Gup stikt!


T

taya22

Guest
Hallo,
Ik heb sinds afgelopen donderdag een aquarium, overgestapt van kom. Vijf guppen. 4 vrouw, 1 man en drie enkele dagen oud zijn
Paar zijn er drachtig.

Mijn blonde vrouwtje doet een beetje gek. Zonderde sinds gister zich erg af. Bleef tegen het wateroppervlak aan dobberen. At nog wel mee.
Sinds vandaag lijkt het of er iets vast zit in haar bek. Er steekt iets wits uit. Ik ben bang voor bekschimmel. Vis apart gezet met zout en AB. Eet niet, dobbert wat.

Mijn water is getest:
Cl2 0
pH 6,8
KH 6d
GH 16+
NO3 10
No2 0-1
Temp 20-22 graden

Ik heb 10 druppels eSHa2000 in de bak gedropt, de bak is 30 liter (superwave)

De pomp staat iets boven het wateroppervlak
Mijn vraag is, is dit bekschimmel of heeft mw iets verkeerds gegeten?

bDHxlZ6NObOW5jw3hwyHUqvc4IAzABvw.jpeg
 
NO2 is tussen 0 en 1?
Ik zou water verversen
 
dat moet toch juist?
 
(Hoe lang) heb je de bak ingedraaid Taya?

In een bak met slechte/wisselende waterwaarden en de stress van het overzetten... dat bemoeilijkt de strijd tegen dit soort aandoeningen.
 
is dit definitief bekschimmel dan?
 
zijn er specifieke test strips nitriet te koop? ik vind de schaal op mijn tetstrips nogal ruim
 
Strips zijn over het algemeen niet zo nauwkeurig, je kan beter een druppeltest kopen, en die zijn er van diverse merken voor alleen nitriet

PS

30 liter is eigenlijk te klein voor vissen, en zeker voor guppen met hun geweldige voorplanting. In zo'n bakje kan je eigenlijk alleen maar garnaaltjes houden
 
Vind je vier vissen teveel op 30 liter?
Die voortplanting zal mijns inziens wel wat meevallen: het grootste gedeelte wordt tenslotte opgegeten. 30 liter is een heel gangbaar beginners aquarium. Ik heb verschillende reacties gelezen op de superwave 30. Te bedenken dat er ook mensen zijn die vissen houden in de 15, vind ik dat ik niet verkeerd bezig ben.
Voor nu is het hebben van 4 levende vissen prima lijkt mij.
 
Ja, inderdaad. Het gaat ook niet over het aantal, maar over de grootte van de vis. Er zijn vuistregels voor om vissen op een diervriendelijke manier te houden. Een van die regels is dat ze voldoende zwemruimte moeten hebben. Dan wordt een gemiddelde van 10 keer zijn volwassen lengte als normaal beschouwd. En aangezien een gup 6 cm kan worden is de minimale maat voor een aquarium 60 cm (= ruim 60 liter bruto), twee keer jouw maat dus. En natuurlijk zullen ze in een kleiner aquarium niet dood gaan (alhoewel ????), maar diervriendelijk is het niet te noemen. En dat er mensen zijn die ze houden in 15 liter is natuurlijk geen maatstaf. Jij gaat ook niet dood in een cel van 2 vierkante meter, maar of je daar een prettig leven hebt waag ik te betwijfelen
 
Als Taya 22 ook je leeftijd is, zou ik mij toch eens goed achter de oren krabben.
Vind je vier vissen teveel op 30 liter?
Die voortplanting zal mijns inziens wel wat meevallen: het grootste gedeelte wordt tenslotte opgegeten. 30 liter is een heel gangbaar beginners aquarium. Ik heb verschillende reacties gelezen op de superwave 30. Te bedenken dat er ook mensen zijn die vissen houden in de 15, vind ik dat ik niet verkeerd bezig ben.
Voor nu is het hebben van 4 levende vissen prima lijkt mij.


Dus, van de kom,in vierkante kom.
En dan niet verkeerd bezig?
Laat ook die 30 l. bak ens zien.
 
Ik heb ook een tetra bakje gehad van 30 liter en daar moet je geen Guppen in doen denk ik als je bedenkt dat een vrouw soms de 5 cm haalt.
Ja 1 Betta erin is iets heel anders. Die zwemmen niet zo veel en rusten veel en dan praat je over 1 vis.
Die 30 cm bakjes zijn voor 1 Betta leuk maar niet voor veel andere vissen. Maar ja, iedereen kan en mag daar over denken wat ie wil ;).
 
tjah, ik heb deze bak net een week in huis. Ik ga toch echt niet veranderen naar een andere, goed bedoeld allemaal, maar ik ben net zo blij met deze bak. De nieuwprijs is 85 euro en dat ga ik natuurlijk niet zo 1,2,3 verkopen. Een grotere past niet in mijn huis van 12 bij 12 - en natuurlijk kan iedereen dan zeggen dat ik dan geen vissen moet nemen, maar dat is op een mening gebaseerd. - De uitleg van 60L bak voor een gup zodat deze 10keer zoveel ruimte heeft is in ieder geval een redelijk argument. Een gup wordt alleen geen 6cm. Ik denk dat 5 maximaal is.

Over op het oorspronkelijke onderwerp. Mijn blondine gaat hard achteruit. Krijgt allemaal zwarte stippen op haar kop erbij. Ik vrees dat de eSHa2000 voor haar te laat is gekomen. De andere vissen maken het prima. Ik ben overigens in het aquarium ook gestart met AB. Ik heb net het water nogmaals getest. Het nitriet vind ik neigen naar 0. Ik vermoed sterk dat deze onder de 0,3 is gebleven. Ik vind de test echter niet betrouwbaar door de grote schaalmeting, maar een andere indicatie is dat het nitraat 10 is en dus ook meevalt. Ik ga in dezer dagen nog wel even naar een speciaalzaak om prijsopgaaf naar speciale nitraattesten te doen.
 
Heb je al water ververst?

Tja, En 85 euro is een hoop geld.

Ben je eenmaal doorgewinterd, zoek je op Marktplaats, Heb je bakken compleet voor pakweg 25 euro.

Watertest - Wesdijk.nl


HS Test NO2 (Nitriet). Direct leverbaar. HS Test NO2 is een test voor het meten
van de hoeveelheid nitriet. � 12,50.!!!! HS Test NO3 (Nitraat) In mandje ...
www.wesdijk.nl/aquarium/4920-watertest

Bedenk, een Hele koffer met alle testen, kost daar nu 25 euro.
 
taya22 zei:
Ik vrees dat de eSHa2000 voor haar te laat is gekomen. De andere vissen maken het prima.

Esha2000 is al vele jaren ongewijzigd qua receptuur en helpt niet meer tegen de meeste ziektes, weggegooid geld dus. En die 5 cm als lengte die jij noemt, dat geldt voor mannetjes, vrouwtjes worden groter
 
Je hoeft de bak ook niet weg te doen maar dan kun je wel iets anders erin gaan houden. Ik neem aan dat ook jij het beste wil voor je dieren en dan moet je met de inhoud van de bak rekening houden.
Hier spreekt men over max 6 cm:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... gtijd.html

In het bakje dat je hebt kun je wel leuke garnalen houden of 1 mooie Betta.
 
Kunnen tetra's , vuurzalmpjes of boraras merah ook niet? Die vissen zijn een stuk kleiner.

Die bron die je noemt is niet evidence based. Vijf cm is de max. Langere soorten zullen dan de gasguppen zijn. De mijne komen er iig lang niet en ja, mijn guppen zijn volwassen. Desondanks wel stof tot nadenken als de gups het loodje leggen.

Maar:
Slakken? Nee! Ik walg van die beesten.
garnalen... ik durf ze niet eens aan te raken! - Those little monsters -... ik weet het niet hoor.

ps. Die opmerking over mijn leeftijd, die overigens geen 22 is, komt beledigend op me over. Zou je dat ook gezegd hebben als er taya63 stond? En dan die opmerking over ik zou ook niet op 2m2 willen leven... HA! alsof de intelligentia van de mens vergelijkbaar is met dat van een gup, die een KTG heeft van max 3 maanden.... dat jullie daar de humor niet van zien!... Maar ik mag niet zeggen dat er heel veel mensen in dit soortige bakken gewoon vis houden. Dat is ineens geen maatstaf. Hahaha!

Enfin, ik ga uiteraard geen ruzie zoeken. Ik ga mijn bovenste vraag elders op dit forum droppen, want we wijken af van het bekschimmel verhaal. Ik ben benieuwd waarom het idee van 2,3cm vissen met de grond gelijk gemaakt zou gaan worden.
 
Er zijn genoeg mensen die vissen houden in zulke bakken maar veel van die mensen worden hier na verloop van tijd lid ivm problemen.
Dat het formaat bak een grote rol speelt wil men vaak dan niet horen helaas.
Waarom zou je zoiets ook aannemen van mensen die al jarenlang met deze hobby bezig zijn?! ;)

Vrees dat de gup ten dode in opgeschreven,helaas is er heel veel zwakke nakweek in de handel en is het zelfs met een geschikte bak moeilijk om ze in leven te houden
Belangrijk ook is dat de bak in balans is en blijft voor de gezondheid van vissen,filtering en mate van verversen speelt daar een hele grote rol in.
 
taya22 zei:
En dan die opmerking over ik zou ook niet op 2m2 willen leven... HA! alsof de intelligentia van de mens vergelijkbaar is met dat van een gup, die een KTG heeft van max 3 maanden.... dat jullie daar de humor niet van zien!... Maar ik mag niet zeggen dat er heel veel mensen in dit soortige bakken gewoon vis houden. Dat is ineens geen maatstaf. Hahaha!

Hieruit blijkt des te meer de manier waarop jij tegen het houden van dieren aankijkt. Diep triest. Verder zal je van mij op geen enkele vraag meer een antwoord krijgen, je bekijkt het verder maar
 
Dag Taya, (ben je 93 dan ? ;))

Ziekte bij vissen kan heel goed te maken hebben met stress, en stress heeft alles te maken met formaat bak. Dus dient het hier wel besproken te worden om te helpen bij het probleem.

Ik ga je geen sluitend advies geven, maar los van de intelligentia van de vis, willen ze gewoon lekker goeie baantjes kunnen trekken. Niet af en toe de *ahum* benen kunnen strekken levert stress op. Hoe dom of slim de beestjes ook zijn.

Ik ben dus van mening dat elke vis, hoe klein ook, goed moet kunnen zwemmen, en vind 50/60 eigenlijk het minimum voor welke vis dan ook. Maar ik weet dat ik daarin verder ga dan de meesten, dus een concreet advies geef ik niet, maar ik wilde je wel mijn beweegredenen meegeven.
 
Maar:
Slakken? Nee! Ik walg van die beesten.
garnalen... ik durf ze niet eens aan te raken! - Those little monsters -... ik weet het niet hoor.


Litlle monsters?
Denk dat je verkeerd beeld heb, van garnalen.

chrisgarnalenshop - Sulawesi garnalen

Deze garnalen uit Sulawesi,verblijven graag in een wat warmer aquarium. ...
White spotted red bee Rode kardinaal garnaal / Caridina Dennerli Max 1.5 cm.
www.chrisgarnalenshop.nl/Sulawesi-garnalen.html

KIJK maar eens goed.

Kardinaalgarnalen, 5 euro per stuk, 10 voor 45 euro.

Stel ,daar 5 jongen van. toch 20 euro.
 
Tja, je leest veel adviezen en conclusies en die komen allemaal op hetzelfde neer ongeveer. Jammer dat je dat dan nog niet wil aannemen hoor.
Maar goed dat recht heb je al begrijp ik dan niet goed waarom je advies vraagt. Dat heeft weinig nut als je niks wil aannemen.

Overigens hoef je garnalen niet aan te raken hoor. Ik heb ze al jaren en raak ze nooit aan hoor ;)

Ik hoop alleen dat je nu eens wil begrijpen dat een Gup gewoon een grotere bak nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen leven.
Jij voelt je de hele dag in een kamer van 2x2 toch ook niet fijn.
Dat heeft vaak stress ten gevolg en daardoor kun je weer aandoeningen en ziekten krijgen.
In een bak van 30 liter zou een heel klein visje kunnen met pijn en moeite maar de Gup is bepaald geen heel klein visje.
Overal lees je dat die rond de 5 cm wordt minimaal.

Verder wens ik je toch nog succes met je bakje en hoop dat je zal kijken naar het belang van je vissen.
 
Ja John. Het al jaren zelf vissen houden en op dit forum ronddolen wil niet zegen dat jullie evidence-based informatie geven!!! Tjonge wat doen jullie allemaal je best om iemand te helpen, die het eigenlijk niet wil horen!! Meteen stoppen.

Mijn advies : Visje euthanaseren (als ze nog niet dood is) en lekker verder gaan!
Ook dit advies is niet evidence-based overigens.

Groetos,
Aad
 
Ja John. Het al jaren zelf vissen houden en op dit forum ronddolen wil niet zegen dat jullie evidence-based informatie geven!!!

Zo zijn we wel met meer bezig, wel horen,niet doen.
 
AadMec zei:
Ja John. Het al jaren zelf vissen houden en op dit forum ronddolen wil niet zegen dat jullie evidence-based informatie geven!!! Tjonge wat doen jullie allemaal je best om iemand te helpen, die het eigenlijk niet wil horen!! Meteen stoppen.

Mijn advies : Visje euthanaseren (als ze nog niet dood is) en lekker verder gaan!
Ook dit advies is niet evidence-based overigens.

Groetos,
Aad

Evidence-based.... volgens mij zit je teveel op buitenlandse fora! :D

Van 4-5 verschillende mensen hier die al jarenlang vissen houden mag je best wel wat aannemen hoor
Zal misschien niet officieel evidence-based zijn maar laten we elkaar geen mietje noemen! ;)
 
Vijf mensen die praktisch hetzelfde zeggen en die bekend staan bij andere mensen met dezelfde interesse als "experts".... Dichterbij "evidence based" zonder cijfertjes kun je niet komen.
 
Bertus zei:
Ja John. Het al jaren zelf vissen houden en op dit forum ronddolen wil niet zegen dat jullie evidence-based informatie geven!!!

Zo zijn we wel met meer bezig, wel horen,niet doen.

Dan moeten we toch maar proberen om alle info evidence-based te posten hier.
Dat zou een hoop discussie voorkomen denk ik ;).

Maar ja, het is en blijft erg jammer dat men niks wil aannemen en dat hier een dier de dupe van is.
Dat is ook voor mij de reden dat ik soms weer een poging waag om iemand ergens van te overtuigen.
Maar ja, niet altijd even succesvol zoals je ziet :(.
En met mij meerdere leden natuurlijk :thumbs:.
 
Het vervelende voor de dieren, en haarzelf, is dat ze er vanzelf achter komt.
 
Tja en dan is het te laat dus :(.
 
taya22 zei:
En dan die opmerking over ik zou ook niet op 2m2 willen leven... HA! alsof de intelligentia van de mens vergelijkbaar is met dat van een gup, die een KTG heeft van max 3 maanden.... dat jullie daar de humor niet van zien!... Maar ik mag niet zeggen dat er heel veel mensen in dit soortige bakken gewoon vis houden. Dat is ineens geen maatstaf. Hahaha!

Is dat hoe jij tegen dieren aankijkt?!
Als minderwaardige wezens?!
Dus omdat ze een lager intelligentielevel en kortere geheugenspan hebben zijn ze minderwaardig!?
Dus een persoon met een erg laag IQ en korte geheugenspan is minderwaardig?
Alleen maar omdat jij jezelf "beter" vind!?
Ik heb hier echt maar ��n woord voor; walgelijk
 
Dennis_89 zei:
Het vervelende voor de dieren, en haarzelf, is dat ze er vanzelf achter komt.
Dat is evidence.

Uhhh ik bedoel evident :oops:
 
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Ja John. Het al jaren zelf vissen houden en op dit forum ronddolen wil niet zegen dat jullie evidence-based informatie geven!!!

Zo zijn we wel met meer bezig, wel horen,niet doen.

Dan moeten we toch maar proberen om alle info evidence-based te posten hier.
Dat zou een hoop discussie voorkomen denk ik ;).

Maar ja, het is en blijft erg jammer dat men niks wil aannemen en dat hier een dier de dupe van is.
Dat is ook voor mij de reden dat ik soms weer een poging waag om iemand ergens van te overtuigen.
Maar ja, niet altijd even succesvol zoals je ziet :(.
En met mij meerdere leden natuurlijk :thumbs:.

Ik kan me nog herinneren dat er een stelling was dat de gevestigde orde zo "hard" tegen nieuwelingen was.
Jullie hebben in dit topic het tegendeel bewezen ben ik van mening! Prima gedaan hoor.

Groet,
Aad
 
Tsja, het is soms jammer.......
We kunnen iedereen hier adviseren en met alle bewijzen hier voor, helaas kunnen we niet iedere vis tegen hun baasje beschermen.
 
Ik denk dat het tijd nodig heeft om je verlies te nemen en te accepteren dat je pas gedane aankoop misschien toch niet de juiste was.
Leuk om te horen is dat niet.

Minder dwingend advies lijkt me beter, maar wie ben ik :)
 

Terug
Bovenaan