Geen exoot in de sloot


Als jij over de kwantiteit gaat.. Ze hebben ergens in Amsterdam nog een behoorlijk overschot :deal: :D :sorry:
 
:D
Dat overschot kwam vanuit de drinkwaterleiding, geloof ik. Bovendien werk ik niet in Amsterdam. En het is natuurlijk ook sneu voor de mensen die er last van hebben gehad. Maar verder houd ik altijd wel van kleine watersnoodrampjes. Dan is weer duidelijk dat we nodig zijn. En ook dat we het eigenlijk best goed doen. Er is in Nederland (in Nederland dus!, half onder de zeespiegel!) al decennia lang geen dode gevallen door overstromingen. :)

Er is een waterschapsgebed: "Geef ons heden ons dagelijks brood, en af en toe een watersnood". Sluit ik me zeer bij aan. :D

Maar we gaan wel wat off topic. Al rijmt brood ook prima op exoot. Daar kunnen we wat mee. :!
 
Mimimimi zei:
:D
Dat overschot kwam vanuit de drinkwaterleiding, geloof ik. Bovendien werk ik niet in Amsterdam. En het is natuurlijk ook sneu voor de mensen die er last van hebben gehad. Maar verder houd ik altijd wel van kleine watersnoodrampjes. Dan is weer duidelijk dat we nodig zijn. En ook dat we het eigenlijk best goed doen. Er is in Nederland (in Nederland dus!, half onder de zeespiegel!) al decennia lang geen dode gevallen door overstromingen. :)

Er is een waterschapsgebed: "Geef ons heden ons dagelijks brood, en af en toe een watersnood". Sluit ik me zeer bij aan. :D

Maar we gaan wel wat off topic. Al rijmt brood ook prima op exoot. Daar kunnen we wat mee. :!

Daar zal mijn zeeuwse moeder het niet mee eens zijn ;)

En ik dacht nog wel dat ik de woekering van de exoten er netjes bij betrokken had :D
 
Nee, kan ik me voorstellen. Het "gebed" is ook niet echt politiek correct. En even serieus: natuurlijk hoop ik niet op een echte watersnoodramp. En de kans daarop is groter dan de meeste mensen beseffen. Jouw moeder, en veel Zeeuwen met haar, is daar waarschijnlijk een uitzondering op.
 
Nou ja, stijging van de waterspiegel en de slechte kwaliteit van de dijken her en der is toch wel algemeen bekend? Er staat groot onderhoud in de planning geloof ik.
 
Dennis_89 zei:
Nou ja, stijging van de waterspiegel en de slechte kwaliteit van de dijken her en der is toch wel algemeen bekend?

Daar is onderzoek naar gedaan maar dit is dus helemaal niet algemeen bekend. Mensen die vlakbij de zee of grote rivieren wonen weten het meestal nog wel, maar de rest vaak echt niet. Wat ook onderschat wordt is de tijd voordat er hulp komt. Als er echt een grote ramp is moeten mensen zich best lang zelf kunnen redden. Zie bijvoorbeeld: http://www.overstroomik.nl/
 
Mimimimi zei:
Dennis_89 zei:
Nou ja, stijging van de waterspiegel en de slechte kwaliteit van de dijken her en der is toch wel algemeen bekend?

Daar is onderzoek naar gedaan maar dit is dus helemaal niet algemeen bekend. Mensen die vlakbij de zee of grote rivieren wonen weten het meestal nog wel, maar de rest vaak echt niet. Wat ook onderschat wordt is de tijd voordat er hulp komt. Als er echt een grote ramp is moeten mensen zich best lang zelf kunnen redden. Zie bijvoorbeeld: http://www.overstroomik.nl/

Nou zeg, misschien heeft het te maken dat als hier verderop de dijken het niet meer houden ik ook natte voetjes heb :D
 
Tja waterkwaliteit... Leuk maar Wat bedoelt WIE nu eigenlijk met waterkwaliteit ? Wat voor de een prima is is voor de ander niet zo heel erg cool zeg maar. MAW wie steld dan normen op als ik mijn eigen normen mag opstellen doe ik het altijd goed...

En wat te denken van het aanpassen van normen , omdat we ze niet halen, en �het� dan plotseling goed doen...

Helder water is natuurlijk helemaal niet persee �gezond water�. Dat bewijst de middelandse zee elke dag.

Toch ben ik wel blij dat het stinkende groene drap Delftse grachtenwater uit mijn jeugd deze dagen het grootste deel van het jaar tegenwoordig glasje helder is. Alleen bij het omslaan der seizoenen wil er nog wel eens een weing vertroebeling optreden.

Maar ik dwaal af geen overschotten uit je visbak in de sloot dumpen lijkt mij een inkoppertje.

Aan de andere kant �ons� water bevat veel soorten die hier niet vandaan komen en dus concureren met onze �eigen� soorten.
 
Mh...tegen de tijd dat Reuver verzuipt is 80% van Nederland al voorgegaan......!
Intussen zijn in Nederland al meer dan 500!! vreemde soorten dieren en planten gespot en ja er zijn ook al heel wat dieren voorgoed verdwenen.
Het zij zo, we kunnen wel belijden dat het anders moet, maar het beleid is er niet naar!

Greetzz BigSmoke
 
Politieke onwil. Aan de andere klant NL heeft nu enmaal al lang geen �echte� natuur meer het is allemaal aangelegd.

Als we waterschappen als voorbeeld nemen. Hoe defineren die dan eengoede waterkwaliteit ? Het komt waarschijnlijk neer op een dusdanige toestand creeren waar we het minste onderhoud aan hebben.
 
Waterschappen hebben maling aan de kwaliteit van het water of de samenstelling daarvan. Ze volgen slechts slaafs de regels van de minister(s) en die laten de oren weer hangen naar de industrie en de boeren.
Het geld beslist wat goed is voor het klootjes volk en dat is elke 20 jaar weer 100% anders.

Eerst ontginnen, inpolderen, beken rechttrekken, grondwaterstand verlagen..... en nu onder het mom van natuur en waterbeheer, weer bouwland teruggeven aan de natuur, ontpolderen ( hedwigpolder) stoppen met inpoldering ( westelijke Flevopolder), beken moeten weer meanderen, grondwaterstanden verhogen voor de vorming van het veen.....!

Allemaal goed voor ons, toch???

Greetzz BigSmoke
 
Ach ja de boeren en hun kunstmatig bestaansrecht... Maar goed dat is wat te veel beside�s de point.
 
Als student Aquatische ecologie en waterkwaliteit kan ik hier een mooi verhaal houden over veel genoemde punten. Maar het belangrijkste is toch wat er in de titel van dit topic al staat. Het is belangrijk om mensen er van bewust te maken, dat wat wij kopen voor onze aquaria, vijvers, tuinen en terrassen niet in de natuur kan worden uitgezet zonder dat het gevolgen heeft voor de systemen waar ze in terecht komen.
Afgelopen tijd heb ik mogen meewerken aan onderzoeken naar de effecten van zonnebaars, Amerikaanse rivierkreeften en roodwang- en muskus-schildpadden. Als je ziet wat de effecten van deze soorten zijn op de inheemse flora en fauna, is dat wel even schrikken.
 
Ik heb vandaag 80 rode posthoornslakjes verkocht aan een biologie studente. Zij gaat met een groep studenten onderzoek doen of bepaalde exotische planten gegeten worden door deze en andere slakken/dieren. Dit om te kijken hoe exotische planten die in ons ecosysteem terecht zijn gekomen, bestreden kunnen worden.
 
Dennis_89 zei:
Eigenlijk zouden er briefjes bij lokale dierenwinkels moeten komen,
net als het "ban de kom" briefje dat je her en der ziet.
Ik verwacht dat het overgrote deel hier geen plantjes in de sloot kiepert.
Net als vissen of slakken trouwens.

Volgens Den haag moet dat bij soorten die onder het covenant vallen ook.
Maar geen enkel tuincentrum-hulpje kent dat soort vriendelijke instructies.
 
Voor veel plantjes ( bv Guppygras) is het wegschudden van een miniskuul bladkransje al voldoende om binnen een JAAR EEN SLOOT VOLLEDIG DICHT TE GROEIEN.

Verwijderen is extreem lastig, het breekt zeer snel en veelvuldig af en elk kklein stukje is in no timer weer een giga grote bos, zeker in onze sloten en beken die vergevenzijn van de meststoffen, die de agrarische stand op het land meent te moeten uitrijden.

Het is niet voor niks dat er al duizenden grondwaterputten zijn die door de waterleiding bedrijven niet meer mogen/kunnen worden gebruikt omdat er teveel nitraat/fosfaat of andere meststoffen inzit!

We zijn goed bezig in ons land....Wolven, bevers, wilde paarden en runderen,
Vossen, steenmarters, diverse soorten knaagdieren...Toe maar, plek zat en die zaten vroeger toch ook zo hier en daar in ons land, al was dat soms bijna voor onze jaartelling..

Greetzz Bigsmoke
 
Ik ben al die negatieve reacties eerlijk gezegd een beetje beu. Natuurlijk luisteren de waterschappen naar "de minister en de boeren". Het zou raar zijn als wij als ambtenaren zelf bedenken wat we gaan doen en dat vervolgens allemaal bij de burgers in rekening brengen. Als jullie zo negatief zijn hierover dan kan ik jullie alleen maar aanraden volgende keer tijdens de (waterschaps)verkiezingen (weer?) te gaan stemmen. Intussen blijf ik gewoon trots op mijn werk.

Gelukkig zijn er ook fijne reacties! Jelle en Mascha: hartstikke mooi die onderzoeken. Super! :petjeaf:
 
Tja, hoe kun je van een ambtenaar ook maar enige zelfreflectie verwachten....!
Men moet immers wel zorgen dat men aan de gang kan blijven, dus gewoon "darseinsberechtiging" en vooral geen objectiviteit.

Het waterschap is gewoon een vergaarbak voor ambtenaren en politici die uitgerangeerd zijn, maar nog niet pensioengerechtigd...dus verwacht vooral geen progressief of consistent beleid.

Als je eerlijke en ware waarnemingen als negatief beoordeeld dan leef je echt met oogkleppen op!

Greetzz Bigsmoke
 
Man man man wat een botte reactie. Ongelofelijk. Ik moet er eigenlijk niet op reageren maar ik kan het niet laten. Ik wil even melden dat als mijn collega's en ik ons werk niet doen dat jij dan binnen een jaar je WC niet meer door kan trekken. Maar misschien vind je dat ook wel overbodig werk en ben je ��n van die paar mensen die nog achter in de tuin poept. Dan heb je ons inderdaad niet nodig. :stom:
 
BigSmoke zei:
Tja, hoe kun je van een ambtenaar ook maar enige zelfreflectie verwachten....!
Men moet immers wel zorgen dat men aan de gang kan blijven, dus gewoon "darseinsberechtiging" en vooral geen objectiviteit.

Het waterschap is gewoon een vergaarbak voor ambtenaren en politici die uitgerangeerd zijn, maar nog niet pensioengerechtigd...dus verwacht vooral geen progressief of consistent beleid.

Als je eerlijke en ware waarnemingen als negatief beoordeeld dan leef je echt met oogkleppen op!

Greetzz Bigsmoke

Kan het hier toch echt niet mee eens zijn...

Werk (werkte) beroepsmatig heel veel met ambtenaren Civiel en Waterschappen......uiteraard zitten er een paar "rotte" appels tussen, maar de vindt je overal. Ook in het bedrijfsleven.

Als de Waterschappen niks zouden doen....krijgt NL behoorlijk natte voeten en zal het een groot stinkgat worden van overbemesting door de mens.
 
Mijn man is ambtenaar, werkt zich tien slagen in de rondte. Ik vind deze reactie behoorlijk aanmatigend.
 
Ik had een hele tekst getypt over mijn standpunten in deze maar ik ben bang dat we dan nog offtopic gaan.
Laat ik het houden op dat ik de reactie van Bigsmoke nogal onzoorvuldig en denigrerend vindt. Buiten het feit dat ik zijn kennis en behulpzaamheid respecteer en niet op de persoon wil spelen: Je lijkt me de leeftijd te hebben dat als je vind dat er zaken anders moeten je daar allang stappen voor het kunnen ondernemen in plaats van brullen aan de zijlijn. Het zou kunnen dat je dat geprobeerd hebt en onsuccesvol bent geweest, in dat geval zou je op zijn minst respect moeten kunnen opbrengen dat er iemand uit die hoek wel zijn best probeert te doen.
 
Fijn dat er ook mensen zijn die minder negatief zijn over ambtenaren.
Natuurlijk is het niet perfect bij de overheid. Er lopen bij ons echt wel een paar mensen rond waarvan ik ook niet begrijp wat ze nu precies doen. Daar erger ik me ook aan. Maar ik, en veel van mijn collega's, werken gewoon hard en doen nuttig werk. En dan is het vervelend als mensen daar zo ontzettend negatief over doen.
 
Waarom lezen mensen, en dus ook ambtenaren, precies datgene wat ze willen lezen in een tekst?

Jullie mogen mij gerust aanspreken op mijn mening, vind ik zelfs prettig, maar a.u.b. wel in de context waarin deze geplaatst is. Ik heb het in mijn reply uitsluitend gehad over waterschappen en absoluut niet over andere takken van sport waarvoor de overheid ambtenaren inzet.
De respondenten hierboven reageren allemaal alsof ik hen persoonlijk aanval, en daar ze ook nog eens aangeven dat (het merendeel)amtbenaar is, kan ik me daar ook nog iets bij voorstellen.

Anders wordt het als je de politieke discussie van de laatste jaren aangaande de waterschappen overziet.
Een groot deel van de politici in dit land ( GEEN ambtenaren dus) vinden deze bestuurslaag, traag, overbodig en veel te duur in verhouding tot de geleverde prestaties. Ook wil men deze bestuurslaag zelfs opheffen en laten opgaan in de Provinciale Staten, want dan zou alles goedkoper en effici�nter kunnen verlopen.

Ik verzin dit niet, beste respondenten, en nee ik sta niet aan de zijlijn, bij geen enkele tak van sport, ook niet bij een discussie aangaande de meerwaarde van bepaalde instanties of bedrijven.
Alleen speel ik NOOIT op de man, maar op de situatie/toestand van een bepaald item, en dan gaan de mensen die ook een rol spelen in deze situatie/toestand vanzelf ook een rol spelen.

Onzorgvuldig en denigrerend is dit echter alleen als je op de persoon speelt, en dat doe ik dus beslist niet. Hetgeen van menig respondent niet gezegd kan worden.

Greetzz BigSmoke
 
Als jij zegt dat ik geen enkele zelfreflectie heb en oogkleppen op heb dan voel ik me aangevallen ja. Omdat het een aanval is. Op de persoon (ik in dit geval).

Ik probeer op forums altijd tien keer te bedenken of het misschien anders of grappig bedoeld is. Maar hoe vaak ik dit ook herlees: het staat er echt.
 
Ik moet zeggen BigSmoke, ik verbaasde me ook over je post. Inmiddels weet ik best dat je een persoon bent met een eerlijke mening en niet de bedoeling hebt mensen in het harnas te jagen.

De termen onzorgvuldig en denigrerend komen van het feit, in de zin van feit dat het er echt staat, dat je een tak van de overheid bijzonder op de hak neemt waar topicstarter en onderwerp van je tekst deel van uitmaakt. Al dan niet uit naam voor dit topic. De term vergaarbak staat er erg ongelukkig, op een wijze dat ik (ik kan alleen over mezelf spreken) me geroepen voelde het op te nemen voor Mimimi. Die er niet om gevraagd heeft in een topic, die daar eigenlijk niet voor bedoeld is, afgebrand te worden, al is het maar omdat ze deel uit maakt van het waterschap.

Buiten de toon ben ik het met je eens dat er bijzonder veel schort aan europese politiek en wellicht is het deels of zelfs helemaal waar wat je zegt in de tekst, dat kan ik niet beoordelen, dat neemt niet weg dat het op zijn minst ongelukkig is geformuleerd.

Lang verhaal kort:

BigSmoke zei:
Het waterschap is gewoon een vergaarbak voor ambtenaren en politici die uitgerangeerd zijn, maar nog niet pensioengerechtigd...dus verwacht vooral geen progressief of consistent beleid.

Is mijns inzien in dit geval denigrerend, en zeker generaliserend en op de persoon. Zelfs al heb je gelijk.
Mimimi komt nou niet op me over als een uitgerangereerde ambtenaar...
 
Is gewoon logisch dat we het niet zouden doen. Jammer genoeg zit de wereld vol met niet al te snuggere mensen die menen dat het geen kwaad kan en die kappen dan hun bak leeg in een sloot of riviertje.

Zelf zien ze meestal geen verandering, dus menen ze goed gedaan te hebben. Maar een kilometer verderop woekert hun 'afval' er op los.

Context is hier anders dan in de tropen (of welke andere plek dan ook). DAAR hebben die planten en vissen natuurlijke vijanden en concurrenten of heb je moessons die al eens alles wegspoelen. Hier heb je dat niet en kan het soms kweken als konijnen.

Ja ja, zorgt voor werkgelegenheid hier, maar zorgt er ook voor dat ons delicaat ecosysteem om zeep is. De vreemde planten en dieren verdringen wel eens de lokale fauna en flora, waardoor na een tijdje de verrijking een verarming blijkt te zijn.

Hier achteraan is er een klein riviertje, daar zijn ook al exotische meervallen (kanjers van 1 a 1.5 meter) uitgehaald, alsook exotische planten. Het is soms wonderbaarlijk hoe die zich weten aan te passen. En als ze het doen, dan zit je met de gebakken peren.
 
De �hardwerkende ambtenaar� Licgt er maar aan hoe we dat bekijken. In vegrelijk met het bedrijfsleven. Werkt de gemiddelde overheidsmedewerker toch echt een paar stappen minder �hard�. Natuurlijk is het ook niet zo dat er helemaal niets wordt uigevoerd maar ik heb in mijn werk , met en voor de overheid. MEER dan genoeg gezien ik heb verschillende familie leden die bij de overheid werkzaam zijn met een verleden in het bedrijfsleven. Ja �de� ambtenaar doet het , gemiddeld, echt wat rustiger aan.

Meer dan eens kreeg bv de meneer van de rijksgebouwen dienst, gemeentes het CBS de provincie politie en nog een rijtje meer een dubbele rolberoerte als ik voorstelde om �dan maar� voor vijfen te beginnen enof tot diep in de nacht door te halen een week 6/7. Het tempo ligt er ook gewoon lager.

Menig beambte reageert als door een wesp gestoken echter als we kijken naar de prasktijk is dtagewoon zo. Er wordt echt wel gewerkt en zo bar asl men het pakweg 30/40 jaar geleden maakt esi het indderdaad bij lange na niet meer.

Wat natuurlijk totaal buiten het onderwer valt.

Wat betrefd het waterschap als politiek clubje, bestuurslaag dat is een overblijfsel uit de oertijd. Wat mij betrefd zou dat best mogen verdwijnen.
 
BigSmoke zei:
.. zeker in onze sloten en beken die vergevenzijn van de meststoffen,
die de agrarische stand op het land meent te moeten uitrijden.

Sorry BS dat ik je toch wel ergens op zou willen wijzen..
Het is onzin om nog te denken dat heel veel beken nog steeds overbelast zijn ..
Ja, er zijn stukken bij die zich in stedelijke gebieden bevinden en donker zijn.
Ja, er worden minder gunstige methoden gebruikt om bv waterpast weg te halen.
Maar de meeste laagland beken hebben een betere conditie dan 20 jaar geleden..

http://www.verspreidingsatlas.nl/5533
 

Terug
Bovenaan