Gup stikt!


Het is ook nergens voor nodig om hard te zijn vind ik. Je kan het op een normale en nette manier verwoorden en dan is het aan diegene of die er al dan niet iets mee doet.
Blijft wel een feit dat het erg jammer is als dit niet gebeurt.
Ook denk ik dat we niet altijd bewijs hoeven te leveren. ik zou als nieuweling wel na een aantal posten met hetzelfde advies vanzelf aannemen dat men weet waar men over praat. Maar ja, wie ben ik he ;).

Jammer dat er ook geen reactie meer komt.
 
Ik heb ergens gelezen dat het is getest dmv guppen in een grotere bak te zetten. Het blijkt dat ze heel ander gedrag vertonen, groepjesvorming enzo. Het is natuurlijk wel jammer om dat niet te zien. Dat bereik je alleen in bakken van 2 meter ofzo.
Maarja, ik leef op een kamer van 3bij3, 12m2, dus dat past niet.

Enfin, de guppen maken het nu nog goed, maar ik ben toch gaan nadenken: op het feit dat een bak veel groter wordt van het houden van kleiner gespuis heb ik uiteraard niets in te brengen.
Maar dan nog: ik vind niet dat wij kunnen weten hoe een vis zich echt voelt. Het is heel simpel: wij zijn geen vissen en zullen nooit vissen worden. We kunnen alleen hun gedrag interpreteren. Ik had graag meer voorbeelden gehoord waaruit stress blijkt.

Ik ben wel benieuwd: Er is een boraras soort die 1,5 cm wordt. Is daar de bak ook te klein voor?
 
Lange tenen vermoed ik. Terwijl zij degene was die ik op een gegeven moment ronduit onbeleefd vond worden.

Edit: Gelukkig, geen lange tenen, en beleeft. :)

Nee, wij weten niet hoe een vis zich voelt. Wel kunnen we op basis van de natuurlijke leefomgeving en uit eigen ervaring bepalen wat "goed" is voor een vis of wat een vis nodig heeft. Wij nemen de verantwoording op ons voor onze vissen te zorgen, de vis heeft daar niets in te zeggen. Daarom, vind ik, moet je dat dan ook zo goed mogelijk naar kennen en kunnen doen.
En dat dat niet meteen goed gaat is niet erg, ik ben er gister ook nog op gewezen dat ik wat te veel vis in de bak heb zitten. Eigenlijk moet je dan gewoon blij zijn dat iemand je dat gewoon even verteld, zonder je meteen af te branden.
 
Dennis_89 zei:
Lange tenen vermoed ik. Terwijl zij degene was die ik op een gegeven moment ronduit onbeleefd vond worden.

Edit: Gelukkig, geen lange tenen, en beleeft. :)

Nee, wij weten niet hoe een vis zich voelt. Wel kunnen we op basis van de natuurlijke leefomgeving en uit eigen ervaring bepalen wat "goed" is voor een vis of wat een vis nodig heeft. Wij nemen de verantwoording op ons voor onze vissen te zorgen, de vis heeft daar niets in te zeggen. Daarom, vind ik, moet je dat dan ook zo goed mogelijk naar kennen en kunnen doen.
En dat dat niet meteen goed gaat is niet erg, ik ben er gister ook nog op gewezen dat ik wat te veel vis in de bak heb zitten. Eigenlijk moet je dan gewoon blij zijn dat iemand je dat gewoon even verteld, zonder je meteen af te branden.

Een sterk meewerkende factor is de verschillen in het gedrag te benoemen en objectieve argumenten aan te dragen en vooral voorbeelden te noemen (waaruit blijkt stress? Welk gedrag is er anders in een kleine bak?).
Kan je wat je geschreven hebt toelichten of wil je dat niet meer?
 
Een meetbare factor en een objectief argument is in de no2 in je bak. Dat is gewoon feitelijk te hoog en feitelijk te wijten aan te veel vis in te weinig water.

Als antwoord op je vraag: De duidelijkste aanwijsbare factor is dat een vis gewoon ziek wordt, stip, schimmel, noem maar op.

Edit: Herstel, "feitelijk te wijten aan te veel vis in te weinig water". Moet zijn: "Het eerste waar we naar kijken." Dat kan ook nog een niet goed ingedraaide bak of een niet goed werkend filter. Dat gezegd hebbende, heb je gehoord van Occam's Razor?

https://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
 
Ik heb de nitrietwaarden nagemeten. Die is nu goed. Ik hou het in de gaten.

Zijn er ook wezenlijke verschillen in gedrag te benoemen?
 
Guppen uit dierenzaken zijn vrij zwak. Ze worden in vooral Azie opgekweekt in vrij zuur water wat blauw is van de medicatie. Waardoor ze vrij weinig weerstand opbouwen. Daarnaast speelt tientallen jaren inteelt ook een rol.

Deze vissen kan je vooral goed houden in bakken die vrij warm zijn 26/27 graden (normaal voor een Gup rond de 22 graden) en zeer schoon water. Daarnaast een vlok met een hoog plantaardig gehalte, en 2x per week wat diepvries voer.

Wildvorm gup vrouwen worden een cm of 4. Fancygup vrouwen kunnen de 7cm zelfs halen. Voorwaarde is dat de vis voldoende ruimte krijgt.
 
taya22 zei:
Ik heb de nitrietwaarden nagemeten. Die is nu goed. Ik hou het in de gaten.

Zijn er ook wezenlijke verschillen in gedrag te benoemen?

Verlies van kleur, en door te kleine ruimte is er geen ruimte voor natuurlijk gedrag. Mijn guppen zijn altijd op zoek naar eten of aan het eten, mannetjes zie je regelmatig bezig met hun "paringsdans"
 
Ik ga morgen effe naar Nieuwegein aquarium speciaalzaak. Ik ben benieuwd of ik daar minder bang wordt van garnalen... ik vind ze nog steeds eng, maar ze schijnen interessant te zijn.

What about Boraras Micros? Of hebben die soorten een lage hardheid nodig?

ojeej ojeej, het valt allemaal wel, maar niet mee.
 
Dennis_89 zei:
jessicapilon zei:
In zo n bakje zou misschien net de Brigittea kunnen worden gehouden. Die worden 1,5 tot 2 cm namelijk.

Maarja, ik leef op een kamer van 3bij3, 12m2, dus dat past niet.
Volgens mij is dat 9m2 :D ;).

Daar kun je een mooi groot aquarium van maken :D

Helaas, ik kan niet zo goed tegen onder water leven.
 
taya22 zei:
Ik ga morgen effe naar Nieuwegein aquarium speciaalzaak. Ik ben benieuwd of ik daar minder bang wordt van garnalen... ik vind ze nog steeds eng, maar ze schijnen interessant te zijn.

What about Boraras Micros? Of hebben die soorten een lage hardheid nodig?

ojeej ojeej, het valt allemaal wel, maar niet mee.

Ik hoef ook geen garnaal vast te pakken, maar tijdens het schoonmaken gaan ze vanzelf weg. Mijn broertje heeft een marmerkreeft, dat zou ik dan weer niet hoeven.

Een vis die je daar in kan houden is de Betta Splendens, Siamese kempvis. Een andere vis zou daar bij niet kunnen, zeker geen guppen, en wat dat betreft spreek ik uit mijn ervaring. (Je bent niet de enige die beginnersfouten maakt)
 
Garnalen zijn altijd nog beter dan slakken. Maken ze een beetje gebruik van de hele bak of zijn het gronddieren?
 
Garnalen zitten door de hele bak, op planten en zelfs op de filter. Lang zwemmen heb ik ze nog niet zien doen. Vuurgarnalen kweken ook vanzelf, in zoetwater. Veel anderen kweken voornamelijk in zout water.
 
ie! ze kruipen toch niet de bak uit he?
 
Nee hoor dat doen ze echt niet. Maar de bak is toch ook dicht??

Brigittea kan gewoon op kraanwater hoor. Ik ga ze ook nemen waarschijnlijk en een ph rond de 7.0 is prima.
 
Bij mijn weten doen ze dat alleen om te overleven, als ze dus een gezonde omgeving hebben zullen ze dat niet doen. Veel slakken doen dat weer wel, volgens mij leggen onder andere appelslakken hun eitjes boven water. Oplossing is gewoon goed afdekken.
 
Er zijn zoveel verschillende garnalen...

De meeste dwerggarnalen kweken wel. Sommige heel snel (neocaridina) sommige iets minder snel (caridina)
Sommige zwemmen meer dan dat ze wandelen (pinokkio, glasgarnaal), sommige iets daar tussenin (japonica)

De meeste garnalen blijven gewoon in de bak. (eigenlijk alleen japonica heeft echt een kap nodig, maar zelfs bij hun is ontsnapping hoogst uitzonderlijk).
Alle garnalen maken gebruik van de hele bak, maar de bodem is wel hun uitvalsbasis.
 
ok. Ik heb een superwave aquarium, daar zit geen kap op. Wel een afdekplaat, maar de randen zijn aan alle kanten 1cm open. Uitkruipers kan ik dus niet gebruiken.

Garnalen en brigetta. Ik hou het in mijn achterhoofd. Klinkt ook wel leuk eigenlijk. Maarja, waar moet ik dan weer met Eekhoorn, Ciska, Kmenk en Pet heen? Eerst zal ik toch echt mn guppen een huisje moeten geven en dat gaat heust niet enos twee-os drie-os.
 
Je kan hier op het forum een advertentie in aangeboden plaatsen. Daar gaat het vaak best snel, en dan weet vrijwel zeker dat ze in een goed huisje terecht komen.
 
Blij dat je uiteindelijk een redelijke discussie partner blijkt :)
 
Zeker, complimenten daarvoor. Ik zou je gupjes zo komen halen, maar woon te ver weg helaas.
 
Vaak wil de lfs de visjes ook wel nemen hoor. Die verkopen ze in de regel wel weer. De lfs hier doet dat wel .
Je kan het altijd even vragen.
 
Het doet nog wel een beetje pijn hoor, had ze graag zien werpen.

en wat betreft die discussie... ik was wat cynisch, maar ben dan ook wat allergisch voor het gehumaniseer en de zelfreflectie van dit tijdperk. Het gaat altijd maar over 'ik vind zelf...' 'het komt op mezelf over als...' Waar is de tijd gebleven dat men z'n bakkes dicht moest houden en de situaties gewoon nam zoals ze waren?
En als iemand dan zegt 'hoe zou jij het vinden om in 2x2 te leven', dan denk ik: vissen zijn instinkt dieren. Denk je echt dat die zelf iets vinden? Ik bedoel, een vis denkt heust niet: 'ik vind het hier saai, mijn huis is te klein, ik erger me aan het glas. wie is dat monster voor mijn raam?' Vissen vinden niks. En als wij dan voor vis iets gaan vinden liggen de verhoudingen scheef. Maar objectieve argumenten aandragen is lastig, dat geef ik toe.

Feit blijft dan nog: man ziet vrouw als mokkeltje, het is in een wip gebeurt. Mokkeltje ziet man en wil niet. Mokkeltje ziet man en wil niet. Mokkeltje ziet man en wil niet... en omdat die bak niet zo groot is ziet mokkeltje man en wil niet. Dat vis daar moe van wordt lijkt me logisch want alle wezens worden moe.

Kan brigetta wel in een GH van 6-18? osmosewater is DUUR
 
Als vissen te klein zitten zie je dat echt wel aan het gedrag of aan de kleur hoor. Dan zie je dat ze zich niet prettig voelen. Door ervaring kom je daar vast wel achter.
Ik denk niet dat je osmose nodig hebt toch?? Of heb je raar water daar??
Je kan al een osmoseapparaat kopen voor zo n 4 tientjes bij osmoseapparaat.nl
 
taya22 zei:
Het doet nog wel een beetje pijn hoor, had ze graag zien werpen.

en wat betreft die discussie... ik was wat cynisch

Feit blijft dan nog: man ziet vrouw als mokkeltje, het is in een wip gebeurt. Mokkeltje ziet man en wil niet. Mokkeltje ziet man en wil niet. Mokkeltje ziet man en wil niet... en omdat die bak niet zo groot is ziet mokkeltje man en wil niet. Dat vis daar moe van wordt lijkt me logisch want alle wezens worden moe.

Kan brigetta wel in een GH van 6-18? osmosewater is DUUR

Dat is het risico van vragen stellen aan dierenliefhebbers :D Het is natuurlijk wel zo dat het niet allemaal geklets is en 90% gebaseerd is op kennis en ervaring. Sommigen hier doen dit al jaren.

En ja, daar heb ik hier thuis ook weleens last van :p
 
ik heb een vette winkel gevonden die veel vissoorten heeft die maar 1-2cm worden. Zodra ik mijn guppen kwijt ben ga ik daar es een kijkje nemen.
 
nouja, als ik de hardheid meet is het 6-18... ik laat verdere interpretatie of osmosewater nodig is aan jou over.
 
Je kunt ook water koken :) Dat verlaagd ook de hardheid.
 
oh, dat wist ik nie! weer a problem solved.
 
Met 150 liter is dat natuurlijk geen doen, maar in dit geval is het gewoon een kwestie van 1x per week een grote pan opzetten en laten afkoelen.
 
En toch zie je dat zelfs de kleinste soortjes toch niet helemaal geschikt zijn voor zo'n bakje.

Ik heb de Boraras brigittae in een 30 liter bakje gehad het gedrag was saai. Ze hingen wat tussen de plantjes en dat was het. Een bekende van mij had er 25 in een 80cm bak (veel planten en drijfplanten) en daar trokken ze in groepjes de gehele bak door. Toen ik dat zag, besefte ik in een 30 liter bakje doe je ze te kort.
 
er zijn vast nog kleinere soorten dat het soort dat jij noemt.
 

Terug
Bovenaan