Grind weghalen?


Goed.. na vandaag halve dag eraan bezig geweest te zijn. Hierbij het stappenplan van onze nieuwe aquarium.
Momenteel dus al zeer fijne grind goed voor onze bodem bewoners. En wat decoratie. Nu is mijn vraag bij het indraaien of het noodzakelijk is om planten er mee in te hebben?
 

Bijlagen

  • IMG20230203161543.jpg
    IMG20230203161543.jpg
    163.3 KB · Weergaven: 59
  • received_861798448416842.jpeg
    received_861798448416842.jpeg
    167.1 KB · Weergaven: 53
  • IMG20230204173237.jpg
    IMG20230204173237.jpg
    203.8 KB · Weergaven: 56
  • IMG20230204140604.jpg
    IMG20230204140604.jpg
    141.8 KB · Weergaven: 53
  • IMG20230204132458.jpg
    IMG20230204132458.jpg
    152 KB · Weergaven: 56
  • IMG20230204132452.jpg
    IMG20230204132452.jpg
    158.4 KB · Weergaven: 51
  • received_1140503666617267.jpeg
    received_1140503666617267.jpeg
    87.3 KB · Weergaven: 57
  • received_8685138458223979.jpeg
    received_8685138458223979.jpeg
    84.1 KB · Weergaven: 52
  • received_1233913650856644.jpeg
    received_1233913650856644.jpeg
    108.3 KB · Weergaven: 51
  • received_718570606550707.jpeg
    received_718570606550707.jpeg
    90.6 KB · Weergaven: 56
  • IMG20230203161604.jpg
    IMG20230203161604.jpg
    119 KB · Weergaven: 59
  • IMG20230203161549.jpg
    IMG20230203161549.jpg
    157.4 KB · Weergaven: 56
Veel planten erin plaatsen vind ik, lage groeiers en hoger naar het opp groeiende
 
Het voordeel om al planten tijdens de opstart erin te zetten is, dat planten tijd nodig hebben om zich aan te passen aan je bak. Als ze dat doen tijdens de opstartfase, staan ze klaar als je visjes erin wilt gaan doen.
Als ze er nog niet in staan en pas tegelijk met de visjes komen, kunnen ze nog niet volledig nitraat etc gaan opnemen.

Met andere woorden: niet noodzakelijk, maar wel gewenst.
 
Het voordeel om al planten tijdens de opstart erin te zetten is, dat planten tijd nodig hebben om zich aan te passen aan je bak. Als ze dat doen tijdens de opstartfase, staan ze klaar als je visjes erin wilt gaan doen.
Als ze er nog niet in staan en pas tegelijk met de visjes komen, kunnen ze nog niet volledig nitraat etc gaan opnemen.

Met andere woorden: niet noodzakelijk, maar wel gewenst.
Oke, maar bv dagje of 3-4 later gaat de zaak zo niet maken denk :)
Heb je btw de fotos gezien van de nieuwe aquarium? Nu laten indraaien en kan de bewoners naar een beter huis sturen. Hoop ik
 
Ziet er goed uit allemaal! Ben benieuwd wat het gaat worden 😀. Bij het opstarten van het filter heb je geen planten nodig, bij het opstarten van het aquarium "wel" maar dat is omdat je aquarium bij elke verandering weer opnieuw moet balanseren en stabiel moet worden.

Niet alleen moet het aquarium aan de planten aan passen maar de planten ook met het aquarium. Dat kan soms veel tijd nodig hebben. Dus hoe sneller hoe beter maar het is niet zo dat 3 dagen wachten een ramp is. Het versneld alleen niet het proces dus daar zal je uiteindelijk wat geduld in moeten hebben misschien 😄
 
Heb uiteindelijk toch maar meteen de planten erbij gedaan, enkel hebben we momenteel problemen met onze achtergrond poster. Lijkt wel water tussen te zitten hopelijk trekt dit met te tijd weg.
Zonet de buitenfilter aangesloten en die werkt ook 👍🏼
Ook is het nu de bedoeling aqua start en bacto start erin te doen toch? Lees hier ook weer 50/50 verhaal in. Dus wat is beste?

Hoe het er nu uitziet :

Planten :
4x alternanthera cardinalis rosanervig
6x lilaeopsis mauritiana
6x hygrophila angustifolia

IMG20230205175110.jpg
 
Heb uiteindelijk toch maar meteen de planten erbij gedaan, enkel hebben we momenteel problemen met onze achtergrond poster. Lijkt wel water tussen te zitten hopelijk trekt dit met te tijd weg.
Zonet de buitenfilter aangesloten en die werkt ook 👍🏼
Ook is het nu de bedoeling aqua start en bacto start erin te doen toch? Lees hier ook weer 50/50 verhaal in. Dus wat is beste?

Hoe het er nu uitziet :

Planten :
4x alternanthera cardinalis rosanervig
6x lilaeopsis mauritiana
6x hygrophila angustifolia

Bekijk bijlage 355972
Aquastart en bactostart bevatten organismes die je kunnen helpen op starten maar het is niet nodig. Uiteindelijk met alles er in kom er vanzelf een balans als je dat maar gelijdelijk op bouwd. Zolang er geen vissen in zitten kan het echt nooit kwaad i guess
 
Heb uiteindelijk toch maar meteen de planten erbij gedaan, enkel hebben we momenteel problemen met onze achtergrond poster. Lijkt wel water tussen te zitten hopelijk trekt dit met te tijd weg.
Zonet de buitenfilter aangesloten en die werkt ook 👍🏼
Ook is het nu de bedoeling aqua start en bacto start erin te doen toch? Lees hier ook weer 50/50 verhaal in. Dus wat is beste?

Hoe het er nu uitziet :

Planten :
4x alternanthera cardinalis rosanervig
6x lilaeopsis mauritiana
6x hygrophila angustifolia

Bekijk bijlage 355972
Dat is lucht wat er tussen zit, en nee dit trekt niet weg. Ik spreek uit ervaring, mijne staat nu 3 jaar en zit er nog steeds 🙄
 
Aquastart en bactostart bevatten organismes die je kunnen helpen op starten maar het is niet nodig. Uiteindelijk met alles er in kom er vanzelf een balans als je dat maar gelijdelijk op bouwd. Zolang er geen vissen in zitten kan het echt nooit kwaad i guess
Opbouwen doet die vanzelf zeker? Of 1x per week wat eten in gooien was genoeg zeker?
 
Dat is lucht wat er tussen zit, en nee dit trekt niet weg. Ik spreek uit ervaring, mijne staat nu 3 jaar en zit er nog steeds 🙄
Mmh lastig.. eens kijken of ik er nog wat aan kan doen maar denk eerder van niet.
 
Mmh lastig.. eens kijken of ik er nog wat aan kan doen maar denk eerder van niet.
Ik maakte de fout, door het aquarium strak tegen de muur te plaatsen 🙄, tja 1e aquarium met meubel 😅. Die fout maak ik niet nog een keer als mijn nieuwe bak over een aantal maanden komt 😁👍
 
Ik maakte de fout, door het aquarium strak tegen de muur te plaatsen 🙄, tja 1e aquarium met meubel 😅. Die fout maak ik niet nog een keer als mijn nieuwe bak over een aantal maanden komt 😁👍
De mijne staat er gelukkig nog wat vanaf, dus kan opzich nog wel beetje aan achterkant 😁
 
De mijne staat er gelukkig nog wat vanaf, dus kan opzich nog wel beetje aan achterkant 😁
Gelukkig maar 😊, het was ook een heel gedoe om mijn externe filter aan te sluiten, vanwege de openingen aan de achterzijde waar we bijna niet meer bij konden
 
Gelukkig maar 😊, het was ook een heel gedoe om mijn externe filter aan te sluiten, vanwege de openingen aan de achterzijde waar we bijna niet meer bij konden
Ja ik had de mijne eerst aangesloten endan eigenlijk zo tegen de muur gezet. Zodoende dat ik makkelijk de filter kon aansluiten en goed hangen 😅
 
Ja ik had de mijne eerst aangesloten endan eigenlijk zo tegen de muur gezet. Zodoende dat ik makkelijk de filter kon aansluiten en goed hangen 😅
Snap ik.... ik was begonnen met de bijgeleverde biobox 2, pas later overgestapt op externe, vandaar 😅
 
Snap ik.... ik was begonnen met de bijgeleverde biobox 2, pas later overgestapt op externe, vandaar 😅
Ach ja, zal nog wel meer gebeuren. Op 1 maand tijd heeft me deze hobby al enorm wat gekost.. wouden niet alles nieuw kopen met meubel want waren we al gelijk +600 euro kwijt.. dus kochten we de superfish 100. En vanaf hij thuis deftig stond kregen we van vrienden te horen dat we hun aquarium mochten hebben 🤣..
 
Ach ja, zal nog wel meer gebeuren. Op 1 maand tijd heeft me deze hobby al enorm wat gekost.. wouden niet alles nieuw kopen met meubel want waren we al gelijk +600 euro kwijt.. dus kochten we de superfish 100. En vanaf hij thuis deftig stond kregen we van vrienden te horen dat we hun aquarium mochten hebben 🤣..
🤣🤣🤣, ja het is geen goedkope hobby. Het punt is dat je ook steeds groter wilt. Ik heb nu de aquatlantis elegance 80, inhoud 140 liter. Draait nu 3 jaar, maar ik wil nog groter. Nu komt er over een aantal maanden de aquatlantis volga 450, kan niet wachten!
 
🤣🤣🤣, ja het is geen goedkope hobby. Het punt is dat je ook steeds groter wilt. Ik heb nu de aquatlantis elegance 80, inhoud 140 liter. Draait nu 3 jaar, maar ik wil nog groter. Nu komt er over een aantal maanden de aquatlantis volga 450, kan niet wachten!
Wow nice, ben nu al benieuwd hoe je die gaat inrichten 😁 ik ben dus eigenlijk van 100Liter naar 200 liter veranderd.
Momenteel lijkt me dit al een leuke aquarium, nu laten indraaien 🙈
 
Wow nice, ben nu al benieuwd hoe je die gaat inrichten 😁 ik ben dus eigenlijk van 100Liter naar 200 liter veranderd.
Momenteel lijkt me dit al een leuke aquarium, nu laten indraaien 🙈
Zeker! Komt helemaal goed 😊. Dit is de mijne nu. Die van jou ziet er ook top uit!
 

Bijlagen

  • IMG-20230201-WA0003.jpeg
    IMG-20230201-WA0003.jpeg
    115.1 KB · Weergaven: 56
Wat die achterwand betreft: je kunt proberen om met een oude betaalpas (bijv) de luchtbellen eruit te strijken. Als dat niet lukt, denk ik dat je het beste m er aftrekt, anders ga je je er geheid aan ergeren. Dan zorg je beter dat ie ófwel goed zit, ófwel dat je er iets anders anders achter maakt.
 
Wat die achterwand betreft: je kunt proberen om met een oude betaalpas (bijv) de luchtbellen eruit te strijken. Als dat niet lukt, denk ik dat je het beste m er aftrekt, anders ga je je er geheid aan ergeren. Dan zorg je beter dat ie ófwel goed zit, ófwel dat je er iets anders anders achter maakt.
Goede tip, morgen eens proberen!
Even een ander vraagje, vanwege dit topic eigenlijk begint uit te draaien naar eerder een dagboek van mijn aquarium is er hier ergens een topic waar ik veranderingen etc etc van mijn aqua kan bijhouden? Weet niet of fotoalbum het juiste is?
 
Goede tip, morgen eens proberen!
Even een ander vraagje, vanwege dit topic eigenlijk begint uit te draaien naar eerder een dagboek van mijn aquarium is er hier ergens een topic waar ik veranderingen etc etc van mijn aqua kan bijhouden? Weet niet of fotoalbum het juiste is?
Met indraaien kan je voedsel gebruiken dat is opzich prima en foto album is inderdaad the place to be 😄
 

Terug
Bovenaan