grind vervangen voor zand


M

M.oot

Guest
ik heb even een vraag of ik het goed ga doen,

ik heb 3 aquaria's ( nou ja me broer 2 en ik 1).
nu willen we bij alle 3 nieuwe zandbodem er in gaan leggen.

Mijn stappen plan:
- zand emmers goed spoelen ivm drijfvuil
- water voor helft er uit halen, vissen vangen deze in de emmers doen daar doek overheen ivm springers. lucht pomp in emmer met vissen plaatsen.
- in 1 emmer het filter materiaal leggen is helaas een interne van juwel dus kan er geen water door laten stromen.
- rest van water opvangen in emmers daar de planten en decoratie in plaatsen.

- al het grind er uit scheppen (met kunststof blik van het stoffer en blik)
- rest van algen schoonmaken met spons.
- zandbodem van max 5cm in de bak verspreiden.
-planten plaatsen
- klei bolletjes plaatsen bij de cripts
- water van emmers terug gieten (in een schaal zo dat al het zand niet weg vliegt.
- filter materiaal terug plaatsen en filter aanzetten.
- rest van het water bij voegen. vissen terug plaatsen door middel van een netje
- het vuile vis water weg gooien en rest van aquarium vullen met kraan water en wat prime.

is dit goed of ben ik wat vergeten?
ik moet dit 3 keer doen dus wil het wel gewoon goed doen ivm geen uit vlucht mogelijkheid als me waarde erg veranderen
 
Lijkt mij op zich een prima manier echter kun je het ook doen zonder de vissen uit te vangen, zo heb ik het ook gedaan. Het is dan wel de bedoeling voorzichtig te werk te gaan. Hoe ik het heb gedaan:

- Al het water in het aquarium gelaten
- De gehele inrichting eruit
- Voorzichtig zoveel mogelijk grind weg scheppen, met een bakje of iets dergelijks.
- Laatste beetjes grind opzuigen met een tuinslang/aquariumslan
- Voorzichtig het zand neerleggen.
- Planten en inrichting terugplaatsen en het beetje water wat je hebt opgezogen bijvullen.
 
Let wel op, 5 cm is te dik ,hoor.
Voor 2 achter 3 is betr.
Maar ,waarom grint vervangen?
 
zandbodem op laten lopen geeft het mooiste effect, dus voor zo�n 2-3cm en achter zo�n 5cm zou mooi worden.

zelf ook ooit gedaan en toen alle vissen uitgevangen, leek mij persoonlijk makkelijker dan vervangen met allemaal beesten die in de weg zitten.

weet niet hoe groot jou emmer is en hoeveel vissen erin moeten? maar als je een beetje grootte speciekuip hebt kunnen de vissen daar makkelijk een dagje in vertoeven.

zelf heb ik al het grind met een aquarium slang eruit gezogen, werkt perfect.

gewoon je aquarium terug vullen en dan slang erin (16/22 slangen zijn wat groter en werken wat beter), aanzuigen en door het grind heen halen, wachten tot je emmer vol zit, water afgieten in de gootsteen en grind in de prullenbak.

makkelijkste is wel als jullie dit mijn zijn 2e doen, kan de ene blijven zuigen en de andere telkens de emmer leegmaken.
 
de vissen er in houden is bij 2 mogelijk, 1 is een garnalenbak (met wit grind) reden van verandering is omdat dit donkerder is zo dat de vissen / garnalen er beter uit komen. en een andere is een gezelschapbak met corydoras panda's verkeerde ondergrond voor deze vissen.

voor mijn bak is de voedingsbodem vergaan. en bodem zit vol met afval(en ik ben de jbl bodem zat (om de dag planten terug plaatsen). dus wil het vervangen + me bodem is 10 cm hoog en wil veel lager gaan.

is 5cm nog steeds te dik ? het gaat hier om aquariums met planten. en me lotus bol is al groter dan 4cm vandaar dat ik rond de 5cm zat te denken op het hoogste punt.
 
3cm vind ik persoonlijk ook laag hoor, beetje achtergrond plant gaat toch al 2-3cm de bodem in met het planten.

voor de voorgrond kan het wel.
 
Ik krijg mijn planten niet geplant in 2a3 cm, ik heb hier ook ongeveer 5 cm in de bakken.
Ik heb het nu 2 meer gedaan, bodem verwisselen. Bijde keren heb ik de vissen erin laten zitten
Bij het ene aquarium geen enkel probleem en de vissen vonden het zand daarna geweldig.
In het andere aquarium was het echter wel een probleem. Door de dikke bodem was er bodemrot gekomen en is er waarschijnlijk iets van een ziekte uit gekomen... omdat jij je bodem ook best dik hebt is dat wel iets om mee op te passen.
 
Ik snap je keus om bij de garnalen bak wel de beestjes uit te vangen. Hier heb ik ook een deel van mijn grind weggezogen met slang, en moest erg oppassen geen garnalen mee te zuigen. Omdat het bij mij maar om een klein deel ging, was het wel te doen... De vissen had ik overigens heel geen last van, die bleven mooi uit de buurt (wat ik heel goed begrijp :D )
 
Ludger zei:
Lijkt mij op zich een prima manier echter kun je het ook doen zonder de vissen uit te vangen, zo heb ik het ook gedaan. Het is dan wel de bedoeling voorzichtig te werk te gaan. Hoe ik het heb gedaan:

- Al het water in het aquarium gelaten
- De gehele inrichting eruit
- Voorzichtig zoveel mogelijk grind weg scheppen, met een bakje of iets dergelijks.
- Laatste beetjes grind opzuigen met een tuinslang/aquariumslan
- Voorzichtig het zand neerleggen.
- Planten en inrichting terugplaatsen en het beetje water wat je hebt opgezogen bijvullen.

Zo heb ik ook een keer mijn bodem vervangen. Ging perfect. Filter ook gewoon laten draaien. Wel de aanzuig wat hoger zetten.

Als alles weer terug staat. De eerste dagen niet teveel voeren. Eventueel flesje nitrivec paraat houden.
De bodem bevat samen met de filter, de grootste hoeveelheid bacterien.
Je mist dus een aanzienlijk deel!
 
De wortels van de planten spreiden zich op de bodem.
Komen ze vanzelf vast te staan.

Heb de Amazone zwaardplanten, in 4 cm.
Met het groeien komt alles ook omhoog.
 
Mijn grootste angst is dat ik een bak vol stof krijg wat ik niet wil ivm voedingsbodem en kans op rottende bodem.
me planten rotten van de onderzijden af dus wil graag nieuwe bodem. en lijkt me gaaf om de vissen er mee bezig te zien, heb paar indische modderkruipers, electric blues en dwerg botias dus lijkt me erg leuk. en was de jbl bodem zat.
 
Voedingsbodem is ook helemaal niet meer nodig.

Kleibolletje met lateriet, is prima voor amazoneplanten.
 
ja, 2 jaar geleden had ik de bak op gezet toen werd me door ranzijn aan gesmeerd tot voedings bodem. na week 1 al spijt van gehad. nu wil ik met jbl balletjes gaan doen.

vind het zo jammer al het water te bevuilen omdat ik niet de vissen er uit gehaald heb, want tussen het grind van me broer zitten van die klei puntjes als je dan plant er uit haalt is het meteen een wolk van stof
 
Lid BackPlay verkoopt ook voedingscapsules voor een goede prijs, als je interesse hebt kan je m is een pb�tje sturen.
 
M.oot zei:
ja, 2 jaar geleden had ik de bak op gezet toen werd me door ranzijn aan gesmeerd tot voedings bodem. na week 1 al spijt van gehad. nu wil ik met jbl balletjes gaan doen.

vind het zo jammer al het water te bevuilen omdat ik niet de vissen er uit gehaald heb, want tussen het grind van me broer zitten van die klei puntjes als je dan plant er uit haalt is het meteen een wolk van stof


Dat zijn die niet,hoor
Hobbylateriet ,heb ik.
Ik gebruik ze ook, heb er een 25-30 in de 1.20 m gegooid.
De planten groeien de bak uit.
 
2 van de 3 zijn gelukt laatste gaat vrijdag, wat een kak klus die garnalen zeg. zitten iets van 150 van die beestjes in nano aquarium wat een hell :) moet zeggen dit zand is zo veel fijner dan dat jbl spul. je planten zitten er echt super in. corridors gingen meteen nuts en alle vissen hadden binnen 3 minuten hun kleur terug zen zwemmen flink rond.
 
nou dit heeft zicht heel slecht uit gepakt. ik heb 8 dooie vissen en counting.

ik had een bak met heel veel planten deze maakte snachts heel veel 02. nu heb ik wat planten weg gedaan.
nu werd ik van ochtend wakker met 7 dooie vissen. en allemaal andere die naar lucht aan happen waren.

heb me lucht aan gedaa, koud water wissel. pomp uitstroom op het oppervlak gezet en een eheim skimmer lucht latten happen zo dat hij bellen in aquarium blaast.

dooien tot nu toe
- roodkopzalm
- hillstreams 2x
- 2 dwerg botia
- electric blue ram :((ze waren net een stelletje gevormd)

en liggen nog een paar naar lucht te snakken op de bodem
 
het blijkt een no2 spike te zijn.

hoe kan dit me pomp draaide nog met genoeg bacterien

me no2 is gestegen tot 2 mg, was voor de verandering 0
 
Ik denk dat je dan in je filter niet voldoende bacterien hebt om alles te verwerken.
Ik zou een flinke wissel doen en blijven meten en verversen tot het op een acceptabel nivo is.
Ik begrijp dat je meer bakken hebt gedaan dus nu heb je geen bak meer denk ik waar je tijdelijk even de bewoners kunt inzetten??

Heb je ook iets aan je filter gedaan of heeft die droog gestaan?
 
Zand wel goed uitgespoeld en uitgekookt? Wat bedoel je met koud water wissel? Idd zsm minstens de helft verversen... Maar wel proberen temp stabiel te houden, geen koud water terug...
 
Het filter is 3 minuten uit geweest en toen mee gedraaid in 1 van de emmers zo dat die niet zonder kwam te staan. In de aquarium van me broer was no2 0.5 geworden bacteri�n gekocht en is de dag erna 0. Bij mij zijn er wat planten uit gegaan en een lava steen. Hier had natuurlijk ook goeie bacteri�n in kunnen zitten.

Het zand was heel goed uit gespoeld. Ik zou het kunnen vangen bij een vriend kunnen dumpen maar dan zie ik ze nooit meer terug. En ben bang dat ze dan dood gaan door de stress.


Hoeveel mag ik verversen per dag. Want nu is het dodelijke voor ze.
 
Ik begrijp dat je de grindbodem en voedingsbodem hebt vervangen voor zand in dit aquarium?

Het kan zijn dat met het weghalen van je grindbodem en voedingsbodem er heel veel afvalstoffen in het water zijn gekomen die nu voor een nitrietpiek zorgen.

Wat bedoel je met koud water wissel? Idd zsm minstens de helft verversen... Maar wel proberen temp stabiel te houden, geen koud water terug...

Op zich niet zo een gekke gedachte om met kouder water te verversen, omdat koud water meer zuurstof kan opnemen dan warm water. En aangezien de vissen naar lucht happen is dit wellicht voor nu een goede oplossing. (uiteraard niet met ijskoud water he ;) )
 
Ik zou zelf denken dat een korte periode van 2mg niet direct dodelijk zal zijn maar het hangt ook van de vis af natuurlijk. Ik zou zeker de helft verversen zodat je onder de 1 mg uit gaat komen.
En dan kijken wat er met de no2 gaat gebeuren. regelmatig meten dus en als het oploopt verversen. Heel zuinig voeren of liever enkele dagen even niet en eventueel bacterien toevoegen.
Misschien kun je de sponzen van je vriend licht uitknijpen en dit toevoegen aan de bak.

Als je ze tijdelijk zou overplaatsen naar een vriend dan zou dat moeten kunnen want bij de aankoop verhuis je de vissen ook.
 
M.oot zei:
het blijkt een no2 spike te zijn.

hoe kan dit me pomp draaide nog met genoeg bacterien

me no2 is gestegen tot 2 mg, was voor de verandering 0

Bodem verandert, dag bacterie.

Moet helemaal overnieuw opbouwen.

Had je ze niet eruit gehaald?
 
Ik had al me vissen er uit gehaald, en savond weer terug geplaatst omdat ze niet in een emmer van 12 liter kunnen leven.
 
Daar heeft Bertus gelijk en zoals ik ook al zei heb je nu gewoon te weinig bacterien. Ik zou je vriend vragen of je daar een spons van mag uitknijpen om zo extra bacterien te genereren of eventueel iets van bacterien toevoegen.
Beste was achteraf geweest om bakje voor bakje te doen en de vissen tijdelijk in een andere bak onder te bregen.
 
Wat sanneke zegt Zou goed kunnen ja,dat er met het uithalen van de bodem er veel afvalstoffen in je water zijn gekomen.. Daarom beter bodem eruit zuigen met slang ipv 'scheppen'.. Zou zelf overigens met zwakke vissen niet met koud water verversen, temperatuurverschil geeft stress en aanslag op het lichaam..
De helft minstens verversen en de bodem lichtjes afhevelen en terug water met dezelfde temp en daarna zorgen voor veel waterbeweging in je bak dmv luchtpompje, stroming..
Alle rotte planten eruit
 
De bacterieen zijn vooral goed voor het water om afvalstoffen goed af te kunnen breken, maar in principe is ons kraanwater best ideaal voor vissen, op het lichte aandeel chloor en fosfaten na..
mn vriend zn kweekbakken zijn allemaal bodemloos en het water is kraakhelder en zeer stabiel. Hoeven in principe maar 1x in de 3 a 4 weken minimaal te verversen en draait al jaren perfect... Dus in mijns insziens is zijn de bodembacteri�n niet zo cruciaal dat er in 1 nacht zoveel vissen zouden overlijden...
 
ik heb idd wat sanneke zij gedaan omdat ik dacht dat het kwam door dat me co2 door liep en me planten geen o2 produceerde met koud water gedaan. want ik had me ph kh no3 en po4 gemeten en die waren goed. dus dacht kan alleen aan zuurstof liggen toen. voor de grap no2 geporbeerd en die was toen 2. dus ik schrikken.

maar wat ik gedaan was is 50% van het aquarium water bewaard en terug in het aquarium gedaan na dat ik bodem verwisseld had. als ik niet al dat water bewaard had was het nu super grijs/wit geweerst door de klei tabletjes en voedingsbodem.

ik heb geen rottende planten alleen wat planten met wat alg.

ik ga zo even een bacterie ding halen in de lfs. heb van die vriend wat water uit ze filter gehad( spons zacht uit geknepen in een appelmoespot met aquarium water). en nu hopen dat het snel goed komt. het vervelenste vind ik nog dat de leukste vissen altijd als eerste de pijp uit gaan.

heb me water voor 50% ververst, wat prime er in gedaan. en wat nieuwe bacteri�n. me grote vissen lijken het goed te doen. alleen me kleine hebben het wat moeilijk.
 
ja... je duid bijvoorbeeld op je ramirezi denk ik?

deze zijn heel gevoelig voor "verontreinigd" water.

persoonlijk denk ik ook dat het te maken heeft gehad met afvalstoffen van je oude (voedings)bodem af.

zit nu niks anders op dan verversen en meten.
 
Tja als je het water niet hebt ververst dan zul je door het wisselen veel stoffen in je water hebben gekregen. Flink verversen en kijken of het weer gaat oplopen. Succes ermee in elk geval.
 
Nog 1 vraagje, me co2 uit laten en geen planten voeding?
 
Totdat de vissen weer beter zijn zou ik dat wel doen idd.. Hoe gaat het nu?
 
ik heb net gemeten, het is gezakt van 2 2.5 naar 0.1-0.2 in 1 dag.

wat ik erg schrikbarend vond om eerlijk te zijn.

wat ik toe gevoegd heb.

- prime iets je hogere hoeveelheid dan normaal staat op de verpakking mag tot 5 keer hoger als er een nitriet probleem is.

- sera biostart in inled van pomp gespoten (normale dosering)
- seta nitrivec in het water. (normale dosering)

nu ga ik morgen weer kijken. las dat prime 48 uur werkt dus kan zijn dat dat de oorzaak is.

helaas gaat me ciclide wel dood licht erg moeilijk te doen. of hij is eenzaam normaal jaagde me mannetje iedereen weg zo dat ze samen konden eten en nu is er niemand die de vissen weg jaagt.

me danois en kegeltjes zijn heerlijk als 1 schoon aan zwemmen, alleen me regenboog vissen zijn nog lijkbleek.
 
Oke mooi dat de nitriet gedaald is. Zelf zou ik er niet te veel middeltjes in gooien als je vissen zich niet lekker voelen.. Hoe natuurlijk en biologisch er ook op de verpakking staat, als vissen verzwakt zijn is alles een aanslag..Zou nog een keer goed verversen en zorgen voor stevige water circulatie voor goede zuurstofconcentraties. Het zou ook kunnen dat de afvalstoffen weer zijn neergeslagen op de bodem en daarom de meting weer gunstig uit pakt. Zou voor de zekerheid ook de bodem nog even een keer lichtjes afhevelen met een slang.
 

Terug
Bovenaan