Geen exoot in de sloot


M

Mimimimi

Guest
Ik ben net nieuw op dit forum en wil zeker niet meteen te belerend zijn, maar ik wil toch even iets kwijt. :D

Ik werk bij een waterschap en wij hebben momenteel ontzettend veel last van woekerende exotische planten. Veel van deze planten komen uit vijvers en aquaria. De planten groeien zo hard dat ze complete sloten verstoppen. Dit zou zelfs overstromingen kunnen veroorzaken. We verwijderen ze daarom zoveel mogelijk maar dat is een enorme klus die dit jaar landelijk miljoenen euro's gaat kosten.

Daarom mijn verzoek: willen jullie er alsjeblieft voor zorgen dat aquariumplanten (maar dit geldt ook voor aquariumdieren!) niet in de sloot of de vijver terecht komen? (klinkt toch wel erg belerend zo :( , maar het is dan ook zeer gemeend).


Zie voor meer info bijvoorbeeld: http://nos.nl/artikel/2051321-geen-exoo ... anten.html
 
Als ze nou ook nog de latijnse naam bij die planten zetten in dat artikel spreekt het denk ik meer aquarianen aan. De helft moest ik opzoeken. Maar het merendeel heb ik niet. ;)
 
Het gaat er niet zo om welke planten het precies zijn. Vijver- en aquariumplanten mogen nooit in het oppervlaktewater terecht komen. :book: (weer dat belerende he?)

Maar als voorbeeld: de waterhyacinth is bij aquaplants te koop: http://www.aquaplantsonline.nl/p/1223/e ... ption=true

Ik heb hem. Hartstikke leuk plantje. Maar als ik hem niet meer wil gaat hij in de afvalbak. :D
 
Dan moeten mensen dat expres in het water gooien lijkt me per ongeluk vanuit je aquarium in de sloot lijkt me haast uitgesloten, en dat is gewoon dom.
 
Blijkbaar gebeurt het echt. Sommige mensen zijn een beetje dom. ;)
 
Ik heb gezien dat de mosselplant in een warme zomer, een sloot over een lengte van ruim anderhalve km helemaal dicht liet groeien in 6 wekentijd. Die sloot was ruim 5 meter breed.

Pistia stratiotes
112070-1.jpg
 
Eigenlijk zouden er briefjes bij lokale dierenwinkels moeten komen, net als het "ban de kom" briefje dat je her en der ziet. Ik verwacht dat het overgrote deel hier geen plantjes in de sloot kiepert. Net als vissen of slakken trouwens.
 
Ik denk eerder bij de tuincentra.....al die leuke terrasvijvertjes...aan het eind van de zomer? Wat doen we ermee...ach laten we de visjes en plantjes maar in de sloot doen...daar leven ze nog lang en gelukkig.

Maaaaar Mimimimi: Dit is toch werkgelegenheid? :D
 
Zap zei:
Ik denk eerder bij de tuincentra.....al die leuke terrasvijvertjes...aan het eind van de zomer? Wat doen we ermee...ach laten we de visjes en plantjes maar in de sloot doen...daar leven ze nog lang en gelukkig.

Maaaaar Mimimimi: Dit is toch werkgelegenheid? :D

Daar zeg je zo wat :D We hebben geloof ik nog iets van 600.000 werklozen in Nederland? Kabinet heeft belooft te zorgen voor werkgelegenheid, nou simpele belofte om te houden zo zou ik zeggen ;)
 
Dat is waar. Maar het kost miljoenen. En ik heb niet de indruk dat mensen graag meer geld betalen aan de waterschappen. :)
 
Het is geen sloot, maar hier in het veld ga ik vaker naar een plas water om de honden te laten zwemmen. Helaas is er iemand geweest die zijn vijver weg heeft gedaan en alle zuurstofplanten, eendenkroos, goudvissen en schildpadden daarin heeft gedumpt... wat eerst een leuke plas was voor de honden, is veranderd in stinkend water door overleden vissen, volledig dichtgegroeid met eendenkroos en 2 vrij grote bijtende schildpadden... :( ik laat mijn honden er niet meer in zwemmen en heb voorheen ook vaker veel plezier met mijn paard daar gehad, maar heb geen zin om haar hele lichaam vervolgens te moeten ontdoen van de eendenkroos. Gemeente heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de dode vissen verwijderd zijn gelukkig.
 
Dat is geloof ik de mentaliteit in het algemeen, als men maar van het eigen probleem af is.
 
Mimimimi zei:
Het gaat er niet zo om welke planten het precies zijn. Vijver- en aquariumplanten mogen nooit in het oppervlaktewater terecht komen. :book: (weer dat belerende he?)

Maar als voorbeeld: de waterhyacinth is bij aquaplants te koop: http://www.aquaplantsonline.nl/p/1223/e ... ption=true

Ik heb hem. Hartstikke leuk plantje. Maar als ik hem niet meer wil gaat hij in de afvalbak. :D

Dus eigenlijk stel je dat ze niet verkocht mogen worden?
Ik koop zo'n leuk plantje van die lijst voor in de vijver. Hij doet het hartstikke leuk. Op een dag komt er een vogel in mijn vijver badderen en neem ongemerkt een klein stukje mee in de vacht. Dit is ook een manier van verspreiding.
 
Maar uiteindelijk doen de tuincentra en aquariumzaken zich zelf de das om.
Je koopt ze dan niet meer maar haalt ze gewoon uit de sloot.
Doe ik ook hier....maar goed nu woon ik in de tropen...dus hier zijn ze van nature aanwezig.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp: Her komen de drijfplanten, lotussen, cabomba, vallisineria etc van nature voor in de sloten/kanalen....en volop ook. En toch hebben ze hier er hier geen last van. En het deel waar ik woon wordt ook ontwatert door gemalen etc.
 
Mogelijk geef je zelf het antwoord al, het zijn geen exoten daar, dus de natuur houdt zich zelf voldoende in evenwicht om overlast te voorkomen.
 
Dat begrijp ik ook...maar hier hebben we geen winters...dus dat groeit het gehele jaar door......En hier zijn een tal van sloten volledig bedekt met drijfplanten (en vanwege de wisselende waterstanden en hoosbuien) groeien deze ook deels op de oever....waardoor je de overgang van land naar water niet meer kunt zien....en toch voert zo'n kanaal voldoende water af...ook in de regentijd (en dat zijn heel wat liters).

Je zou toch verwachten dat er na de winter genoeg gereduceerd is?
 
Ton heeft daar een goed punt/terechte kanttekening: een exoot vormt pas een probleem als deze invasief is.

Doet er overigens niet aan af dat je ook soorten die niet invasief (kunnen) worden niet moet dumpen in de sloot.
 
Mogelijk dat de waterinfrastructuur (scrabble woord) in Nederland anders is, hier kampen we veel met "dood" lopende gedeeltes welke zich tot op 10 tallen meters vol kan laten lopen met exotische planten, en helaas ook doen, ook wij hebben er last van bij de dode gedeelten van het Markermeer.
 
Ik kan me voorstellen dat het ook te maken heeft dat Nederland voor een groot deel onder de zeespiegel ligt en dus veel water kunstmatig (is dat het goede woord?) laag gehouden wordt en daarom de doorstroming en afwateringen niet in het geding mogen komen. Als er dus ergens iets verstopt raakt kan dat best desastreuze gevolgen hebben.
 
@Zap: Ik weet niet in wat voor een gebied je woont en ik kan dus niet zo goed verklaren waar de verschillen in zitten. Het is wel zo dat na eeuwen van aanpassen en "optimaliseren" ons watersysteem niet meer zo robuust is. Dat heeft als voordeel dat bijna iedere vierkante meter in Nederland kan worden gebruikt voor bewoning of landbouw. De oppervlaktewaterstanden, en daarmee de grondwaterstanden, zijn goed aangepast aan de functie van het land. Nadeel is dat kleine veranderingen daardoor grote gevolgen kunnen hebben. Een peilstijging van 10 cm kan hier een gigantisch probleem zijn. Dat is misschien bij jou wat minder het geval.

Verder zou je inderdaad verwachten dat een strenge winter positieve gevolgen heeft op het aantal exoten. Ik zal eens navragen of dat zo is, maar het lijkt me logisch. :)
 
JdeV zei:
Dus eigenlijk stel je dat ze niet verkocht mogen worden?
Ik koop zo'n leuk plantje van die lijst voor in de vijver. Hij doet het hartstikke leuk. Op een dag komt er een vogel in mijn vijver badderen en neem ongemerkt een klein stukje mee in de vacht. Dit is ook een manier van verspreiding.

Het is nu al het geval dat een aantal planten niet meer verkocht mag worden. Maar ik zeg nergens dat ze allemaal maar verboden moeten worden.

Het is inderdaad zo dat planten ook door dieren verspreid kunnen worden. Maar dan is het toch evengoed nog verstandig om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat mensen dat niet doen?
 
Botia zei:
Ik heb gezien dat de mosselplant in een warme zomer, een sloot over een lengte van ruim anderhalve km helemaal dicht liet groeien in 6 wekentijd. Die sloot was ruim 5 meter breed.

@Botia: die Mosselplant is inderdaad ook berucht. Ongelofelijk hoe snel dat kan gaan. :(
 
@ Mimimimi: hierin heb je volkomen gelijk....de primaire functie van de sloten hier is afwatering...zo snel mogelijk...in NL hebben jullie te maken met een zomer en winterpeil wat wordt vast gesteld aan de hand van de gebruiksfunctie van het gebied. Daar had ik even niet aan gedacht.

Ik ben absoluut tegenstander van flora/fauna vervalsing....maar vroeg me gewoon af waarom in NL het een robleem is en hier niet...maar ik denk dat ik het antwoord inmiddels van je heb gekregen :petjeaf:
 
Je moet eens de waterkwaliteit hier eens neerzetten , dan kan je het verband leggen met de uitbundige groei van deze exoten ...
Ik meet de beek hier af en toe eens door op wat gangbare parameters .....
Daar wordt je gewoon niet goed van .
De stalen verdun ik dikwijls tot 10x , ondat het anders buiten bereik is van mijn apparatuur .....
Dus om het nu enkel en alleen op deze exoten te steken ....
 
Ammonium - nitriet - nitraat zijn de uitschieters , fosfaat is redelijk binnen de perken , maar dat heeft een keerzijde .
Wat normaal het onschuldige milieuvriendelijk fosfaat had moeten zijn is vervangen door een giftig goedje . Maar dat wordt natuurlijk niet gemeld , water is helderder en dus vanzelf gezonder .
 
Ik ben meer van de waterkwantiteit dan van de waterkwaliteit. Ik begeef me nu dus buiten mijn vakgebied, Maar dit zijn volgens mij allemaal nutri�nten. Die komen inderdaad best op veel plekken te veel voor. Bijvoorbeeld in landbouwgebieden maar ook daar waar veel bladeren in het water vallen of veel honden uitgelaten worden. Je kan dan problemen krijgen met bijvoorbeeld (blauw)alg.

De laatste decennia is de waterkwaliteit op de meeste plaatsen trouwens ontzettend verbeterd (maar zeker niet perfect). Verder kun je bij heel wat waterschappen de kwaliteitsgegevens gewoon vinden op hun webpagina. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je daar geen vertrouwen in hebt. :rolleyes:
 
@zap: toch leuk dat het overal anders is. Voor mij ook goed om eens bij stil te staan. :)
 
Klopt , ik zit midden in de landbouw en de veeteelt .
Ik kan hier ook zien wat er op sommige punten van de beek gemeten wordt .
Ik weet ondertussen ook al wel dat dat opportunistische gehaltes zijn , die af en toe een paar dagen per jaar voorkomen .
Ik heb al gehaltes van boven de 30mg/l aan ammonium NH3-N op mijn lijstje staan .
Dat is voor mij gelijk bijna pure gier/beer ....
Dat er dan een hoop vooral kleine jonge vis sneuvelt , dat hoort er dan maar bij zeker .
 
erwin2 zei:
Klopt , ik zit midden in de landbouw en de veeteelt .
Ik kan hier ook zien wat er op sommige punten van de beek gemeten wordt .
Ik weet ondertussen ook al wel dat dat opportunistische gehaltes zijn , die af en toe een paar dagen per jaar voorkomen .
Ik heb al gehaltes van boven de 30mg/l aan ammonium NH3-N op mijn lijstje staan .
Dat is voor mij gelijk bijna pure gier/beer ....
Dat er dan een hoop vooral kleine jonge vis sneuvelt , dat hoort er dan maar bij zeker .

Voor ik de laatste regel las dacht ik, dat daar nog vis in leeft, maar dat is dus al een probleem.
 
Begrijp ik het verkeerd of ben je nu echt zo boos op me? Ik eet graag een lapje vlees dus in die zin ben ik medeschuldig. Maar mijn werkgever (die echt niet perfect is hoor) streeft ernaar de waterkwaliteit zo goed mogelijk te laten zijn. Voor zo min mogelijk geld. En dan zorgen ze ook nog voor de dijken en voor het zuiveren van ons afvalwater.

Voor wat betreft exoten: die zijn niet extra gebaat bij veel meststoffen. Als er teveel nutri�nten aanwezig zijn zijn het de algen die het hardste groeien. In jouw "gierwater" vind je waarschijnlijk geen waterhyacint. ;)
 

Terug
Bovenaan