geen filter


Een binnenfiltertje hoor je zeker wel. Hoe kleiner het aquarium hoe luidruchtiger de filter bij mij...
Heb je misschien net pech qua filtermerk/filtermodel. Ik heb pompjes van Sicce, een van Eheim en een "bob sponsfilter" met motortje en die hoor je allemaal vrijwel niet. De superfish binnenfilters maken wel wat geluid. Maar ik had laatst een JBL powerhead en dàt gebrom was om heeeeelemaal gek van te worden. ;_; Meteen weer uit de bak getrokken...

Your mileage may vary
 
Ik slaap op een meter afstand van een jbl e402, een jbl e902 en een eden 501, 3 externe filters dus. Je hoort er echt niks van. Stroom verbruiken ze relatief weinig en er zitten zo veel voordelen aan. In de filter groeien namelijk bacteriën die de afvalsstoffen van de vissen afbreken en er dus voor zorgen dat de vissen in een gezondere omgeving zwemmen.
 
Hier een Aquael turbo 500 die echt muisstil is, ik hoor hem niet (nou kan dat aan mijn leeftijd liggen natuurlijk :D). De mini pat van dit merk schijnt ook erg stil te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
geld maakt me ook niet heel veel uit he, het gaat mij er vooral om dat ik graag experimenteer.
jullie mening is me duidelijk, bedankt allemaal.
 
Ik mis wel wat consistentie in je verhaal.
Eerst wil je geld besparen door geen filter te gebruiken, en nu maakt geld niet veel uit....

Ik zou zeggen, begin eerst eens met een heel pak te lezen (met kritische geest, want niet alles op het web is waar), begin dan een bak volgens de gebruiken, en dan kan je wat experimenteren. Dat gaat je veel meer voldoening geven, dan zonder ervaring een bak te starten zonder filter, en er dan wat lukraak gekozen vissen in te mikken.
 
even voor we mijn ervaring onderschatten, ik heb mijn hele leven al aquaria gehad en wil er nu een extra waarmee ik wat kan experimenteren.. ik werk ook samen met iemand die al ruim 30 jaar ervaring heeft.
 
Ik denk dat experimenteren ook een ruim begrip is Rowan en dat ook niet alles nadelig voor de bewoners hoeft te zijn zolang je je gezonde verstand erbij gebruikt ;)
 
Er lopen wel vaker van dat soort projecten, momenteel is er op een garnalenforum ook een paar mensen welke dit aan het doen zijn, op YT zijn er een hoop films te vinden, maar let wel, het zijn allemaal projectjes waar je de afloop nooit van hoort.
 
als je dan toch echt een aquarium zonder filter maakt... helpt het dan nog om beluchting toe te voegen of maakt dat verder niet uit?
 
ik ben het natuurlijk eens met wat jullie zeggen he, ik begrijp het.
maar hoe kan het dan eigenlijk dat er echt honderden filmpjes op internet zien van aquaria zonder filter en wel vissen en garnalen?

Tja, wel een beetje een drogreden en bias. Alleen de succesverhalen zullen op YT worden gezet, de duizenden mislukte pogingen niet (;

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de maximale leeftijd van de vissen. Worden deze visse even oud en hiermee dus gezond gehouden als in een aquarium met filter? Ik kan het niet hard maken, maar ik betwijfel dat ten zeerste..
 
als je dan toch echt een aquarium zonder filter maakt... helpt het dan nog om beluchting toe te voegen of maakt dat verder niet uit?

Met normale bezetting, filter en omstandigheden is een luchtpomp niet nodig. Pas ten tijde van ziekte en dus medicijnen zal ik extra bijluchten aanraden. Ook tijdens hittegolven
 
Met normale bezetting, filter en omstandigheden is een luchtpomp niet nodig. Pas ten tijde van ziekte en dus medicijnen zal ik extra bijluchten aanraden. Ook tijdens hittegolven

maar ik ga dus een bak maken zonder filter he...
 
Ik weet niet of je stromingspompen van plan bent te gebruiken? Zo niet dan is een goed geplaatste luchtsteen voor de watercirculatie zeker van toegevoegde waarde.

Maar houd je jezelf niet een beetje voor de gek als je per se geen filter wilt gebruiken, maar wel allerlei andere techniek in gaat zetten?

Ik ben zelf ook stronteigenwijs met dingen. En als je jong bent heb je dat misschien nog wel meer. Dus verwachten dat er beweging komt in je standpunt doe ik niet. ;)
 
Ik heb hier op een 60cm bakje een Superfish aquaflow 100. Kosten: 12 euro. Ik raad je een filter aan.

Succes
 
Om te kweken met kersenbuiken in 60l....

Als die jonkies opgroeien moet je veel voeren, en dan krijg je dis een pak vervuiling.
Succes er mee.

nee das een andere bak heeft hier niks mee te maken
 
Wat ga je dan in deze bak doen, en hoe groot wordt deze bak?

het is een 50 liter bak zonder deksel, ik wil m gewoon helemaal vol planten. java mos, waterpest wat varens enz. dan wil ik op het wateroppervlak een plant plaatsen die dus met de wortels in het aquarium zit, hiervoor dacht ik aan zoete aardappel of aardbeien... als jullie daar nog geschikte planten voor weten hoor ik het graag!!
eerst doe ik nog geen vissen in het aquarium, misschien een paar slakken en of garnaaltjes maar nog geen vissen.
in het begin gebruik ik even een filter om het op gang te laten komen en die haal ik er later uit.
na een tijdje wil ik er een paar guppy's in doen.

nou..dat is het plan, hebben mensen nog tips?
 
Ik gebruikte juist de Aquaflow 100 in de slaapkamer maar hoorde ze totaal niet en het ligt niet aan mn gehoor want ook Jessica heb ik er nooit over horen klagen :D
Haha okee. :D Ja bij nader inzien vallen die SF ook wel weer mee. Ik had alleen met de 100 dat die nog een tijd na de eerste opstart bijgeluiden bleef geven, ondanks ontluchten en uit elkaar halen. Tot grote vreugde van zowel mij als mijn vissenkinders is hij nu stil.
 
Md fish tanks gebruikt (meestal) geen filters en heeft toch altijd succes en mooie aquariums. Misschien iets om naar te kijken :)
 

Terug
Bovenaan