korte kant daar plaats je de slang. Daarna naar de onderste aansluiting (instroom in filter) van de Eheim 2211 (classic 150) de dubbele kranen en dan nog een stukje slang. (9/12)

De bovenste aansluiting van het filter een stukje slang, dubbele kranen. Dan nog een slang als terugstroom.
(12/16)

Eheim heeft trouwens ook een terugstroom buis met een eendenbek.
Kan iemand mij trouwens uitleggen waar die zwarte stickertjes voor zijn?
Even een fotootje plaatsen maakt het duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik dan de zuignappen daarvoor aan de buitenkant doen? Omdat dan de spraybar er niet aanzit (waar de zuignappen op horen) moeten ze haast wel aan de buitenkant (omdat het aanzuigstuk dan te klein is voor zuignappen aan de binnenkant).
Bij de zuignappen zitten houders. Controleer even of dat die houders passen op de 9/12 buis of de 12/16. (slangmaat)
Slangmaat is binnenkant/buitenkant in mm..

Plaats ook even een foto van het filter en wat er verder allemaal aan onderdelen van de set zijn geleverd zou ik als advies geven.
 
Laatst bewerkt:
Bij de zuignappen zitten houders. Controleer even of dat die houders passen op de 9/12 buis of de 12/16. (slangmaat)
Slangmaat is binnenkant/buitenkant in mm..

Plaats ook even een foto van het filter en wat er verder allemaal aan onderdelen van de set zijn geleverd zou ik als advies geven.
Ja die houders zaten er inderdaad bij, die heb ik dan ook in de zuignap gedaan en daarna vastgeklikt. De buizen passen dus prima door de gaten aan de achterkant heen. Ik zal straks even wat foto's nemen!
 
Ja die houders zaten er inderdaad bij, die heb ik dan ook in de zuignap gedaan en daarna vastgeklikt. De buizen passen dus prima door de gaten aan de achterkant heen. Ik zal straks even wat foto's nemen!
Installeren is gelukt. In het begin ging het mis, hij wou geen water zuigen. Later hadden we hem in het aquarium gehangen en toen ging het lekken. Maar toen hebben we water in de aanzuigbuis gedaan en toen ging alles goed. En het past perfect met de deksel! Hier zijn wat foto's:

Bekijk bijlage 20240121_132530.jpg

Bekijk bijlage 20240121_132549.jpg

Bekijk bijlage 20240121_132541.jpg
 
Installeren is gelukt. In het begin ging het mis, hij wou geen water zuigen. Later hadden we hem in het aquarium gehangen en toen ging het lekken. Maar toen hebben we water in de aanzuigbuis gedaan en toen ging alles goed. En het past perfect met de deksel! Hier zijn wat foto's:

Bekijk bijlage 370990

Bekijk bijlage 370993

Bekijk bijlage 370991
Ik heb onderop zo'n blauw filtersponsje gedaan. Daarboven biologisch filter (met van die balletjes) en daarboven zo'n witte filterwat. Daarboven heb ik dan de oude spons van het binnenfilter gedaan.
 
Het lijkt erop dat je inlaatbuis andersom gemonteerd zit. Je wilt de inlaat graag dicht bij de grond hebben. Ik zie dat de buis achter de bak wel helemaal tot beneden gaat.
 
Het lijkt erop dat je inlaatbuis andersom gemonteerd zit. Je wilt de inlaat graag dicht bij de grond hebben. Ik zie dat de buis achter de bak wel helemaal tot beneden gaat.
Oh ik zie het, had ik niet gezien. Fiks ik volgende week wel. Is voor nu niet zo erg toch? Er kan nog steeds net zoveel water doorheen.
 
Dat klopt. En de situatie wordt niet erger dan met een intern filter. Het helpt alleen de doorstroming. Je hebt het liefst dat de stroom door de hele bak gaat.
Dat krijg je bijvoorbeeld als je de uitlaat rechtsboven hebt en de inlaat rechtsonder.
De uitlaat blaast het water dan van rechtsboven naar linksboven. Links gaat het naar beneden om van linksonder naar rechtsonder terug te gaan.
Dan heb je stroming zowel boven als onder.

Zoals je hem nu hebt loopt de stroming van linksboven naar rechtsboven en heb je kans dat er onderin onvoldoende stroming is.
 
Dat klopt. En de situatie wordt niet erger dan met een intern filter. Het helpt alleen de doorstroming. Je hebt het liefst dat de stroom door de hele bak gaat.
Dat krijg je bijvoorbeeld als je de uitlaat rechtsboven hebt en de inlaat rechtsonder.
De uitlaat blaast het water dan van rechtsboven naar linksboven. Links gaat het naar beneden om van linksonder naar rechtsonder terug te gaan.
Dan heb je stroming zowel boven als onder.

Zoals je hem nu hebt loopt de stroming van linksboven naar rechtsboven en heb je kans dat er onderin onvoldoende stroming is.
Het enige probleem als ik hem omdraai is dat er nog wat water in de buis zit, dus hm...
 
De aanzuigbuis daar doe je de korf aan voor in de bak langere kant maak je op maat.
Inderdaad zoals wordt aangegeven door mij en Ronald _J de korf dichterbij de bodem dan werkt het prima.
Het lijkt erop dat je inlaatbuis andersom gemonteerd zit. Je wilt de inlaat graag dicht bij de grond hebben. Ik zie dat de buis achter de bak wel helemaal tot beneden gaat.
En ik heb ook nog regelmatig twijfels, vragen. Je bent nooit klaar met leren.

En een praktische tip die niet alleen ik gebruik.
Om het filter goed op gang te krijgen de 1e keer. Het deel van de terugvoer ff aanzuigen. Je hoort het filter dan vollopen.

Voor het gemak zou ik toch ff overwegen om er 2 paar dubbele kranen tussen de slangen te plaatsen.
9/12
12/16.

Als voorbeeld.
 
Die buizen vd pomp moeten toch altijd vol met water zitten? Kun je aub wat verklarende fotos plaatsen zodat het wat begrijpelijker wordt.
Oke laat maar, ik bedoelde dat het water in de slang heel hoog stond tot nog in het harde stuk, dus als ik dit eruithaal gaat het lekken. Maar zoals @Friesian al zei kan ik een handdoek erbij halen en dan komt het wel goed denk ik. Ik ga het wel volgende zondag doen want ik heb morgen school en ik vind het wel even goed zo. Zal volgende week het op de goede manier omdraaien :!.
 
Ik zou toch even mijn tip van de dubbele kranen ook even overdenken. Die zullen je zeker goed bevallen.
Hier heb je nog een extra voorbeeld, maar dan zonder kranen.
 

Bijlagen

  • me_filtre-eheim-classic-2213-pour-aquarium-entre-150-et-250l-10409.jpg
    me_filtre-eheim-classic-2213-pour-aquarium-entre-150-et-250l-10409.jpg
    5.9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Ik zou toch even mijn tip van de dubbele kranen ook even overdenken. Die zullen je zeker goed bevallen.
Ja die heb ik gezien. Dat zijn toch van die kranen aan elke uiteinde van de slangetjes waarmee je ze kunt open- en dichtdoen (plus instellen hoeveel water erdoorheen kan)?

Gelukkig houden mijn vissen van stroming (vooral de guppy) dus ze vinden het prima zo.
 
Dat is helemaal correct, tussen de slangen in. Je begrijpt ongetwijfeld dat ik de slangmaat erbij benoem. :thumbs:

Hier kun je alles even terug volgen.


Die is wat breder, maar ik denk hetzelfde principe. Op een of andere manier word ik opgewonden van al dat verschillende filtermaterie die je ook nog eens zelf helemaal kunt kiezen en combineren :DD!
 
Die is wat breder, maar ik denk hetzelfde principe. Op een of andere manier word ik opgewonden van al dat verschillende filtermaterie die je ook nog eens zelf helemaal kunt kiezen en combineren :DD!
De manier waarop het werkt is hetzelfde qua serie potfilters alleen zijn de capaciteiten van filters, aquaria verschillend.
 
Ik heb kranen van 9mm en 12mm diameter nodig, denk ik?
9/12 en 12/16 allebei een set. Dichtbij het filter knip je de slangen door en daar plaats je de dubbele kranen set.

Je hebt een eheim 150 classic en die werkt met 2 slangmaten.
Ik zou even de spullen uit het kastje nemen en dan een duidelijke foto maken / plaatsen van het filter in het kastje.
 
Laatst bewerkt:
9/12 en 12/16 allebei een set. Dichtbij het filter knip je de slangen door en daar plaats je de dubbele kranen set.

Je hebt een eheim 150 classic en die werkt met 2 slangmaten.
Ik zou even de spullen uit het kastje nemen en dan een duidelijke foto maken / plaatsen van het filter in het kastje.
Wacht, waarom moet ik knippen als ik ze ook los kan maken? Of nou ja, dat is me een keer gelukt toen het verkeerd zat.
 
Om het je nog even te vertellen hoe zoiets werkt, en niets moet.
Vakbij het filter knip je de slang door, aanvoer en terugvoer aansluiting.

Op beide slangen plaats je de dubbele kranen. Bij onderhoud van het filter zet je de kranen dicht. Je koppelt beide los via de wartel tussen de 2 kranen.

Daarna kun je met het filter naar een aanrecht en de slangen blijven gevuld hangen aan de bak.
 

Terug
Bovenaan