Gino's vizzle (Gino88)


Grappig visje, gefeliciteerd met je vondst!
 
Niet echt een boeiende update, maar ik heb tijd over vanavond. :p (En ik weet dat @michelle1 zo van filmpjes houdt.)



(arme appelslak, rechts op het scherm bij 0:28)

Het leeft allemaal nog en ze eten elke dag meer. Het worden al echte goudvisjes. Ze zijn ook niet meer zo bang voor mij. :) Ik hoop de baby's nog 1 à 2 weken in de kleine bak te kunnen houden. Kunnen ze daarna bij de nieuwe dubbelstaart die je rechts in beeld ziet. Dan gaat hij ze de kneepjes van het vak leren. ;)

Het voeren heb ik nu wat simpeler gemaakt door te stoppen met de artemia. Ik raakte het kweken ervan een beetje beu. Wat ook meespeelt is dat ik een nieuwe "batch" had gekocht die op de een of andere manier slechter was dan de vorige, met telkens veel eieren die niet uitkomen en een rottende troep geven. Dat heet dan "A-grade" artemia. 😏 Achja. Ze zijn eigenlijk toch al te groot aan het worden voor artemia, dat duurt te lang met voeren. Dus voortaan schaft de pot voornamelijk droogvoer en muggenlarven uit de diepvries. Op de minder luie dagen ook wel repashy of levend voer.

Nu maar even werk ervan maken om de 4e bak op te zetten. Dan kan de meerval die nog in de Rio 240 zit straks daarheen. Het is een lief beest, maar ik sta niet helemaal voor hem in als er een babyvis langs zijn bek zwemt. Beetje zonde van de 1,5 maand werk zeg maar. ^^'

In other news: de cichlide heb ik opgegeven en in laten slapen. Ik zag maar geen verbetering en ook geen behandelmogelijkheid. :-/
 
Wat leuk, dat kleine grut wat nu steeds meer medium grut wordt! Wee de appelslak. Hoe is het met de nieuwe dubbelstaart? Ben benieuwd hoe de groepsdynamiek straks gaat zijn tussen die eigen kweek goudvisfamilie, en dan deze 'alien' erbij. Of je daar iets opmerkelijks aan gaat opmerken, of niet.

Droevig van je cichlide, wat naar. Ik duim voor je dat het hierbij blijft en dat je geen verdere uitval meer zal hebben.
 
🙃 Thanks. Ze hebben nu het formaat van een volwassen neon tetra. Puur qua grootte zou het dus al gaan om ze bij de andere goudjes te doen. Al is één ding dan wel zeker: pappa en mamma gaan er met het eten vandoor. 😋 So let's not do that.

Met de dubbelstaart gaat het ook lekker. Hij moest de eerste dagen niks van me hebben, maar inmiddels heeft hij door van wie het eten komt. Nu hij goed te eten krijgt heeft hij toch wel meer een buikje gekregen dan een normale goudvis. Ik blijf hopen op een wakin i.p.v. een sluierstaart. ;) Niks ten nadele van sluierstaarten verder, muhaha... Ja, ik ben er ook wel benieuwd naar hoe ze op elkaar gaan reageren.
 
Met de dubbelstaart gaat het ook lekker. Hij moest de eerste dagen niks van me hebben, maar inmiddels heeft hij door van wie het eten komt. Nu hij goed te eten krijgt heeft hij toch wel meer een buikje gekregen dan een normale goudvis. Ik blijf hopen op een wakin i.p.v. een sluierstaart. ;)
Misschien blijkt hij een wokin? :DD
 
Heb het filmpje maar even met andere browser bekeken dat gaat een stuk vlotter en erg Leuk Gino :smitten:

Wat groeit dat snel he.
 
Weer een filmpje hoor, sorry Michelle. 😉 Met mijn telefoon is foto's nemen van bewegende vissen een kansloze onderneming.

De jonkies zijn nu 7 weken oud. :) Ik heb ze net verplaatst naar de Rio 240. De nieuwe goudvis kon wel wat gezelschap gebruiken. Hij zal ze niet kunnen opeten qua grootte, dus prima zo denk ik. Ik merk wel enige "jaloezie" op bij het voeren. Hij is natuurlijk gewend om het rijk alleen te hebben.



De inrichting ziet er niet uit, maar boeie. Heb de spullen uit het kleine bakje maar even overgegooid zodat de kleintjes wat herkenningspunten hebben. Bij het voeren helpt het nu bijv dat ze hun oude voerschaal nog hebben, dan snappen ze gelijk wat de bedoeling is. Vanaf halverwege de video zie je mooi hun grondelinstinct (terwijl ze niet eerder substraat gehad hebben) en hoe ze elkaar in dat gedrag "aansteken".

Ik heb "de" meerval er nog in zitten, in zijn hol rechts in beeld. Zijn nieuwe bak is nog niet af. Ik gok er maar op dat hij zich nog even gedraagt. Volgens mij pakt hij de garnaaltjes in de bak al niet echt, dus dan zal een snel visje waarschijnlijk ook wel veilig zijn, is het idee....
 
wat hebben ze nu aan een voerschaal waar geen voer in zit ;)

Ze zijn al bijna net zo groot als die je als laatste heb gekocht :oops: zal door de artemia wezen volgens mij is dat vrij voedzaam.

Ben benieuwd wanneer ze gaan kleuren.

Zou de meerval vlug genoeg wezen om ze te pakken te krijgen want zijn toch erg bewegelijke visjes
 
Dat kleine grut groeit snel Gino maar ja artemia is inderdaad erg voedingsrijk.
 
Wat groeien ze hard zeg. Heel erg leuk om te zien! Ben heel benieuwd naar hoe ze zullen gaan kleuren!
 
Artemia heb ik ze nu al een week of 3 niet meer gegeven eigenlijk. Ze krijgen ook maar 2x per dag voer en de temperatuur staat niet heel hoog of zo. Toch groeien ze best aardig. :) Op eentje na dan, die lijkt een paar weken achter te lopen op de rest.

wat hebben ze nu aan een voerschaal waar geen voer in zit ;)

Ze zijn al bijna net zo groot als die je als laatste heb gekocht :oops: zal door de artemia wezen volgens mij is dat vrij voedzaam.

Ben benieuwd wanneer ze gaan kleuren.

Zou de meerval vlug genoeg wezen om ze te pakken te krijgen want zijn toch erg bewegelijke visjes
Die voerschaal hadden ze net leeggegeten. :deal:

Het op kleur komen zou rond deze leeftijd ongeveer moeten beginnen. Ik zie in elk geval bij de gevlekte/calico's (7 v/d 9) het geel opkomen en steeds meer/grotere vlekken verschijnen. De twee effen vissen met "metallic" schubben zijn donkerder geworden; dit schijnt normaal te zijn en de stap erna is dan dat ze juist weer lichter worden. Evt oranje uiteindelijk, who knows.

Maar: de moeder heeft metallic schubben en de vader nacreous (weet de NL naam niet). Metallic baby's die daar uit komen schijnen vaak vertraagd te verkleuren, en soms zelfs niet, dan blijven ze hangen in een soort wildkleur. We will see.

Wel interessant die genetica. In hoofdzaak zegt men altijd dat je qua soorten schubben metallic hebt, nacreous en mat. Maar er schijnen toch ook wel tussenvormen te zijn, het hoeft niet altijd het één of het ander te zijn. Ik zie nu bij veel van die nacreous/calico-jonkies dat ze grotendeels matte kleuren hebben, doorzichtige kieuwdeksels (roze kieuwen) of een beetje de neiging naar zwarte kraaloogjes. Die mat-eigenschappen zouden volgens het "simpele" genetische model recessief moeten zijn, maar om in kleurtermen te spreken: zo zwart-wit is de situatie denk ik niet. Ik vraag me ondertussen ook af of de moeder misschien nog bijzondere kleurgenen heeft doorgegeven. Anders zou al deze variatie van pa komen.

Blabla ik kan nog wel even doorgaan hierover...

Vandaag trouwens een zeldzaam tafereel: de meerval kwam mee-eten met de goudvisjes. :)

Overigens is dit wel echt een shit load aan voedsel hoor, dit doe ik normaal nooit. Maar het was wat makkelijker filmen zo. :p

(rechts onderin het kleinste visje uit het nest, ter vergelijking van de grootte)

 
Laatst bewerkt:
Vind ze wel iets van chiclide achtig lijken zo met die kleuren/patroon en die voor uitstekende bekjes.

Inderdaad maar gewoon afwachten wat het gaat worden qua kleuren. Zwarte kraal oogjes vind ik persoonlijk niet zo mooi want dan kijken ze een beetje geniepig :DD Dat gevoel heb ik er dan bij. Ik heb ook wel gezien1 zwart kraal oogje. Totaal andere vis om te zien aan elke zijde.

Ik heb hier 2 ryukin en ranchu die gewone schubben hebben en af en toe een soort van bling bling schub ertussen hebben. Ik vind dit wel erg mooi. Als ze die schubben over hele lichaam zouden hebben dan echt bling bling monstertjes :DD Iemand heeft me ooit uitgelegd hoe dit zat maar vergeten maar had iets te maken met oer gen van oorspronkelijke afstamming wat geen goudje was maar wat het dan wel was ben ik vergeten..............

Ga zo dus maar weer een andere browser openen om het filmpje te bekijken ben wel benieuwd naar die meerval icm goudjes. Hij is wel van de snuggere om te realiseren dat hij erbij moet wezen met voer tijd anders is alles al weg gekaapt.
 
Artemia heb ik ze nu al een week of 3 niet meer gegeven eigenlijk. Ze krijgen ook maar 2x per dag voer en de temperatuur staat niet heel hoog of zo. Toch groeien ze best aardig. :) Op eentje na dan, die lijkt een paar weken achter te lopen op de rest.


Die voerschaal hadden ze net leeggegeten. :deal:

Het op kleur komen zou rond deze leeftijd ongeveer moeten beginnen. Ik zie in elk geval bij de gevlekte/calico's (7 v/d 9) het geel opkomen en steeds meer/grotere vlekken verschijnen. De twee effen vissen met "metallic" schubben zijn donkerder geworden; dit schijnt normaal te zijn en de stap erna is dan dat ze juist weer lichter worden. Evt oranje uiteindelijk, who knows.

Maar: de moeder heeft metallic schubben en de vader nacreous (weet de NL naam niet). Metallic baby's die daar uit komen schijnen vaak vertraagd te verkleuren, en soms zelfs niet, dan blijven ze hangen in een soort wildkleur. We will see.

Wel interessant die genetica. In hoofdzaak zegt men altijd dat je qua soorten schubben metallic hebt, nacreous en mat. Maar er schijnen toch ook wel tussenvormen te zijn, het hoeft niet altijd het één of het ander te zijn. Ik zie nu bij veel van die nacreous/calico-jonkies dat ze grotendeels matte kleuren hebben, doorzichtige kieuwdeksels (roze kieuwen) of een beetje de neiging naar zwarte kraaloogjes. Die mat-eigenschappen zouden volgens het "simpele" genetische model recessief moeten zijn, maar om in kleurtermen te spreken: zo zwart-wit is de situatie denk ik niet. Ik vraag me ondertussen ook af of de moeder misschien nog bijzondere kleurgenen heeft doorgegeven. Anders zou al deze variatie van pa komen.

Blabla ik kan nog wel even doorgaan hierover...

Vandaag trouwens een zeldzaam tafereel: de meerval kwam mee-eten met de goudvisjes. :)

Overigens is dit wel echt een shit load aan voedsel hoor, dit doe ik normaal nooit. Maar het was wat makkelijker filmen zo. :p

(rechts onderin het kleinste visje uit het nest, ter vergelijking van de grootte)


Leuke video Gino maar gelet op de tijden dat jij in de regel post kunnen we dit topic beter het Goede Nacht Topic gaan noemen:pp
 
20220402_180402.jpg


Vandaag wat lopen knutselen aan de bakken. Ik twijfelde al een tijdje of wat extra filtering geen kwaad kon, aangezien de belasting van de groeiende vissen voorlopig nog blijft toenemen. Vooral de cichlide en de schildpad (in de aangesloten Rio 300) maken er een bende van. Dus nu toch maar een tweede FX4 erbij gezet, zo kan ik weer even vooruit. Wellicht dat nog eens een visje toevoegen dan ook weer mogelijk zal worden. :deal: Qua zwemruimte kon dat sowieso al.

Als ik terug kon in de tijd, had ik misschien beter een bioloog kunnen aanleggen i.p.v. al die losse filters... Er draaien op 800 L nu 5 potfilters, dat is echt niet efficiënt.

Gaten boren voor een bioloog kan technisch gezien nog altijd. Waterniveau even verlagen en gaan met die banaan. Maar ik weet niet of ik het aandurf met deze grote bak. Als ik het verpest en de boel klapt, wordt dat een hele lelijke kostenpost.....

Beter 15 jaar sparen voor mijn droombak, en het dan doen. 😏
 
Inderdaad maar gewoon afwachten wat het gaat worden qua kleuren. Zwarte kraal oogjes vind ik persoonlijk niet zo mooi want dan kijken ze een beetje geniepig :DD Dat gevoel heb ik er dan bij. Ik heb ook wel gezien1 zwart kraal oogje. Totaal andere vis om te zien aan elke zijde.
Haha ik snap wat je bedoelt. :DD Ik vind zwarte ogen ook niet zo mooi! En bij sommige baby's zie ik inderdaad dat de oogkleur links niet hetzelfde is als rechts. Ik hoop dat ze allemaal zo worden als pa: wel gekleurde ogen, maar niet gitzwart. Qua tekening gaan sommige in ieder geval al wel de kant van hun vader op, het zijn net miniaturen van hem. :) Ik vind eigenlijk zijn combinatie van shiny en mat ("nacreous" dus) de mooiste goudvisvariant.

Ik heb hier 2 ryukin en ranchu die gewone schubben hebben en af en toe een soort van bling bling schub ertussen hebben. Ik vind dit wel erg mooi. Als ze die schubben over hele lichaam zouden hebben dan echt bling bling monstertjes :DD
Foto's! 🙃

Ga zo dus maar weer een andere browser openen om het filmpje te bekijken ben wel benieuwd naar die meerval icm goudjes. Hij is wel van de snuggere om te realiseren dat hij erbij moet wezen met voer tijd anders is alles al weg gekaapt.
Wat voor (browser op je) telefoon/computer heb je eigenlijk? Alles wat na het jaar 2000 geproduceerd is, zou youtube moeten kunnen tonen. 😜 Of neem anders de youtube-app. Speciaal voor dit topic.
 
Bekijk bijlage 341774

Vandaag wat lopen knutselen aan de bakken. Ik twijfelde al een tijdje of wat extra filtering geen kwaad kon, aangezien de belasting van de groeiende vissen voorlopig nog blijft toenemen. Vooral de cichlide en de schildpad (in de aangesloten Rio 300) maken er een bende van. Dus nu toch maar een tweede FX4 erbij gezet, zo kan ik weer even vooruit. Wellicht dat nog eens een visje toevoegen dan ook weer mogelijk zal worden. :deal: Qua zwemruimte kon dat sowieso al.

Als ik terug kon in de tijd, had ik misschien beter een bioloog kunnen aanleggen i.p.v. al die losse filters... Er draaien op 800 L nu 5 potfilters, dat is echt niet efficiënt.

Gaten boren voor een bioloog kan technisch gezien nog altijd. Waterniveau even verlagen en gaan met die banaan. Maar ik weet niet of ik het aandurf met deze grote bak. Als ik het verpest en de boel klapt, wordt dat een hele lelijke kostenpost.....

Beter 15 jaar sparen voor mijn droombak, en het dan doen. 😏
Zonder gaten boren kun je ook een bioloog in gebruik nemen d.m.v. een overflow hebben wij op al onze bakken zitten en werkt perfect
 
Haha ik snap wat je bedoelt. :DD Ik vind zwarte ogen ook niet zo mooi! En bij sommige baby's zie ik inderdaad dat de oogkleur links niet hetzelfde is als rechts. Ik hoop dat ze allemaal zo worden als pa: wel gekleurde ogen, maar niet gitzwart. Qua tekening gaan sommige in ieder geval al wel de kant van hun vader op, het zijn net miniaturen van hem. :) Ik vind eigenlijk zijn combinatie van shiny en mat ("nacreous" dus) de mooiste goudvisvariant.


Foto's! 🙃


Wat voor (browser op je) telefoon/computer heb je eigenlijk? Alles wat na het jaar 2000 geproduceerd is, zou youtube moeten kunnen tonen. 😜 Of neem anders de youtube-app. Speciaal voor dit topic.
Als ik weer wat meer tijd heb zal ik een foto maken van de bling bling schubben.

Ik denk niet dat ogen nog van kleur veranderen maar weet ik niet zeker. Jij zal het gaan zien. Bij de goud/gele slobbers heb ik ook wel rode ogen, brrrrr, maar die veranderen ook niet. Vind ik de zilver met blauwe oogjes ook een stuk mooier.

Als ik inlog hier op forum gebruik ik opera. VPN. Opent soms wel filmpjes maar gaat heel traag of hortend en stotend dat is waardeloos om filmpjes te kijken. Google chrome gebruik ik zonder in te loggen maar dan word je ziek van reclame. Na elke stukje tekst een reclame stuk. Dat is ook waardeloos.
 
Zonder gaten boren kun je ook een bioloog in gebruik nemen d.m.v. een overflow hebben wij op al onze bakken zitten en werkt perfect

Thanks voor de suggestie. :) Geen slecht idee van je. Ik gebruik zelf ook al jaren zo'n overflowtje:

20220403_154548.jpg

Alleen voor een bioloog boor ik liever gaten. Waarom: je hebt dan meer controle over de waterlijn die je aanhoudt in de bak, zowel als de pomp aan staat als wanneer hij is gestopt. Als je hetzelfde effect wilt bereiken met zo'n DIY-overflow, moet je een overloopvak maken en daar de overflow in hangen. Dan stopt de hevel zodra het water niet meer in dat vak komt, i.p.v. dat hij nog een tijd door blijft hevelen op een steeds lagere snelheid.

Mijn huidige hevel haalt er bijv nog een cm of 7 aan water vanaf nadat de pomp gestopt is. Voor water verversen is dat handig (ik laat het zo het riool in lopen) maar als dat doorstromende water in je bioloog moet worden opgevangen, moet je daar veel extra marge aanhouden.

Dus dan liever gaten boren en daar pvc-knietjes op aansluiten (naar boven gericht = vlakke instroom van water) of om de gaten heen een klein overflow-vak lijmen.

Als ik weer wat meer tijd heb zal ik een foto maken van de bling bling schubben.
(y)🙃

Ik denk niet dat ogen nog van kleur veranderen maar weet ik niet zeker. Jij zal het gaan zien.
Ik denk het ook niet eigenlijk. Maar misschien blijken oogjes die er op dit moment zwart uitzien, in een groter formaat wel wat lichter te zijn, of donker gespikkeld of zo. Moeilijk te zien nu. :)

Opera, VPN, toe maar. Goed bezig. Heb ik in het verleden ook wel gedaan. (De laatste tijd kan het me minder schelen welke activiteit men van me ziet, en buitenlandse series e.d. volg ik niet.)
 
Alleen voor een bioloog boor ik liever gaten. Waarom: je hebt dan meer controle over de waterlijn die je aanhoudt in de bak, zowel als de pomp aan staat als wanneer hij is gestopt.
@Nicolientje-W Nouja, nu ik erover nadenk.... als je maar genoeg capaciteit aan DIY-overflows installeert, strak afgesteld op de juiste hoogte, dan moet het met de "naloop" van water wel meevallen. Je kunt zo'n syteem zelfs nog verbeteren door in het T-stuk (het gedeelte buiten de bak dat bepaalt op welke hoogte er wordt geheveld) een horizontaal schotje te lijmen, zodat de heveling over een vlak punt plaatsvindt en niet over de hele ronding van de buis. Snap je wat ik bedoel? Dit omschrijf ik vast erg cryptisch. 😂

Hoe ziet jouw "installatie" eruit? Ben wel benieuwd naar jouw setup.

Edit: hmm. Jij gebruikt vast als intake voor de overflow een verticale pijp met de opening naar boven? Ook daarmee heb je natuurlijk dat hij simpelweg stopt wanneer de pijp niet meer overstroomt. Mijn ontwerp is wat meer minimalistisch, zonder bocht in de bak, maar dan is het nadeel dus dat je meer moet stoeien om dat goed afgesteld te krijgen...

Goed gesprek met mezelf weer hier, haha. xD Leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik gebruik inderdaad een staande pijp en de afhevel stopt inderdaad vanzelf als het water lager komt dan die pijp, heb er wel een verbrede mond opzitten op de uitstroom dat werkt net wat makkelijker
 
Leuke video Gino. Ben benieuwd of Liran die vannacht nog heeft zitten kijken:DD
 
Wanneer kan ik er 1 ophalen? :DD
 
Wat groeien ze snel :br: Ze zijn bijna net zo groot als je sluier met kleur. Waar zijn mama en papa vis?
 
Wanneer kan ik er 1 ophalen? :DD
Ja zou je dat leuk vinden? :DD Kan zeker, de meeste kunnen/mogen uiteindelijk wel naar andere baasjes. Ik zal ze nog een paar schopjes onder de kont geven (wat laten groeien) en dan kun je binnenkort eens langskomen. (y) Of andersom; Wageningen ligt in mijn bezorggebied. :p

Ik zal nog een keertje proberen van alle vissen apart een foto te maken, dan kun je evt kiezen.

Wat groeien ze snel :br: Ze zijn bijna net zo groot als je sluier met kleur. Waar zijn mama en papa vis?
Ze komen steeds meer in de buurt van die dikke oranje ja. Inhalen qua groei is wel lastig, want die oranje vreet ontzettend veel. :eek: Die doet hard z'n best om de grootste te blijven. Zit erover te denken om die bij de grote vissen te doen, dan houden de baby's wat meer voer over. ^^'

Pappa en mamma in de grote bak zijn nog altijd bezig met gezinsuitbreiding. Al sinds de jaarwisseling is het bijna elke week raak. ^^' When will it stop!?
 
Ja tuurlijk! Ze zijn nu alleen nog veel te klein natuurlijk, dan zou het gelijk levend voer worden hier, hoe groot zijn ze nu? Minimale maat hier is toch wel richting de 10 cm. Heb niet voor niets al jaren geen baby's meer helaas (maar ook wel fijn, geen overbevolking)
 
Ja tuurlijk! Ze zijn nu alleen nog veel te klein natuurlijk, dan zou het gelijk levend voer worden hier, hoe groot zijn ze nu? Minimale maat hier is toch wel richting de 10 cm. Heb niet voor niets al jaren geen baby's meer helaas (maar ook wel fijn, geen overbevolking)
O wauw. En zijn het dan koikarpers die ze zouden opvreten of..? :-0

Ik heb geprobeerd om de stuiterballen te meten... Gemiddeld zitten ze op 4,5 cm of zo, grofweg. De grootste misschien al 5 cm. Spannend of ze dit seizoen nog vijverwaardig worden. ;)

Ben wel benieuwd of ze qua eindgrootte meer op de vader of meer op de moeder gaan lijken. De moeder is nog aan het groeien en is nu ongeveer 15 cm (12 cm SL). De vader blijft steken op 11 cm (8 cm SL). Terwijl ik die toch ook al een tijdje heb en hij krijgt evenveel voer aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
Nee de windes, die zijn 60 cm en die lusten nogal wat zeg maar.
Ik zou er ook 1 tijdelijk in m'n tropische aquarium kunnen doen om wat te groeien!

Qua eindgrootte, elke goudvis heeft wel de potentie om 25+ cm te worden dus dat komt wel goed :)
 

Terug
Bovenaan