Grind weghalen?


BrianVm

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
210
Locatie
Olen
Goedemorgend allen,

Ook ik heb me laten "vangen" door de winkel.
Ik heb dus een voedingsbodem (die volgens mij ook veel te dik ligt) met grind over.
Nu heb ik sinds vorige week na het indraaien mijn eerste bewoners erin zitten 5x corydoras en 1x ancistrus.
Natuurlijk nu pas lees ik dat grind niet zo goed zou zijn voor corydoras.
Nu is eigenlijk mijn vraag, wat nu? begin ik stelselmatig de bodem weg te hevelen? of kan ik bv 50% water in grote bak doen met filter + verwarming endan auarium herinrichten?

aquarium nu :
IMG20230126204206.jpg
 
Ja ik zou met dit soort planten geen voedingsbodem gebruiken. De snelgroeiers zullen met regelmaat eruit moeten ivm inkorten en dan gaat dat denk ik weer mixen met de lichte bodem. Ik had een gewone wat donkerdere grindbodem gebruikt en bij planten die dat wensen voeding bij de wortels gestoken.
Als het grind niet scherp is dan kunnen Cory s daar prima op volgens mij.
 
Ja ik zou met dit soort planten geen voedingsbodem gebruiken. De snelgroeiers zullen met regelmaat eruit moeten ivm inkorten en dan gaat dat denk ik weer mixen met de lichte bodem. Ik had een gewone wat donkerdere grindbodem gebruikt en bij planten die dat wensen voeding bij de wortels gestoken.
Als het grind niet scherp is dan kunnen Cory s daar prima op volgens mij.
Is een zeer fijne grind, heb eral mee bezig geweest en voelt zeker niet scherp aan.
zodus de gehele voedingsbodem is nonsens eronder?
 
Dat een gehele voedingsbodem eronder nonsens is dat vindt ik niet. Je krijgt in de regel gewoon betere kwaliteit planten.
Voor kunstplanten maakt het natuurlijk niet zoveel uit ;)
 
Nou ik zeg ook niet dat het nonsens is maar je hebt sneller kans op mengen volgens mij en ik denk dat het voor de gemiddelde snelgroeier ook niet echt zo nodig is.
 
Dat een gehele voedingsbodem eronder nonsens is dat vindt ik niet. Je krijgt in de regel gewoon betere kwaliteit planten.
Voor kunstplanten maakt het natuurlijk niet zoveel uit ;)
Oké dus eigenlijk ligt het er allemaal niet voor niets en kan het dus geen kwaad ?
Ik zou graag kardinaal tetra's gaan toevoegen ook.
Ik las ook dat stengelplanten eigenlijk niets aan of zo goed als weinig nut hebben van een voedingsbodem? zou ik misschien best plantenvoeding toevoegen ( welke? )

Sorry voor de duizenden vragen, wil het beste voor de bewoners :)
 
Ik zou zeker vloeibare plantenvoeding geven en vaak is bv Profito een prima plantenvoeding. Snelgroeiers halen de meeste voeding uit de waterkolom.
 
Ik las ook dat stengelplanten eigenlijk niets aan of zo goed als weinig nut hebben van een voedingsbodem? zou ik misschien best plantenvoeding toevoegen ( welke? )
weet niet waar je dat gelezen hebt, maar die bladwijzer moet je maar verwijderen. Elke plant die met de wortels in de bodem staat wil daar graag ook voeding vandaan halen.
Ik zou wel plantenvoeding toevoegen want ik zie de 1e tekorten ontstaan bij je plantjes. Een basis AIO voldoet prima, zoals de Complete van aquariumbemesting.nl
 
Ik zou zeker vloeibare plantenvoeding geven en vaak is bv Profito een prima plantenvoeding. Snelgroeiers halen de meeste voeding uit de waterkolom.

weet niet waar je dat gelezen hebt, maar die bladwijzer moet je maar verwijderen. Elke plant die met de wortels in de bodem staat wil daar graag ook voeding vandaan halen.
Ik zou wel plantenvoeding toevoegen want ik zie de 1e tekorten ontstaan bij je plantjes. Een basis AIO voldoet prima, zoals de Complete van aquariumbemesting.nl

Jah ik dacht ookal te zien dat de plantjes bruinig begonnen te worden.
Zodus complete is voldoende en of de Profito
 
Zou de foto op een ander tijdstip gemaakt kunnen worden? Ik zie wel duidelijk de voedingsbodem onder het grind maar de lijst die onder rondom de bak zit is niet zichtbaar.
 
Zou de foto op een ander tijdstip gemaakt kunnen worden? Ik zie wel duidelijk de voedingsbodem onder het grind maar de lijst die onder rondom de bak zit is niet zichtbaar.
ik neem als ik thuis kom na werk een foto voor je. zal ergens rond 14u zijn :)
 
mijn voorkeur ligt bij Complete want die bevat ook NPK. profito bevat alleen sporen
Is de Complete niet meer afgestemd op de EI waarbij je dus meer wekelijks moet verversen? Dat las ik wel bij een completen voeding bij aquariumbemesting.nl
 
 
Is de Complete niet meer afgestemd op de EI waarbij je dus meer wekelijks moet verversen? Dat las ik wel bij een completen voeding bij aquariumbemesting.nl
Ja dat klopt helemaal. Waterverversen is wel een vereiste. Maar ik ben zowieso een groot voorstander van wekelijke waterwissels.
Met Profito hoeft dat niet. Alleen het is 'beter' om een overschot te hebben in macro's dan in micro's. Het zijn een overdosis/ophoping van micro's die juist schade aanrichten in je bak. Voor zowel planten als bewoners.
 
Nou ik zeg ook niet dat het nonsens is maar je hebt sneller kans op mengen volgens mij en ik denk dat het voor de gemiddelde snelgroeier ook niet echt zo nodig is.
Zekers, mengen kan een dingetje zijn. Daarom is het eigenlijk ook beter om de bodem altijd donker te houden.

Snelgroeiers groeien in de regel zo goed omdat ze hun koolstof krijgen vanuit bicarbonaat. HCO3- Dat is de reden waarom dit soort beginners planten zo snel en gezond kunnen groeien en zo makkelijk assimileren.
Maar een bakje bestaat in de regel niet alleen uit snelgroeiers...
 
Goedemorgend allen,

Ook ik heb me laten "vangen" door de winkel.
Ik heb dus een voedingsbodem (die volgens mij ook veel te dik ligt) met grind over.
Nu heb ik sinds vorige week na het indraaien mijn eerste bewoners erin zitten 5x corydoras en 1x ancistrus.
Natuurlijk nu pas lees ik dat grind niet zo goed zou zijn voor corydoras.
Nu is eigenlijk mijn vraag, wat nu? begin ik stelselmatig de bodem weg te hevelen? of kan ik bv 50% water in grote bak doen met filter + verwarming endan auarium herinrichten?

aquarium nu :
Bekijk bijlage 355736
Ja doen hoor , want met zo een dikke bodem ga je een moeras krijgen , dat is veel te dik/hoog opgezet
16753341082171298104964.jpg
16753341902461101002616.jpg
16753342456081839771366.jpg
1675334281189317184553.jpg
veel bodem heb je wel daar kun je veel mee!
 
Je kunt er emmers meevullen om extra planten bij te kweken en het een beetje redelijk vol krijgen.
 
Je kunt er emmers meevullen om extra planten bij te kweken en het een beetje redelijk vol krijgen.
Maarja vermits eral bewoners zijn lijkt het me geen slim idee of grond enzo weg te halen?
 
Gewoon met een maatbekertje
1675336358897343188545.jpg
en zo met een slang weghevelen, er is nu een maal een hele dikke bodem bij je , daar hoef je niet vanaf maar je kunt het voor later bewaren.
Er gaan heus geen gekke dingen in oplossen hoor.

Slim idee waar is die site😀
 
Zou de foto op een ander tijdstip gemaakt kunnen worden? Ik zie wel duidelijk de voedingsbodem onder het grind maar de lijst die onder rondom de bak zit is niet zichtbaar.
 

Bijlagen

  • IMG20230202144832.jpg
    IMG20230202144832.jpg
    234.5 KB · Weergaven: 71
Ja ik zou met dit soort planten geen voedingsbodem gebruiken. De snelgroeiers zullen met regelmaat eruit moeten ivm inkorten en dan gaat dat denk ik weer mixen met de lichte bodem. Ik had een gewone wat donkerdere grindbodem gebruikt en bij planten die dat wensen voeding bij de wortels gestoken.
Als het grind niet scherp is dan kunnen Cory s daar prima op volgens mij.
Voor een opstartende aquarium is dat niet erg er kunnen later traaggroeiende planten in gezet worden. Je kan er ook voor kiezen het waterkolom lean dose te geven door genoeg water te wisselen en alleen de bodem te voeden bijvoorbeeld.

Snelgroeiende planten helpen nu vooral bij het stabiel houden van het aquarium en is een verstandige keuze bij een opstartende aquarium, met of zonder voedingsbodem.
Net zoals een leandose omdat richdose algen en andere problemen kunnen veroorzaken


Natuurlijk nu pas lees ik dat grind niet zo goed zou zijn voor corydoras.
Nu is eigenlijk mijn vraag, wat nu? begin ik stelselmatig de bodem weg te hevelen? of kan ik bv 50% water in grote bak doen met filter + verwarming endan auarium herinrichten?
Ik zou dus vooral geen extra toevoegingen doen kwa voeding. Tenzei je volgens een ei methode wilt gaan werken, en je co2 moet gaan toevoegen. Het lijkt wel een beetje als of ze je die kant in willen duwen namelijk.
Meer voeding betekend meer vraag naar co2, een tekort aan co2 betekent dat je planten slechter gaan groeien en dan word er geroepen dat je co2 moet gaan toevoegen

Ik zou vooral lekker zo beginnen, dikke bodem, voeding in de bodem voor toekomste planten, de bewoners zorgen voor genoeg voedingsstoffen in je water colom en de eerste tijd komt er uit je bodem ook veel voeding in het water terrecht.

Als alles stabiel draait kan je langzaam overstappen baar planten met meer eisen. Maar je moet er rekening mee houden dat hoe meer planten er zijn, hoe meer co2 vraag er is. En hoe meer co2 vraag er is je uiteindelijk op een punt komt co2 te moeten toevoegen. Ik zelf voeg niets toe, dikke bodem, voeding aan de onderkant en mn planten draaien prima. Vooral waterwissels zijn bebelangrijk dat de stoffen niet gaan stapelen. Vooral in het begin.

De corydoras vinden zand wel het meest fijn. Maar zonder zullen ze ook wel overleven. Het komt wel eens voor dat hun snorharen beschadigen aan scherpe stenen vooral met een nieuwe bodem en dit kan ontsteken. Dit moet je goed in de gate houden maar moet wel goed komen. Ik ga binnenkort zelf nog een laag filterzand over mn bodem heen gooien. Als het niet werkt komen we er maar op 1 manier achter 😛
 
misschien is het wel erg veel... Ik zou er zelf gewoon zand over heen gooien maar wie ben ik. De rest zal hier niet in mee stemmen zeg ik bij voorbaat 😂
 
misschien is het wel erg veel... Ik zou er zelf gewoon zand over heen gooien maar wie ben ik. De rest zal hier niet in mee stemmen zeg ik bij voorbaat 😂
Ben beetje aan het twijfelen om de stap te zetten naar opnieuw beginnen..
Ik lees nu ook opt forum dat de helft ermee toestemt dat "even" de vissen te verplaatsen met filter en daarna als diezelfde dag aquarium inorde is 50% van het oude water er weer in te doen met nieuw alles inorde komt.
Was ook aan het zien om evt 2de bak te gaan halen, kan aan 1ne komen van 100x50x40 maar heb dan weer geen meubel en zo blijft het me een hoop geld kosten. Ook heb ik niet de plek beneden om 2 aquariums te zetten en om ze nu op de 1rste verdiep in een kamer te zetten vind ik wat jammer, zou er graag naar kunnen kijken ook zonder me af te zonderen.
 
Waarom haal je niet een kunststof bak bij de Action of bijv Hornbach als tijdelijke oplossing als je opnieuw wilt beginnen? Wat je nog meer kunt doen is informatie inwinnen over dikte voedingsbodem in je bak.

Ik ben btw ook opnieuw begonnen vanwege problemen met voedingsbodem.
 
Laatst bewerkt:
Waarom haal je niet een kunststof bak bij de Action of bijv Hornbach als tijdelijke oplossing als je opnieuw wilt beginnen? Wat je nog meer kunt doen is informatie inwinnen over dikte voedingsbodem in je bak.

Ik ben btw ook opnieuw begonnen vanwege problemen met voedingsbodem.
Die hebben we idd al staan, ja ik vroeg in de winkel toen wat ik nodig had voor 100Liter en ze zeiden toen dit en de gehele zak.🙄
 
Stond er op de zak voedingsbodem iets extra van l x b aquarium? Liters?
Yes en dat gaf ook wel aan dit aantal te gebruiken tenzei ik er helemaal naast zit natuurlijk.

Ben eig dan wel van plan naar donkere ondergrond te gaan endan mss grondvriendelijk voor de dorys. Any tips?
 
Yes en dat gaf ook wel aan dit aantal te gebruiken tenzei ik er helemaal naast zit natuurlijk.

Ben eig dan wel van plan naar donkere ondergrond te gaan endan mss grondvriendelijk voor de dorys. Any tips?
Ik denk dat bijvoorbeeld @Cornelius wat meer kan vertellen over hoeveelheid voedingsbodem voor 100 x 40. Maar er zijn er waarschijnlijk meer die daar wat meer over kunnen vertellen.
 
In mijn optiek hebben we de belangrijkste stap overgeslagen, namelijk het begin. Wat wil je met je bak?
Wil je een sjieke plantenbak met CO2 en bijzondere soorten, of wil je een bak waar de vissen de hoofdbewoners zijn en de planten schuilplaatsen en waterzuivering opleveren en hoeven het verder geen lastige soorten te zijn?
In het geval van de sjieke plantenbak, denk ik dat je voor zover mijn kennis reikt, niet om een voedingsbodem heen. (Hoewel er óók aquarianen zijn die met slechts grint en voedingscapsules en vloeibare bemesting fantastische plantenbakken hebben).
In het 2e geval met planten als (weliswaar mooie, maar toch) 'bijzaak', kun je met fijn grint of filterzand heel ver komen en het scheelt een hoop gedoe. Voedingsbodem raakt uitgeput, dan raakt je aquarium uit balans en moet je op dat moment overschakelen -alsnog- op voedingstabletten methode. Of je bak weer leeghalen. (Zoals je misschien al wel een beetje uit mijn woorden kunt begrijpen, ben ik voorstander van optie #2)

Hoe dan ook: je kunt kiezen voor uitstel: wachten tot je voedingsbodem is uitgewerkt, of nu meteen de boel omgooien.
Aangezien je nog geen bewoners hebt en ook kunstplanten hebt (gooi ze eruit? Mijn mening...) denk ik dat je richting 2e geval gaat en dan zou ik de boel nu omgooien. Dan kost het nu een beetje meer tijd voor je vissen erin kunnen (hoewel dat zou kunnen meevallen als je filter maar 1 of 2 uurtjes stil staat) en dan ben je meteen van het gedonder af....
 
In mijn optiek hebben we de belangrijkste stap overgeslagen, namelijk het begin. Wat wil je met je bak?
Wil je een sjieke plantenbak met CO2 en bijzondere soorten, of wil je een bak waar de vissen de hoofdbewoners zijn en de planten schuilplaatsen en waterzuivering opleveren en hoeven het verder geen lastige soorten te zijn?
In het geval van de sjieke plantenbak, denk ik dat je voor zover mijn kennis reikt, niet om een voedingsbodem heen. (Hoewel er óók aquarianen zijn die met slechts grint en voedingscapsules en vloeibare bemesting fantastische plantenbakken hebben).
In het 2e geval met planten als (weliswaar mooie, maar toch) 'bijzaak', kun je met fijn grint of filterzand heel ver komen en het scheelt een hoop gedoe. Voedingsbodem raakt uitgeput, dan raakt je aquarium uit balans en moet je op dat moment overschakelen -alsnog- op voedingstabletten methode. Of je bak weer leeghalen. (Zoals je misschien al wel een beetje uit mijn woorden kunt begrijpen, ben ik voorstander van optie #2)

Hoe dan ook: je kunt kiezen voor uitstel: wachten tot je voedingsbodem is uitgewerkt, of nu meteen de boel omgooien.
Aangezien je nog geen bewoners hebt en ook kunstplanten hebt (gooi ze eruit? Mijn mening...) denk ik dat je richting 2e geval gaat en dan zou ik de boel nu omgooien. Dan kost het nu een beetje meer tijd voor je vissen erin kunnen (hoewel dat zou kunnen meevallen als je filter maar 1 of 2 uurtjes stil staat) en dan ben je meteen van het gedonder af....
Het lastige is dus idd dat ik wel 6 vissen heb ondertussen.
Idd hoeft het voor mij niet om de beplanting te gaan maar de vissen, met stenen/hout zou ik precies zelfs nog liever werken
 
welk merk voedingsbodem gebruik je nu?
Ai sorry.. ik kan daar niet op antwoorden omdat ik echt geen idee had dat dit allemaal nog van pas ging komen in een aquarium houden. Ben eerlijk gezegd verschoten van wat er allemaal bij komt zien maar dat motiveert me net meer.
 

Terug
Bovenaan