Gino's vizzle (Gino88)


Dat is crue zeg. Duurt zolang dat ik die foto kan vergroten ...........................
 
Ik zet het even in een spoilertag speciaal voor @michelle1
Ha je dacht vast dat ik hier een antwoord zou geven maar niets is minder waar :p
 
Je stuurt zeker een slobber op me af door het riool met 100 baby's op haar rug. Ik zal de wc's alvast barricaderen. :ROFLMAO:
 
zijn ze nou alemaal de zelfde kleur of da komt nog?
 
zijn ze nou alemaal de zelfde kleur of da komt nog?
Het is op de foto moeilijk te zien nog, maar ze beginnen al de eerste kleuren te ontwikkelen. Een paar zijn goudgeel, andere wit-doorzichtig en sommige hebben (net als hun pa) donkere vlekken. En de oogkleur verschilt.

Het opkleuren kan nog wel een paar maanden duren. Het schijnt bij metallic schubben (dus normale, glanzende schubben) wel dat die sneller op kleur komen als je de temperatuur hoog zet. Dat ga ik maar even niet doen. Beetje tricky met de hogere groeisnelheid die je dan krijgt. En ik heb geen haast...
 
20220225_002350.jpg


3 weken. :) Het werd een beetje krap in het kweekbakje, dus ik heb vanavond maar even een nieuw onderkomen gemaakt. Nu lijken ze opeens weer klein. ;)

Die blauwe kitranden staan mooi hè?

Ik heb nu overigens nog 9 stuks. Het quasimodovisje waar ik eerder al over twijfelde, bleek geen anaalvin te hebben. Een of ander genetisch defect? I dunno. Maar die is gaan zwemmen in de Rio 300. 🙈 Run Forrest, run!

Het is van dit nest wel gelijk de laatste keer dat ik een "cull" op die manier aan z'n einde laat komen. Ze zijn eigenlijk al te groot aan het worden. M'n cichlide was bijna banger van die kleine dan andersom. Duurt allemaal te lang.
 
Ben benieuwd hoe ze eruit komen te zien!
 
AAh een anaalvin had ie toch helemaal niet nodig gehad. :cry: Ik heb er eentje met maar 1 maar gezien wat er uit dat gat komt zijn die vinnen totaal nutteloos volgens mij.

Niets voor mij dat cullen. Gelukkig hier geen sluierbaby s dan word ik nog gekker.
 
Stom beginnersvraagje, maar wat is 'cullen'?
 
Stom beginnersvraagje, maar wat is 'cullen'?
Nee hoor niet stom😀’Cullen’ is de term die door kwekers wordt gebruikt voor het doden van mismaakte ‘fry’(=babyvisjes) of jonge visjes die niet aan de gewenste standaard voldoen. Wist ik tot voor kort ook niet hoor…
 
Ziet er leuk uit hoor ben benieuwd hoe ze verder ontwikkelen
 
Nee hoor niet stom😀’Cullen’ is de term die door kwekers wordt gebruikt voor het doden van mismaakte ‘fry’(=babyvisjes) of jonge visjes die niet aan de gewenste standaard voldoen. Wist ik tot voor kort ook niet hoor…

Of zoals @Gino de barbaar het doet :DD

Een babyvisje met een vreemde kop en missende vin laten zwemmen in een aquarium met getande baby moordenaars erin. Baby visje denkt " wauw " wat een schitterend nieuw huis en dan hap, slik weg :eek:
 
Nee hoor niet stom😀’Cullen’ is de term die door kwekers wordt gebruikt voor het doden van mismaakte ‘fry’(=babyvisjes) of jonge visjes die niet aan de gewenste standaard voldoen. Wist ik tot voor kort ook niet hoor…
Nou, om precies te zijn , betekent het gewoon "selecteren". Men selecteert de specimens die niet voldoen danwel niet genoeg voldoen aan de eigenschappen van de stam. Deze kun je idd doden doch men kan ze ook elders onderbrengen. Zoals ik dat doe. Dus "cullen" betekent niet meteen dat men specimens dus doodt. Maar bij bepaalde diersoorten wordt cullen wel geassiocieerd met het afmaken van de specimens. Maar nogmaals, op zich heeft cullen niets met doden te maken. Het zegt enkel dat men de niet wensbare specimens scheidt van de wel wenselijke specimens.
 
Daar heb je gelijk in @stanovic. :) Technisch gezien is cullen alleen vissen uitselecteren. Wat er vervolgens met de "rejects" gebeurt, is een tweede.

AAh een anaalvin had ie toch helemaal niet nodig gehad. :cry: Ik heb er eentje met maar 1 maar gezien wat er uit dat gat komt zijn die vinnen totaal nutteloos volgens mij.

Niets voor mij dat cullen. Gelukkig hier geen sluierbaby s dan word ik nog gekker.
"Gezien wat er uit dat gat komt."🤭

Ik begrijp je reactie goed hoor! Ik doe dat selecteren ook zeker niet voor de lol. Maarja, vissen zijn op een bepaalde manier gebouwd om een reden. Ik denk dan maar zo: als je een nestje begint, kan de natuur niet goed aan selectie doen op alle goede/functionerende eigenschappen. Dan ligt daar een verantwoordelijkheid bij jou als kweker. Wanneer je vorm boven functie stelt (zoals in de wereld van de sluierstaarten veel gebeurt), kun je problemen gaan zien. Het is niet mijn doel om anderen of mezelf op te zadelen met kneusjes, hoe schattig ze ook kunnen zijn. 😬
 
Snap het wel hoor. Maar lijkt me een zeer akelig klusje vooral zoals jij beschreef met die slome chiclide ;)

Dat is vooral de reden dat ik er niet aan begin want dan heb ik hier straks 10 mega aquaria staan met kneusjes :rolleyes:
 
Hmmmm in het kader van "full disclosure" even iets anders wat ik me net realiseer. Lang verhaal, enkel voor de liefhebber. ;)

Vorig jaar had ik dus die witte goudvis die "onverklaarbaar" dood ging, na lange tijd vage symptomen te hebben vertoond, waaronder een bult die openbarstte, gek zwemgedrag, apathie etc.... Een half jaar daarvoor had ik een dode bolivian ram die in de loop van maanden langzaam was weggeteerd, met symptomen van vis-TB. Achteraf denk ik dat die goudvis het ook gehad moet hebben; het lijkt de enige verklaring voor het ziektebeeld. De symptomen kunnen per vis verschillen en hebben overlap met die van andere ziektes, wat een diagnose stellen lastig maakt. Maar door bepaalde kenmerken (waaronder het trage verloop) gaat op een gegeven moment de verdenking uit naar vis-TB.

En nu heb ik weer een vis waarvan ik denk dat ie het zou kunnen hebben: de severum-cichlide die ik 5 maanden terug kocht. Hij werd eerst kieskeuriger met eten (geen droogvoer meer accepteren) en daarna is hij geleidelijk ook al het andere gaan weigeren. Hij groeit ook totaal niet. Ik zag hem vorige maand wel nog goudviseitjes eten, maar that's it, hij wil nu niets meer. Medicatie erin krijgen is dan lastig, en helpt bij vis-TB --als dat het dus is-- überhaupt niet. Heb voor zijn buitenboel al eens een zoutkuur + een stoot methyleenblauw geprobeerd maar dat deed volgens mij ook niks. Ik begin te vrezen dat hij zijn eindstreep nadert, op deze manier. Hij zag er niet zo fris uit vandaag.

Het schijnt dat vis-TB in de meeste bakken zit. Je houdt het dus nooit helemaal buiten de deur. En zelfs onder goede leefomstandigheden kan een vis er bevattelijk voor zijn. Maar goede filtratie zou wel moeten helpen om het risco zo laag mogelijk te houden. Ik heb nu maar besloten om een extra filter te kopen, wie weet dat het iets gaat helpen. ✌️ Maar ik heb eigenlijk geen idee verder, ik probeer maar wat. De rest van de vissen doet het gelukkig nog altijd prima.

Edit: tsja, of hij moet hexamita in het buikje hebben. Ben ik dan een beetje laat achter. Dan zou (lees ik) een laatste poging zijn om een bad van magnesiumsulfaat te geven...
 
Laatst bewerkt:
Die blauwe kitranden staan mooi hè?
Awesome!

Wat betreft de Vis-TB verdenking; dat is echt heel naar. Duim voor je dat het extra filter wat goeds gaat doen.
Gelukkig dat de rest van de vissen het nog goed maakt, hopelijk blijft dat zo.
 
De visjes zijn nu 4 weken oud. Gaat nog steeds wel aardig geloof ik!

Zoals altijd lekker onscherpe foto's. Het is echt een ramp met mijn telefoon om ook maar iets scherp te krijgen. 😅

20220303_221412.jpg20220303_223359.jpg20220303_223620.jpg20220303_223842.jpg



Ik ga duimen dat je de chiclide er weer boven op krijg.
Ik heb hem nu een tijdje apart zitten. Ik weet nog steeds niet zeker wat hij heeft. Voor het geval er (ook) interne parasieten spelen, heb ik wat magnesiumspul in het water gegooid in steeds oplopende doseringen. Het idee is dat het laxerend zou moeten werken, als het in de darmen komt. Het heeft uiteindelijk niks gedaan zo te zien. En dat verwachtte ik ook niet, moet ik zeggen. Later maar weer met die magnesium gestopt, om uit te sluiten dat hij er onnodig last van zou krijgen o.i.d..

Nadat hij een paar dagen apart had gezeten, ben ik weer pogingen gaan wagen om hem te voeren. Dan hoop je dat hij gelijk wat van dat water meehapt. Maar hij reageert gewoon niet op eten.

Ik geef hem hooguit nog een paar dagen de tijd. Terugzetten bij de andere vissen en zijn onvermijdelijke dood maar zitten afwachten (en ondertussen riskeren dat er een negatieve invloed is op de rest v/d bak) lijkt me niet heel zinvol. Ik ben er ook wel een beetje klaar mee, moet ik bekennen. Het is een mooie vis, het is zonde, maar dit schiet niet op. 🙈
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor dat jonge spul. Ik hoop wel dat je Cichlide nog opknapt…
 
Super leuk, die kleintjes! Wat mooi om ze zo te zien zwemmen ook.
Wat rottig ook van de cichlide. Begrijp je afweging wel; het dier een hongerdood laten sterven omdat hij niet meer wil eten, is ook gewoon niet goed. Ik hoop dat ie op de een of andere manier ineens z'n eetlust hervindt. Ik duim voor 'm.
 


Ik kwam deze mini tegen in de dierenwinkel. Zijn lijf is min of meer normaal (geen dikke buik) maar hij heeft wel een dubbele staart. Mooie tekening ook vind ik. Beetje een impulsaankoop hoor, maar met de 4e bak op komst gaat het qua ruimte prima. Dus ach. :D

De dubbele staart is bovenin niet gescheiden, maar dat boeit mij eigenlijk niet. Vind dit al bijzonder genoeg om te zien. Heb ik toch nog een soort van sluierstaart. (Mag ik bij de club? 😉)
 
De dubbele staart is bovenin niet gescheiden, maar dat boeit mij eigenlijk niet. Vind dit al bijzonder genoeg om te zien. Heb ik toch nog een soort van sluierstaart. (Mag ik bij de club? 😉)
Of zou dit een wakin kunnen zijn?
 
Joh die kl##t filmpjes. Kun je niet een close up foto neerzetten?

Heeft hij geen rugvin?
 
Joh die kl##t filmpjes. Kun je niet een close up foto neerzetten?

Heeft hij geen rugvin?
*gooit kalmeringspil*

Ik heb een paar fotootjes gemaakt, maar ze zijn wat wazig. Hij is nog bang voor mij, en de verlichting in die bak is voor foto's maken niet best.

Ik lees dat je ook nog de watonai hebt, dat zou het ook kunnen zijn. (Of blijken te zijn, als de vinnen zich meer ontwikkeld hebben op latere leeftijd.)

20220305_201900.jpg
20220305_201757.jpg
20220305_201830.jpg
 
Even andere browser gepakt voor dat filmpje :rolleyes:

Zag volgens mij toch in een flits een rugvin als ik het goed zag. Dat beestje is zo te zien geen rustig typetje. Zie vannacht wel eens een close up als het uberhaupt gaat lukken. Ooh zie nu net dat gelukt is.............

Leuk visje hoor en inderdaad mooie tekening. Ik hou ook van kleurvlakken ipv spikkels etc. Als de bovenkant van de staart aan elkaar zit is dit denk een "foutje" maar dat maakt ook niet uit gaat erom dat jij het een leuk/mooi visje vind. Is gewoon afwachten tot hij/zij meer ontwikkeld is. Hij kan ook gewoon nog helemaal oranje worden.
 
Volgens mij is het ook nog een vinnig goldie exemplaar. Hij heeft nogal wat vinnen op zijn buikje. :cooll:
 
Ja, ook een dubbele anaalvin zie ik nu, al staan die bijna tegen elkaar aan. Volgens de wakin-standaard zou dit een afgekeurd visje zijn. ;) Heb ik toch nog een kneusje in huis, of zo. Maar dit vind ik wel een coole vis. (Ik hoop er niet nog meer tegen te komen, want...)

Ik lees dat ze in Japan bijna geen "normale" goudvissen hebben en dat de wakin daar zo'n beetje de basisgoudvis is. Bijzonder volk, die Japanners. Maar niet onbegrijpelijk.
 
Mijn telescoop heeft anaalvinnen ala zwaarddrager. Door de grote staart zie je het bijna niet en lijkt het net een los deel van de staart. Als je goed kijk zie je pas dat het de anaalvinnen zijn. Geen gezicht maar ach zit verdekt en is toch al geen beauty geworden maar hij trekt zich er weinig van aan. Ze kunnen net als bij mensen niet allemaal even mooi zijn.

Maar jouwe nog klein en wie weet wat voor beauty of kneus het gaat worden. Verrasingselement is ook al leuk.
 
Haha, je weet het wel weer leuk uit te drukken allemaal. :DD
 

Terug
Bovenaan