Gaatjes in bladeren


De saté prikker staat er al in
20181121_165036.jpg
 
Heb tegelijk met de all in one een hele zak crypto capsules van plantedbox in de bodem gestoken. Werkt een maand of 5 als het goed is.
 
Aha, je hebt effectief wel veel slakjes precies...
:eek:;)

Mooi bakje alvast!

Ik zie dat je een goede diffuser hebt, dat is al positief.
De kleur van de dropchecker is niet echt te zien op de foto. Is hij mooi lichtgroen op die plek in de bak?
Je zou eens kunnen proberen om de diffuser onder de uitstroom te hangen? Eventueel zelfs ter hoogte van de aanzuig van je filter. Zo krijg je misschien een betere verdeling van de co2 doorheen de bak?
Als je blijft gaatjes zien, ook in de nieuwe groei, kan co2-distributie ook een oorzaak zijn. Dus hoe meer je de co2 kan verspreiden doorheen de bak hoe beter.

Maar zo op het eerste zicht zien de planten er niet echt slecht uit vind ik.
Aangezien je onlangs bent veranderd van bemestingsschema en ook wat nieuwe planten hebt toegevoegd (die nog wat moeten wennen aan je bak) zou ik nog wat geduld proberen hebben.

Maar ondertussen wat slakken verwijderen en het sterrenkruid eens snoeien lijkt me nog altijd een goed plan.
En dan zoals gezegd de eerste periode goed naar je planten kijken zodat je eventuele problemen snel kan spotten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bedankt voor de complimenten!
De diffuser zal ik wel op een andere plek kunnen hangen. Hij staat nu ook wel in de stroming zodat de belletjes door de bak verspreid worden. De dropchecker is heel licht groen/beetje geel.

Zo van afstand zie je de gaatjes inderdaad niet zitten en ziet het er wat mooier uit.
Snoeien doe ik ook wekelijks. Anderhalf week geleden het sterrenkruid al gesnoeid en toppen terug geplaatst. Maar het is nog niet zo'n mooie volle bos als ik voor ogen heb.

Dan wachten we nog maar even af, is het nog een idee om profito naast de all in one te gebruiken om bv kalium tekort uit te sluiten?
 
Je kan trouwens slakjes ook wel uit je bak "plukken". Ooit had ik ook zo'n plaag, meegekomen met nieuwe plantjes die ik niet goed gespoeld had. Elke dag haalde ik er wel een 50 60 stuks uit. Duurt even maar je wint wel. Dan kan je in ieder geval dat probleem afstrepen.
 
Met een plastic kaartje, je Visa Card bijvoorbeeld ;-), kun je dat bruine randje van je grindlaag mooi weghalen.
Dit doe ik geregeld! Maar het komt net zo snel weer terug. Het is geen bruine alg maar ik heb geen idee wat het wel is. Het zit ook wat op de randjes van bladeren en beneden op het glas. Lukt zelfs amper met een pasje om het van het glas te halen.
 
Deze randjes bedoel ik, zit er gewoon vast op. (Hier was het sterrenkruid verder nog mooi, is 2 week geleden)
20181109_105313.jpg
 
Dit doe ik geregeld! Maar het komt net zo snel weer terug. Het is geen bruine alg maar ik heb geen idee wat het wel is. Het zit ook wat op de randjes van bladeren en beneden op het glas. Lukt zelfs amper met een pasje om het van het glas te halen.
Ik doelde op de randen die je bodem maakt tegen het glas aan... (Zie je foto.) Maar misschien is er een andere oorzaak.
 
Ja snap ik, maar dit spul zit zowel op het grind als op het glas maar is moeilijk te verwijderen, ook met een pasje
 
Btw, mooi groen bakje Tom.
Danku, zit eigenlijk te wachten op mn rotala dat hij wat rood gaat kleuren, zodat er wat meer contrast komt. Maar hij is nog knal groen
 
Laatst bewerkt:
Komt komende maand ook een scapers tank bij met ada aqua soil voor alleen de crystal red
 
Co2 voeg ik toe en de dropchecker is sochtends licht groen en savonds lichtgeel (lijkt me dus niet het probleem)


Zijn het wel de slakken die de gaten veroorzaken? Zelf ben ik geneigd toch te gaan voor een Kalium gebrek, zeker gezien het feit dat er genoeg (misschien teveel) CO2 aanwezig is. Misschien iets minder CO2 toevoegen waardoor er ook minder vraag is naar andere voedingsstoffen.
Een aantal gaten lijkt me twijfelachtig en zou wel door slakken kunnen komen maar een aantal anderen lijkt me toch echt een gebrek aan Kalium. Ondanks dat NO3 en PO4 meetbaar is kan er toch een Kalium tekort ontstaan. Zeker ook gezien de laatste foto waar duidelijk gele randen te zien zijn.
 
Bedankt voor het meedenken. Voor zover ik weet bepaald toch echt alleen de lichtsterkte en duur de vraag naar voedingsstoffen waarvan co2 er 1 is.
Maar misschien bedoel je dat de verhoudingen niet correct zijn?

In de all in one die ik gebruik zal ook vrij veel kalium moeten zitten. Misschien moet ik nog meer all in one doseren; 50 ml ipv de aanbevolen 30?
 
Bedankt voor het meedenken. Voor zover ik weet bepaald toch echt alleen de lichtsterkte en duur de vraag naar voedingsstoffen waarvan co2 er 1 is.
Maar misschien bedoel je dat de verhoudingen niet correct zijn?

In de all in one die ik gebruik zal ook vrij veel kalium moeten zitten. Misschien moet ik nog meer all in one doseren; 50 ml ipv de aanbevolen 30?

In kant en klare vloeibare planten bemesting zit over het algemeen te weinig kalium toegevoegd voor een bak met Co2 en meer als 30lumen per liter water wat je al gauw haalt met T5 buizen en Led doet nog een stapje er boven op met 50-60lumen ongedimd de liter water en de echte kwaliteit powerleds halen 80-120lumen de literwater.( 80-120 is ook veel maar dan ook veel te hoog)

Vooral snelgroeiers bij veel licht en Co2 komen als eerste de tekenen van tekorten met voeding, Ijzer dan zijn de jonge scheuten en knoppen vaak licht geel van kleur en soms wat doorzichtig, Kalium gebrek vertonen vaak bij snelgroeiers zie je groen gelige stengels en bladeren en bij veel te kort kunnen er gaatjes in het blad ontstaan net als bij fosfaat gebrek.
Gezien dat jouw fosfaat op 1.6 zit en voldoende nitraat is dat niet de oorzaak maar wat ik al eerder zei.

Gaatjes ontstaan door kalium gebrek en de slakken maken daar gebruik van om het dode materiaal langs de randen van deze gaatjes weg te schrapen waardoor het lijkt dat de oorzaak door slakken is gekomen.
slakken eten bladeren op als de planten gewoon geen tekorten hebben aan de buitenranden aan en niet midden in een blad van een plant omdat meestal het dikste bladhuid heeft met nerven en vrij taai, dus een slak pakt dan de buiten rand die zachter is met minder dikke nerven in het blad.
Ontstaat er een beschadiging in het blad dan is of en door een tekort dan maken de slakken hier gretig gebruik van om de dode bladcellen weg te schrapen die week zijn en los zitten dus ook als deze ontstaan is midden op het blad.

Slakken kan je wegvangen zoals al verteld hier op het forum maar heb je geen plaag dan kan je ze zoet houden met komkommer of zachte worteltjes uit blik en dergelijk zodat ze genoeg eten hebben dan zullen ze verder niet aan de planten zullen beginnen te peuzelen.

Je kan beter gewoon een flesje vloeibaar kalium halen en een kalium test om 100% zeker te zijn of dat je te weinig hebt en dat je ook weer niet teveel kalium in je water gaat gooien wat penceel algen kan opleveren bij een te hoge kalium waarde in het water.
 
Laatst bewerkt:
Dus; de hoeveelheid CO2 bepaald de vraag naar voedingsstoffen..?
Waarom is dat en/of waar baseer je dit op?


Dat vraag ik me ook af want licht is de gaspedaal voor planten en zozeer de co2. Als je planten goed groeien bij een bepaalde hoeveelheid co2 dan zullen die niet sneller gaan groeien door nog meer co2 toe te voegen.
 
Dat vraag ik me ook af want licht is de gaspedaal voor planten en zozeer de co2. Als je planten goed groeien bij een bepaalde hoeveelheid co2 dan zullen die niet sneller gaan groeien door nog meer co2 toe te voegen.

Nee, licht bepaald de opname van Co2 en Voeding, als de max PAR intensiteit is behaald met licht dan heeft meer licht geen zin omdat de plant al aan zijn maximum zit met assimileren, en dit verschild per plant soort.
Met een PAR van 70-80 zit je voor de meeste planten wel op zijn max, rode planten kunnen wel een PAR van 90-100 halen daarom zijn rode planten ook meer licht, voeding, Co2 en ijzer behoeftig dan groene planten.
Meer Co2 toedienen gaat de plant niet sneller van groeien en voeding opnemen, tenzij je het licht verhoogd en de plant nog niet aan zijn max PAR zat om te assimileren.
 
Heb vanochtend een volle dosering profito toegevoegd. Hier zit met name ijzer, kalium en magnesium in maar ook de rest behalve nitraat en fosfaat.

Had gehoopt dat de all in one van plantedbox een 'wondermiddel' zou zijn met alleen maar 5-sterren reviews.
Maar dus niet voor mijn bakje.

Kan ik eigenlijk net zo gaat profito met nitro en fosfo gaan toedienen.

Het ijzer gehalte wat ik niet kon meten zou ook nog wel eens wat laag kunnen zijn omdat de toppen ook best bleekjes zijn.
Misschien dat daarom de rotala ook groen blijft.
 
Ja snap ik, maar dit spul zit zowel op het grind als op het glas maar is moeilijk te verwijderen, ook met een pasje


Heb ik een scheermeshouder voor,op een steel.

Hoef je niet in het water. en komt door de dikke bodem. waar het vuil in blijft liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Heb ik een scheermeshouder voor,op een steel.

Hoef je niet in het water. en komt door de dikke bodem. waar het vuil in blijft liggen.
Dat is een handige uitvinding!
 
Nou kan het dus ook zijn dat je de groene Rotala rotundifolia hebt. 't Ja, dan kan je wachten tot je een ons weegt...
Mag hopen van niet, stond gewoon "rotala rotundifolia" anders staat er wel rotala green mag ik hopen.
 
Mag hopen van niet, stond gewoon "rotala rotundifolia" anders staat er wel rotala green mag ik hopen.
Nou dat is zeker niet altijd het geval. Meestal worden er planten aangeboden die in de toppen kleuren. Wanneer je een blijvend groende hebt zou ik er blij mee zijn. Je ziet ze veel minder vaak. Zelf heb ik er trouwens ook een die ook gewoon als Rotala rotundifolia werd aangeduid.
 
Hmm oke, had em online gekocht maar zou wel even mailtje sturen. Staat in beschrijving;
De kleur varieert van lichtgroen tot roze en rood. Tevens zal een flinke dosis CO2 en bemesting met een goede plantenvoeding met extra ijzer, de plant nog mooier laten groeien.
 

Terug
Bovenaan