geen filter


rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
130
Leeftijd
21
op youtube staan vaak filmpjes van mensen die een aquarium aquascapen zonder filter, is dit puur "for het vine" of kun je echt een aquarium behouden zonder pompje?
 
Ik heb dat ook weleens voorbij zien komen, het zal best kunnen met veel planten en een lage bezetting.
 
Alles kan.

weinig vis & veel planten en dan moet het lukken.

Zou ik het aanraden? nee.
kans op zuurstoftekort zodra de lampen uitgaan en de planten dus geen zuurstof meer produceren.
stilstaand water kan gaan stinken, tevens vergrote kans op blauwalgen door dit stilstaande water.
 
Alles kan.

weinig vis & veel planten en dan moet het lukken.

Zou ik het aanraden? nee.
kans op zuurstoftekort zodra de lampen uitgaan en de planten dus geen zuurstof meer produceren.
stilstaand water kan gaan stinken, tevens vergrote kans op blauwalgen door dit stilstaande water.

maar als het gaat stinken kan ik het toch gewoon verschonen?
 
jahoor dat kan ook zonder filter, alleen je bent erg beperkt met vissen.. 60cm scape kan je dan maar 5 kleine visjes houden..
Weet dat het gewoon kan ik had vroeger een 40x30x30 bakje met alleen javavaren en crypoto wentii erin.. en een betta als vis en voegde elke week wat plantenvoeding toe en paar ml nitraat en fosfaat en dat groeide gewoon zonder een filter of bruis steentje.
Water verversen 20% deed ik maar 1x per 2weken.
 
jahoor dat kan ook zonder filter, alleen je bent erg beperkt met vissen.. 60cm scape kan je dan maar 5 kleine visjes houden..
Weet dat het gewoon kan ik had vroeger een 40x30x30 bakje met alleen javavaren en crypoto wentii erin.. en een betta als vis en voegde elke week wat plantenvoeding toe en paar ml nitraat en fosfaat en dat groeide gewoon zonder een filter of bruis steentje.
Water verversen 20% deed ik maar 1x per 2weken.

zou het met 2 kerstbuikjes en wat pangios?
gebruikte jij kraanwater of osmosewater?
 
zou het met 2 kerstbuikjes en wat pangios?
gebruikte jij kraanwater of osmosewater?
kersebuikjes zijn chiclides dus vaak grote vervuilers dus nogo denk ik of het moet een aquarium zijn van 180liter zonder filter met veel planten.. pangios ? wat zijn dat voor vissen.
 
kersebuikjes zijn chiclides dus vaak grote vervuilers dus nogo denk ik of het moet een aquarium zijn van 180liter zonder filter met veel planten.. pangios ? wat zijn dat voor vissen.

van die slangetjes.. dus met kersenbuik moet ik een filter gebruiken? of moet ik dan gewoon wat meer risico nemen en goed schoonmaken
 
jij doet graag dingen die niet aan te raden zijn en risico's met zich meebrengen geloof ik :)

wat is er op tegen om een filtertje te plaatsen? zodra je een aquarium gaat ruiken ben je al te laat namelijk en had je al eerder actie moeten ondernemen.
 
van die slangetjes.. dus met kersenbuik moet ik een filter gebruiken? of moet ik dan gewoon wat meer risico nemen en goed schoonmaken
Slangenvisjes.. kuhuhi kan leuk zijn alleen je ziet ze op de dag weinig, met kersenbuiken zou ik wel een filter gaan gebruiken in een kleinere bak.. op een meterbak zou een stel wel gaan met veel planten maar 60cm of 80cm bak nee denk te weinig water voor handen als buffer zonder filter.
 
jij doet graag dingen die niet aan te raden zijn en risico's met zich meebrengen geloof ik :)

wat is er op tegen om een filtertje te plaatsen?

filter maakt geluid kost stroom dus geld en moet ik ruimte voor maken, het komt op mijn bureau dus ik moet er naast zitten werken en nog geen 3 meter verder slapen.
en ik experimenteer graag dit lijkt me gewoon leuk.
 
filter maakt geluid kost stroom dus geld en moet ik ruimte voor maken, het komt op mijn bureau dus ik moet er naast zitten werken en nog geen 3 meter verder slapen.
en ik experimenteer graag dit lijkt me gewoon leuk.

bewust experimenteren met levende wezens.... kijk even wat je zelf zegt :)
ieder z'n ding, maar komt bij mij niet goed over.

Er zijn legio interne filters die echt stil zijn, dat mag geen excuus zijn.
en als het je te doen is om het geld: dan moet je niet aan aquaria of welke hobby dan ook beginnen, hobby's kosten nu eenmaal geld.
oké wandelen in het bos wellicht niet... alhoewel je dan weer snellere slijtage hebt aan de schoenen :)
 
Een goed beplante bak met enkele visjes moet kunnen. Die kersenbuikjes neem je 1 man en 1 vrouw neem ik aan? Ik begrijp dat je daar sowieso (geen discussie!) mee wil kweken dus dat blijft niet bij twee vissen en een paar slangetjes. Juist in een kweekbak wil je een filter hebben ivm het extra voer wat je moet gaan geven en natuurlijk de extra biologische belasting van de jonkies. Dus mijn antwoord is nee, met jouw kersenbuik cichlide kweekbak kom je niet weg zonder filter.
 
oke tis duidelijk dat ik hier beter een filter in kan doen, dan wil ik een 20/30 liter aquarium maken zonder filter. zou dit kunnen met een paar guppen en wat garnalen?
 
bewust experimenteren met levende wezens.... kijk even wat je zelf zegt :)
ieder z'n ding, maar komt bij mij niet goed over.

Er zijn legio interne filters die echt stil zijn, dat mag geen excuus zijn.
en als het je te doen is om het geld: dan moet je niet aan aquaria of welke hobby dan ook beginnen, hobby's kosten nu eenmaal geld.

luister eens vriend, ik begin jouw opmerkingen wel een beetje beu te raken. je mag het me afraden, je mag me zeggen dat het niet slim is maar je gaat me niet zeggen wat ik wel en wat ik niet mag doen. dus ik verzoek je vriendelijk gewoon niet meer in mijn topics te reageren want je begint bloedirritant te worden mannetje
 
Haha wat een figuur. Als je op een forum niet eens normaal een discussie kan voeren, wat doe je hier dan?
Zoek het uit, ventje.
 
luister eens vriend, ik begin jouw opmerkingen wel een beetje beu te raken. je mag het me afraden, je mag me zeggen dat het niet slim is maar je gaat me niet zeggen wat ik wel en wat ik niet mag doen. dus ik verzoek je vriendelijk gewoon niet meer in mijn topics te reageren want je begint bloedirritant te worden mannetje

Dat mag, het staat je ook vrij om mij te blokkeren.
ik reageer namelijk wel gewoon waar ik wil, want dat ga jij niet bepalen :)

ik geef juist aan dat je het zelf moet weten! maar de logica van je redenaties ontgaat mij gewoon.
 
luister eens vriend, ik begin jouw opmerkingen wel een beetje beu te raken. je mag het me afraden, je mag me zeggen dat het niet slim is maar je gaat me niet zeggen wat ik wel en wat ik niet mag doen. dus ik verzoek je vriendelijk gewoon niet meer in mijn topics te reageren want je begint bloedirritant te worden mannetje

Welzijn van dieren gaat gewoon voor dat is eigenlijk wat hij er mee bedoelde, het is wel mogelijk om een aquarium te nemen zonder filter maar dan zijn de visjes erg beperkt, een 20/30cm bakje zal c.a 25-35liter water bevatten en is feitelijk al te krap voor vissen en al zeker zonder een filter.
Garnalen kan je houden in een 20/30cm bakje maar je zal echt een filter erop moeten zetten met zo weinig water ondanks dat garnalen niet echt vervuilend zijn is het toch wel nodig.
Hoe groter een Aquarium is in liters is er ook meer mogelijk, als het nou een 180liter bak was van 1meter dan kan je gerust zonder filter kleine soorten houden zoals chineese danio, zebra danio maar beperkt in aantal.. dus 5-8 visjes is wel de grens zonder filter in een goed beplant aqaurium met ook elke week 20% waterwissel.
Dus tja.. je hebt al een vrij stil binnen filtertje voor 30euries van superfish of Eheim etc etc..
 
Welzijn van dieren gaat gewoon voor dat is eigenlijk wat hij er mee bedoelde, het is wel mogelijk om een aquarium te nemen zonder filter maar dan zijn de visjes erg beperkt, een 20/30cm bakje zal c.a 25-35liter water bevatten en is feitelijk al te krap voor vissen en al zeker zonder een filter.
Garnalen kan je houden in een 20/30cm bakje maar je zal echt een filter erop moeten zetten met zo weinig water ondanks dat garnalen niet echt vervuilend zijn is het toch wel nodig.
Hoe groter een Aquarium is in liters is er ook meer mogelijk, als het nou een 180liter bak was van 1meter dan kan je gerust zonder filter kleine soorten houden zoals chineese danio, zebra danio maar beperkt in aantal.. dus 5-8 visjes is wel de grens zonder filter in een goed beplant aqaurium met ook elke week 20% waterwissel.
Dus tja.. je hebt al een vrij stil binnen filtertje voor 30euries van superfish of Eheim etc etc..

oke ik snap het, wat is dan eigenlijk de stof die ontbreekt of in overvloed komt als je geen filter hebt?
 
oke ik snap het, wat is dan eigenlijk de stof die ontbreekt of in overvloed komt als je geen filter hebt?
Je heb met kleine aquarium een probleem met het water buffer waar stoffen in oplossen zoals amoniun die vissen afscheiden, hoe meer water des te lager het amonium gehalte en de planten neem dat gewoon op als voeding, bij een grote aquarium zonder filter zal dit amonium geen probleem zijn met 5-8visjes op 180liter water en goed beplant omdat de planten dan als natuurlijk filter werken.
Doe je zoiets op 35liter water kan ik je nu al vertellen dat zelf 2 visjes dit niet gaan overleven en dood gaan door amonium en zo niet door nitriet op den duur.
Een filter moet ook eerst indraaien c.a 3-4weken om bacterien te kweken in het spons die amonium omzetten naar nitriet en dan naar nitraat dat veel minder schadelijk is voor vissen als amonium en nitriet.. +planten nemen deel nitraten weer op als voeding daarom is het belangrijk om een filter te gebruiken in een klein aquarium of een groot aquarium met meer vissen..planten kunnen namelijk niet alle amonia van zoveel vissen verwerken die wij in ons aquarium hebben.
 
Ik heb zelf een 54L bak met alleen een betta man en een paar verzwaalde slakken en hier zou ik gerust de filter uit kunnen halen maar ik kies hier bewust niet voor. Je vergroot hiermee alleen maar onnodig veel risico’s die verbonden zijn aan het weglaten van een filter en dat vind ik het niet waard. De gezondheid van je vissen zou wat mij betreft altijd op 1 moeten staan als je een aquarium hebt.
 
ik ben het natuurlijk eens met wat jullie zeggen he, ik begrijp het.
maar hoe kan het dan eigenlijk dat er echt honderden filmpjes op internet zien van aquaria zonder filter en wel vissen en garnalen?
 
Als je problemen hebt met plaats, neem dan een interne filter.

Zelfs de goedkoopste bakjes worden verkocht met een pompje. Als dat niet nodig was, dan werden die zonder verkocht.

Het zijn vooral bacterien die je water proper houden. En die zitten vooral in je filter omdat daar continu water met afval (voeding voor die bacterien ) door stroomt.

Begin eerst eens met een bakje volgens de regels die je overal leest, en begin dan te experimenteren. Die aanbevelingen komen voort uit tientallen jaren ervaring bij duizenden aquaria.
 
Je bedoelt oa de filmpjes van Foo the flowerhorn denk ik?
Die heeft idd een 5 gallon bakje (19l omgerekend) maar is daarbij ook tegen problemen zoals overbevolking aangelopen.
Deze is met een grotere bak maar ook daarbij problemen in het begin:
 
Je bedoelt oa de filmpjes van Foo the flowerhorn denk ik?
Die heeft idd een 5 gallon bakje (19l omgerekend) maar is daarbij ook tegen problemen zoals overbevolking aangelopen.
Deze is met een grotere bak maar ook daarbij problemen in het begin:

als je op youtube zoekt met de term 'no filter aquarium' krijg je heel veel filmpjes
 
De mensen die aquarium zonder filter starten hebben meestal bakken vol ervaring en kennis en weten dus precies waar ze mee bezig zijn.

dit zou je ook nooit/zeer zelden in een enorm klein aquarium zien omdat dat simpelweg niet te doen is qua waterwaardes op pijl houden.

ik kijk zelf ook naar een yt’er die een no filter betta aquarium heeft met aardappelplant wortels als soortvan filter. Hier heeft die neem ik aan eerst enorm veel meer geexperimenteerd zonder enige vis in de bak, omdat je dan Niet gelijk een leven op het spel zet.
 
luister eens vriend, ik begin jouw opmerkingen wel een beetje beu te raken. je mag het me afraden, je mag me zeggen dat het niet slim is maar je gaat me niet zeggen wat ik wel en wat ik niet mag doen. dus ik verzoek je vriendelijk gewoon niet meer in mijn topics te reageren want je begint bloedirritant te worden mannetje
Niemand heeft het hier specifiek op jou voorzien. Je hebt alleen nog weinig/geen ervaring met aquaria en de mensen hier proberen jou te behoeden --ieder op de eigen manier-- voor het maken van verkeerde keuzes.

Meningen verschillen. Ik kan het ook niet altijd met iedereen geweldig vinden op dit forum. Ik erger me ook wel eens, en anderen ongetwijfeld net zo goed aan mij. Maar je kunt wel proberen netjes te blijven en je niet teveel van de dingen aan te trekken. (Behalve als je goed advies krijgt dus. :p)

maar hoe kan het dan eigenlijk dat er echt honderden filmpjes op internet zien van aquaria zonder filter en wel vissen en garnalen?
Dat kan omdat alles wel zo'n beetje te vinden is op youtube.

Bakken zonder filter zijn mogelijk, maar het zijn niet voor niets de uitzonderingen; je moet goed weten waar je mee bezig bent (dus ervaring hebben en de processen in zo'n bak kennen) en je bent erg beperkt in de mogelijkheden qua vissen.

Ik snap helemaal dat je benieuwd bent naar dingen en graag experimenteert. Doe ik zelf ook en zo leer je een hoop. Maar geloof mij maar: een normaal aquarium is op dit moment voor jou het makkelijkst en, durf ik te wedden, ook het leukst!
 
filter maakt geluid kost stroom dus geld en moet ik ruimte voor maken, het komt op mijn bureau dus ik moet er naast zitten werken en nog geen 3 meter verder slapen.
en ik experimenteer graag dit lijkt me gewoon leuk.

Aquariumhobby kost geld en tijd en zal compromissen nodig hebben in geluid, ruimte en andere zaken.

Ik denk dat je kan experimenteren wat je wil, met een bak, water en planten. Zodra je levende dieren bij je experiment betrekt heb je een zorgplicht.

Mensen met kennis en ervaring zullen misschien een leefbare omgeving kunnen creëren voor vissen zonder filter, alhoewel ik bij veel dingen die ik op internet zie vraagtekens heb bij wat ze doen. Dat iets op youtube staat maakt het niet per definitie ok. Ik heb genoeg betta's in een jampot gezien op YouTube en ik vind dat echt niet ok.

Misschien moet je bij jezelf te rade gaan of jij voldoende kennis en ervaring hebt om zo'n experiment aan te gaan.

Tot die tijd zou ik je willen adviseren je te houden aan de standaard verzorging voor vissen.

Als je dat er niet voor over hebt is een mooie poster aan de muur misschien beter geschikt op dit moment.
 
Stroom is een tientje per jaar voor een 5 Watt filtertje, en een binnenfiltertje hoor je niet, paar plantjes ervoor en je ziet m ook niet ;)

Een binnenfiltertje hoor je zeker wel. Hoe kleiner het aquarium hoe luidruchtiger de filter bij mij...

zelfs de jbl i80 maakt bij mij een constant brommend geluid. En ik slaap ook gewoon 2 meten van mijn aquariums af.
 
Ik heb hier ook binnenfilters en die hoor je niet te horen. Ik had 10 bakken ermee uitgerust en sliep ernaast maar horen deed ik ze niet.
 
Een binnenfiltertje hoor je zeker wel. Hoe kleiner het aquarium hoe luidruchtiger de filter bij mij...

zelfs de jbl i80 maakt bij mij een constant brommend geluid. En ik slaap ook gewoon 2 meten van mijn aquariums af.
Grappig ik hoor ze niet ook al zit ik ernaast. Hrb dan wel de Oase bioplus 100
 

Terug
Bovenaan