geen flauw benul :p


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
hallo,

Ik heb sinds 1.5 maand een Juwel lido staan (120 liter).

de 1e vissen die ik erin heb gedaan waren 5 vijfstreep barbelen en 5 zwarte neon tetra�s.

nu heb ik 1.5 week geleden meer vissen gekocht bij een andere winkel en kan mij geen 1 naam meer herinneren :( jammer genoeg staat het bij deze winkel ook niet op de bon hoe ze heten waar dit bij de andere winkel wel was.

nu hoop ik dus dat jullie mij kunnen helpen aan de namen van de desbetreffende vissen en algeneter (zie foto�s). (neem aan dat ik dit in het goede forum doe, ben nieuw hier :p)

577989richd_0_82_dsc_0236.jpg


353218richd_0_82_dsc_0244.jpg


361999richd_0_82_dsc_0249.jpg


498826richd_0_82_dsc_0258.jpg
 
Je algeneter weet ik niet
De tweede foto lijkt mij de ramirezi electric blue. De witte vissen zijn de witte variant van de rouwtetra en de laatste foto denk ik de gele kweekvariant van de honinggoerami.

Niet heel handig natuurlijk om vissen te kopen zonder dat je de naam weet en daardoor ook hun behoefte niet kent. De ramirezi is bijvoorbeeld niet echt geschikt voor een bak van 60cm lang.
 
De eerste zal een Ancistrus cf cirrhosus zijn.
Idd niet handig om vissen te kopen zonder dat je weet of ze wel geschikt zijn en wat de beste verzorging precies is.
 
1. Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval)
2. Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars) "Electric Blue"
3. Gymnocorymbus ternetzi (zwarte of rouwtetra) "albino"
4. Trichogaster lalius (=Colisa lalia, dwerggoerami) "albino" of "gold"

Van 1 en twee ben ik helemaal zeker, van 4 bijna en 3 is vrij waarschijnlijk (zou ook Colisa chuna, honinggoerami, kunnen zijn).

De Puntius pentazona (vijfstreepbarbaal) en Hyphessobrycon herbertaxelrodi (zwarte neon) zou ik allebei tot 10 stuks uitbreiden, dat zijn scholenvissen. Dat geldt ook voor de G. ternetzi, ik weet niet hoeveel je daarvan hebt maar die zitten ook liefst met 10 of meer bij elkaar. Daarmee is je bak wel vol.

Normaliter ben ik geen voorstander van 3 scholen in 120 liter, maar gezien de hoogte van de Lido moet het wel kunnen denk ik.
En ik ben het wel eens met Biologist dat voor M. ramirezi 60 cm. wel �cht het minimum is, maar aangezien ze de bodem vrijwel helemaal voor hen alleen hebben kan het wel lukken. Tenzij het 2 mannen blijken te zijn, wat bij deze soort moeilijk te zien is en bij deze kleurvariant al helemaal. Houd het gedrag goed in de gaten, zou ik zeggen, en als het vechten wordt of ��n van de twee zich helemaal terugtrekt zou ik er 1 van naar de winkel terugbrengen. En dan kun je het best je eerst goed inlezen voor je besluit daar een andere (een vrouw) voor terug te nemen.

Voor dit bestand is het in ieder geval belangrijk je bak ruim te beplanten, liefst ook met wat drijfplanten, en verder met kienhout voor veel schuilplaatsen te zorgen. Gelukkig wordt je bak daar alleen maar mooier van.
 
3 lijken qua vorm bijna hetzelfde als mijn jonge g. Ternetzi. Dit zal dus inderdaad de witte kweekvariant zijn
 
Mag ik opmerken,dat je een slechte bodem hebt.

Prima voor garnalen, maar voor vissen ,is dit slecht.
Vuil zakt erin weg, gaat liggen rotten.
 
bedankt voor de reacties,

ik heb zelf idd niet zo heel veel verstand van vissen, maar de meneer in de winkel wel... altans daar ga ik van uit.
meneer vroeg wel wat voor bak ik precies had. even over de bodem, tis een voedingsbodem. aangeraden door meneer de vissenman zelf... niet goed dus?? wat zouden jullie aanraden? kan ik dit nog makkelijk veranderen? de M. ramirezi heb ik er 2 van, 1 man en 1 vrouw als het goed is. de 1 jaagt af en toe de ander op maar niet extreem erg. zelfde geld voor de honinggoerami/Trichogaster lalius die zijn allebei vrij rustig.
die witte albino�s heb ik er 5 van.

al het advies is welkom. misschien iets te snel me vissen uitgekozen zonder er zelf onderzoek naar te doen en alleen op het advies van meneer de verkoper afgegaan.. stom eigenlijk maarja.
 
Meneer de verkoper heeft als hoofdzaak om te verkopen dus vergeten ze vaak het stukje goede info of weten het zelfs niet eens.

Ik snap niet waarom Bertus dat altijd roept want is in principe niks mis mee met de bodem hoor.
 
Niets mis met de bodem, gewoon goed onderhoud plegen.
 
Ik vind jouw electric blues overigens wel heel mooii...de mijne zijn stukke minder kleurrijk :S
 
Nienepien zei:
Niets mis met de bodem, gewoon goed onderhoud plegen.

Hoe kan he daar goed onderhoud op plegen,als het vuil helemaal onderop licht.

Zuig je dan alle bolletjes eruit?

Waarom wordt er dan zand en grint gebruikt?

Dit is meer voor garnalen.
 
ja in de winkel waren ze al vrij kleurrijk, afgelopen tijd alleen nog maar mooier geworden. niks bijzonders, water staat op 25,5 graden en 2-3 x in de week van die ingevroren levend voer geven naast het standaard granulaatvoer.

@bertus, gaat het bij zand en grint dan niet naar de bodem??? ik woeker de grond af en toe even om met mn harkje :p en schep dan vuil wat bovenop komt eruit.
 
Bertus zei:
Mag ik opmerken,dat je een slechte bodem hebt.

Prima voor garnalen, maar voor vissen is dit slecht.
Vuil zakt erin weg, gaat liggen rotten.

Ik zou zelf ook niet de voorkeur aan deze bodem geven, maar over wat w�l en n�et een goede bodem is zouden we nog een behoorlijke discussie kunnen voeren. Normaliter hebben we het dan over zand of grint, maar deze bodem is dan eigenlijk grint in het kwadraat.

In deze bodem kan inderdaad aardig wat vuil wegzakken, want de ruimte tussen de "steentjes" is enorm.

Aan de andere kant heb ik zelf momenteel een bodem van h��l fijn zand, en dat is ook niet optimaal.
Er zakt niets (zichtbaar) tussen weg, maar bij elke keer voeren dwarrelt er een hoop zand omhoog dat vervolgens op de bladeren van de planten blijft zitten. Met alle gevolgen (lichtgebrek, vergeling, algen) vandien.

Een perfecte bodem bestaat volgens mij niet.
Mijn eigen voorkeur is zand dat net iets grover is dan dat wat ik nu heb. De beste ervaring heb ik met (supergoedkoop) brekerzand van de bouwmarkt, dat moet je wel een paar keer goed uitwassen (met water en ook 1 keer met water en azijn), maar dat is eenmalig en daarna blijft het prima liggen en slibt het niet dicht.
Maar in veel "Hollandse plantenbakken" ligt juist weer fijn grint. Dat is makkelijker bij het verplaatsen, verwijderen of "onder-snoeien" van planten.

Waar ik in ieder geval helemaal niets van moet hebben zijn "voedingsbodems". Ik hoor vrijwel nooit dat planten daarin beter aanslaan en uitgroeien, en het aquariumwater wordt daarmee direct behoorlijk belast.
Bovendien poepen vissen in no-time een heel behoorlijke voedingsbodem bij elkaar .....
 
jaa daar kwam ik ook later pas achter dat een voedingsbodem pure onzin is en geldverspilling... maarja, je hebt eindelijk plek voor aan aqua, je ziet een leuke aqua. meneer in de winkel zegt dit en dat moet je hebben (liegebeest). je koopt het en maakt alles klaar en daarna ga je pas forums en internet en boeken afspitten naar info... dom ja maar ik denk dat veel mensen met aqua�s zo begonnen zijn (helaas).

buiten dat vind ik mijn bodem ook lelijk (nadat ik veel mooiere aqua�s heb gezien)

is het mogelijk om dit nog soort van makkelijk te veranderen? hoor graag van jullie.
 
Tja, fouten hebben we allemaal gemaakt hoor en daar leer je wel weer van. Als je nu alsnog een andere bodem wil dan zal je alles moeten omgooien zeg maar en ben je wel de bacteri�n grotendeels kwijt van je bodem.
Welke bodem heb je nu ook alweer?? Ik vind het zo snel even niet namelijk :sorry:
 
Ik zie kleikorrels op de bodem van de foto's John ;)
In principe is er niks mis met die bodem maar voor bodemvissen is het niet ideaal idd.

Water,planten en vissen ff in een aparte bak doen.
Oude bodem eruit scheppen,vullen met bv gewassen filterzand en weer vullen maar.
Zo gedaan met een 60cm.
 
Haha, dat zie ik ook nog wel John ;). Klopt voor de bodembewoners dat het niet ideaal is en dan zou ik eerder voor het Aquasand van de Hornbach gaan moet ik zeggen.
Bij het eventueel wisselen van de bodem is het wel zaak de waterwaarden goed in de gaten te houden.
 
heb even op de bon gekeken en het heet: Colombo flora base japanse bodem 10L.

morgen ben ik in de buurt van de hornbach & Diebo dus zal even kijken.

zou ik dan ook aan 10L zand genoeg hebben? want met de 10L voedingsbodem redde ik het net.

en ook al het water eruit halen???

en als ik dan toch bezig ben zou ik graag een grot(je) willen maken van stenen maar is er een manier om stenen stevig en veilig aan elkaar te bevestigen? soort speciale lijm of iets in die richting?

hoor graag van jullie.
 
http://aquarium-planten.com/shop/5/nano ... -zwart/822

Dit verlaagd ook de ph al en dat is niet gewenst bij alle vissen denk ik. Voor een 60m bakje of Aqua65 zou je denk ik net genoeg hebben aan 2 zakjes bij de Hornbach.Dat is 10 liter dacht ik.
Je hebt speciale aqua kit te koop bij de Hornbach.
Het is aan jou of je de bodem gaat vervangen, en of het nodig is gelet op je bestand weet ik zo niet want daar heb ik niet naar gekeken.Als je een lage ph moet hebben dan heb je met de bodem van de Hornbach wel weer dat de ph hoger zal worden omdat dat Aquasand de ph niet verlaagd.
Dan zou je weer met bijv. turf moeten werken of co2. Het is afwegen denk ik.
 
RichD1011 zei:
zou ik dan ook aan 10L zand genoeg hebben? want met de 10L voedingsbodem redde ik het net.

10 liter is en blijft 10 liter natuurlijk maar zand doen ze meestal per kg verkopen.
Een liter zand weegt bijna 2 kg.
Zit trouwens met die 10 liter wel een dikke laag in je bak hoor dus zou max een kg of 15 zand nemen ongeveer.

Het oude water kan je het beste ook zoveel mogelijk bewaren idd
Wat John al aangeeft met het ph verschil moet je oppassen dat dit niet ineens helemaal anders is want is niet goed voor de vissen
 
dankjullie voor de info,

zal er morgen is goed naar kijken, nu is me bak vooral plastic met wat plantjes en heb laatst een garnalen bakje opgezet met echt hout en echte stenen en dat vind ik toch 10x beter/mooier. dus ben van plan me lido aardig te verbouwen en als ik dan toch al bezig ben dan die bodem ook maar gelijk denk ik.

ik zal even een druppeltest aanschaffen want heb nu alleen strips.. gaan die dingen lang mee?? en raden jullie nog een specifieke aan?
 
Over de bodem en de inrichting zou ik mij nu eerst geen zorgen maken. Probeer eerst je visbestand een beetje beter te krijgen.

Plaats alleen vissen die qua formaat passen in je bak, geen ancistrussen dus.
Plaat max. 1 koppeltje. Gezien de geringe afmeting zou ik voor een kleine gourami gaan.
Maak echte scholen, dwz minimaal 10 a 15 visje per soort en (om de maat en de esthetiek) beperk je tot 1 soort
 
was ik al mee bezig, de zwarte tetra�s zijn de deur al uit. ook de antennebaarsjes gaan de deur uit. verder wil ik ook de barbelen nog kwijt. had in de tussentijd ook nog gewone neon tetra�s en chinese danio�s kado gekregen... heel fijn, ook die wil ik weg hebben. de Gymnocorymbus ternetzi (witte kweek) wil ik uitbreiden naar 10+

de ancistrus heb ik best moeite mee om weg te doen :( vind ik de leukste in heel de bak namelijk :p

gevalletje veel te snel begonnen, veel te weinig kennis.
en veels te veel bemoeials in de familie :S
 
Soms is het lastig om een mooie vis weg te doen maar je doet het wel in het belang van de vis en in het belang van de rest van je bestand.
Je moet denk ik even de stap nog nemen maar het is wel het beste. Maar goed, ik heb makkelijk praten en het is begrijpelijk dat het lastig is om vissen weg te doen. Succes in ieder geval hiermee.

Ik gebruik de watertesten van Wesdijk (koffer) en JBL. Beiden zijn voordelig weer aan te vullen namelijk.Strips zijn veel minder betrouwbaar dan druppels en als je normaal met de testen omspringt dan doe je vrij lang met een setje.
 
En John, je vergeet een hele belangrijke, je doet het ook in het belang van jezelfs. Een uitgebalanceerd bak zonder problemen is immers veel leuker om te onderhouden en te bekijken als een verzameling visjes waar om de haverklap wat mee mis is ;)
 
ik vond ook dat er zoveel door elkaar heen zwom dat ik er scheel van werd, niet eens meer leuk om naar te kijken, daarom dus eerst een nieuw tehuis vinden voor (een groot deel) me vissen en daarna zal ik wel een nieuw topic openen om een leuk vis bestand samen te stellen.
 
Als bodem kan ik je nog een advies geven voor filterzand van Wildkamp, spotgoedkoop en gratis thuisbezorgd (7,35 euro voor 25 KG).
Ik zou dan het middelste maatje nemen.
https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-71 ... _pr_745092

Moet ook even uitgespoeld worden, een keer of 3.
Ik gebruik het zelf en ben er erg tevreden over. Het is overigens wel een stuk lichter dan op de foto bij Wildkamp, zie anders mijn bakken ;)
 
Een verstandig besluit.

Vooral waar je aangeeft dat je je nu vooraf over het visbestand wilt buigen.
Het klinkt misschien simpel, maar de vissen die je eerst onder je hoede hebt genomen weer naar een beter tehuis overbrengen is heel wat lastiger dan het klinkt. Dapper dat je die stap zet (respect!) en je zult er uiteindelijk ongetwijfeld blij mee zijn!

Ik heb dit al vaker geroepen, maar t� vaak is het nooit: zoek zelf de vissen die je leuk vindt om te gaan houden, dat is iets waarbij niemand je kan helpen, gewoon een kwestie van smaak.

Maar ga daarna vooral even op aquariumvissendatabases na welke eisen jouw favoriete vissen stellen aan het aquarium, en welke soorten wel of juist liever niet samen gehouden kunnen worden. Of hoeveel aquarium(ruimte) die nodig hebben.
Zelf gebruik ik vooral www.aquavisie.retry.org en www.seriouslyfish.com, maar er zijn vast ook andere. Als je maar kunt uitvinden welke eisen de gekozen vissen aan hun omgeving stellen. Het is nuttige informatie!

En het kan ook geen kwaad om, als je een visbestand bedacht hebt, dat hier nog even voor te leggen.
Er is namelijk een vrij grote kans dat ��n of meer van onze leden ervaring met ��n of m��r van de door jouw gekozen soorten, of een combinatie daarvan, heeft.

Stel ons gerust vragen, het enige dat wij willen is dat jouw vissen bij jou een goed leven gaan krijgen!
 
@orionpax, dankjewel voor de tip, nog niet zo goedkoop voorbij zien komen namelijk.

@patrick. ik zal me best erop gaan doen.

en dan meteen maar een vraag.. best een klote vraag eigenlijk.

zojuist toen ik wat drijfplanten van me terug op hun plek aan het leggen was die voor me filter zaten (ze ontsnappen steeds uit me visdraad die ik heb gespannen om ze op 1 plek te houden) had ik een dode vis in mijn hand, mijn Trichogaster lalius gold. nu heb ik er daar dus nog maar 1 van inzitten. neem aan dat die nu vrij snel gaat wegkwijnen in zijn 1tje? had alleen nog niet besloten of ik die wel of niet in mijn bestand wou houden.. dus nu is de vraag 1 bijhalen of deze 1e wegdoen.

iemand die daar toelichting op kan geven of deze andere vis nu ook snel de pijp uit zal gaan nu die geen (maatje) meer heeft?? of zou het nog wel 3 weekjes zo kunnen??? hoor graag van jullie
 
Misschien dat het helpt om je draadje door een rietje te doen en dan blijft het denk ik wat beter op de plaats.Wat betreft de vis zou ik even andere leden afwachten. Ik zou denken dat een korte periode wel kan, maar dat is meer een aanname. Zelf hen ik zo n 2 a 3 weken een alleenstaande Honinggourami gehad en dat ging dus wel.
 
Ik zou sowieso na een dode vis eerst een paar weken observeren of het inderdaad ��nmalig was, of dat er een ziekte speelt. Dus zou ik geen nieuwe vis toevoegen even. Dan kun je nog even over je bestand nadenken toch?
 
Ja daar zit iets in. Ik moet toegeven dat ik ook weleens snel weer een nieuwe vis heb gekocht na het sterven van een bepaalde vis. Als alles verder goed oogt en de vis was heel plotseling dood dan is het meestal zo dat je niet een ziekte in je bak hebt. Maar om alles uit te sluiten is het wel een goed advies.
 
Ik observeer zeker geen weken na de dood van een vis. Maar dat is ieder voor zich.
 

Terug
Bovenaan