Gloed nieuwe externe filter is lek als een zeef


Snel dus-> gezien er 100 tetra's aan komen vrees dat de bak die ik vandaag ga reinigen en dan gevuld word dan nog niet helemaal ok is voor de visjes arrival.

Welke, de kardinaal of de neon tetra????? Hoe groot is de bak waar ze inkomen (lxbxh)?
Ook hier geld, beginnen op kraanwater met forse verversing ivm niet ingedraaid zijn en dan het filter zijn werk laten doen en na meten of 4 weken afbouwen. Heel belangrijk om geen temperatuurschommelingen te hebben bij deze 100 vissen want je hebt echt zo witte stip.
Of gewoon ff uitstellen en nu niet aan beginnen, dat klinkt mij persoonlijk eigenlijk als de beste oplossing!

Beter een bak die GROOT genoeg is opstarten en 4 weken laten indraaien en DAN pas deze actie doen. En waar ga je na de Q periode die 100 vissen bij steken, in de 60L is een NO GO en in de 200l is een NO GO!

maar die stipjes zijn een indicator dus twijfel een beetje daaraan.
Misschien maak ik me druk om niks
Koop druppeltesten en weet waar je aan toe bent, dan hoef je je ook niet misschien druk te maken. Kan er ook veel gerichter advies worden gegeven.

zijn de vissen gestrest doordat die bak nu juist naast de keuken staan opgesteld naast de ingang keuken dus
Aan deze drukte wennen ze heel snel, dus als ze gestrest reageren is er iets anders aan de hand. Schieten ze schichtig weg en komen ze voorzichtig weer te voorschijn?

discus die komen enkel kijken als je rustig voor de bak zit maar camera boven halen en floep ze zijn weg
Dit is gedrag wat ze laten zien als ze niet in orde zijn. Dus met aan zekerheid aan grenzende waarschijnlijkheid hebben ze iets onder de leden of heb je wel nitriet in je water

ze zijn foto schuw
Absoluut niet, een gezonde discus is enorm nieuwsgierig en zal juist komen kijken, zie voorgaande opmerking

weet enkel niet welke groothandel Strijker
Importeert van Stendker duitsland, zie website

rigoreuze methodes huiver ik van
Ik denk dat je beter naar het gedrag van de vissen moet kijken en daarop moet reageren in plaats van op huiver.........

De bacteriën van de andere bak overbrengen in de rio indien waterkwaliteit toch slecht blijkt die ga ik daarop dan toepassen.
Gewoon na groot onderhoud van het filter doen, dus onderdeel van je stappenplan maken en evt iedere week herhalen voor een week of 4.

De nieuwe filter zou snel moeten komen dus tot dan engelengeduld hebben en kuisen maar
Geen geduld hebben, maar juist 50% waterwissel per dag uitvoeren, dan blijven in ieder geval alle waarden binnen de perken en zal er niets ernstiger worden

Het stuk van je filter daar kan ik echt geen chocolade van maken, het spijt mij ten diepste. Maar misschien een idee om een lucht aangedreven sponsfilter mee te laten draaien in de bak, heb je toch oppervlakte beweging door de luchtbellen, heb je toch een plek waar bacteriën zich hechten en blijven zitten en kan je naar harte lust je juwel sponsfilter ding schoon maken ivm de voerresten en ontlasting welke hierin terecht komen. Als je het uit verweggistan haalt kost het heel weinig maar duurt het even, als je het hier koopt ben je wat meer kwijt en kan ik je die van Discus Food adviseren.

Wat voer jij je vissen?
Je voert 4 x per dag en dit blijft liggen -> voer dezelfde hoeveelheid alleen verdeel het over 6 x en kijk wat er gebeurd. Puilen de buiken uit van dikheid na het eten alsof ze echt op klappen staan?
 
Goedemorgen Steven,

Das een hele boterham ik ga punt per punt even doornemen:

Tetra's zijn neon deze gaan in een grotere bak dan 60 afmetingen heb ik niet is een langwerpige bak zou 80 ltr kunnen zijn geen idee.
Deze wordt zonder teveel tralala opgezet, dus hoognodige zaken enkel.
Die tetra's kunnen idd snel stip krijgen, maar ik heb denk ik een tikfout gemaakt ik doelde met de meting van mijn water op strips van esha.(zijn enkel indicatoren dus betrouwbaar voor 60% en 40% common sence)
Welke druppeltesten zo ook voor de medicatie die de handelaar me adviseerde gezien ze duidelijk onderheven zijn aan stress.
Schommelingen water temp, druk verkeer voor hun aquarium, de waterwissel zou ook stress veroorzaken volgens de handelaar.
Met strijker nooit issues gehad de zaak zit gewoon te ver weg van waar ik woon, ik woon in België en haal mijn zaken meestal of bij strijker en in dit geval 1x online die crapfilter.
De bak is 2e hands en de kleinere zaken haal ik bij de lokale dierenwinkel hier in de buurt zit geen winkel dus moet online bestellen en voor zover ik weet is Michiels een Belgisch bedrijf dus sjakamaka waar heb je het over ;-)?????

Terug komende op 1 verwarring door een tikfout gebrek ;-)

Gelukkig zijn de al aanwezige neon's in mijn Rio en de kardinaal in mijn kleinere bak niet ziek, in geen enkele bak stip dus, die neon Tetra's jagen blijkbaar ook op elkaar en doen raar in de RIO bak als het licht uitgaat dan schieten ze als bliksemschichten van boven naar beneden(dus kunnen iets anders hebben stress???)
Terugkomende op de new bees neon's dus die gaan alleen in die verse bak en op temperatuur, geen grind zand of andere zaken in die bak dus enkel-> water met de bacteriën van de gezonde bak vermengt met kraanwater vis en bruissteen, filter en verwarming.

Ik ga wel middel tegen flagedingen halen voor de discus, gezien stress dus gaten ziekte kan veroorzaken(zie allemaal spookbeelden voor me als ik hier aan denk)
Welk middel kan ik het beste halen en is dit dan niet schadelijk voor de bijvissen in de RIO?

Geduld bijna op betreffende filter maar zal de verversingen zeker blijven doen tot ik de externe filter heb no worries.
Eten wat ik ze geef is uiterst gevarieerd granulaat voor energie, kleur en diepvries zoals mosselen,knoflook met nog iets, runderhart, wormen.
Dit laatste is hap slik weg, ze staan niet dik de leverancier vondt de foto niet duidelijk maar stelde dat de vis er eigenlijk normaal uitziet .Mss een beetje mager en wat bleek(checkers) gezien ze dus veel granulaat laten liggen als ik het ze geef, het diepvries is vrijwel direct weg en dan beginnen de gevechten tussen de kleinere.
Dat vechten levert ook stress op denk ik, die kleintjes knokken echt de tent uit, kobalt en snake geven allebei niet af maar kobalt zit nu onder de bijtplekken-> 1 oranje kleine is dan ook de pisang en verstopt zich voor de rest.
Het koppel checkers die zijn volwassen en die corrigeren de kleine kemphanen maar hebben hier een dagtaak aan.
De issues liggen daar in pikorde in een te kleine groep:( daar maak ik me het meeste zorgen om, dus grotere bak is wat ik zoek om ze het thuis te geven dat ze verdienen) vandaar 1000 liter bak gezocht hoog dus niet breed.

Ik kreeg het advies dus wel die granulaat te blijven aanbieden dus doe dit ook dit is zoiets als kindje wil geen spruitjes eten principe ;-)
Maar ze knokken veel teveel om rust te hebben in de bak dus denk dat hier de adders zitten zo ook het gevaar van die gaten ziekte.
Temperatuur schommelingen zijn de boosdoener in 10% stress de overige 40% daarnaast de waterkwaliteit in mijn geval dus die factoren bij elkaar.
Ze staan niet dik of opgeblazen, ze reageren wel beetje nieuwsgierig maar schrikken veel van Joost mag weten wat(de hond voor de ruit, mijn gezicht ;-))
Eten enkel wat ze lekker vinden en eten dus door hun weigering voor granulaat te weinig dus hebben honger, een vis is 3 min later alweer vergeten dat ie gegeten heeft dus honger altijd(zo zijn mijn maanvissen die willen altijd eten en volgen mij, eten uit mijn vingers)de discus die zijn gestrest en daar ben ik nog wel even zoet mee.

Ik ververs mijn water wel met koud leiding water, moet ik dit warm of zo in emmers doen en aflaten koelen en dit dan als verversing gebruiken?
Dan is de temp van het water dezelfde als bij afzuiging.


Gedrag; ja discussen schieten schichtig weg en keren dan langzaam terug.
Bruissteen aanwezig in de RIO met interne pomp die opmerking over filter van rio aan bertus is simpel het is een andere model pomp dan die ik heb in me bak dus die bak is eerder gemaakt dan de foto van de filter die hij liet zien als reactie op mijn bericht. Dan zijn de materialen anders van kleur in de filter daar zitten geen mandjes in dus dat even ter zijde gelegd.

Terug nu naar stappenplan:

dagelijks controle
medicatie halen
druppeltesten
quarantaine bak in orde maken
materialen halen die ik nodig heb voor de opzet bak

RIO externe filter
toediening medicatie
waterverversingen
druppeltesten dagelijks watertesten uitvoeren

Das denk ik al een hele boterham wacht nu enkel op de info en tot winkels open zijn ;-)

keep you posted
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga punt per punt even doornemen:
ik ben de punten helaas gauw kwijt geraakt.......

Ik heb een hele diepe zucht geslaakt en ga nogmaals kijken of je "bereikbaar" bent.......

Tetra's zijn neon deze gaan in een grotere bak dan 60 afmetingen heb ik niet is een langwerpige bak zou 80 ltr kunnen zijn geen idee.
Wordt dit een apart aquarium voor deze vissen of is dit een Q bak?

Even flauw gezegd: je hebt al genoeg problemen op dit moment, waarom een probleem erbij pakken? Ik zou het NIET doen.

Met de vuistregel 1 liter per CM vis en een neon die theoretisch 4 a 5 cm kan worden, maar laten wij er nu eens 3 voor nemen, heb je dus gewoon 300 liter netto water nodig. Dit heb je niet en anders kan je hier beter je discusvissen in doen.

Som van alle feiten is bij mij super simpel NU niet DOEN...........

ik doelde met de meting van mijn water op strips van esha.(zijn enkel indicatoren dus betrouwbaar voor 60% en 40% common sence)
Dat een stripje niet heel betrouwbaar is, dat klopt. Maar als een niet betrouwbaarstripje nitriet en nitraat laten zien, dan kan je ervanuitgaan dat dit in serieuze hoeveelheden aanwezig is, zo betrouwbaar zijn ze nou net weer wel.

Oftewel, je niet betrouwbare strips vertellen dat je een serieus NITRIET probleem hebt WAT je ZO SNEL MOGELIJK moet oplossen.

Welke druppeltesten zo ook voor de medicatie die de handelaar me adviseerde gezien ze duidelijk onderheven zijn aan stress.
Dat ze stress hebben en ziek zijn wist ik in je eerste post al, maar wat je hier bedoeld met druppeltesten is mij volslagen onduidelijk.

Schommelingen water temp, druk verkeer voor hun aquarium, de waterwissel zou ook stress veroorzaken volgens de handelaar.
De eerste is een serieuze waar ik in mee ga, de andere niet. Dat is feitelijk onzin, zeker na wat tijd en zeker als ziekteoorzaak.

Zet hier slechte waterkwaliteit maar met stip op nummer EEN. Gevolgd met een verkeerde temperatuur en voeding die je geeft, maar daar kom ik later op terug.

en in dit geval 1x online
Ik koop 98% van mijn aankopen voor het aquarium online, dus dat is op zich niet raar, ik denk zelf hoe vervelend ook voor de winkeliers, veruit de goedkoopste oplossing. Maar weet wat je koopt en ga hier met doordacht verstand mee aan de slag.

Primair is jouw basis niet in orde. Daar zit HET probleem. Het filter wat lekt nu als CRAP betitelen op basis van dit feit vind ik zelf niet heel terecht. Misschien flauw, maar wie koopt er nu een SunSun met discusvissen.... (maar dat is mijn persoonlijke mening)

De bak is 2e hands
Prima, ik heb ook enkel tweedehand bakken in huis, niets mis mee in mijn optiek

sjakamaka waar heb je het over ;-)?????
Ik begrijp niet wat je bedoeld en naar welke uitspraak ik dit kan of moet linken, sorry

in geen enkele bak stip
Daar heb ik ook NIETS over gezegd, dus wat voegt dit toe?

en doen raar in de RIO bak als het licht uitgaat dan schieten ze als bliksemschichten van boven naar beneden(dus kunnen iets anders hebben stress???)

Dit zou zomaar eens met minder fijne waterwaarden te maken kunnen hebben. Dat ze de overgang niet heel fijn vinden dat kan, maar zo heftig reageren is helemaal niet logisch en geeft aan dat er meer aan de hand is, naar mijn mening.

Terugkomende op de new bees neon's dus die gaan alleen in die verse bak en op temperatuur, geen grind zand of andere zaken in die bak dus enkel-> water met de bacteriën van de gezonde bak vermengt met kraanwater vis en bruissteen, filter en verwarming.
Nogmaals, ik zou het niet doen, de bak is te klein, je totale hoeveelheid problemen te groot en je hebt geen passende bak voor deze 100 vissen

Ik ga wel middel tegen flagedingen halen voor de discus, gezien stress dus gaten ziekte kan veroorzaken(zie allemaal spookbeelden voor me als ik hier aan denk)
Welk middel kan ik het beste halen en is dit dan niet schadelijk voor de bijvissen in de RIO?
Stress is geen bron van gatenziekte. Een tekort aan mineralen en vitaminen wel. Dit kan ontstaan omdat dit niet in de waterkolom aanwezig is of door bijv. flagellaten welke in de darm leven en zorg dragen dat de vis dit niet meer goed kan opnemen.

Dat jij flagellaten hebt, daar ben ik redelijk zeker van, maar daar kom ik later op terug. Welk medicijn kom ik ook later op terug.

gezien ze dus veel granulaat laten liggen als ik het ze geef,
Een discus kan een hele sterke voorkeur voor eten hebben. Als jouw vissen geen droogvoer of specifiek granulaat willen eten, dan moet je dan op dit moment ook VOORAL NIET voeren is mijn mening. Dit verontreinigd je water sterk en geeft alleen maar meer problemen.

Als je ze op granulaat wil krijgen moet je daar met een doordacht plan vanuit een gezonde situatie aan werken, maar niet zoals het nu is


Jouw bak is 28 graden en je voert runderhart. Runderhart kan door een vis vanwege de vetten die niet voldoende vloeibaar worden bij deze temperatuur niet verteerd worden. Dit betekent dat de darmen een geweldige bron zijn voor ongedierte die hier zich heel snel zullen vermenigvuldigen en enorm van dit niet verteerde voer zullen genieten. Deze zullen jouw vis verzwakken, nog harder gaan vermeerderen en uiteindelijk zal de vis dit niet meer aankunnen en het loodje leggen.

Als je hart voert, moet de temperatuur minimaal 30 graden zijn, hieronder krijg je ALTIJD problemen na korte of langere tijd.

Dus, ik durf met aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat jouw vissen zowel flagellaten als nematoden (wormen) in de darmen hebben. Hierdoor wordt hun immuunsysteem verzwakt, hierdoor groeien deze nog sneller en hierdoor wordt de vis weer zwakker. Dit gecombineerd met het koude ververswater en de mindere waterkwaliteit staat garant voor SUCCES -> de verkeerde kant op........

Dat vechten levert ook stress op denk ik
Nee niet echt stress of je moet een pispaal hebben. Maar dit is natuurlijk gedrag, het bepalen van de rangorde in de groep. Of je nou 5 of 10 vissen hebt, dit komt voor, alleen in een grote school is dit gedrag anders en heb je veel minder kans op een echte pispaal die wel kapot gemaakt kan worden hierdoor.

1 oranje kleine is dan ook de pisang en verstopt zich voor de rest.
De pispaal. Waarschijnlijk zit deze al niet lekker in zijn vel door stress, flagellaten en wormen en dan is deze 'druk" bij de rangorde bepaling te veel

Het koppel checkers die zijn volwassen en die corrigeren de kleine kemphanen
Nee, ze corrigeren niet, ze laten zien dat zij de baas zijn, gewoon het gedrag van rangorde bepaling

daar maak ik me het meeste zorgen
Ik niet, ik maak mij veel meer zorgen over je waterkwaliteit, en de reeds naar mijn mening aanwezige ziekteverwekkers welke de vissen proberen te "overwinnen"

dus grotere bak is wat ik zoek
Kijk op marktplaats of een vergelijkbaar iets voor jullie in België. Als dit echt is wat je wil, dan is dit voor einde van deze week geregeld, zo veel staat er te koop

Ik kreeg het advies dus wel die granulaat te blijven aanbieden dus doe dit ook dit is zoiets als kindje wil geen spruitjes eten principe ;-)
Als ze gezond zijn, en dan gemengt met diepvries als eerste voer in de ochtend, maar onder de huidige omstandigheden zeg ik NIET DOEN

dus denk dat hier de adders zitten zo ook het gevaar van die gaten ziekte
Nee, zie uitleg hierboven ergens.

Temperatuurschommelingen zijn de boosdoener in 10% stress de overige 40% daarnaast de waterkwaliteit in mijn geval dus die factoren bij elkaar.
Doe hier dus PER DIRECT wat aan, dit kan je beïnvloeden, ook zonder extra extern filter

Ze staan niet dik of opgeblazen, ze reageren wel beetje nieuwsgierig maar schrikken veel van Joost mag weten wat(de hond voor de ruit, mijn gezicht ;-))
Dit heftige schrikken, gaat dit ook nog gecombineerd met het schuren langs het hout of de bodem?

eten dus door hun weigering voor granulaat te weinig dus hebben honger
En verzwakken, dus is het nu zaak om ze alleen te eten wat ze lusten, zodat ze hierdoor sterker worden en mogelijk in staat komen om het ongedierte en de kuren aan te kunnen

Ik ververs mijn water wel met koud leiding water, moet ik dit warm of zo in emmers doen en aflaten koelen en dit dan als verversing gebruiken?
Dan is de temp van het water dezelfde als bij afzuiging.

Ik zou het gewoon mengen, koud en warm bij elkaar in de emmer zodat je met een temperatuurverschil van maximaal 1 graden celcius zit ten opzichte van je water. Kan je gewoon met de thermometer meten in de emmer.

Gedrag; ja discussen schieten schichtig weg en keren dan langzaam terug
Zoals eerder gevraagd, schuren ze hierbij. Ik acht namelijk de kans heel groot (zonder beeld en op basis van warrige informatie) dat ze naast de interne parasieten kieuwwormen hebben.........

Dan zijn de materialen anders van kleur in de filter daar zitten geen mandjes in dus dat even ter zijde gelegd
Is de pomp ondertussen goed schoongemaakt in directe combinatie met een hele grote waterwissel van ongeveer 80%, want verder snap ik er niets van.

Je stappenplan vind ik niet kloppen, maar heb nu ff geen behoefte om daar nog wat mee te doen.

Maar m.b.t. medicatie.

Je hebt vissen die zeer waarschijnlijk wat onder de leden hebben. Je hebt geen microscoop om te kijken wat ze mankeren. We moeten het doen met een stukje inzicht, kennis en ervaring.

Wil jij jouw vissen kunnen behandelen zonder dat je precies weet wat er is, dan zou ik zorgen voor:

Sera Bactopur Direct -> voor als er zich een probleem voordoet op bacterieel gebied. Koop de grootverpakking is lang houdbaar en altijd fijn om in huis te hebben.
Manuas Bilocil -> tegen huid- en kieuwwormen en lintwormen (Cestoden). Koop de grootste verpakking, want je hebt dit meerdere keren nodig en met 1 keer behandelen en herhalen ga je het niet redden denk ik. Is tevens ook lang genoeg houdbaar.
Manaus Octocil -> tegen darm flagellaten. Koop de grootste verpakking, want je hebt dit meerdere keren nodig en met 1 keer behandelen en herhalen ga je het niet redden denk ik. Is tevens ook lang genoeg houdbaar.
Manaus Levamicil -> tegen nematoden. Koop de grootste verpakking, want je hebt dit meerdere keren nodig en met 1 keer behandelen en herhalen ga je het niet redden denk ik. Is tevens ook lang genoeg houdbaar.
Easy Life Voogle -> om na het kuren de vissen extra te helpen om op krachten te komen en te genezen. Koop een 5 liter jerry can, is in verhouding veruit het goedkoopste en komt wel op

Advies -> koop de medicatie online, dit scheelt heel veel geld ten opzichte van in de winkel

Nu is de grote vraag -> wat is het grootste probleem en waar moet je mee beginnen qua behandeling. Ik heb je nog niet gehoord over witte slijmerige ontlasting, dus ga er voorzichtig vanuit dat je deze nog niet hebt waargenomen.

Ik zou het als volgt doen, denk ik
1. kieuwwormen behandelen
2 Nematoden behandelen
3 Flagellaten behandelen

MAAR, hoe ga je dit doen in combinatie met de dosering en waterwissels zonder de kuur niet correct uit te voeren? Daar mag jij eens even over nadenken.

Verder zou een warmtekuur sterk aan te bevelen zijn voor je vissen, je hebt toch geen planten in je bak. ALLEEN je discusvissen kunnen hier tegen, de rest zal dit niet aan kunnen. Dus daar mag je ook over nadenken.

Als je een 50 liter bak hebt, dan zou je hier de vissen in kunnen kuren, scheelt heel veel medicatie en geeft je de tijd en ruimte om je RIO in orde te maken, is zomaar een idee........

Reken er op dat je alles bij elkaar met de herhalingen (zie medicatie handleidingen) ongeveer 1 maand hiermee bezig bent. Dan zit er 1 keer volledig kuren op.........

Wederom succes en ik hoop van harte dat je het echt stap voor stap en onderbouwd en logisch aanpakt
 
Het mag van mij kort en bondig, maar ik geloof niet dat ik er dan door kom, of dit nu lukt, ik betwijfel het zelfs nog helaas
De lengte van de verhalen maar ook de zinsvorming maakt in elk geval dat ik helaas steeds minder van de, kennelijk nog aanwezige, problemen begrijp. Dat kan natuurlijk aan mij liggen...
 
De lengte van de verhalen maar ook de zinsvorming maakt in elk geval dat ik helaas steeds minder van de, kennelijk nog aanwezige, problemen begrijp. Dat kan natuurlijk aan mij liggen...

je bent helaas niet de enige die niet meer weet waar het hier nou precies om ging.
 
Ik moet sommige stukjes ook echt 16 keer lezen en proberen dit met de oude info en op basis van mijn inzicht tot iets te maken. Daarom ook maar de reactie per quote op iedere frase, omdat er anders helemaal geen logica meer is........ Dus ik volg jullie helemaal

En bij iedere nieuwe post van de TS komt er weer nieuwe info bij die het beeld of versterkt of uitgebreid, dus inzichtelijkheid is absoluut ver te zoeken!
 
Morgen Heren,

Mannen komen van mars en vrouwen van venus;)
Is bewezen dat mannen slechter lezen en begrijpen wat de context is als men een spraakwaterval heeft met tik gebrek.
Enfin ik ga geen miere****** en taalkundige issues opsommen.
Vele slaan de plank mis dus troost jullie daarmee.

Dat ik mijn conclusie heb genomen, ik hecht waarde aan mensen die verstand hebben van discussen en kunnen lezen en begrijpen wat er bedoeld wordt.
Dus indien ik geen hoofdletters, en ;. gebruik of maar half dat zorgt dat de boodschap dus verdwijnt sorry is communicatie ruis en ik ben geen leraar in taalkundigheid.

Tot slot mijn vissen zijn niet ziek, nog niet.
De waterkwaliteit is blijkbaar volgens de esha strip ok betreffende nitriet en nitraat, dus ik snap dat gedram niet........... ik zie enkel dat ze bleker zijn van kleur (de grootste checkers dus). Maar dit kan lichtinval zijn op foto ogen ze oranjer dan voor de ruit.

Gedrag:

Schuren niet zoals omschreven over dingen in de bak.
Schrikken wat ik omschreef-> is direct naar achter in de bak schieten en dan langzaam te voorschijn komen, dus ook verkeerde conclusie(was ook omschreven in mijn vorige berichten.

Voeren ze krijgen s'ochtends granulaat, rond de middag diepvries (runderhart niet veel dus dat is ook ok), s'avonds granulaat en rond de tijd dat ik zie dat ze duidelijk honger hebben krijgen ze de laatste treat van me diepvries rode wormen.
Na 14 uur gaat het licht uit das dus erg volgens de boekjes lijkt mij.
Dat is iedere dag dus.

Fout voeren.....ik denk dat hier voldoende variatie zit in aanbiedingen:
granulaat 3 verschillende smaken, energie, kleur en de normale granulaat.
diepvries: mosselen, rode, muggelarven, krill, knoflook met joost mag weten wat , runderhart(er nog bij 1x)
Dus spookbeelden die nog extra worden gemaakt, ik voer ze uitgebalanceerd en zie dat ze granulaat eten-> ja als ze honger hebben, de wormen zijn op in 3 seconden.
Waar ik wel aan wil geloven is teveel granulaat , dat kan kloppen....... die doseren niet zo simpel als je een beetje wil geven.

Temperatuur gaat omhoog naar 29 en ik ga preventief de vissen behandelen op die kieuw wormen en de flageldingen want stress hebben ze soms als je in hun buurt moet stofzuigen.
Ze zijn nieuw voor me, dus ik vind alles soms verdacht, vrouwen moeder instinct ...weet ik het;-)

Dus tekst ingekort dat jullie een pragmatische kijk hebben op mij(daar heb je weer zo een leek die niks snapt van wat ie doet, begint zo even en zie het lukt niet tja meid ga een boek lezen over vissen!)
Die ondertoon die ik lees uit jullie reacties zegt mij dat ik te veel naar jullie goesting tetter ;-)

Even goede vrienden

Ik leer iedere dag bij en observeer mijn vissen goed, ben ik 100% zeker van.

Ik doe me best en ga met dank jullie rust gunnen.

Steven bedankt voor het lijstje heel nuttig voor mij :)

tot nog is.....als ik de les gespeld wil worden op taalkundig gebied :p

grtjs
 
Tot slot mijn vissen zijn niet ziek, nog niet.

Hoe bepaal je dat, poep onder de microscoop gehad?

(runderhart niet veel dus dat is ook ok

Nee, ieder beetje runderhart onder de 30 graden is niet ok.

Waar ik wel aan wil geloven is teveel granulaat , dat kan kloppen.......

Ligt er nog granulaat na 5 minuten, dan direct afzuigen, zodat het je water niet gaat belasten.

En omhoog naar 29 graden, vanaf? Oja 28 graden.... En met welk doel deze graad omhoog?

Succes
 
Laatst bewerkt:
Marielle

U schrijft,mijn vissen zijn niet ziek nog niet.Maar ik ga ze preventief behandelen,waarom.U gaat zelf toch ook niet naar de arts om preventief behandeld te worden voor iets wat u nog niet mankeerd daar krijgen de vissen alleen maar een terugslag van.

En die stofzuiger,dat is een apparaat waar ik niemand van ken die dit nog gebruikt,waarom.Vuil hevelen we af of weg als we het water verversen.

Gooi die stofzuiger weg en geef de vissen rust,je bent veel te veel bezig,is niet nodig.
Rustig aan.
 
Marielle

U schrijft,mijn vissen zijn niet ziek nog niet.Maar ik ga ze preventief behandelen,waarom.U gaat zelf toch ook niet naar de arts om preventief behandeld te worden voor iets wat u nog niet mankeerd daar krijgen de vissen alleen maar een terugslag van.

En die stofzuiger,dat is een apparaat waar ik niemand van ken die dit nog gebruikt,waarom.Vuil hevelen we af of weg als we het water verversen.

Gooi die stofzuiger weg en geef de vissen rust,je bent veel te veel bezig,is niet nodig.
Rustig aan.



Ho even ,he. Hou jij je eens in. Dar beslis jij niet over.

En commentaar op een stofzuiger? niet doen, weet jij niets van af.
 
Bertus
Grappig dat je zo reageerd,als ik naar jou avatar kijkt ben je misschien van mijn leeftijd of daar misschien in de buurt,neem mij niet kwalijk als je ineens of 20 Jaar jonger bent dan op die foto.Ik ben zelf pas 64 geworden en heb al wat aquaria gezien in mijn leven.En heb al wat ervaring opgeda

Dat ik een stofzuiger afkeurd is natuurlijk mijn eigen mening,die hoort niet in of bij de attributen van een aquariaan,gebruik een stofzuiger in huis maar niet in een aquarium.

Prettige avond nog.
 
Sorry bertus,

Zie net dat jij 73 jaar oud bent neem mij niet kwalijk over mijn commentaar over de stofzuiger,waarschijnlijk gebruik je deze al heel lang,gewoon blijven gebruiken hoor,ook in de hoekjes van de bak.
 
Nee, die hoef ik niet te gebruiken. Mijn filters houden de boel in zoverre schoon, dat er genoeg blijft liggen.
Hou niet van brandschoon. en de vissen ook niet.

Heb genoeg van die dingen liggen. gebruik ze alleen niet.

Ze worden bij grintbakken gebruikt om dat schoon te zuigen.
Bij zand is het lastig.
 

Terug
Bovenaan