Gekleurd water


Tino

Active member
Lid geworden
12 oktober 2023
Berichten
29
Leeftijd
37
Goedemiddag,

Gisteren begin in de middag het bakje opgezet. Alles met schoon water gevuld en schoongemaakt. Grind via een fijnmazig zeefje schoongespoeld.

Hele dag en avond gewoon helder water gehad. Vanochtend beneden en toen had het aquarium deze kleur.

Water getest en er zat wat teveel nitraat in de bak. Is dat de rede of heeft het een andere rede hoe dit probleem op te lossen?
 

Bijlagen

  • IMG_8205.jpeg
    IMG_8205.jpeg
    2 MB · Weergaven: 92
ik zou zeggen door het hout idd, Is op zich normaal hoor. Voor sommige mensen zelfs gewenst :). Sluit me overigens wel aan bij Noadekat..

Zijn die beeldjes ook aquarium proof ivm de verf die er op zit.. mogelijk lost dit op in het water en dat wil je liever niet.
 
Nee dacht ik al, daar zou ik eerst nog eens goed naar kijken of je niets anders hebt..
 
Zo te zien is het ook niet een aquarium van een 10 liter. Dat zou ik wel durven, maar dit niet
 
Dit tafeltje gaat vroeg of laat door zijn hoeven ben ik bang. En een bak die niet helemaal ondersteund wordt zal altijd iets torderen. Dan heb je niet veel pech nodig om een lekkage te krijgen.
 
Dit tafeltje gaat vroeg of laat door zijn hoeven ben ik bang. En een bak die niet helemaal ondersteund wordt zal altijd iets torderen. Dan heb je niet veel pech nodig om een lekkage te krijgen.
Is het niet zo dat deze Juwels een zwevende bodem hebben waarbij de bodem rust in het onderstel en dus zelf de tafel niet raakt?
 
Is het niet zo dat deze Juwels een zwevende bodem hebben waarbij de bodem rust in het onderstel en dus zelf de tafel niet raakt?
Ja, maar dan ga je er vanuit dat zo'n onderstel bestand is tegen krachten die hem, net als de bak, scheef trekken. Ook deze bakken moeten volledig ondersteund worden. Anders zou Juwel wel aangegeven dat bakken breder mogen zijn dan de tafel.
 
Is het niet zo dat deze Juwels een zwevende bodem hebben waarbij de bodem rust in het onderstel en dus zelf de tafel niet raakt?
Als ik goed inzoom zie ik rechtsonder volgens mij Superfish staan, zeker geen Juwel. Maar dit terzijde.
 
Goedemiddag,

Bedankt voor de feedback tot zoverre!

Mooi dat de kleur gevormd wordt, door het hout. Had het idee dat ik in eerste instantie wat fout had gedaan ;-)! De elementen zijn inderdaad voor een aquarium geschikt.

Het betreft inderdaad een bak van 40L van Superfish. Dit zou dan een totaalgewicht hebben van een kilo of 45 gok ik?

Weet niet of deze bakjes een zwevende bodem hebben?

of het tafeltje geschikt is durf ik zo niet te zeggen... Tot zoverre gaat het goed, maar jullie adviseren dus om deze te vervangen? Heb het volgende gevonden in de handleiding:
• Het aquarium eerst binnen op een stevige en geheel dragende ondergrond plaatsen en
dan pas vullen met water.

Zal een MDF plaat eronder een eventuele oplossing zijn?
 
Goedemiddag,

Bedankt voor de feedback tot zoverre!

Mooi dat de kleur gevormd wordt, door het hout. Had het idee dat ik in eerste instantie wat fout had gedaan ;-)! De elementen zijn inderdaad voor een aquarium geschikt.

Het betreft inderdaad een bak van 40L van Superfish. Dit zou dan een totaalgewicht hebben van een kilo of 45 gok ik?

Weet niet of deze bakjes een zwevende bodem hebben?

of het tafeltje geschikt is durf ik zo niet te zeggen... Tot zoverre gaat het goed, maar jullie adviseren dus om deze te vervangen? Heb het volgende gevonden in de handleiding:
• Het aquarium eerst binnen op een stevige en geheel dragende ondergrond plaatsen en
dan pas vullen met water.

Zal een MDF plaat eronder een eventuele oplossing zijn?
Ik vind het tafeltje zelf zeer instabiel ogen, en dat ondervang je niet met een MDF plaat.
MDF is ook zeer gevoelig voor vocht. Ik zou minimaal iets kiezen met een fineerlaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tino
Het bakje is dus max 40cm of minder en het tafeltje nog smaller en die is meer geschikt om een potje met een cactus op te zetten. Zo n smal tafeltje zou ik niet durven te gebruiken want 1x er tegenaan lopen en je hebt een boel water over de vloer.
Op de foto oogde het groter maar ik zou dit niet aandurven. Je kan bij een kringloop kijken of zie stevigers hebben voor weinig geld.
 
Het bakje is dus max 40cm of minder en het tafeltje nog smaller en die is meer geschikt om een potje met een cactus op te zetten. Zo n smal tafeltje zou ik niet durven te gebruiken want 1x er tegenaan lopen en je hebt een boel water over de vloer.
Op de foto oogde het groter maar ik zou dit niet aandurven. Je kan bij een kringloop kijken of zie stevigers hebben voor weinig geld.

Aquarium is 44,2 x 27 x 37,4 cm – 39 liter.
 
Ja dan zal het tafeltje rond de 30cm zijn en dat is erg weinig hoor. De keus is aan jouw maar ik zou het niet aandurven.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga er een nieuw tafeltje voor aanschaffen.

Even het volgende voor het opstarten:
- Afgelopen dinsdag hetgeen toegevoegd en gevuld met water zoals op de foto.
- Vloeistoffen voor het water en bacteriën toegevoegd.
- Water even getest. Tot zoverre iets teveel Nitraat.

Volgende week dinsdag water verversen?
Wanneer planten toevoegen?

Als hier een andere topic met info voor is hoor ik het ook graag ;-)!
 
Ik zou de eerste 4 weken niet verversen en lekker laten indraaien en dan het water testen en als alles goed is een flinke verversing doen. Planten kun je vanaf de eerste dag al toevoegen.
Zorg wel voor voldoende voeding voor de planten in de vorm van nitraat en fosfaat en co2. Ook plantenvoeding is vaak noodzakelijk.
Voeding zal bij zo n bakje met weinig licht beperkt nodig zijn (al weet ik niet wat voor verlichting erboven zit).
 
Klopt inderdaad ;-)!

Nog meer mensen tips voor de eerste weken? Dus de eerste 4 weken niets doen?

Maar al wel vast planten toevoegen?

En dan per week iets van voeding toevoegen voor de planten?

Alvast bedankt voor de info!
 
Alles klaarmaken zoals je het hebben wilt, dus filter, verwarming, belichting en planten. Dan een maand geduld hebben ;) Als je van een mede hobbyist een bakje filter smurrie kunt krijgen is dat helemaal fantastisch.
 
Alles klaarmaken zoals je het hebben wilt, dus filter, verwarming, belichting en planten. Dan een maand geduld hebben ;) Als je van een mede hobbyist een bakje filter smurrie kunt krijgen is dat helemaal fantastisch.
Oke top! Dus alles klaarmaken, water erin, ornementen, en planten.
- Wekelijks 30% water verversen?
- Bacteriestarter en vloeibaar middeltje om het leidingwater geschikt te maken elke week?
- Plantenvoeding?

Alvast bedankt
 
De eerste weken hoef je niet te verversen en middeltjes zou ik niet nemen want dat spekt de kassa van de lfs. Plantenvoeding is prima als je planten hebt en dan lekker 4 wk laten indraaien en 1 of 2 x per week wat vlokvoer verkruimelen tussen duim en wijsvinger zodat de baccies te eten hebben.
 
De eerste weken hoef je niet te verversen en middeltjes zou ik niet nemen want dat spekt de kassa van de lfs. Plantenvoeding is prima als je planten hebt en dan lekker 4 wk laten indraaien en 1 of 2 x per week wat vlokvoer verkruimelen tussen duim en wijsvinger zodat de baccies te eten hebben.
Dank!

Die plantenvoeding doe je wekelijks oid?
 
Dat kan dagelijks maar ik doe het 1x per week na het verversen want anders vergeet ik het weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tino

Terug
Bovenaan