Gaten en vergeling... en nu?


Wat betreft Co2 ph 6.9 en kh 5 geeft 18.9 ppm CO2.
Je zou ook naar 6.8 kunnen.

Maar die gele bladeren met gaten duiden op een mobiele stof die door de plant gerecycled word voor nieuwe bladeren.
 
Even wat het licht betreft. Ik zie dat je werkt met een TC420 controller, althans je gebruikt die software.
Op alle site hoor ik van alles roepen over lichtduur. Op zich kun je best een lichtduur hebben van 14 uur. V.w.b. de lichtintensiteit zou ik niet boven 8 uur gaan. Er is dus een verschil tussen duur en intensiteit. Mijn verlichting staat ook aan van 8:30 uur tot 's avonds 11:00 uur! Toch is mijn bak een plantenbak zonder problemen. Wat de vergeling beterft blijf ik bij mijn eerder genoemde mangaan en wellicht ook magnesium. Dit zijn de stoffen die met name sterke invloed hebben op bladgroenkorrels. Bij Mangaan tekort krijg je vergeling maar ook wel gaten in de bladeren. Bij magnesiumtekort zie je ook vergeling, vaak van buiten naar binnen toe. De nerven blijven vaak het langst groen. Kijkend naar je drijfbladeren is dit precies wat ik zie!
 
Wat betreft Co2 ph 6.9 en kh 5 geeft 18.9 ppm CO2.
Je zou ook naar 6.8 kunnen.

Maar die gele bladeren met gaten duiden op een mobiele stof die door de plant gerecycled word voor nieuwe bladeren.
Die CO2 is inmiddels al weer 6,8; de JBL computer heeft als richtwaarde 6,82 en op dit moment staat hij er een fractie onder;

maar wat je met die tweede regel bedoelt? Ik heb geen idee wat je hier zegt.

Even wat het licht betreft. Ik zie dat je werkt met een TC420 controller, althans je gebruikt die software.
Op alle site hoor ik van alles roepen over lichtduur. Op zich kun je best een lichtduur hebben van 14 uur. V.w.b. de lichtintensiteit zou ik niet boven 8 uur gaan. Er is dus een verschil tussen duur en intensiteit. Mijn verlichting staat ook aan van 8:30 uur tot 's avonds 11:00 uur! Toch is mijn bak een plantenbak zonder problemen. Wat de vergeling betreft blijf ik bij mijn eerder genoemde mangaan en wellicht ook magnesium. Dit zijn de stoffen die met name sterke invloed hebben op bladgroenkorrels. Bij Mangaan tekort krijg je vergeling maar ook wel gaten in de bladeren. Bij magnesiumtekort zie je ook vergeling, vaak van buiten naar binnen toe. De nerven blijven vaak het langst groen. Kijkend naar je drijfbladeren is dit precies wat ik zie!
Idd, ik werk met de 420, en ik had al eerder mijn vraagtekens gezet bij de opmerkingen dat mijn belichting veel te lang is; daarom had ik dan ook in bijdrage 12 vermeld welke lichtsterktes ik had gemeten, maar ik heb hierop geen commentaar gekregen; toch heb ik daarom de lichtduur sterk gereduceerd.
Ik heb de laartste 2 weken Mg toegevoegd in de vorm van MgNO3, maar ik heb niet kunnen vinden hoe ik Mangaan kan toevoegen, anders dan in de sporenmix van Aquaplantsonline, dat 1,52% Mangaan bevat, en dat had ik meerdere malen toegevoegd, eerst bij de wortel in capsule vorm, later ook als opgeloste vloeistof, ca 2 gram op 650 Liter. Te weinig?
Ik hoor het graag!!
Cor
 
Sommige voedings stoffen zijn mobiel.
Dat wil zeggen dat als er een tekort is de plant ze uit oude bladeren haalt om in nieuwe te gebruiken.
Gaten en geel kleuren duid daar op.
 
Hmmmm, ik heb vanmiddag bijna alle gele bladeren afgeknipt en weg gedaan
Rottend blad in de bak leek me niet zo handig..
 
Die CO2 is inmiddels al weer 6,8; de JBL computer heeft als richtwaarde 6,82 en op dit moment staat hij er een fractie onder;

maar wat je met die tweede regel bedoelt? Ik heb geen idee wat je hier zegt.

Idd, ik werk met de 420, en ik had al eerder mijn vraagtekens gezet bij de opmerkingen dat mijn belichting veel te lang is; daarom had ik dan ook in bijdrage 12 vermeld welke lichtsterktes ik had gemeten, maar ik heb hierop geen commentaar gekregen; toch heb ik daarom de lichtduur sterk gereduceerd.
Ik heb de laartste 2 weken Mg toegevoegd in de vorm van MgNO3, maar ik heb niet kunnen vinden hoe ik Mangaan kan toevoegen, anders dan in de sporenmix van Aquaplantsonline, dat 1,52% Mangaan bevat, en dat had ik meerdere malen toegevoegd, eerst bij de wortel in capsule vorm, later ook als opgeloste vloeistof, ca 2 gram op 650 Liter. Te weinig?
Ik hoor het graag!!
Cor
Het is volgens mij altijd beter om niet teveel stappen tegelijk te willen doen omdat dan niet meer duidelijk welk effect is toe te wijzen aan welke maatregel. Begin eerst eens met je licht op orde te brengen (Licht is een eerste basis plantenbehoefte) en om de vergeling tegen te gaan een magnesium aanvulling. De resultaten kunnen langer op zich laten wachten. Maar doe dit wel, kijk eerst wat er gebeurd na deze stap alvorens weer iets nieuws te proberen! Een omslag zal beslist langer duren als een paar dagen.
 
Laatst bewerkt:
Bijna 4 weken later: er is minder blad verlies, maar de planten groeien nu ook heel anders: er worden nogal wat onderwater bladeren aangemaakt, terwijl dat voorheen helemaal niet het geval was.

IMG_5128.JPG



Ook de onderwater bladeren zijn niet egaal groen, maar groen-gelig gevlekt; weet niet of dit normaal is.

IMG_5129.JPG


Daarbij komt, dat de plant voorheen scheuten onderwater aanmaakte, en aan het einde daarvan nieuwe stengels en ook wortels vormde; nu gaan die uitlopers soms helemaal naar de wateroppervlakte, en splitsen ze zich daar in meerdere stengels; anders vertakken ze zich halverwege (midden laatste foto)

Mijn nieuw rode tijgerlotus doet het goed, maar heeft nu opeens ook 1 blad aan de oppervlakte gevormd, met een tweede onderweg, zie foto.
Moet ik dat zo laten, of de oppervlakte bladeren verwijderen?

IMG_5131.JPG


Graag advies hierover.
Cor
 
Als je de,lijk lotus laag wil hiuden kun je de bladeren die te hoog gaan beter weg halen.
Gele vlekken kan een magnesium te kort zijn
 
Zoals ik eind november al schreef, gebruik ik sinds half november al MgNO3 om de NO3 op peil te brengen; wat kan ik daaraan nog meer doen dan?
En nogmaals, in de aquaplants sporen mix zit ook al de eerder genoemde Mangaan, dat ook een dergelijke defekt zou kunnen voorkomen.
Cor
 
Hmm zonder leesbril krijg je rare teksten :Dk
 
Zoals ik eind november al schreef, gebruik ik sinds half november al MgNO3 om de NO3 op peil te brengen; wat kan ik daaraan nog meer doen dan?
En nogmaals, in de aquaplants sporen mix zit ook al de eerder genoemde Mangaan, dat ook een dergelijke defekt zou kunnen voorkomen.
Cor
Zitten de gele plekken op oude of nieuwe bladeren?
 
Wat je nu ziet, zijn allemaal nieuwe bladeren, voor zover ik kan nagaan, want een enkele plant is al zo goed als verdwenen, en nieuwe planten /uitlopers zijn gevormd, met nieuw blad dus.
En die onderwater bladeren zijn zonder meer allemaal nieuw, en hebben dus ook gele plekken, zoals je ziet.
Cor
 
Misschien een domme gedachten van mij, maar is kalium hier niet het missende element. Aangezien dit niet in de sporenmix zit en het meeste toedient met No3, maar die is vervangen voor no3 met mg.
Kalium is even goed een hoofd element.
 
Meet dan ook meteen de Fe (naar mijn idee de ontbrekende factor bij gele bladeren).
 
Nieuwe bladeren die geel zijn kan duiden op stikstof, of calcium gebrek. Echter kan overdosering van Kalium en Magnesium ook de oorzaak zijn.
Is er voldoende stroming zodat de planten de beschikbare voedingsstoffen kunnen opnemen?
 
Van overdosering van kalium kan hier geen sprake zijn denk ik. Dus gok ik hier op.
Bovendien kan een gebrek van een element er voor zorgen dat het andere niet opgenomen kan worden. En zo kunnen de gebreken in het blad je niet altijd de waarheid vertellen als het om bemesting gaat.
 
Wat betref dee stroming, die is wel in orde dacht ik: alle bladeren bewegen heel duidelijk in de stroming.Momenteel geen gebreken met de Echinodorus planten, en ook niet met mijn nieuwe rode tijgerlotus, die wappert lekker in de stroom.
Nog wel met de Hydrocleys nymphoides, die heeft meet nieuwe gele bladeren; ook sommige toppen van het Belgisch groen, die laag/diep in de bak staan, hebben groene nerven, en gelig bladgroen daartussen.
Voeg nu steeds een halve theelepel (0,5 % gram?) sporenmix toe bij waterwissel van 200 L.
Cor
 

Terug
Bovenaan