geen filter


toch even reageren op dit topic.
Aquarium zonder filter gaat zeker wel. Ook zonder veel planten.
paar dingen waar je op moet letten;
1. een klein ( onder de 50 liter ) aquarium wordt het moeilijker. De bak vervuilt heel snel en dan schommelen je waterwaardes erg snel .
2. water wissel water wissel water wissel. ga voor zeker 20% per keer en dan het liefste 3 - 4 keer per week al naar gelang of het vervuilers zijn. Heb je sterke vervuilers dan wordt het moeilijker en zal je nog meer moeten verversen.
3. En deze is heel belangrijk. Zorg dat je vissen overeenkomen met de gemiddelde waterwaardes die bij jou uit de kraan komen. Dat heb je namelijk al een groot gedeelte van mogelijke problemen ondervangen.

Als je hier een beetje naar kijkt dan kan je makkelijk een bak zonder filter hebben. Sterker nog , ik heb zo een aquarium gedraaid met planten ( en dan zeker de zogenoemde zuurstof planten en drijfplanten, gemiddelde bezetting van vissen en ongeveer 50% waterwissel per week. Draaide perfect met alle waardes binnen de perken.
 
bedankt voor je reactie, ik heb nu een bak staan zonder filter en ga binnenkort een 2e starten. In de eerste bak zitten alleen garnalen en slakken en ik twijfel om er nog een schooltje vissen in te doen
 
bedankt voor je reactie, ik heb nu een bak staan zonder filter en ga binnenkort een 2e starten. In de eerste bak zitten alleen garnalen en slakken en ik twijfel om er nog een schooltje vissen in te doen
Hoe groot is je aquarium? voor garnalen is de oppervlakte meer van belang dan de hoogte en voor vissen is het vaak, niet altijd natuurlijk, de hoogte die telt.

hieronde de link van Lucas die 200+ bakken heeft zonder filter
Youtube Lucas
 
Hoe groot is je aquarium? voor garnalen is de oppervlakte meer van belang dan de hoogte en voor vissen is het vaak, niet altijd natuurlijk, de hoogte die telt.

30 bij 30 bij 30
Het licht staat nu niet aan natuurlijk maar dan heb je n idee
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98.2 KB · Weergaven: 81
Zier er netjes uit :thumbs:
Schooltje vissen gaat het niet worden in deze. Maar als je volgende en 60cm wordt dan zou je voorzichtig aan een schooltje rustige visjes kunnen denken. Neon tetra's zou goed kunnen.
 
Zier er netjes uit :thumbs:
Schooltje vissen gaat het niet worden in deze. Maar als je volgende en 60cm wordt dan zou je voorzichtig aan een schooltje rustige visjes kunnen denken. Neon tetra's zou goed kunnen.

mij grotere bakken zet ik toch liever altijd wel een filter want anders wordt het water verversen toch wel erg veel werk, ik moet met volle emmers een trap af om het water kwijt te kunnen...:stom:
 
mij grotere bakken zet ik toch liever altijd wel een filter want anders wordt het water verversen toch wel erg veel werk, ik moet met volle emmers een trap af om het water kwijt te kunnen...:stom:
Tuinslang van 20m erin en afhevelen naar de badkamer.
 
Ik moet zeggen dat ik dit topic met gemengde gevoelens gelezen heb. @rowanman spreekt zichzelf met regelmaat tegen, geeft aan veel ervaring te hebben maar stelt vragen die ik meer vind passen bij een beginner. Er wordt dan ook gezegd dit project samen met iemand te doen die 30 jaar ervaring heeft, dan begrijp ik niet zo goed waarom je soms doet wat je doet en zegt wat je zegt. Ik vind het ook geweldig om dingen uit te proberen, te experimenteren en te vergelijken met elkaar maar doe dit alsjeblieft niet met levende dieren. Ik begrijp je (puberale) reactie dat je zelf mag kiezen wat je doet en dat is ook zo. Maar dan moet je ook niet raar opkijken als je daar een reactie op krijgt van andere forumleden.

even voor we mijn ervaring onderschatten, ik heb mijn hele leven al aquaria gehad en wil er nu een extra waarmee ik wat kan experimenteren.. ik werk ook samen met iemand die al ruim 30 jaar ervaring heeft.
Je bent 17 als ik me niet vergis. Bovendien lijkt het mij lastig om je hele leven al aquaria gehad te hebben. Ik heb weinig baby's een waterwissel zien uitvoeren. :)

Tegelijkertijd heb ik je topic natuurlijk ook met veel interesse gelezen want ook ik vraag me wel eens af wat de mogelijkheden zijn. Echter begrijp ik niet waarom je kiest om dit in een bakje van 30x30x30 te gaan doen. Hoe kleiner het formaat van je aquarium is des te meer schommelingen in de waterwaardes je gaat krijgen en des te lastiger het is om de bak in balans te krijgen.

Als het wisselen van water je problemen oplevert of je tegen staat, kan ik je erg aanraden om een tuinslang te kopen en Gardena adapter voor waterkranen binnenshuis (deze: https://www.gardena.com/nl/producte...apter-voor-waterkranen-binnenshuis/901160201/ ).

oke tis duidelijk dat ik hier beter een filter in kan doen, dan wil ik een 20/30 liter aquarium maken zonder filter. zou dit kunnen met een paar guppen en wat garnalen?
Ik begrijp deze reactie niet zo goed. Eerst geef je aan dat je begrijpt dat je beter een filter kunt gebruiken en daarna stel je de vraag of er een 20-30 liter bakje zonder filter mogelijk is. Nogmaals, een 27 liter bakje is daar echt te klein voor in mijn optiek. Voor dit soort experimenten (zonder vissen) zou een Juwel 60 cm bakje mooi geschikt zijn. Sloop je het filter er uit en deze bakjes kun je vaak voor een spotprijsje op Marktplaats krijgen!

luister eens vriend, ik begin jouw opmerkingen wel een beetje beu te raken. je mag het me afraden, je mag me zeggen dat het niet slim is maar je gaat me niet zeggen wat ik wel en wat ik niet mag doen. dus ik verzoek je vriendelijk gewoon niet meer in mijn topics te reageren want je begint bloedirritant te worden mannetje
Op deze manier praten wij hier niet tegen elkaar. Als je dat toch graag doet ga je maar ergens anders heen. Ik heb je post niet gerapporteerd maar zal dat in het vervolg wel doen. Bovendien heeft niemand je gezegd wat je wel en niet MAG doen. Het zijn enkel adviezen en als jij ze in de wind slaat is dat prima maar zit je ook zelf op de blaren.
 
Ik moet zeggen dat ik dit topic met gemengde gevoelens gelezen heb. @rowanman spreekt zichzelf met regelmaat tegen, geeft aan veel ervaring te hebben maar stelt vragen die ik meer vind passen bij een beginner. Er wordt dan ook gezegd dit project samen met iemand te doen die 30 jaar ervaring heeft, dan begrijp ik niet zo goed waarom je soms doet wat je doet en zegt wat je zegt. Ik vind het ook geweldig om dingen uit te proberen, te experimenteren en te vergelijken met elkaar maar doe dit alsjeblieft niet met levende dieren. Ik begrijp je (puberale) reactie dat je zelf mag kiezen wat je doet en dat is ook zo. Maar dan moet je ook niet raar opkijken als je daar een reactie op krijgt van andere forumleden.


Je bent 17 als ik me niet vergis. Bovendien lijkt het mij lastig om je hele leven al aquaria gehad te hebben. Ik heb weinig baby's een waterwissel zien uitvoeren. :)

Tegelijkertijd heb ik je topic natuurlijk ook met veel interesse gelezen want ook ik vraag me wel eens af wat de mogelijkheden zijn. Echter begrijp ik niet waarom je kiest om dit in een bakje van 30x30x30 te gaan doen. Hoe kleiner het formaat van je aquarium is des te meer schommelingen in de waterwaardes je gaat krijgen en des te lastiger het is om de bak in balans te krijgen.

Als het wisselen van water je problemen oplevert of je tegen staat, kan ik je erg aanraden om een tuinslang te kopen en Gardena adapter voor waterkranen binnenshuis (deze: https://www.gardena.com/nl/producte...apter-voor-waterkranen-binnenshuis/901160201/ ).


Ik begrijp deze reactie niet zo goed. Eerst geef je aan dat je begrijpt dat je beter een filter kunt gebruiken en daarna stel je de vraag of er een 20-30 liter bakje zonder filter mogelijk is. Nogmaals, een 27 liter bakje is daar echt te klein voor in mijn optiek. Voor dit soort experimenten (zonder vissen) zou een Juwel 60 cm bakje mooi geschikt zijn. Sloop je het filter er uit en deze bakjes kun je vaak voor een spotprijsje op Marktplaats krijgen!


Op deze manier praten wij hier niet tegen elkaar. Als je dat toch graag doet ga je maar ergens anders heen. Ik heb je post niet gerapporteerd maar zal dat in het vervolg wel doen. Bovendien heeft niemand je gezegd wat je wel en niet MAG doen. Het zijn enkel adviezen en als jij ze in de wind slaat is dat prima maar zit je ook zelf op de blaren.

Nou meneer “de hoogheid” ... dat je jezelf zo noemt zeg
Ik werk samen met m’n vader die altijd al aquaria heef gehad, toen ik een baby was stond er dus ook al aquaria en zodra ik het kon ging ik er zelf mee werken.

mij stel vragen niet altijd omdat ik er zelf geen raad mee weet maar als er mensen mee denken en dingen noemen noemen ze soms toch weet iets waar ik nog niet aan gedacht had en zo helpt het toch.

het jammere aan de meeste Aquarianen vind het I toch dat ze net als jij zo erg vast zitten met waswel en niet kan. Je hebt ontzettend veel mogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om een wijnfles met een plant er in te gebruiken als aquarium voor een guppy.... dit zou ik ook zielig vinden maar snap je wat ik bedoel? Ik kijk liever in de grote wereld vol mogelijkheden terwijl veel van jullie in een boekje vol regels zitten te kijken. En das prima dat velen dat doen maar voor hen ben ik niet op deze site. Dus net zoals jij een bepaald taalgebruik hier niet gewenst vind vind ik heb niet gewenst om te reageren met t nieuws dat je het niet zou doen er daarbij de ander af kraakt, dan mag je van mij gwn je mond houden
 
Nou meneer “de hoogheid” ... dat je jezelf zo noemt zeg
Ik werk samen met m’n vader die altijd al aquaria heef gehad, toen ik een baby was stond er dus ook al aquaria en zodra ik het kon ging ik er zelf mee werken.

mij stel vragen niet altijd omdat ik er zelf geen raad mee weet maar als er mensen mee denken en dingen noemen noemen ze soms toch weet iets waar ik nog niet aan gedacht had en zo helpt het toch.

het jammere aan de meeste Aquarianen vind het I toch dat ze net als jij zo erg vast zitten met waswel en niet kan. Je hebt ontzettend veel mogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om een wijnfles met een plant er in te gebruiken als aquarium voor een guppy.... dit zou ik ook zielig vinden maar snap je wat ik bedoel? Ik kijk liever in de grote wereld vol mogelijkheden terwijl veel van jullie in een boekje vol regels zitten te kijken. En das prima dat velen dat doen maar voor hen ben ik niet op deze site. Dus net zoals jij een bepaald taalgebruik hier niet gewenst vind vind ik heb niet gewenst om te reageren met t nieuws dat je het niet zou doen er daarbij de ander af kraakt, dan mag je van mij gwn je mond houden

Voor zover ik het heb gelezen hadden de meeste opmerkingen en adviezen in dit topic minder te maken met regels en vastzitten daar in, en meer met dierenwelzijn, en zorg over of dat in de door jou gewenste situatie wel goed komt.

Het feit dat je de optie van een wijnfles met een plant en een guppie er in zelfs maar noemt om je eigen punt te maken is hier in veelzeggend.

Ik hoop dat je de gegeven adviezen ter harte wil nemen en ik wens je nog veel plezier toe met je aquaria en eventuele bewoners.
 
Voor zover ik het heb gelezen hadden de meeste opmerkingen en adviezen in dit topic minder te maken met regels en vastzitten daar in, en meer met dierenwelzijn, en zorg over of dat in de door jou gewenste situatie wel goed komt.

Het feit dat je de optie van een wijnfles met een plant en een guppie er in zelfs maar noemt om je eigen punt te maken is hier in veelzeggend.

Ik hoop dat je de gegeven adviezen ter harte wil nemen en ik wens je nog veel plezier toe met je aquaria en eventuele bewoners.

Bedankt en ja ik neem de adviezen ter harte.
Maar zulke berichten als van de “hoogheid”
Niet daar zat ook immers weinig advies in
 
Beste Rowan,

Ik snap deels jouw frustratie van de "adviezen" die hier gegeven worden. maar Ik snap de grote deels van de "adviezen" van de menigte hier ook. zeker ook die van "Hoogheid".
Buiten hoe iemand zichzelf noemt binnen een fora, wat totaal niks te maken heeft of men gelijk heeft of niet. uiteindelijk gaat het om het inhoud en niet om de looks.

Wat men hier probeert aan te geven is, dat je NIET moet gaan experimenteren met levens hetzij dierenleven hetzij mensenleven.
En daar zit het hele eieren in. Jij wilt er wel mee experimenteren met levende wezens.
En daar ben ik van mening dat het gewoon een NoGo is. ook al wordt het op Youtube gezegd van het kan of kan niet.

Op Youtube zie je ook filmpjes van mensen die 3 hoog naar beneden springen ( parcour ) heet dat geloof ik. Het kan wel. maar betekend dat het goed is? dat je altijd levend ervan af komt?


Soms is het gewoon handig om even je EGO opzij te zetten en aan te nemen wat men zegt en daarover na te denken. Dan zeg ik nog niet of je dan er mee eens moet zijn of niet. maar dan heb je er wel over nagedacht weer.
dan hoef je ook niet met zo een toon te reageren want dat is nergens voor nodig. het brengt
1. je gedrag naar voren (kinderachtig)
2. je geloofswaardigheid gaat flink naar beneden.

en beide is iets wat je wilt voorkomen denk ik.

Dit is maar een mening en advies van mijn kant. het staat je geheel vrij wat je er mee doet. niemand hier bepaald wat jij moet doen. Maar we kunnen je helpen met dingen en problemen voorkomen.
 
Nou meneer “de hoogheid” ... dat je jezelf zo noemt zeg
Als je nou eens zou vragen waarom ik deze gebruikersnaam heb aangenomen zou je dat mogelijk begrijpen. En dat geldt eigenlijk voor alle tips, adviezen en afraders die hier gegeven zijn. Je lijkt je aangevallen te voelen in je eigen ideeën. Je kunt dus ook vragen waarom iemand dat zegt als je het er niet mee eens bent.

mij stel vragen niet altijd omdat ik er zelf geen raad mee weet maar als er mensen mee denken en dingen noemen noemen ze soms toch weet iets waar ik nog niet aan gedacht had en zo helpt het toch.
Heel goed, dat is het idee van dit forum ook. Maar als je hier dingen plaatst krijg je daar een reactie op. En het is niet aan jou om te bepalen wie er wel of niet op jouw topic mogen reageren. Zoals je eerder tegen anderen ook al hebt gezegd.

het jammere aan de meeste Aquarianen vind het I toch dat ze net als jij zo erg vast zitten met waswel en niet kan. Je hebt ontzettend veel mogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om een wijnfles met een plant er in te gebruiken als aquarium voor een guppy.... dit zou ik ook zielig vinden maar snap je wat ik bedoel?"
Nee, eigenlijk snap ik niet wat je bedoelt. Als je aangeeft dat het mogelijk is om een guppy in een wijnfles te houden sla je de plank volkomen mis en getuigd dit wederom van onkunde en je eigenwijze houding. Over je opmerking dat er een aantal vastzitten aan wat wel en wat niet kan wil ik graag het volgende wel even kwijt: Je bent ook beperkt in wat je wel en wat je niet kan. :D

Bekijk anders de topics van mijn bakken eens. Ik heb zelf niet het idee dat ik vast zit aan wat wel of juist niet kan. Sterker nog, ik heb in het verleden veel ideeën gehad over mijn bakken en heb dit bijna allemaal uitgeprobeerd met alle gevolgen van dien. In die tijd heb ik geen adviezen of tips gevraagd en ben ik op eigen houtje aan de slag gegaan. Dus wat dat betreft ben je mij nu al een stapje voor en kun je hier een hoop leren! :petjeaf:

Ik kijk liever in de grote wereld vol mogelijkheden terwijl veel van jullie in een boekje vol regels zitten te kijken. En das prima dat velen dat doen maar voor hen ben ik niet op deze site. Dus net zoals jij een bepaald taalgebruik hier niet gewenst vind vind ik heb niet gewenst om te reageren met t nieuws dat je het niet zou doen er daarbij de ander af kraakt, dan mag je van mij gwn je mond houden
Het is goed om naar de grote wereld vol mogelijkheden te kijken, maar die mogelijkheden zijn dus wel beperkt. Zeker als je wilt dat je bakje er een beetje leuk uitziet. Je mag mijn reactie natuurlijk interpeteren zoals je zelf wilt. Maar het is ten eerste niet mijn intentie geweest om je af te kraken. Ik hoop je enkel te kunnen wijzen op de mogelijke gevolgen en het feit dat het een afrader is of niet kan. En gelukkig is iedereen vrij om te reageren op iedere topic. Mij en @RichD1011 ontneem je geen recht van spreken.

"...Ik snap deels jouw frustratie van de "adviezen" die hier gegeven worden. maar Ik snap de grote deels van de "adviezen" van de menigte hier ook. zeker ook die van "Hoogheid".
Buiten hoe iemand zichzelf noemt binnen een fora, wat totaal niks te maken heeft of men gelijk heeft of niet. uiteindelijk gaat het om het inhoud en niet om de looks.

Wat men hier probeert aan te geven is, dat je NIET moet gaan experimenteren met levens hetzij dierenleven hetzij mensenleven..."
Mooi gesproken Kees! Zeker op een forum gaat het inderdaad om inhoud. Het internet verteld je inderdaad niet altijd de waarheid en kan er soms goed naast zitten zelfs. Ik vind je stukje over het opzij zetten van het ego erg sterk beschreven. Dat is waar het in de communicatie vaker misloopt. Erg jammer om te zien. Maar er is goede hoop want wij, als forumleden op dit forum, hebben een hoop kennis en ervaring om @rowanman verder te helpen!
 
Mooi gesproken Kees! Zeker op een forum gaat het inderdaad om inhoud. Het internet verteld je inderdaad niet altijd de waarheid en kan er soms goed naast zitten zelfs. Ik vind je stukje over het opzij zetten van het ego erg sterk beschreven. Dat is waar het in de communicatie vaker misloopt. Erg jammer om te zien. Maar er is goede hoop want wij, als forumleden op dit forum, hebben een hoop kennis en ervaring om @rowanman verder te helpen!

Dank voor je mooie compliment.

Ik kan ook soms raar overkomen. maar goed elk gek heeft zijn gebrek. Maar soms moet je inderdaad even je ego opzij zetten en echt even luisteren "wat zegt men" eigenlijk.
wat een groot probleem is binnen een Fora is toch echt dat je een stukje Emotie mist. het is zwart wit. hetzij met een smiley of een knipoog of hetzij zonder enige smiley.
In een 1 op 1 gesprek en dan praat ik over gewoon face to face zit een stuk emotie aan verbonden. dan zie je hoe iemand iets zegt en dat is lastig soms op te nemen hoe men hier wat zegt.
 
dag allemaal,

ik lees nog een door deze jaren oude chat.
moet ik nog iets zeggen? wellicht. gaan jullie het lezen? geen idee. toch de moeite waard..

tja wat kan ik zeggen..
ik zie veel oud berichten van mij terug die ik nu nooit op deze manier zou schrijven. gek om dat zo terug te zien.
ondertussen kan ik veel beter begrijpen wat er bedoeld wordt met de berichten van anderen.mijn reactie was soms onnodig.

toch even een up-date:
ik ben (zo eigenwijs ben ik wel) alsnog aan de slag gegaan met aquaria zonder filters. hier heb ik dan wel het meeste plezier uit gehaald.
ik vind deze manier van werken echt veel leuker en het lukt me ook aardig goed. met een filter in de bak is toch ietswat onnatuurlijk, zonder filter is mijn beleving dat ik veel dichter bij een natuurlijke cycle kom van stoffen in het aquarium.
wat de zorgen om dierenleed betreft; natuurlijk gaat het een beetje op en af met de kwaliteit van je water. toch denk ik niet dat ik veel dierenleed veroorzaak doordat ik mijn aquarium behoud zonder elektronica. natuurlijk gaat er in de loop van de jaren weleens iets dood.. net als in elk aquarium.

het resultaat: prachtig.
bedankt voor de tips!
 
dag allemaal,

ik lees nog een door deze jaren oude chat.
moet ik nog iets zeggen? wellicht. gaan jullie het lezen? geen idee. toch de moeite waard..

tja wat kan ik zeggen..
ik zie veel oud berichten van mij terug die ik nu nooit op deze manier zou schrijven. gek om dat zo terug te zien.
ondertussen kan ik veel beter begrijpen wat er bedoeld wordt met de berichten van anderen.mijn reactie was soms onnodig.

toch even een up-date:
ik ben (zo eigenwijs ben ik wel) alsnog aan de slag gegaan met aquaria zonder filters. hier heb ik dan wel het meeste plezier uit gehaald.
ik vind deze manier van werken echt veel leuker en het lukt me ook aardig goed. met een filter in de bak is toch ietswat onnatuurlijk, zonder filter is mijn beleving dat ik veel dichter bij een natuurlijke cycle kom van stoffen in het aquarium.
wat de zorgen om dierenleed betreft; natuurlijk gaat het een beetje op en af met de kwaliteit van je water. toch denk ik niet dat ik veel dierenleed veroorzaak doordat ik mijn aquarium behoud zonder elektronica. natuurlijk gaat er in de loop van de jaren weleens iets dood.. net als in elk aquarium.

het resultaat: prachtig.
bedankt voor de tips!
Als jij zo een balans weet te vinden, prima toch. :) Het lijkt me alleen wel lastig om al te veel vissen te huisvesten op die manier.
 
Ik hou mijn paludarium al jaren gewoon zonder filter. Het water blijft helder en de vissen doen het goed (ook qua reproductie). De stenen en planten doen het nodige filterwerk.
dag allemaal,

ik lees nog een door deze jaren oude chat.
moet ik nog iets zeggen? wellicht. gaan jullie het lezen? geen idee. toch de moeite waard..

tja wat kan ik zeggen..
ik zie veel oud berichten van mij terug die ik nu nooit op deze manier zou schrijven. gek om dat zo terug te zien.
ondertussen kan ik veel beter begrijpen wat er bedoeld wordt met de berichten van anderen.mijn reactie was soms onnodig.

toch even een up-date:
ik ben (zo eigenwijs ben ik wel) alsnog aan de slag gegaan met aquaria zonder filters. hier heb ik dan wel het meeste plezier uit gehaald.
ik vind deze manier van werken echt veel leuker en het lukt me ook aardig goed. met een filter in de bak is toch ietswat onnatuurlijk, zonder filter is mijn beleving dat ik veel dichter bij een natuurlijke cycle kom van stoffen in het aquarium.
wat de zorgen om dierenleed betreft; natuurlijk gaat het een beetje op en af met de kwaliteit van je water. toch denk ik niet dat ik veel dierenleed veroorzaak doordat ik mijn aquarium behoud zonder elektronica. natuurlijk gaat er in de loop van de jaren weleens iets dood.. net als in elk aquarium.

het resultaat: prachtig.
bedankt voor de tips!
Ik heb 3 jaar lang twee bakken goed gehouden zonder enige mechanische filtratie. Ik had de bakken op de vensterbank met enkel substraat en vederkruid. De vissen deden het goed en reproduceerden goed. Ik vulde enkel water bij als er wat teveel was verdampt. Na 3 jaar had ik besloten om de bakken voor iets anders te gaan gebruiken. Maar nogmaals, een bak zonder filter gaat goed zolang je maar weet wat je doet. En dat heeft dan totaal niets te maken met dierenleed.
1705342547616.png
 
ik zal binnenkort eens foto's van het aquarium delen. had net een mooie video op mijn laptop gezet maar dat bestand is te groot...
 
aha, oplossing gevonden!!

dit is de link naar een youtube video van het aquarium. deze video is wat verouderd. dit was vlak voor het toevoegen van de nieuwste bewoners na een verbouwing.
inmiddels zitten er een paar visjes in en veel slakken, garnalen en zoetwaterpissenbedden. ook heb ik enkele planten toegevoegd
het water is hier niet perfect helder, dat komt door wat gerommel in de bak.

like dit bericht voor meer updates!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan