Filtersysteem opbouw zoals "Pondguru" YouTube


Waarom filtermaterialen van grof naar fijn? Is gewoon verspilling. Meest fijne als mechanische filtering volstaat. Dus op dat vlak had de movieguy het eerst wel correct (voor hij van gedacht veranderde). Wat hij echter verkeerd doet is de redenering doortrekken voor deze mechanische filtermedia (die niet allen mechanisch hoeven te werken). De videoguy gaat van fine naar medium naar grof (zegt ie, en doet uiteindelijk van grof naar medium naar fine). Veel logischer zou zijn: van fine, naar grof, naar medium. Gewoon 1 fijn mechanisch filtermedium en al de rest biologisch. Of je nou 1 mechanisch filtermedium ververst of 3, het resultaat blijft hetzelfde: het water moet mechanisch gereinigd zijn om de biologische filtermedia niet te vervuilen. De rest kan je met biologische filtermedia opvullen. Ook na het biologisch filtermateriaal hoeft het m.i. niet. Die drab wordt toch weer uit het water gefilterd. Bovendien is de drab die loskomt meestal de drab die verwijderd moest worden.

De combinatie van verschillende biologische filtermedia heeft m.i. wel nut. Door de vorm zal de waterdoorstroming en dus ook de watersamenstelling anders zijn. Dit zal voor andere bacteri�n op bepaalde plaatsen zorgen en zorgt dus voor een andere samenstelling van het 'bacteriebestand'. Zo kan je een filter door een bepaalde combinatie biologische filtermedia te gebruiken net meer of minder laten denitrificeren. Zoals ook videoguy aangeeft. Maar iemand met een sterk beplant aquarium zal dat laatste proces willen uitsluiten en dus (deels) naar een fijner filtermedium opzoek gaan.
 
@gapak Waarom filtermaterialen van grof naar fijn?
Ik denk zelf dat er dan meer tijd overheen gaat voordat de doorstroming verminderd. Dit door dat er meer materiaal zit wat kan verstoppen?

Wat nu wijsheid is met opbouw?
Onder naar boven:
1e mandje fijne filtering
De rest bio filtering naar wens

Of

Buisjes/soporatief
Grof filter
Medium filter
Bio filtering
Fijn filter/watten

Eheim bouwt zijn filters toch vast met een rede zo op dat de meest fijne filtering pas als laatste stadium gebeurt?


Ik ga de proef op de som nemen. Ik heb 2 bijna identieke filters op mijn bak zitten en ga eens kijken wat ik in de praktijk het meest fijn vind werken kwa filter output en onderhoud!
 
Ik denk zelf dat er dan meer tijd overheen gaat voordat de doorstroming verminderd. Dit door dat er meer materiaal zit wat kan verstoppen?

1 fijn filtermateriaal dat regelmatig genoeg ververst wordt kan dat ook en dan kan de rest schoon genoeg blijven om biologisch te kunnen werken.

Eheim bouwt zijn filters toch vast met een rede zo op dat de meest fijne filtering pas als laatste stadium gebeurt?

Tja, er zijn andere fabrikanten die dat dan weer niet toepassen...
 
Ik ben grote voorstander om dmv filterwatten eerst het grootste vuil op te vangen, nadien hoef ik enkel deze watten uit te spoelen of vervangen.
Op deze manier kan de rest van mijn filter langer blijven zitten en hebben zo meer kans om biologisch te werken.
 
Die zit dan WEL onderop in het filter,he.

Bij Eheim,en Aqua pro 3 zit het bij mij bovenin.

En ,zolang de doorstroming goed is,doe ik er niets aan.



Of heb je het nu weer over een bioloog?
 
Bertus zei:
Die zit dan WEL onderop in het filter,he.

Bij Eheim,en Aqua pro 3 zit het bij mij bovenin.

En ,zolang de doorstroming goed is,doe ik er niets aan.



Of heb je het nu weer over een bioloog?

Klopt Bertus, ben verkeerd met mijn uitleg.
 
Dacht ik al, je had het eerst over je bioloog. vandaar.
 
Ik zal vanavond eens een laag watten onderin het potfilter leggen en kijken hoe dat gaat :)
 
Met welk buitenfilter?
NIET ONDEROP,he. wel op het rooster.

Nou,dat gaat zo al fout.

Vang je gelijk alles op,en is hij in mum van tijd verstopt.


Zou het Niet doen.
 
Ik ben grote voorstander om dmv filterwatten eerst het grootste vuil op te vangen, nadien hoef ik enkel deze watten uit te spoelen of vervangen.
Op deze manier kan de rest van mijn filter langer blijven zitten en hebben zo meer kans om biologisch te werken.

:thumbs:

Vang je gelijk alles op,en is hij in mum van tijd verstopt.

Of net niet, dan verstoppen alleen de watten en blijft de rest proper. Elk weekje die watten verversen en klaar. Biologische filtering komt dan niet in het gedrang.
 
Ja,in een potfilter.?
Alles eruit,om onder op de watten eruit te halen?
Net wat jij wil.
 
Tja, dat weet je op voorhand als je voor een potfilter kiest. Je moet sowieso aan het onderste filtermateriaal geraken.
 
Hoe kom je daar nou bij?
Van grof naar fijn omhoog.
Siporax, blauw grof .grijs fijn, dan watten bovenop.

Dan doe je toch geen watten onderop?



Maar,als jij dat zo wilt doen,mij best.

Ik doe het wel op mijn manier.
 
Als ik het zo samenvat:
Verschillende manieren van inrichten van het potfilter. Welk is beter?

Fijne mechanische filtering boven in het potfilter geplaatst:
Voordelen:
-Gemakkelijk(er) te wisselen.

Nadelen:
-Biologisch filtermateriaal minder effectief.

Fijne mechanische filtering onder in het potfilter geplaatst:
Voordelen:
-Biologisch filtermateriaal effectiever.

Nadelen:
-Minder makkelijk te wisselen.

En als laatst: Potfilter is een hoop werk, beter neem een bioloog :p

Zijn er nog meer voor/nadelen die jullie zo kunnen bedenken?
 
Even ter voorbeeld van wat Eheim in de handleiding zet hoe mijn filter op te bouwen(ik heb een extra bakje/ander model):

Eheim 2026 afgebeeld:
523549w0uter_0_82_eheimproii_2028.jpg
 
Hoe kom je daar nou bij?
Van grof naar fijn omhoog.
Siporax, blauw grof .grijs fijn, dan watten bovenop.

Watten hebben dan totaal geen zin. De 'siporax en blauw grof' die dan al zijn gepasseerd zijn dan reeds mechanisch vervuild. Swenst dat je deze biologisch zouden moeten werken en dus beter mechanisch schoon blijven.

Dus eerst heel fijn (watten, mechanisch) en daarna pas van grof naar fijn (biologisch).
 
Fijne pad bovenin.

Gebeurt al jaren zo.
Zonder carbon.
 
gapak zei:
Hoe kom je daar nou bij?
Van grof naar fijn omhoog.
Siporax, blauw grof .grijs fijn, dan watten bovenop.

Watten hebben dan totaal geen zin. De 'siporax en blauw grof' die dan al zijn gepasseerd zijn dan reeds mechanisch vervuild. Swenst dat je deze biologisch zouden moeten werken en dus beter mechanisch schoon blijven.

Dus eerst heel fijn (watten, mechanisch) en daarna pas van grof naar fijn (biologisch).

IK hou je niet tegen,hoor.
Ga gerust je gang.


Watten hebben dan totaal geen zin. De 'siporax en blauw grof' die dan al zijn gepasseerd zijn dan reeds mechanisch vervuild.
In de siporax en blauw zitten ook bacterie,he.

Zou het dus nu .na al de jaren verkeerd doen? KOm nou.
 
Dat doe ik al.

Werkt al jaren prima zo
 
Nou, jij jouw manier ,wij de onze.
Kijk hoe Eheim het voorstelt.
 
gapak: gebruik je deze setup die je noemt in potfilters?
 
En dat die fijne filterwatten sneller verstopt raken is in feite ook een voordeel. Dat verlaagt de doorstromingssnelheid.
 
Ja, dat heb ik al 3 x gemerkt.
Lagere doorstroom snelheid.
Tot 3 x bacteriebloei.

Dus,sneller verstoppen is kul.
 
@Bertus
Ik ben zelf ook best tevreden over de indeling die jij beschrijft. Dus helemaal gek ben je niet hoor ;)
 
Dank je.
Dan zou ik al mijn 14 filters verkeerd ingedeelt hebben.
En bergen werk verzet hebben ,voor niets.
IK heb mijn huiswerk goed gemaakt ,hoor.
Ja, ben me daar gek.
 
Dit krijg je met een slecht draaiend filter.
CgDyKa6J2qI-qJu61FVeq1GgWbhxMZGF.jpeg

Alg bloei.

Is niet nu,hoor. van vroeger.
Dus mij strooien ze geen zand meer in de ogen.
 
Onzin dat dat door de tragere doorstroomsnelheid zou komen. Dan zou ik dat in 3 aquaria moeten hebben en die zijn zo helder als wat.

En hou eens op met de zeggen dat je al x filters verkeerd zou hebben ingedeeld. Dat heeft helemaal niemand gezegd.
 
Wat voor een filters gebruik jij op je bakken @gapak?
 
Verschillende soorten, bij alle filters waar het mogelijk is pas ik dit systeem toe.

Vooral binnenfilters, potfilter en enkele exotischere exemplaren.
 
Zo,heb ik jou eens op de kast.


En hou eens op met de zeggen dat je al x filters verkeerd zou hebben ingedeeld???

Als ik overal de watten onderop stop. 2011,2013,2017, 2222,2224,2228. heb ik toch veel meer werk?
Nu wissel ik de ovenste,en ben er klaar mee.

Anders helemaal leeghalen.
Is dat dan slim?

05Om1K8FYPtq-Qi2n1LVF_vxLzDitaVN.jpeg

2013-2015.
 
gapak zei:
Verschillende soorten, bij alle filters waar het mogelijk is pas ik dit systeem toe.

Vooral binnenfilters, potfilter en enkele exotischere exemplaren.

Binnenfilters? en welke nog meer?


Mijn binnenfilters doe ik inderdaad ook watten onderop(Geen juwel,gewoon losse.
En wat schuim erop ,om aanzuigen in de rotor tegen te gaan.
 
Je filtert eerst over een grove mat om het grootste vuil uit te filteren, deze mat is haast oneindig vaak uit te spoelen en kan steeds terug gebruikt worden. De filterwatten welke lang niet zo vaak uit te spoelen zijn moeten zo minder vaak vervangen worden. De mechanische filtering komt voor de biologische omdat er anders in de belangrijke pori�n (of gaatjes) vuil kruipt waardoor de oppervlakte minder wordt en daardoor de biologische filtering verminderd.
 
Tja,zal nog eens een paar keer verteld moeten worden.
Is niet erg,als het aangenomen wordt.
 
Het is eigenlijk allemaal een beetje te gek om los te lopen,
kan gapak goed begrijpen, maar kan Bertus ook goed begrijpen.
Aan TS om uit te maken wat hij/zij wil.

Laat ons eens beginnen met de potfilter.
Als je hem invult zoals Bertus aangeeft dan heb je veel kans dat je regelmatig al je materiaal moet kuisen of vervangen, wat de bacteri�n alleen maar doet afnemen.
Langs de andere kant is het gemakkelijker om de witte watten te vervangen omdat deze bovenaan zit.

Vul je hem in zoals gapak het zegt dan moet je eerst al het materiaal verwijderen vooraleer je aan de watten kan, want deze zitten beneden.
Het nadeel is dus dat je heel je filter moet leeghalen, maar dat je de bacteri�n in al het materiaal gerust kan laten zitten.

Heb je een potfilter zonder bakjes in, dus waar al materiaal gewoon op elkaar zit dan zou ik de raad van Bertus aannemen.
Heb je een potfilter met bakjes materiaal die je gemakkelijk kan verwijderen en terug zetten zou ik de raad aannemen van gapak.

Persoonlijk zou ik bij een potfilter met bakjes waar alles afzonderlijk inzit toch watten onderaan insteken zodat deze het grootste vuil kan tegen houden.
Zijn er geen aparte vakjes met materiaal zou ik dan de watten bovenaan houden.

Nu, een externe bioloog en potfilter, welke kiezen?

Het beste dat je kan doen(is enkel mijn mening)is en een potfilter en een bioloog zetten.
Waarom?
Zet je alleen een bioloog dan zal je onvermijdelijk vroeg of laat met stofvuil in je aquarium zitten, dit omdat het water enkel via de overloop gaat.
Zet je er een potfilter bij dan haal je ook het water langs onderen weg, dus filter je bovenaan en onderaan.
Bijkomend voordeel vind ik dat is dat je met de potfilter dan gewoon mechanisch kan filteren en met je bioloog biologisch :)

Dus al bij al, met beide filtersystemen tesamen heb je geheid de beste filtering die er is :)
 
Zo is het.
Is het verkeerd, kom men er vanzelf wel achter.
Al doende leert men.
 

Terug
Bovenaan