Garnalen kweken niet


E

Emmaxkus

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb nu al een tijdje vuurgarnalen die eerst met vissen zaten. De vissen zijn nu al een weekje ongeveer weg en heb er laatst crystal red's en crystal black's bijgedaan, stuk of 10. Nu gaan ze gelukkig goed samen maar heb ik nog geen zwangere vuurtjes gezien. Dat de crystals nog geen zwangeren hebben vind ik niet gek want die zitten er net maar de vuurtjes vind ik wat aparter.

Nu is m'n vraag of dit normaal is, of ben ik te ongeduldig? Ze zitten op een pH verlagende bodem en de bak is 40x25x25. De beplanting is redelijk dicht. Ze krijgen Sera Shrimps Natural als voeding.

Groetjes Emma
 
Je bent veel te ongeduldig. Kijk eerst goed of je een eiervlek kunt vinden bij de garnalen. Dan gaat een garnaal met een groot eiervlek die groot genoeg is vervellen, dan zie je alle mannetjes als gekken door de bakken vliegen en dan later die dag of de volgende dag zou je een zwanger vrouwtje moeten kunnen spotten.

Overigens is een ph verlagende bodem niet ideaal voor vuurtjes, ik weet niet of ze daar lekker op gaan draaien...
 
Geduld geduld geduld :) het kan wel weken duren! Het is een beetje mazzel hebben. Als ze zich goed gedragen en naar hun zin hebben kan elk moment raak zijn :) ik voer zelf snow pops van shrimpking ( is mij verteld dat ze daar hitsig van worden) haha! Maar geduld geduld geduld :) ineens is het raak !
 
Veel vrouwtjes hebben een zichtbare eivlek maar meer gebeurt er niet. En waarom is een pH verlagende bodem niet ideaal voor vuurtjes?
 
Denk ook dat het een kwestie van geduld is! ;)



Hoezo niet dan?

Vuurtjes worden vaak gekweekt en gehouden op gewoon leidingwater dus dan is het afwachten hoe ze zich op deze veel lagere waarden gaan houden. Bij grote verschillen zie je soms problemen met kweken en vervellen.
 
Hoi Emma, heb een paar vraagjes

Kun je een foto van je bakje maken, van de inrichting?
Kun je een foto maken van de beide soorten garnalen?

Wat zijn je waterwaarden op het moment?
 
Hoi Emma, heb een paar vraagjes

Kun je een foto van je bakje maken, van de inrichting?
Kun je een foto maken van de beide soorten garnalen?

Wat zijn je waterwaarden op het moment?


Foto van de bak komt zo snel mogelijk, foto van de garnalen word lastig want heb een superslechte camera op m'n telefoon. De water waarden weet ik niet, heb geen test setje en op het moment ook geen geld om er eentje te halen. Laten testen bij de LFS gaat ook niet want die is vandaag dicht...
 
De garnalen komen wel gezond over, zwemmen door de bak en peuzelen lekker aan hun eten. Heb wel gezien dat ze soms een beetje vechten om het eten, is dit een teken dat ik te weinig voer? Voer ze wel zo'n beetje elke dag een paar korrels garnalenvoer, een stuk of 2-3.
 
Ik zag dus net een wit, heel klein dingetje springen door de bak. Nog geen halve millimeter groot. Wat is dat nou weer? Het schrok van een garnaal wat voorbij kwam zwemmen. Ik hoop dat ik geen plaag in de bak heb... :(
 
Even wat research gedaan en ik blijk dus planaria te hebben in de bak... Is er een andere optie als flubanol? Want heb hier helaas op het moment geen centen voor :(
 
Wat dat witte dingetje is kan ik niet zeggen zonder foto. Wel denk ik net zoals sommige andere forumleden hier dat de vuurtjes niet kweken door de ph- verlagende bodem. Waarom dat is? Gewoon omdat het zo is. Cr en cb hebben een ph-verlagende bodem nodig terwijl vuurtjes het beter doen op een iets hogere ph dus zand of grind. Ze zullen niet dood gaan maar slecht of zelfs helemaal niet kweken.
 
Planaria schijnt niet van knoflook te houden. Je kunt zo knoflook geven of csf medimix waar knoflook bij inzit. Volgens mij springt planaria niet hoor.
 
Ook als je meer voert zul je soms erom zien vechten dus dat zou i niet doen en al helemaal niet bij Planaria. Dan kun je beter juist wat minder voeren.
 
Okee, thanks voor de tips! Maar dat springende dingetje, kan dat misschien een baby garnaal zijn?
 
Dat kan heel goed. Vuurtjes worden vaak wit geboren. Wat ik altijd doe is met mijn mobje of ipad de camera inzoomen en dan kun je heel goed zien wat het is. Bij twijfel ff foto maken en hier plaatsen. Bij een jonge garnaal is er geen twijfel mogelijk hoor, dat is een garnaal in het klein.
 
Foto zou makkelijk zijn! Als dar niet lukt is inderdaad vergelijking zoeken op Google afbeeldingen ? De garnalen vechten hier ook soms hoor is normaal :)
 
Vuurtjes worden vaak gekweekt en gehouden op gewoon leidingwater dus dan is het afwachten hoe ze zich op deze veel lagere waarden gaan houden. Bij grote verschillen zie je soms problemen met kweken en vervellen.


Vuurgarnalen kunnen prima op een lage ph hoor,staan niet voor niks bekend als hele makkelijke garnalen! ;)
Hebben er hier in de tuin 3 maanden in een bloemenvaas gezeten met regenwater bv. (was trouwens niet met opzet hoor :juggle: :p)
 
Lang verhaal kort,moest de bodem van een bakje ergens kwijt en had het in de vaas gedaan maar zaten dus nog vuurgarnalen tussen.
Regen vulde de vaas verder en ontdekte ze dus een paar maanden later toen het vrouwtje de vaas nodig had ;)
Maar heb ze hier trouwens ook gewoon op een ph verlagende bodem gehad en deden het super.
 
@Emmaxkus jouw omschrijving over dat witte dingetje doet me zeker niet denken aan planaria maar eerder aan een mosselkreeftje of dat andere kleine witte ding met twee van de puntjes achter hem (even de naam kwijt :))

Als dat zo is, die zijn beide onschadelijk
 
Update! Heb de grotere, anders gekleurde garnaal weggebracht. Want ik denk dat ik weet waarom er niet gekweekt werd en ze wat stilletjes waren. Hij at ze stuk voor stuk op. Geloofde het eerst niet, totdat er steeds minder garnalen waren en ik geen lijkjes vond. Ik schrok me rot want hij viel gezonde garnalen aan, ging er bovenop zitten en beet ze dood.

Nu hij eruit is heb ik al 1 vuurgarnalen gezien met eitjes onder de buik! De rest floreert nu ook meer. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Fijn dat je de boosdoener gevonden hebt


Zeker! En ben er ook achter dat er cyclops in de bak zit. Niet veel gelukkig maar heb ze wel. En nog een paar opstartwormpjes, ook niet erg denk ik :)
 
Gelukkig! Lekker babybomen kweken ! :) en ik ben ook benieuwd wat je weg gebracht heb!
 
Ik had een flinke garnaal in m'n bak, leek op een japonica maar wist t niet zeker. Die heb ik weggebracht aangezien hij m'n garnalen aanviel en opat...
 
Ik had een flinke garnaal in m'n bak, leek op een japonica maar wist t niet zeker. Die heb ik weggebracht aangezien hij m'n garnalen aanviel en opat...

Ok, dat ze dat doen dat wist ik dus niet. Verstandige zet in ieder geval:thumbs:
 

Terug
Bovenaan