Grind weghalen?


Ik denk dat ik in lijn van mijn vorige advies, aan de LFS (=local fish shop) zou vragen of ze je vissen voor een paar dagen voor je kunnen huisvesten, zodat je je bak kunt omgooien. Houd je filtermateriaal vochtig, als je hebt met een luchtsteentje.
Maar je kunt het er ook in laten zitten en afwachten hoe lang het goed gaat.
 
Ik denk dat ik in lijn van mijn vorige advies, aan de LFS (=local fish shop) zou vragen of ze je vissen voor een paar dagen voor je kunnen huisvesten, zodat je je bak kunt omgooien. Houd je filtermateriaal vochtig, als je hebt met een luchtsteentje.
Maar je kunt het er ook in laten zitten en afwachten hoe lang het goed gaat.
Ik opteer liever naar het omgooien van alles. Voedingsbodem eruit, beetje meer en of een groter stuk hout, zwarte ondergrond (zand) mss her en der wat wit zand er tussen qua decoratie.
 
Ben beetje aan het twijfelen om de stap te zetten naar opnieuw beginnen..
Ik lees nu ook opt forum dat de helft ermee toestemt dat "even" de vissen te verplaatsen met filter en daarna als diezelfde dag aquarium inorde is 50% van het oude water er weer in te doen met nieuw alles inorde komt.
Was ook aan het zien om evt 2de bak te gaan halen, kan aan 1ne komen van 100x50x40 maar heb dan weer geen meubel en zo blijft het me een hoop geld kosten. Ook heb ik niet de plek beneden om 2 aquariums te zetten en om ze nu op de 1rste verdiep in een kamer te zetten vind ik wat jammer, zou er graag naar kunnen kijken ook zonder me af te zonderen.
Ik zou geen oud water terug doen daar zitten alleen maar afvalstoffen in. Sterker nog ik zou de bak een keer vullen met 100% water en daarna de helft leeg maken en weer vullen want uit de bodem zal vast iets aan rotzooi omhoog komen en daar wil je niet te veel van in je filter en water hebben 😊

water moet zuiver zijn dat staat voorop. Nuttige bacteriën zitten vooral in het filter en oppervlakes dus de bak niet schoon maken en alles zo weinig mogelijk verstoren. De bodem veranderen is aan een grote belasting van zichzelf en een apparte bak aanschaffen is geen gek iedee dan kan je goed de tijd nemen tot alles is gerust.
 
Ai sorry.. ik kan daar niet op antwoorden omdat ik echt geen idee had dat dit allemaal nog van pas ging komen in een aquarium houden. Ben eerlijk gezegd verschoten van wat er allemaal bij komt zien maar dat motiveert me net meer.
Ag het werkt of het werkt niet je weet het nooit. Ik vind het geen gek iedee om met snelgroeiende planten beginnen ondanks je een voedingsbodem hebt. Dat kan in iedergeval nooit kwaad!

Een plan hebben is wel handig maar je kan het net zo moeilijk maken als je maar zelf wilt. Vooral als je nieuw bent en er veel op je af komt, niet te moeilijk maken dan komt alles vanzelf wel! Een stabiele omgeving creeren voor je vissen is nu het belangrijkste. Hoe je planten werken en het doen komt met de tijd wel. Als het maar groeit
 
Ik opteer liever naar het omgooien van alles. Voedingsbodem eruit, beetje meer en of een groter stuk hout, zwarte ondergrond (zand) mss her en der wat wit zand er tussen qua decoratie.
Doe gewoon de vissen en planten tijdelijk in een cementkuip, en dan kun je knoeien zoveel je maar wilt.en heen en weer overzetten, zo leer je er uiteindelijk van.
En kun je bijblijven bij datwat het bij jou uiteindelijk het beste doet
 
Ik zou geen oud water terug doen daar zitten alleen maar afvalstoffen in. Sterker nog ik zou de bak een keer vullen met 100% water en daarna de helft leeg maken en weer vullen want uit de bodem zal vast iets aan rotzooi omhoog komen en daar wil je niet te veel van in je filter en water hebben 😊

water moet zuiver zijn dat staat voorop. Nuttige bacteriën zitten vooral in het filter en oppervlakes dus de bak niet schoon maken en alles zo weinig mogelijk verstoren. De bodem veranderen is aan een grote belasting van zichzelf en een apparte bak aanschaffen is geen gek iedee dan kan je goed de tijd nemen tot alles is gerust.
Ja probleem is dat het net de bodem is die eruit moet 😃
Doe gewoon de vissen en planten tijdelijk in een cementkuip, en dan kun je knoeien zoveel je maar wilt.en heen en weer overzetten, zo leer je er uiteindelijk van.
En kun je bijblijven bij datwat het bij jou uiteindelijk het beste doet
Dit was ik ook aan het denken, maar je hebt er zowel voor als tegenstanders van. Ik veronderstel wel dat het moet lukken omdat ik het bij anderen al heb gelezen.

Stel ik ga toch die visbak halen van 100x50x40. Dan moet die eigenlijk komen waar nu deze visbak staat. Ja dat word al een heel gedoe om deze te verzetten zonder die zelfs leeg is. Dus ik moet eigenlijk een manier hebben om met maar 1 visbak te werken.
 
Mijn ervaring is dat je prima de vissen even ergens anders kan plaatsen voor een paar uur en dan je bak wijzigen en vervolgens je vissen weer terug. Je hebt 5 cory’s en een algeneter. Dat is echt geen probleem. Ik zou wel de algeneter in een ander bakje doen dan de cory’s, omdat cory’s bij stress wat gif af kunnen geven. Ik doe dat altijd voor de zekerheid.

Tijdens de werkzaamheden af en toe even checken of niemand adem tekort heeft, wat echt niet snel gebeurd als je 5 cory’s in een schone emmer bijvoorbeeld zet.

Echt, maak het jezelf niet moeilijk. Dat is echt niet nodig. Ik heb al vanaf mn 10e vissen en ben nu 51e. Er is op deze manier nooit een cory of algeneter doodgegaan.
 
Mijn ervaring is dat je prima de vissen even ergens anders kan plaatsen voor een paar uur en dan je bak wijzigen en vervolgens je vissen weer terug. Je hebt 5 cory’s en een algeneter. Dat is echt geen probleem. Ik zou wel de algeneter in een ander bakje doen dan de cory’s, omdat cory’s bij stress wat gif af kunnen geven. Ik doe dat altijd voor de zekerheid.

Tijdens de werkzaamheden af en toe even checken of niemand adem tekort heeft, wat echt niet snel gebeurd als je 5 cory’s in een schone emmer bijvoorbeeld zet.

Echt, maak het jezelf niet moeilijk. Dat is echt niet nodig. Ik heb al vanaf mn 10e vissen en ben nu 51e. Er is op deze manier nooit een cory of algeneter doodgegaan.

Super, bedankt voor je input
 
Brian, als je de vissen apart doet en de planten apart in een bak met water dan kun je zolang het filter en de verwarming bij de vissen laten werken. Intussen kun je in alle rust je grote bak naar wens inrichten.
 
zolang je speciekuip zonder weekmakers is gemaakt is alles prima.
In een(plastic)speciekuip zijn altijd weekmakers net als in alle plastics, tuin en aquarium slangen.elke emmer ook overigens
Wat wou je dan een kuip van glas of een keramieken badkuip😂
Ik weet wel dat hersenen ook kunnen verweken, vaak is het dan al te laat.

Wel een mooie flinke bak erbij hier.
 
Ja probleem is dat het net de bodem is die eruit moet 😃

Dit was ik ook aan het denken, maar je hebt er zowel voor als tegenstanders van. Ik veronderstel wel dat het moet lukken omdat ik het bij anderen al heb gelezen.

Stel ik ga toch die visbak halen van 100x50x40. Dan moet die eigenlijk komen waar nu deze visbak staat. Ja dat word al een heel gedoe om deze te verzetten zonder die zelfs leeg is. Dus ik moet eigenlijk een manier hebben om met maar 1 visbak te werken.
Daar moet je zelf maar eens goed over nadenken tot wat het handigste voor je is.
Kijk
16754204424831901573923.jpg
met zulke plankjes op wielen kun je de bakken overal laten om wat over te plaatsen.
Benieuwd naar wat je zo meeneemt😀
 
In een(plastic)speciekuip zijn altijd weekmakers net als in alle plastics, tuin en aquarium slangen.elke emmer ook overigens
Wat wou je dan een kuip van glas of een keramieken badkuip😂
Ik weet wel dat hersenen ook kunnen verweken, vaak is het dan al te laat.

Wel een mooie flinke bak erbij hier.
Onjuist. PPE is zonder weekmakers vervaardigd. En laat dat nu juist zijn waar tegenwoordig veel speciekuipen van gemaakt worden.
 
Afgezien daarvan worden weekmakers gebruikt om plastic buigzaam te maken, hoe harder het plastic hoe minder weekmakers. Afgezien daarvan: als je je vissen een paar dagen in een bak zet, zouden zelfs als er er weekmakers in zóuden zitten, nog geen probleem.
 
In het ergste geval kan je altijd nog een sahara scape maken. Berg zand er in, ergens een klein twijgje in steken, geen vis te bekennen. De rest is fata morgana. Net zoals de woestijn🤌 magnifiek! 😂
 
Wil ik zo wel de nieuwe bak zien natuurlijk.
Zult nog even moeten wachten, hebben een serieus onderhoud nodig.. mja voor gratis kan ik moeilijk klagen.

Is azijn aangeraden om mee te kuisen?
 
Zult nog even moeten wachten, hebben een serieus onderhoud nodig.. mja voor gratis kan ik moeilijk klagen.

Is azijn aangeraden om mee te kuisen?
Ik zou gewoon niets gebruiken om te kuizen tenzei het echt moet. Vooral als er nuttige bacteriën zitten die je juist wilt houden.

Het enige wat ik doe soms is mn filter door laten lopen met azijn en daarna met bakingsoda omdat mn filter dan weer soepel loopt (alleen het pompje zonder filter er aan natuurlijk) maar dan houd je daar geen bacteriën meer over.
Maar azijn is wel het beste
 
Ik zou gewoon niets gebruiken om te kuizen tenzei het echt moet. Vooral als er nuttige bacteriën zitten die je juist wilt houden.

Het enige wat ik doe soms is mn filter door laten lopen met azijn en daarna met bakingsoda omdat mn filter dan weer soepel loopt (alleen het pompje zonder filter er aan natuurlijk) maar dan houd je daar geen bacteriën meer over.
Maar azijn is wel het beste
Hier de fotos.. bakken hebben enkele weken buiten gestaan, denk dat gewoon water niet gaat helpen
 

Bijlagen

  • IMG20230203120934.jpg
    IMG20230203120934.jpg
    238.2 KB · Weergaven: 58
  • IMG20230203120938.jpg
    IMG20230203120938.jpg
    280.6 KB · Weergaven: 60
Oh zo 😂😀 ja doe maar azijn ja 😂 ik zelf gebruik natuur azijn maar als je het goed uitspoelt is azijn azijn i guess. Als je kans hebt zou ik wel voor natuur (eetbare) azijn gaan
 
Zult nog even moeten wachten, hebben een serieus onderhoud nodig.. mja voor gratis kan ik moeilijk klagen.

Is azijn aangeraden om mee te kuisen?
Met hcl van de bouwmarkt zul je het meeste kunnen wegpoetsen, wel handschoenen evt, erna spoelen.
 
Met hcl van de bouwmarkt zul je het meeste kunnen wegpoetsen, wel handschoenen evt, erna spoelen.
Geen masker op? Ventilatie? Is dit beter dan azijn? Ik ben met azijn bang dat er wat achterblijft, chloor verdampt natuurlijk gewoon..
 
Dus beter geen azijn?
Azijn is wel prima hoor :) als je het daarna goed met water spoelt blijft er weinig tot niets achter, en wat achter blijft is een natuur product dus verder geen probleem voor het aquarium. Het is meer voor het iedee 😛 als je het maar goed afspoelt en een keer goed afdroogt dan is er niet meer van de azijn over
 
Hcl is een zoutzuur oplossing, dat pakt alle aangekoekte(kalk)resten zo in oplossing mee, en dat scheelt weer schrobben en boenen wat dat betreft met minder krassen op de ruiten.
Easy weg te spoelen ook.
Je bak kan zo efficient snel gebruiksklaar worden, ik snap wel dat je met een allerhande aan adviezen mee wordt overdonderd, wat alles weer vager voor je maakt, denk maar zelf ook logisch!
 
Laatst bewerkt:
Mogen sodakristallen ook gebruikt worden om aquarium te kuisen?
 
Tot zover enkel met water, maar nu dus nog strepen over (kalk)
 

Bijlagen

  • received_718570606550707.jpeg
    received_718570606550707.jpeg
    90.6 KB · Weergaven: 51
  • received_1233913650856644.jpeg
    received_1233913650856644.jpeg
    108.3 KB · Weergaven: 54
  • received_8685138458223979.jpeg
    received_8685138458223979.jpeg
    84.1 KB · Weergaven: 51
  • received_1140503666617267.jpeg
    received_1140503666617267.jpeg
    87.3 KB · Weergaven: 54
Roestvrijstalen schuursponsje
1675442224761739872045.jpg
krast niet op glas neem nou zoutzuur in je oplossing. azijn doet ook wel iets maar nimmer zo adequaat.
Schoon en dan vullen! Maar ik zie al iets moois verschijnen
 
Roestvrijstalen schuursponsjeBekijk bijlage 355819krast niet op glas neem nou zoutzuur in je oplossing. azijn doet ook wel iets maar nimmer zo adequaat.
Schoon en dan vullen! Maar ik zie al iets moois verschijnen
Schoon is schoon natuurlijk zo veel is het ook weer niet 😁 zou het kalk niet gaan krassen op het glas als je het er af "schuurt"? Oplossen lijkt me beter dan er af krassen in iedergeval 😛
 
Dat heeft te maken met de hardheid vh het materiaal en diamant geeft de diepste krassen
 

Terug
Bovenaan