Gloed nieuwe externe filter is lek als een zeef


Uiteraard komt die filter op de rio bak doh lol discussen dat zijn mooie maar grote vervuilers dus wil hen het beste proberen te geven, per slot ze zijn duur genoeg......Mijn man heeft me het koppel checkers gegeven dus tel maar uit je winst....

Het beste.........???

Enfin rust is weder gekeerd in de bak maar had ze graag schonere water gegeven......voorlopig dus nog ff geduld.

Filter levert niet direct schoner water. Zou maar gewoon heel vaak heel veel water verversen, dat is namelijk echt schoon, en aangezien je het beste wilt geven
 
Beste Steven,

Uiteraard krijgen ze 2x per week van mij schoon water om alles te verdunnen, de pomp krijgt enkel een laag nieuwe witte watten das zo een watten matje (koop je in doosjes van 5 stuks. naast de andere filters.)

In de internepomp doe ik niet veel dat ding is extra als ik die werkende buitenboordmotor heb;-) denk zelfs dat ik die interne laat zitten.
Met smart wacht ik nu op de nieuwe pomp, ...... kosteloos terug gestuurd geen probleem dus....... nu nog een nieuw apparaat dat het wel doet.
Of je nu online koopt of in een winkel dit gebeurd overal, echter het bedrijf waar je van koopt heeft of een degelijke omruil , geld terug en retour regeling of niet.
De wereld is nu een wegwerp maatschappij waarin alles gemaakt wordt om het maar even te doen, is net de lotto denk ik soms.....dit maal dus een maandag morgen monster gekocht. grumble :(

Mijn vissen krijgen echt wel het beste, want ik durf wedden dat er niemand is die de bak zo schoon houd als ik....... kost me uren werk. Dat de vissen kouder water gewoon niet zo fijn vinden is maar een kort durend probleem........ maar ik zie dat ze het kunnen hebben.
ik ververs het water dus 2x en das ongeveer 1/3 van de rio bak. zo een emmer of 12 a 13 emmers 10 ltr , de grootste is 20 en daar was ik me drijfhout in dat blijft algen(vd 3 stukken dat in me bak ligt 1 stuk blijft haar krijgen)

De andere hebben dat niet meer(drijfhout staat erin voordat de vis er in mocht zwemmen van mij, dat water is dus meer dan voldoende op punt ook volgens de handelaar waar ik me water liet testen)
Drijfhout stukken kon ik niet uitkoken van te voren ter voorbereiding van in aquarium te leggen( zoals sommigen blijkbaar doen ik heb die stukken redelijk lang gesoakt in water en gespoeld voor het in het aquarium mocht). Die stukken zijn nu loodzwaar en drijven niet boven zoals vele hebben met van die kleine stukken.
Je water wordt enkel wat bruiner, benadrukt enkel de echte habitat dus en planten in de mangrove?????? Wortels van bomen ja die vind je daar en aan de oever randen de begroeïngen van oever planten dus geen onder water plantjes zoals inde keurige bakken....... dat ik dus blijf bij mijn standpunt die planten zijn enkel nodig als je dat zelf wilt...mits je je water maar blijft reinigen zonder bacterie verlies....er zijn experts die het ECHT zonder planten doen en die vissen zijn stokoud geworden dus veelal is het denk ik een eigen interpretatie van.

Dat water fris moet blijven dus op punt met al die zelfde bacteriën erin, ik moet mss dan wel iets meer werk leveren maar benadruk denk ik dicht hun natuurlijke habitat....kan altijd beter uietaard........ desondanks het veel te klein is (daar kan ik me in vinden ik zou het liefst een muur hebben van aquarium dus ga daar mss ooit aan werken gezien dit dus gebouwd moet worden door iemand die daar kaas van gegeten heeft en een hoop geld ;-)
Enfin to get back tot hoe ik begon de volgorde ->vis pas in de RIO bak als water op punt is(3 maand later dus :(, dan pas het voor bereide drijfhout en dan de vis er pas in(das dus pas na de testen) een maand later wat bij vissen........ dus tot nu toe gaat het goed met de discus, ik ben daar het meeste mee bezig.
De bak draait nu sinds mei en met vis pas een kleine 2 maanden ......als ik de fotos is lukkend krijg post ik die bak eindelijk daar ben ik niet zo een ster in fotos maken van aquariums is overbelicht en met licht uit dan zie je niet veel (gezien water iets bruiner is door dat drijfhout)

Anyway keep you all posted, wanneer ik die externe filter ga ontvangen en die installatie al mijn vissen houden hun vinnen gekruisd ik me vingers en tenen.

goed wknd tot later alligator....en neen die alligator komt niet in me bak ;-)
 
want ik durf wedden dat er niemand is die de bak zo schoon houd als ik.?????


Inderdaad, ik ben niet zo , dat ik de bak ga stofzuigen.
Worden de vissen boos.

Bak moet natuurlijk bljven met wat bladeren op de bodem.
Die de aquarianen er vanzelf al in gooien, Catappa, Goed voor vis en garnal.
 
Die de aquarianen er vanzelf al in gooien, Catappa, Goed voor vis en garnal.

Eikenblad, Elzenproppen, verschillende zaaddragers. En dat vergaat dan, en het natuurlijk evenwicht in de bak ruimt dat voor een groot deel weer op.
 
Uiteraard krijgen ze 2x per week van mij schoon water om alles te verdunnen, de pomp krijgt enkel een laag nieuwe witte watten das zo een watten matje (koop je in doosjes van 5 stuks. naast de andere filters.)
Water verversen kun je het beste 1x per week doen en dan 30%. In sommige gevallen 50%. Of 2x per week 15% of 25%.

Wat je filter betreft die hoef je pas schoon te maken als je uitstroom 50% minder wordt. En dan alleen de sponzen uitspoelen met lauw/warm water of oud aquarium water.
Ook de witte sponzen kun je gewoon uitspoelen en 3 of meer keer hergebruiken.
Ik maak mijn filter 1x per 6 weken een keer schoon. En 1x per 6 maanden spoel ik mijn poreuze pijpjes af.

Het is juist belangrijk om zoveel mogelijk bacterieen te kweken in je filter die nitriet omzetten in nitraat.
Als je elke week je filter gaat schoonmaken kan je nooit genoeg bacterieen kweken en heb je kans op een doorlopende nitriet piek of een permanente nitriet vergiftiging.
En dat gaan je dure discussen niet zo fijn vinden.
 
Het spijt mij vreselijk, maar in de 4de alinea was ik je al kwijt.........

Voor 6 vissen heb je relatief heel weinig water. Vervolgens wissel je 33% per waterwissel en dit 2 x per week. En als ik het goed begrijp is de temperatuurschommeling ook nog eens 2 graden of meer.......

Geen planten en biotoop correct met hout is natuurlijk fantastisch, maar planten hebben naast het decoratieve element ook nog een hele nuttige functie, ze verbruiken namelijk afvalstoffen en reinigen het water.

Dat je een extern filter op deze bak zet lijkt mij in basis slim, want je interne gaat het niet trekken, dus dat is een goede stap.

Verder ben ik heel benieuwd naar het verloop in de tijd.

Owww en als jij uren per week met de bak bezig bent, dan creëer je uren stress voor de vissen, dus ik zou eens kijken of je dat niet anders kan doen, waardoor er minder stress voor ze is, gaan ze namelijk enorm positief waarderen.... En er zijn heel wat leden die met een eenvoudig hulpje en een lange slang verversen, dat scheelt heel veel gesjouw met emmers bij het leeghalen en bij het vullen, misschien is dat ook wat voor jou..........

Ik hoop dat je nieuwe pomp uit de dinsdag productie komt en je hier in ieder geval geen nieuwe negatieve ervaring mee opdoet.

Goed weekend en see you later alligator
 
En er zijn heel wat leden die met een eenvoudig hulpje en een lange slang verversen, dat scheelt heel veel gesjouw met emmers bij het leeghalen en bij het vullen, misschien is dat ook wat voor jou........
Er is laatst een mooi topic over geweest, ik kan het nu alleen niet meer vinden. Iemand?
 
Doe ik ook. met lange slang. \
En vullen met een vijverpomp in de wastafel, waar de kraan rustig loopt.
Kan ik van bak naar bak, doen.
 
Beste allemaal,

Ik ga dat zeker ook proberen met die langere slang mis enkel een koppelstuk op mijn kraan in de keuken daarvoor was daar al sinds het begin van die bak over aan het denken, gezien ik nu pijn in me rug krijg van dat geleur naar de keuken en weer terug, vol laat ik die bak langzaam lopen met de tuinslang dus geen verdere onrust. Klopt ik ben nog aan het uitdokteren hoe ik mijn bak het beste kan schoonhouden op deze ouderwetse methode tot ik die andere pomp heb.

Ik zuig nu 1/3e op en vul dit met de tuinslang bij op een kalme wijze dus geen waterval met brute kracht, dat vinden ze blijkbaar minder erg dan ik met die stofzuiger dan zitten ze inderdaad veel in de hoek maar soms komen ze ook ff loeren wat ik aan het doen ben gezien ik geen ruitenkuiservis slagschip heb er nog in(ik wil perse een zebra achtig exemplaar en dat zou weer wildvang zijn....ben benieuwd ik bestel mijn vissen bij de groothandel dus hopelijk zijn ze dan 100% ok

Mijn hoop is ook met die 2 filetsr in die bak dat het in evenwicht blijft en dus met de tijd zo verbeterd als mijn kleine bak van 60 ltr. Daar heb ik nu niet veel werk meer aan als ik dit vergelijk met het werk voor die Rio, inderdaad daar heb ik mij wel op verkeken, dacht dat die filter beter zou zijn maar die filter is al oud.
Betreffende de nieuwe externe ik heb expres er 1 gekozen met een iets grotere capaciteit zodat het water dus 2x gefilterd word eer dat in de bak terug vloeit.

Neemt niet weg dat ik jullie een overschot van gelijk geef dat een goede filter al 2/3e is van het werk, maar nu kan het even niet anders vrees ik ben zelfs in staat dit dagelijks te doen tot die andere filter er is maar dat is teveel van het goede en is dan weer fout dat besef ik dus om de 2 dagen dan is het water ook zo mistig dat je de vis niet zo goed meer ziet dus die interne filter heeft zijn beste tijd wel gehad.......Al doende leert men en dat is nu eenmaal zo.

De tip van de bladeren op de bodem ga ik is bestuderen, dat geloof ik dus wel dat dit zorgt voor de juiste balans van de goede bacterie die de slechte overwinnen in je bak.(dus goede water kwaliteit opleveren)

Waterstroom is nu naar oppervlakte gezet 1 bruissteen(de andere wilde niet bruisen dus die afgekoppeld dit met de externe filter erbij en daar een sproeikop op geeft ook al meer beweging dus zuurstof door het water en een extra stuk op dat pijpje van de interne filter zonder werd glijbaan, nu is het geen glijbaan meer op 1/3 cirkelt water aan de oppervlakte enkel bovenkant water oppervlak dus het water is rustiger nu.

Desondanks is het nu echt afwachten ik zie dat de vissen zo een eigen leven leiden en dat is hoveren en vechten, scharrelen op de bodem (de kleine vechten teveel naar me zin) de groep is voor dit effect te verminderen te klein maar meer mogen er niet in deze bak van die soort. Daar is de rio te klein voor dat besef ik heel goed.
De 5 discussen zijn mooi en doen soms gek(elkaar wegjagen, happen en aanvallen en dan hard weg zwemmen, de grootste corrigeren de kleinere kemphanen en de grote checkers die wisselen elkaar af is geinig om te zien hoe de ene kemphaan aan de ene kant van de checker mee zwemt en de andere kemphaan aan de andere kant van die checker. Deze blokt aanvallen ook als ze de tent uit vechten.
1 exemplaar dat dus geheel oranje is et zwarte vinnen die distangieerd zich van die troep indien hij erbij kolmt vechten die kleinere en wordt door de cheker dus die oranje weg gejaagd......die is de pisang maar vecht wel als ze hem weg jagen of hij speelt kat en muis en verstopt zich dan weer zodat de ander hem vergeet en verder zwemt......dat is helaas groeps gedrag dat nu komt omldat de ploeg te klein is:(

Wist niet dat die soort zo fanatiek zijn in het : 'dit is allemaal van mij principe', de grootste hebben daar geen last van ze zijn mooi wendbaar en glijden zelfs onder de filter op zoek naar voer, duwen de andere gewoon opzij.
Verder alles kan altijd beter dat is mijn streven........ ik vind ze prachtig en heb het ervoor over, ze net iets extra's te geven die ene filter of die ene lamp indien nodig uiteraard bijvoorbeeld.

Tja die bij vissen das andere koek...... die gaan snel dood of worden opgevreten tetra's zijn en smakelijk hapje voor de hongerige discus vis, ik gaf mijn discussen 4x per dag, maar zag dat ze niet alles opaten dus geef ze nu 3x misschien teveel nog?
Ik zag ook dat deze tetra soort meer onderling vecht dan de neonsoort uit mijn kleine bak, die zijn groot en daar zijn al lang geen sterf gevallen meer geweest in die groep.....desondanks sneuvelen er meer kleinere vissen in verhouding bedoel ik........ daar ben ik meer mee aan het klungelen das allemaal de water kwaliteit.......... tetra's zijn niet voor niets zo goedkoop denk ik regelmatig achteraf gezien zieke exemplaren die mijn bak dus weer vervuilde ik vermoed dat dit ook het geval is bij de rio.
De balans zit er nog niet voor die kleinere visjes te warm of te weinig eten geen idee........ ze komen wel op het granulaat af en de diepvries voer aanbiedingen die variëren dagelijks en dat is ontdooid en gespoeld, maar dat vlok voer dat ik mijn maanvissen geef in de 60 ltr dat krijgen die vissen niet in de rio(mss dat toch aanbieden in de rio bak? Want die tetra's vechten ook veel met elkaar zag ik in de rio bak.

De Rio heeft me nu al genoeg gekost maar met vervanging van de lamp met een degelijke lamp(led systeem blauwe en witte lichten vreselijk duur ding) in het donker zie je namelijk niet veel.Geeft ook prachtig licht in de bak met die nieuwe lamp.
Dan die externe filter er nog is bij, toch is dat nog steeds goedkoper dan een nieuwe bak (zoals ik dus op de kop heb getikt)en gaaf kostte me maar 100 dus dat viel nog mee, maar achteraf gezien............ wil ik nu dus een nog grotere bak om dan uiteindelijk een muur te hebben met alle vissen erin dus ook mijn maanvissen...... waar ik nu ook een andere bak voor aan het zoeken ben.
Iemand een 2e hands over? zelfde formaat als de rio die ik heb of groter mag ook als niet te duur is uiteraard ik houd mij aanbevolen.

keep you posted

later alligator
 
WAt ik niet begrijp, of er nou niemand in jouw buurt , die had kunnen kijken.

Die had hett misschien gezien waar de fout zat.
 
Citaat, "Mijn vissen krijgen echt wel het beste, want ik durf wedden dat er niemand is die de bak zo schoon houd als ik....... kost me uren werk. Dat de vissen kouder water gewoon niet zo fijn vinden is maar een kort durend probleem........ maar ik zie dat ze het kunnen hebben. "

Misschien hou je bak wel TE schoon. Poetsen is niet altijd even goed voor je aquarium. Het filter krijgt bij mij hooguit een keer per half jaar of nog minder een beurt. De sponslaag heeft voldoende aan spoelen per 5 á 6 weken. En waarom, wanneer water verversen nodig is, ververs je niet met water dat al dezelfde temperatuur heeft als in je aquarium?

 
Beste,

Ik begrijp dat uit mijn spraakwaterval mss de essentie overlezen wordt, ja ik zou ook wel willen dat er een kenner in me buurt zat die de bak verder kon inspecteren dus echt lachwekkend vind ik dat niet als dit hylarisch gevonden wordt!

Ik als leek weet dat teveel nooit goed is dus-> nogmaals ik maak de filter niet zo schoon dat de onderste schuimrubber kussens(zwarte, dikke witte en dikke blauwe in dit geval) nooit ververst zijn dus onaangeraakt. (de kleine bak daar haal ik de filter wel uit en daar zijn die vissen kerngezond!) Mijn vragen gaan dan ook over de bak RIo dus ga me beperken tot enkel info daar over te geven.
Per slot als ik de berichten doorlees zie ik de verwarring en er was er 1 die zelf al zei ze heeft al in meerder berichten gezegd filter nieuw uit de doos toch leest men hierover en blijft adviezen geven de verkeerde richting uit omdat de boodschap verloren gegaan is.
Dit heet info ruis in de communicatie heren, dus kan opgelost worden tot mijzelf te beperken tot enkel die essentie.
praten over me vissen doe ik graag en over alle details, dus dat is voor mannen lastiger om te volgen(vrouw zegt van alles man slaat helft op tot bijna niets en dan krijg je o maar dat heb ik nooit gehoord verstaan of begrepen) is bewezen dat ter zijde gelegd ;-)

Gezien ik als vrouw en met mijn kennis der communicatie vaardigheden dat vele van ons hierin eigenlijk falen als ze hun verhaal doen over zaken, ik dus ook bedankt voor die feedback ;-).
In dit geval is dat ruis, dus ik leg het nogmaals uit tot men het eindelijk snapt wat ik bedoel, ik tracht dit te doen met de feiten die ik wel weet.

Dus de issues zitten bij me RIO bak en niet de kleine dank u voor dit verschil eindelijk te snappen ;-)
De conclusie-> in de grote bak met interne filter zit het probleem daar waren we al over uit.

Wat mij verbaasd is dat ik 4x uitleg dat enkel de witte watten dus vervangen worden(dat spul is dun en ligt bovenin de filter dus vangt als eerste alle drek op moet zelfs vervangen worden als dit na 2 dagen al uit elkaar valt(denk dan aan die watten die je in zakken koopt das spul waar mijn pa vroeger zijn ruiten mee schoonwreef aan de binnenkant van zijn bak.
Er zijn er wel meer die dit niet begrepen uit mijn spraakwaterval...... dus nogmaals de laag uit de filter die ik verwijder en ververs is witte watten bovenste dus en betreft geen schuimrubber matje zoals de onderliggende 5 lagen. Deze filter heeft deze opbouw 5 lagen (geen mandjes heren!) de onderste is zwart schuimrubber dan wit dik dan zwart en dan nog is blauw en de dunste ligt boven en die is enkel bedoeld om regelmatig te vervangen heren stata zelfs op de verpakking en bijde omschrijvingen van de filter van juwel zelf dus ik weet niet; of die fabrikant is dom of ik ben blont ;-)

Ik werk ook niet met actievekoolstof korrels, nog met turf, de filter is gewoon crap laat dat duidelijk zijn vandaar ook de vragen verder aan degene die begrijpt wat ik bedoel.
Enfin nu ga ik ze schools opsommen dan leest dat wat easier voor iedereen:

Hoeveel uren laat je je lamp aan?
Is het bv een goed idee de interne en de externe filter dus te gebruiken voor de rio bak?
Moet ik zout gebruiken in het water ?en hoeveel op 250 ltr? Welk zout?(minder ?omdat er drijfhout,grinden stenen, kunstplanten in zitten?)
Waarom lijken me grote checkers ineens zo bleek?(vandaag gezien dat ze witter lijken dan toen ik ze net had)
Dit zijn concrete vragen over dat laatste probleem daar ben ik mee bezig de handelaar te vragen wat er kan schelen, ik zou echt niet willen dat die dood gaan ineens :(

Water temp 28 constant
3 coridors, 5 discus en 23 neon tetra's dat is de bevolking in de rio nu
verversing 2/3 water 2x per week(water is gewoon smerig na 2 dagen die filter is crap)
waardes geen idee de sha strips zijn indicatoren en die zeggen water te hard en nu uiteraard pieken van nitraat en nitriet die de pan uit swingen :( das de filter weet ik al langer dus wacht op me filter......ga maandag de leverancier bellen heb geen geduld(is nog maar net verstuurd naar de leverancier michiels dus vervanging zou moeten komen maar wanneer....geen flauw idee.....

Evengoed nobodys perfect ik zeker niet, ik wil graag leren van de experts die zelf discussen hebben en misschien duidelijkheid kunnen geven en uiteraard dat mijn discussen happy zijn-> dat is mijn enig doel.
Indien in de buurt van Geetbets kom is een bakkie drinken, dan kun je het zelf zien met eigen ogen en misschien me water testen ter plaatse ;-)

Tot later alligator en neen die komt niet in me bak ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als jouw doel is: de vissen in leven houden

Dan adviseer ik je voor dit moment het volgende

Bak leeg maken, geen bodem, geen decoratie niets

Filter helemaal schoonmaken van onder tot boven, dus 100%

100% waterwissel, juiste temperatuur

Even 2 dagen niet voeren

50% waterwissel per dag, juiste temperatuur

Daarna vervolgstappen zetten om ergens te komen.

Voer jij runderhart aan je discusvissen? Stop hiermee dan direct! Waarom kan ik later uitleggen.

Kijk of je je geld kan terug krijgen van de SunSun en koop een goed filter. (Mijn optiek)

Succes en groet

Steven
 
Jij bent helemaal lekker. he?
Dat is het slechtste advies wat ik gehoord heb.

E dan> vissen in de pan?

Ze moet dat binnenfilter nu veranderen. . die witte watten onder op er uit halen. dat remt al op de helft.

Er zijn er wel meer die dit niet begrepen uit mijn spraakwaterval...... dus nogmaals de laag uit de filter die ik verwijder en ververs is witte watten bovenste dus en betreft geen schuimrubber matje zoals de onderliggende 5 lagen. Deze filter heeft deze opbouw 5 lagen (geen mandjes heren!) de onderste is zwart schuimrubber !!!!!!!! dan wit dik !!!!!!!!!!!! Nee, hoort daar niet. Moet juist bove op.
dan zwart en dan nog is blauw en de dunste ligt boven en die is enkel bedoeld om regelmatig te vervangen heren stata zelfs op de verpakking en bijde omschrijvingen van de filter van juwel zelf dus ik weet niet; of die fabrikant is dom of ik.
Bij juwel hoort onderop ook siporax rolletjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
de witte watten dus vervangen worden(dat spul is dun en ligt bovenin de filter dus vangt als eerste alle drek op
De drek in je witten watten zijn ook bacterieen. Tenzij er plantenresten inzitten.
De meeste filter hebben een omgekeerde werking.
Het water uit je bak gaat via een voorfilter of buis die in je mandjes in elkaar vallen naar onderin je filter en het water wordt aangezogen door de pomp naar boven. Dus je witte watten zijn je laatste filtermateriaal en dat ligt bovenop.
(Zie foto)



Als jouw doel is: de vissen in leven houden

Dan adviseer ik je voor dit moment het volgende

Bak leeg maken, geen bodem, geen decoratie niets

Filter helemaal schoonmaken van onder tot boven, dus 100%

100% waterwissel, juiste temperatuur

Even 2 dagen niet voeren

50% waterwissel per dag, juiste temperatuur

Daarna vervolgstappen zetten om ergens te komen.

Voer jij runderhart aan je discusvissen? Stop hiermee dan direct! Waarom kan ik later uitleggen.

Kijk of je je geld kan terug krijgen van de SunSun en koop een goed filter. (Mijn optiek)

Succes en groet

Steven

Niet voeren is wel een goede tip.
Vissen kunnen makkelijk een week zonder eten.
Dit voorkomt nitrietpieken maar houd ze niet tegen.
Als je je filter geheel verschoond heb je de hele bactericultuur naar God geholpen en krijg je juist meer nitriet.
Haal je de bodem eruit ben je 50%van je bacteriën kwijt en heb je nog meer nitriet.

Wat ik zal doen in dit geval is je filter van je andere bak 1x per week even uitknijpen in je grote bak. Dat heet bacterieen enten.
Deze gaan dan in je interne filter zitten en leven daar gewoon verder. Dus kun je op deze manier een nitriet piek reduceren.



Als je nieuwe filter binnen is duurt het zeker 4 weken voor die goed ingedraaid is .
Dus ik zal zeker zorgen dat je interne filter optimaal werkt.

1920px-Aquarium-Au_enfilter.svg.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je je filter geheel verschoond heb je de hele bactericultuur naar God geholpen en krijg je juist meer nitriet.
Haal je de bodem eruit ben je 50%van je bacteriën kwijt en heb je nog meer nitriet.

Omdat ze nitriet, nitraat en vermoedelijk dus amonia heeft is dat op dit moment van 0 belang.

Ik denk dat het filter zo vies is dat dit een nitrietbom is geworden en niet meer positief meehelpt, op basis van alle informatie die ik in alle verhalen heb gelezen, tussen de regels door.

Rigoureus aanpakken is in mijn persoonlijke optiek echt de enige weg om slachtoffers te voorkomen.

Dit geeft dus zeker niet meer nitriet, mits consequente waterwissels na de schoonmaak en daarna gaan opbouwen om naar 3 of 2 x per week te kunnen gaan met deze bezetting
Door helemaal schoon en 100% schoon te beginnen is er geen nitriet en door de dagelijkse waterwissel houdt je dit de eerste periode onder controle
 
Omdat ze nitriet, nitraat en vermoedelijk dus amonia heeft is dat op dit moment van 0 belang????
waar staat dat?

Leggen de vissen dan al het loodje?

Tja....
Water temp 28 constant
3 coridors, 5 discus en 23 neon tetra's dat is de bevolking in de rio nu
verversing 2/3 water 2x per week(water is gewoon smerig na 2 dagen die filter is crap)
waardes geen idee de sha strips zijn indicatoren en die zeggen water te hard en nu uiteraard pieken van nitraat en nitriet die de pan uit swingen :( das.
 
Ik denk dat het filter zo vies is dat dit een nitrietbom is geworden en niet meer positief meehelpt

Dan moet je wel hele grote vervuilers hebben...
Als het filter het standaard filter is wat bij de Rio geleverd wordt moet het toch echt wel een paar weken kunnen draaien voor het helemaal verstopt zit. En ik kan me niet voorstellen dat het fliter dan spontaan nitriet gaat afgeven.

Mijn filter is ook weleens heel erg vies geweest na een operatie en herstel periode van 8 weken waar ik niets mocht tillen...maar ik had 0.0 nitriet, 0,0 amonia(c) en een nitraat van 20.
Toch was de stroming 70% minder dan met een schoon filter.

Een goed opgebouwd filter met de juiste materialen zal nooit zomaar gifstoffen terug sturen je bak in.

Tenzij de stoffen al in het water zitten en het filter het niet kan filteren.
 
Omdat ze nitriet, nitraat en vermoedelijk dus amonia heeft is dat op dit moment van 0 belang.

Ik denk dat het filter zo vies is dat dit een nitrietbom is geworden en niet meer positief meehelpt, op basis van alle informatie die ik in alle verhalen heb gelezen, tussen de regels door.

Rigoureus aanpakken is in mijn persoonlijke optiek echt de enige weg om slachtoffers te voorkomen.

Dit geeft dus zeker niet meer nitriet, mits consequente waterwissels na de schoonmaak en daarna gaan opbouwen om naar 3 of 2 x per week te kunnen gaan met deze bezetting
Door helemaal schoon en 100% schoon te beginnen is er geen nitriet en door de dagelijkse waterwissel houdt je dit de eerste periode onder controle

Ik heb verder niet veel verstand van Discussen maar wat ik van vroeger heb onthouden in mijn zeef boven, is dat Discussen vrij gevoelige vissen zijn die niet goed tegen temp.verschillen en te grote waterwissels kunnen en graag op wat zuurder water leven.

Als je dan 100%water gaat verversen help je gelijk je dure vissen naar de vissenhemel.
 
Als je dan 100%water gaat verversen help je gelijk je dure vissen naar de vissenhemel.

Discusvissen hebben schoon water nodig. Ze heeft geen wildvang maar nakweek die met de 2 x 2/3 wissel al op puur kraanwater qua waarden zitten, dus deze 100% wissel is voor de vis geen enkel probleem.

Schommelingen wel vermijden, daar worden ze minder gelukkig van.

In mijn Eheim met jonge discussen ververs ik 80 a 90 procent per dag en spoel alle stront uit het filter elke dag, zonder enig probleem, doe ik dit niet heb ik binnen 1 week een heel groot probleem......

Edit: waar een discus snel van gaat hemelen, vervuild water
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle fb ik ga in op de laatste JDS klopt, ik wilde dit ook doen gezien die filter echt niet doet wat ie moet doen.......... ik vermoed zelfs dat hij de viezigheid gewoon terug laat stromen in me bak.
Als ik je woorden goed begrijp dan was mijn gevoel dagelijks verversen en wel meer dan 2/3 van de RIO dus ok.
Let wel een nieuwe bak kan mss wel ok zijn maar de mijne is al 2e hands aangeschaft(gereinigd van te voren he) waarvan de filterkast nooit vervangen is.
Die filters heren daar zitten geen mandjes in, zoals ik in mijn uitleg al zei die zitten voor zover ik weet in de externe filters of van die interne kolossen voor bakken van circa 1000 ltr maar volgens mij werk je dan met meer filters.

In mijn geval ja discussen zijn mega vervuilers vooral als het voeren mss de issue is de kleinere hebben nu eenmaal meer voedsel nodig.
Dus betreffende dagen geen eten geven ik geef soms de kleine bak dagen geen eten en daar gaat alles ook goed (op het feit na dat maanvissen dan andere gaan opfretten dus de kardinaal tetra's)

dan zal ik in ieder geval aanvangen met dat hemelse karwei de reiniging van hun schijt.
Vies karwij, maar eigenlijk heren als je het zo bekijkt indien je wc vies is en dagelijks zo bevuild dan reinig je die ook toch ......dagelijks?
Nu die bak is ook hun wc omdat ze geen kamer 100 hebben;-)

Dus kort samengevat ik zal wel moeten dat water te blijven verversen zo, ga der zo is aan beginnen gezien ik me steeds meer zorgen begin te maken omdat ik die externe filter nog niet binnen heb.

Ik zal is zien Bertus of de al betaalde een degelijk exemplaar oplevert duurt het te lang dan hoor je snel van me;-)
Maar nogmaals die interne filter kun je vergelijken met de filters die ze in standaard bakken van 60 ltr of kleiner verkopen een plastiek lelijke zwarte kast in je bak geplakt: hierin 5 lagen schuimrubber verschillende kleuren. Dan de witte watten de omgekeerde werking van een filter wist ik niet, gezien ik veel eten vind in die filter. De onderste die liggen nog steeds zoals ze van start bak zijn geplaatst(heb er niet aan gezeten (waren nieuwe filter materialen die waren niet 2e hands)

Als ik dit principe vergelijk met die interne dan zitten in de externe mandjes die je op elkaar stapelt. Dat ding filtert extern het water en spoegt het gefilterde water via andere uitgang in je bak das dus rein heren intern forget it never!........ik zie het simpel eigenlijk indien filter maar 1 uitgang heeft en de roosters aan weerskanten dicht geslipt dan weet je dat je filter het niet trekt en dus al het vuil er weer uit gooit, enkel grove werk blijft daar in hangen.

Dus neen ik ga die bovenste blijven verwijderen die valt uit elkaar en is dus ook brol vrees ik, ik kan er dan net zo goed losse watten in steken das iets dikker ook(zelfde materiaal)
Dat is mss een goed idee........ik bevat veel maar wonderen van zo een flutfilter verwachten.....helaas sinterklaas bestaat niet ;-)
Dus is nu modderen en een gebdje doen dat ik mijn filter snel heb ontvangen, ik kan er niks aan doen dat ze kermis materiaal verkopen kan ook als je hem in de winkel ophaalt.
Maar aangezien ik rap een quarantaine bak voor de tetra's moet opzetten( die heb ik nog staan) die ga ik pas plaatsen als die bak RIO ok is.
Die bak moet nog een paar zaken hebben dus daar ben ik ook druk mee....dus ik weet wat te doen......JDS laat van je horen ik snak naar discus advies ben een rooky en wil ze niet kwijt;-)

Tot later alligator ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vissen krijgen echt wel het beste, want ik durf wedden dat er niemand is die de bak zo schoon houd als ik.......
Wil niet lullig doen, maar discusvissen in een 250 liter is verre van het beste. En met 2x per week 1/3 verversen is het niet alleen verre van de schoonste bak, het is veel minder dan je met discusvissen hoort te verversen (2x 50% wordt aangeraden).

Uit je verhaal heb ik trouwens begrepen dat je maanvissen in een 60 liter bak hebt, ben je bewust van het feit dat maanvissen in een bak vanaf 120cm, en liever zelfs 150cm moeten worden gehouden?
 
Ze heeft geen wildvang
Waar baseer je dat op? Ik heb dit nergens voorbij zien komen.

Zoals ik al aangaf is mijn kennis van discussen niet groot.
Mijn buurman heeft ze 10 jaar geleden gehad en ik ging wel eens bij hem kijken.
En mijn kennis van nu is de kennis van die ik toen kreeg.
Maar ik weet wel dat hij ze op gedeeltelijke osmose had. En dat hij ook maar 1x per week 30% wisselde.
Ik weet niet wat er dan veranderd is. Maar het lijkt mij sterk dat je bij wildzang 1x per week 30% wisselt en bij na kweek 2x2/3 per week moet wisselen.

:S.
 
Waar baseer je dat op?

Op de kleurslag die ze heeft, komt niet voor in het wild.

Bij wildvang en nakweek zou ik 1 x per week 50% doen in een stabiele bak en bij volgroeide vissen. Bij wildvang niet op 100% kraanwater, want dat zullen ze minder fijn vinden, maar ook afhankelijkheid van het vanggebied.

In een te kleine niet stabiele bak met nitriet adviseer ik ongeacht de soort om eerst dit onder controle te brengen, daarna pas als alles stabiel is om de waterwaarden in orde te gaan maken.

Ik weet het niet 100% zeker, maar denk dat er best veel veranderd is op basis van kennis en meetmethoden tussen 10 jaar geleden en nu.

Heb je een 1000 liter bak met 10 volwassen vissen die 2 x per dag eten krijgen, dan komt het helemaal goed met 30% waterwissel per week.

Deze TS heeft 2 volwassen en verder jonge vissen die ze maar 4 x per dag voert in totaal 200 liter water met nitriet problemen.

Ik voer in de Eheim 8 tot 10 x per dag met 80% wissel per dag. 100 jonge vissen van nu 4 maanden oud en rond de 5 cm

In de Akva voer ik 4 x per dag met totaal 10 discusvissen en een dikke 50% waterwissel per week.

Maar het lijkt mij sterk dat je bij wildzang 1x per week 30% wisselt en bij na kweek 2x2/3 per week moet wisselen.

Dit hangt dus van de omstandigheden af (bak/leeftijd vissen/vis bezetting/hoeveelheid voer) dat ik dit geen vergelijk vind, maar dat is mijn mening.

Gezien WV vaak volgroeid is en de nakweek jongen van de TS niet, vind ik het zelfs logisch dat ze heel veel moet verversen. Kijk maar naar het groot brengen van maanvissen als voorbeeld van een niet discus, dit lijkt hier heel sterk op
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Jij bent helemaal lekker. he?
Dat is het slechtste advies wat ik gehoord heb.

E dan> vissen in de pan?

Ik had je post gemist Bertus ......

Uiteindelijk heb ik het beste met de vissen voor, en op basis van de in mijn beleving behoorlijk warrige en onduidelijke informatie die naar mijn mening ernstige situaties laat zien heb ik een rigoureuze maar zeker niet onwerkbare oplossing voorgesteld.

Of ik lekker ben, zover ik weet wel :D:chef::thumbs:
 
Op de kleurslag die ze heeft, komt niet voor in het wild.

Bij wildvang en nakweek zou ik 1 x per week 50% doen in een stabiele bak en bij volgroeide vissen. Bij wildvang niet op 100% kraanwater, want dat zullen ze minder fijn vinden, maar ook afhankelijkheid van het vanggebied.

In een te kleine niet stabiele bak met nitriet adviseer ik ongeacht de soort om eerst dit onder controle te brengen, daarna pas als alles stabiel is om de waterwaarden in orde te gaan maken.

Ik weet het niet 100% zeker, maar denk dat er best veel veranderd is op basis van kennis en meetmethoden tussen 10 jaar geleden en nu.

Heb je een 1000 liter bak met 10 volwassen vissen die 2 x per dag eten krijgen, dan komt het helemaal goed met 30% waterwissel per week.

Deze TS heeft 2 volwassen en verder jonge vissen die ze maar 4 x per dag voert in totaal 200 liter water met nitriet problemen.

Ik voer in de Eheim 8 tot 10 x per dag met 80% wissel per dag. 100 jonge vissen van nu 4 maanden oud en rond de 5 cm

In de Akva voer ik 4 x per dag met totaal 10 discusvissen en een dikke 50% waterwissel per week.



Dit hangt dus van de omstandigheden af (bak/leeftijd vissen/vis bezetting/hoeveelheid voer) dat ik dit geen vergelijk vind, maar dat is mijn mening.

Gezien WV vaak volgroeid is en de nakweek jongen van de TS niet, vind ik het zelfs logisch dat ze heel veel moet verversen. Kijk maar naar het groot brengen van maanvissen als voorbeeld van een niet discus, dit lijkt hier heel sterk op

Dank je voor de uitleg. Ik ben weer wat wijzer.:thumbs::thumbs:
 
Goede morgen al te zaam,

Dank je Steven stappenplan wel zeker, grote bak voor maanvissen komt er hopelijk snel aan dus iedereen kan is ophouden over dat die bak te klein is dat weet me opoe ook dus dat gaat gedaan worden ;-)
, kweekbak of quarantaine bak voor de new bees in de future opzetten.

Snel dus-> gezien er 100 tetra's aan komen vrees dat de bak die ik vandaag ga reinigen en dan gevuld word dan nog niet helemaal ok is voor de visjes arrival.
Maar ga denk ik dat anders oplossen door water van de gezonde bak+ water uit de rio bak over te hevelen naar die bak verdunnen met kraanwater en dan als de visjes komen, is er al wel degelijk bacterie in water denk dat ik een stukje watten in de filter van die bak steek dan word het direct over bacteriën gefiltert.

Overigens dat van de water kwaliteit in RIO bak daar ben ik niet zo zeker van dat het nitriet is, gezien de strips aangeven van juist niet zo ook bij nitraat gedeelte.netjes in de waardes...maar die stipjes zijn een indicator dus twijfel een beetje daaraan.
Misschien maak ik me druk om niks, zijn de vissen gestrest doordat die bak nu juist naast de keuken staan opgesteld naast de ingang keuken dus....maanvissen zijn curieuzer dan discus vissen discus die komen enkel kijken als je rustig voor de bak zit maar camera boven halen en floep ze zijn weg......... dus helaas ze zijn foto schuw geen mooie kiekjes dus...... maar het zijn gevoelige vissen wildvang heb ik niet.......... dus dat is het niet......weet enkel niet welke groothandel Strijker gebruikt voor de inkoop van hun vissen.
Dan de schoonmaak voortdoen zoals ik deed en mits druppeltest of lab zegt dat RIO slecht water heeft dan smijt ik alles er pas uit al die rigoreuze methodes huiver ik van.
De bacteriën van de andere bak overbrengen in de rio indien waterkwaliteit toch slecht blijkt die ga ik daarop dan toepassen.
De nieuwe filter zou snel moeten komen dus tot dan engelengeduld hebben en kuisen maar ;-)
Nieuwe materialen voor de quarantainebak halen, filter materiaal, thermostaat , thermometer, de rest heb ik al staan :)

Bertus de mijne zal wel iets ouder zijn(bak dus) uit hun reeks gezien de filters bij mij dus blauw , wit, en gelig zijn dus kan ik voor de bovenste laag net zo goed aquariumwatten gebruiken is zelfde spul(dat lijkt op voering spul voor parka jassen trouwens)
is dikker dan die dunne mat das echt brol moet je toch met me eens zijn als dat na 2 dagen al uit elkaar valt?
Soit patato potato dus ;-) groen blauw of geel maakt geen fluit uit welke kleur dat dat heeft fabrikanten veranderen hun lijnen soms en dan is de kleur ineens anders.....dus not important welke kleur het nu heeft per filter ws verschillend uit de reeks van juwel. Dus die bak is nog niet me droom bak.....1000 liter bak 2e hands wie o wie heeft die staan voor mij.......;-)

Ik zoek daarnaar nu maar ga eerst de babysteps alvoor ik aan de bak beesten begin van 1000 ltr .....vind dat in dierentuinen zo mooi die plafond aquariums .....vreselijk duur grapje zoiets :(

Soit dream on girl ;-)

Eerst babysteps dan pas het grotere werk;....veel te doen dus ;-)
 

Terug
Bovenaan