Filtersysteem opbouw zoals "Pondguru" YouTube


Kun je jouw manier even kort beschrijven Bertus ;-) ?

Hij gebruikt bijv. geen koolstof filtermat, jij wel?
 
Ik vul al onze filters op deze manier omdat ik ook nooit begreep waarom de filtermatten altijd bovenin zaten, een vrij onlogische plek vind ik.
Alleen dat BIOHOME FILTER MEDIA ken ik niet, maar het lijkt me wel een erg goed filtermedium dat ik zeker zou gebruiken als ik wist waar het te verkrijgen is.
 
Klinkt wel aannemelijk allemaal en mooi spul idd dat Biohome,zie ff zo snel geen adres in Nederland voor dat spul.
 
Ik ben het met het filmpje niet eens.
Het is misschien gestoeld op zijn ervaring maar is totaal niet onderbouwd, waarom zijn manier nu effectief "de beste manier" is.

1) Door de syporax onderaan in het filter te steken maak je het onderhoudt van je filter gewoon moeilijker, die lege kamer daar onderaan is daar voor een reden.
2) de filtermaterialen horen inderdaad van grof naar fijn te gaan, dus eerst grove mat dan fijne mat dan eventueel filtermat en dan het biologische filtermateriaal. Een laatste mat na de biologische filtering dient echter om de uitspoeling van het biologisch filtermateriaal tegen te gaan. Als ik mijn filtermateriaal uitspoel, dan komt er uit die syporax toch nog een hoop drab, die ik anders mee in het aquarium zou rond stuwen.
3)Ik sta altijd sceptisch tegenover iemand die een bepaald product afbreekt, een ander product promoot en dan op het einde van het filmpje een link geeft waar je het aangeprezen product kan kopen. 'Belangenvermenging' denk ik dan. Het ziet er veelbelovend uit, maar of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet? Syporax heeft voor mij duidelijk zijn functie bewezen en de redenen die hij aanhaalt om zijn product te verkopen halen geen steek. Goede adsorberende eigenschappen staan niet garant voor een goede filtering. Zijn filtermateriaal zal inderdaad wel meer oppervlakte hebben, maar ook de buisvorm van syporax heeft zijn doel.
4) de combinatie van verschillende biologische filtermedia heeft inderdaad geen nut, mits je de beste van die media gebruikt. Daarom ook dat ik die zwarte plastic buisjes van Eheim vervangen heb door syporax.

Op deze manier moet ik mijn twee filters , eheim en bioblok hooguit 2 keer per jaar kuisen. Dus ik zie niet waar het probleem zit.

@ Bas: Koolstoffiltering is nutteloos tenzij je chemische producten wil uitfilteren.
 
babysnake zei:
Een laatste mat na de biologische filtering dient echter om de uitspoeling van het biologisch filtermateriaal tegen te gaan. Als ik mijn filtermateriaal uitspoel, dan komt er uit die syporax toch nog een hoop drab, die ik anders mee in het aquarium zou rond stuwen.

Kan het niet zo zijn dat dit met het spul van het filmpje niet het geval is?
 
Seabait zei:
babysnake zei:
Een laatste mat na de biologische filtering dient echter om de uitspoeling van het biologisch filtermateriaal tegen te gaan. Als ik mijn filtermateriaal uitspoel, dan komt er uit die syporax toch nog een hoop drab, die ik anders mee in het aquarium zou rond stuwen.

Kan het niet zo zijn dat dit met het spul van het filmpje niet het geval is?

Mogelijk, maar dan zal het biomateriaal verstroppen. en als het daarom draait dan had hij hier duidelijk op kunnen wijzen "Werkt alleen met", en dan schiet er niks meer over dan een promotie filmpje voor...
 
Dat als je onderin syporax doet dat het schoonmaken bemoeilijk ben ik niet met je eens, want het kost je hooguit enkele seconden om de pot om te draaien en het spul even te spoelen met aquarium water, althans bij de JBL en Eheim pro series.
Om na de biologische filteren weer een mat te plaatsen heeft eigenlijk in mijn ogen alleen als nut dat die ervoor zorgt dat er geen biologisch fitermedium bij de rotor van de pomp kan komen en hem beschadigd, want na een biologische reiniging zou het water schoon horen te zijn. Vandaar dat er bij mij na de biologische filtering een zeer grove mat zit die de rotor beschermd maar eigenlijk niks tot weinig bijdraagt aan de filtering.
 
toch een nutteloze handeling meer, als het siporax zo waardeloos is als hij beweerd. je gaat daar goed aan moeten spoelen als ik zie wat er bij mij in die eerste kamer achterblijft.

De biologische filtering is inderdaad de laatste (fijnste) en belangrijkste filtering, maar of het verwijderen van het nafilter nu zo'n verbetering gaat zijn, ook bacteri�n sterven met de tijd en zullen in het laatste filtervlies achter blijven. Ik kan er in komen dat hij een goede manier van filteren heeft, maar of het nu zo'n wereldschokkend verschil gaat geven dat je alles anders moet afschieten. Mijn filters draaien prima en ik zie dan ook geen nut om me aan te passen, omdat er op you-tube een filmpje staat hoe het wel moet.

Mijn eheim is een prof3 en werkt prima buiten de zwarte pijpjes.
mijn bioblok zit in de voorgeschreven volgorde opgebouwd. grove mat, filterwat, siporax (en bioballen gewoon omdat ik die nog had), daaronder heb ik ook nog wat watten zitten. Baat het niet dan schaad het niet. in de pompkamer zit onder de pomp nog een heel grove mat maar die dient enkel om trillingsgeluiden van de pomp te reduceren.
 
Nee wereld schokkend is het zeker niet, mijn opbouw is niet anders, maar is ook weer niet bijzonder, denk dat veel mensen hun filter zo hebben opgebouwd. enige wat ik interessant vond is het filtermedium. Ik zie ook niet in waarom hij siporax waardeloos vind. ik gebruik het ook nog steeds. Ik gebruikte het vroeger ook oa in het biologisch filter van mijn zeeaquarium dat ik toen had.
 
Nou mensen, ik denk dat ik de filter de komende tijd als volgt ga laten draaien;

1: Bodem: Siporax
2: (Lade3 bij mij) Bio ballen laag,daarboven grove filtermat.
3: (Lade2) Fijne filtermat, daarboven filterwatten.
4: (Lade1) Filtermedia Eheim Substrat, daarboven filterwatten.
5: Groene afdekdeksel, Filtermotor


De vraag is kan ik zo een goede start maken met mijn nieuwe aquarium en hoe kan ik het proces versnellen met water uit mijn oude aquarium?

Ben benieuwd naar jullie reactie! :)
 
Welk filter heb je?

De doorstroming hoort wel degelijk van grove filtering naar fijne filtering gebeuren, daarbij is biologische filtering de fijnste filtering. dus het water moet eerst door de grove mat, dan door de fijne mat, dan door de filterwatten, en dan door de biologische filtering (bioballen, keramische pijpjes, enz) Of je dit daarna nog wil afdekken mat een filtermat daar kan je over blijven discussi�ren de een vind het beter en de ander vind het overbodig.
Als je de opstart wil versnellen met oud water kan je het filter vlak voor de opstart vullen met oud water, je kan ook een deel van het oude filtermedium overplaatsen in het nieuw filter. Je kan ook een deel van het oude aquariumwater in de nieuwe bak doen.
Als je genoeg oud water en ingedraaid medium mee neemt naar de nieuwe bak maak je volgens mij indraaien zelfs overbodig.

Of laat het nieuwe filter een tijdje meedraaien op het ingedraaide aquarium :)
 
@Babysnake, ik heb een Superfish aqua pro 2 (2e hands) handleiding overal onvindbaar helaas. :(

Als ik me dus aan het filmpje vasthou klopt mijn filterindeling, volgens jouw dus niet.
 
babysnake zei:
Ik weet zo niet hoe de stroomrichting in die superfish is.
Even opgezocht
Hier vind je de doorstroming
http://www.aquadistri.com/fbp/Superfish ... age11.html
De Hoe het hier afgebeeld is lijkt me logisch. Alleen de zwarte spons mag je wegwerpen, vervang die maar door watten ef door meer biologisch materiaal.

Bedankt!!! voor het zoeken, maar hopen dat hetzelfde is als mijn Pro 2 :( dat is dus het grote isue met mijn filterpomp.

Maar in principe zeg je, eerst filtermaten van grof naar fijn en dan filtermedia zoals Bioballen, siporax en filtermedia.
 
inderdaad :)
En dat is ook wat de man in het filmpje verteld, alleen is de doorstroming in zijn filter tegengesteld dan in het jouwe.

Jij kan ook niet zomaar siporax in het filterhuis gooien want de pompmotor zit onderin.
 
Dat gedeelte is me niet helemaal duidelijk, ik dacht juist echt dat het dezelfde richting was.

Sorry maar het is de eerste keer dat ik een buitenfilter gebruik, misschien dom om een 2e handse zonder beschrijving te gebruiken maar goed.

Onderin de filterpot is een lege ruimte, wat moet ik hier dan bijvoorbeeld in doen? In het filmpje wordt er siporax in gedaan.
 
babysnake zei:
De biologische filtering is inderdaad de laatste (fijnste) en belangrijkste filtering,

Ik denk daar weer anders over ;) .
Dat komt enkel en alleen omdat daar fijn mteriaal zit , als dit onderin je pot zit is het verhaal geheel anders .
 
Waar zit de pomp van je filter, ik vind daar nogal tegenstrijdig info over. google gooit verschillende types door elkaar vrees ik.
Is dit het filter dat je hebt, hier zit de motor bovenaan
full13190452.jpg


Want dan heb je wel degelijk gelijk en is de doorstroom het zelfde vermoed ik,( is de oude versie denk ik) maar ik ken niet genoeg van de superfish filters om uitsluitsel te geven.

Of is het wel degelijk hetgene uit de vorige link?
Misschien kan je eens foto's plaatsen
 
erwin2 zei:
babysnake zei:
De biologische filtering is inderdaad de laatste (fijnste) en belangrijkste filtering,

Ik denk daar weer anders over ;) .
Dat komt enkel en alleen omdat daar fijn mteriaal zit , als dit onderin je pot zit is het verhaal geheel anders .

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld Erwin.

Eender waar het biologische filtermateriaal zit het haalt toch altijd de fijnst mogelijke delen uit het water? namelijk de nitriet
 
babysnake zei:
Waar zit de pomp van je filter, ik vind daar nogal tegenstrijdig info over. google gooit verschillende types door elkaar vrees ik.
Is dit het filter dat je hebt, hier zit de motor bovenaan
full13190452.jpg


Want dan heb je wel degelijk gelijk en is de doorstroom het zelfde vermoed ik,( is de oude versie denk ik) maar ik ken niet genoeg van de superfish filters om uitsluitsel te geven.

Of is het wel degelijk hetgene uit de vorige link?
Misschien kan je eens foto's plaatsen


Op deze link vind je hem: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=656062

Dus volgens mij zit dan de motor boven, nietwaar...
 
babysnake zei:
erwin2 zei:
babysnake zei:
De biologische filtering is inderdaad de laatste (fijnste) en belangrijkste filtering,

Ik denk daar weer anders over ;) .
Dat komt enkel en alleen omdat daar fijn materiaal zit , als dit onderin je pot zit is het verhaal geheel anders .

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld Erwin.

Eender waar het biologische filtermateriaal zit het haalt toch altijd de fijnst mogelijke delen uit het water? namelijk de nitriet

Klopt wel , hierboven stond de "laatste (fijnste) belnagrijkste filtering" .

Dat kan evengoed de eerste zijn .
Neem bv. een prop filterwatten , als je hier je water al eerste over laat lopen , zal al de rest aan filtermateriaal wat daar op volgt weinig meer doen , omdat dit al in de watten is omgezet . Je hebt soms maar enkele cm's nodig .
Natuurlijk zitten daarachter ook nog bacterien die wat werk verzetten (die wellicht iets anders omzetten) .
 
IN het ONDERSTE ,Onder het bakje ,doe je Niets.
Dat is voor opvang grof materiaal.blaadjes e.d.
Dan Bakje Siporax,dan Grof blauw, Fijne spons en filterwatten. Niet 2 x doen.
 
erwin2 zei:
babysnake zei:
erwin2 zei:
babysnake zei:
De biologische filtering is inderdaad de laatste (fijnste) en belangrijkste filtering,

Ik denk daar weer anders over ;) .
Dat komt enkel en alleen omdat daar fijn materiaal zit , als dit onderin je pot zit is het verhaal geheel anders .

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld Erwin.

Eender waar het biologische filtermateriaal zit het haalt toch altijd de fijnst mogelijke delen uit het water? namelijk de nitriet

Klopt wel , hierboven stond de "laatste (fijnste) belnagrijkste filtering" .

Dat kan evengoed de eerste zijn .
Neem bv. een prop filterwatten , als je hier je water al eerste over laat lopen , zal al de rest aan filtermateriaal wat daar op volgt weinig meer doen , omdat dit al in de watten is omgezet . Je hebt soms maar enkele cm's nodig .
Natuurlijk zitten daarachter ook nog bacterien die wat werk verzetten (die wellicht iets anders omzetten) .

Daarom dat de volgorde belangrijk is toch, en dat je van grof naar fijn probeert uit te filteren. als je de volgorde gaat omdraaien gaat je filter onnodig snel dichtslippen. Als je na de watten een grove mat steekt zal die inderdaad weinig nut hebben, tenzij een minimale biologische werking. De biomaterialen worden echter vaak als het grove materiaal aanschouwd en dat is fout, het is het fijnste filtermateriaal .
 
Bertus zei:
IN het ONDERSTE ,Onder het bakje ,doe je Niets.
Dat is voor opvang grof materiaal.blaadjes e.d.
Dan Bakje Siporax,dan Grof blauw, Fijne spons en filterwatten. Niet 2 x doen.

Met bertus eens. Met uitzondering van de siporax, die komt wel degelijk als laatste filtermateriaal.
 
Nee,hoor, ik heb de Siporax gewoon onderop,
Zo heb ik het in alle filters,waar de motor bovenin zit.
Die bak maak ik nooit schoon. Zitten de bacterie in.

Heb zelf ook de Aqua pro 2 draaien.
En 2 x Eheim 2228 proff 2. ook op zelfde manier.

Pas de fout gemaakt Toch schoon te maken.
Had gelijk een mistbak.

Easy life filterstart bij de inzuig gedaan, volgende dag weer schoon.
 
babysnake zei:
Daarom dat de volgorde belangrijk is toch, en dat je van grof naar fijn probeert uit te filteren. als je de volgorde gaat omdraaien gaat je filter onnodig snel dichtslippen. Als je na de watten een grove mat steekt zal die inderdaad weinig nut hebben, tenzij een minimale biologische werking. De biomaterialen worden echter vaak als het grove materiaal aanschouwd en dat is fout, het is het fijnste filtermateriaal .

Zo is het idd , echter gebruik ik geen externe filters meer , dus met verstoppen heb ik zogoed als geen last .
Wat je zegt mbt tot de groffe materialen ben ik het ook eens .
Ik heb eens grove brokken far infrared bacteria home gebruikt in mijn aquarium en het resultaat viel echt tegen qua filtering .
Een goedkoop fijn blauw schuimpje werkt vele malen sneller .
 
BasBM zei:
babysnake zei:
Waar zit de pomp van je filter, ik vind daar nogal tegenstrijdig info over. google gooit verschillende types door elkaar vrees ik.
Is dit het filter dat je hebt, hier zit de motor bovenaan
full13190452.jpg


Want dan heb je wel degelijk gelijk en is de doorstroom het zelfde vermoed ik,( is de oude versie denk ik) maar ik ken niet genoeg van de superfish filters om uitsluitsel te geven.

Of is het wel degelijk hetgene uit de vorige link?
Misschien kan je eens foto's plaatsen


Op deze link vind je hem: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=656062

Dus volgens mij zit dan de motor boven, nietwaar...

Inderdaad, de motor zit van boven. Mijn excuses dat ik je bijna op het verkeerde been zette. Heb je het topic gelezen? Ook daar wordt de foute volgorde aangegeven :)


Ben wat verder gaan zoeken op het gepromote filtermedium en kwam dit tegen

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JFXJaRDfR1w[/video]

En ik moet zeggen dat het er veelbelovend uitziet. Het is uiteraard een verkoopspraatje, dus ga ik het nog wat verder uitzoeken. Ook hier wordt aangeraden om het biologische filtermateriaal laatst in het filterproces te plaatsen.



Bertus zei:
Nee,hoor, ik heb de Siporax gewoon onderop,
Zo heb ik het in alle filters,waar de motor bovenin zit.
Die bak maak ik nooit schoon. Zitten de bacterie in.

Heb zelf ook de Aqua pro 2 draaien.
En 2 x Eheim 2228 proff 2. ook op zelfde manier.

Pas de fout gemaakt Toch schoon te maken.
Had gelijk een mistbak.

Easy life filterstart bij de inzuig gedaan, volgende dag weer schoon.

Je ziet het vaak, maar dat is niet de beste volgorde. en dat is dan het punt waarop de man in het filmpje beter kan wijzen.

Dan zit tussen je siporax een hele hoop drab die daar niet hoort te zitten waardoor het filtermedium dichtslipt, die je beter eerst met sponzen uit filtert.
 
babysnake zei:
BasBM zei:
babysnake zei:
Waar zit de pomp van je filter, ik vind daar nogal tegenstrijdig info over. google gooit verschillende types door elkaar vrees ik.
Is dit het filter dat je hebt, hier zit de motor bovenaan
full13190452.jpg


Want dan heb je wel degelijk gelijk en is de doorstroom het zelfde vermoed ik,( is de oude versie denk ik) maar ik ken niet genoeg van de superfish filters om uitsluitsel te geven.

Of is het wel degelijk hetgene uit de vorige link?
Misschien kan je eens foto's plaatsen


Op deze link vind je hem: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=656062

Dus volgens mij zit dan de motor boven, nietwaar...

Inderdaad, de motor zit van boven. Mijn excuses dat ik je bijna op het verkeerde been zette. Heb je het topic gelezen? Ook daar wordt de foute volgorde aangegeven :)


Ben wat verder gaan zoeken op het gepromote filtermedium en kwam dit tegen

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JFXJaRDfR1w[/video]

En ik moet zeggen dat het er veelbelovend uitziet. Het is uiteraard een verkoopspraatje, dus ga ik het nog wat verder uitzoeken. Ook hier wordt aangeraden om het biologische filtermateriaal laatst in het filterproces te plaatsen.



Bertus zei:
Nee,hoor, ik heb de Siporax gewoon onderop,
Zo heb ik het in alle filters,waar de motor bovenin zit.
Die bak maak ik nooit schoon. Zitten de bacterie in.

Heb zelf ook de Aqua pro 2 draaien.
En 2 x Eheim 2228 proff 2. ook op zelfde manier.

Pas de fout gemaakt Toch schoon te maken.
Had gelijk een mistbak.

Easy life filterstart bij de inzuig gedaan, volgende dag weer schoon.

Je ziet het vaak, maar dat is niet de beste volgorde. en dat is dan het punt waarop de man in het filmpje beter kan wijzen.

Dan zit tussen je siporax een hele hoop drab die daar niet hoort te zitten waardoor het filtermedium dichtslipt, die je beter eerst met sponzen uit filtert.


Kun je voor deze aqua pro2 dan beter eerst met plastic bio ballen starten op de bodem. Dan filter spons grof naar fijn naar wat , dan siporax en dan medium?

Wat zou jij doen?
 
op de bodem zou ik niks doen. Dat vind ik maar onzin in het filmpje. De voorkamer dient voor het opvangen van het grofste vuil, ik heb ook al meermaals gehoord dat er levende (jonge) visjes en garnalen in teruggevonden werden.
Maar in de mandjes wel

Dan filter spons grof naar fijn naar wat , dan siporax en dan medium?

Bovenop het medium doe ik altijd nog een fijne mat (eheim heeft die, jij zal ze waarschijnlijk zelf moeten snijden) om het vuil uit de biologische media tegen te houden, maar dat vinden ze in het filmpje dus overbodig.
 

Terug
Bovenaan