Filterkop waterdicht?


Ik heb de dweilkar al paraat staan als ik bezig ga, liggen altijd doeken voor het aquarium of in mijn werk gebied...

Zoiets doe je meestal pas op deze manier als er al eens iets mis is gegaan:D:D
 
Heb hem in elkaar gezet en het rotortje er weer uit gehaald. Het onderste rubbertje dat op het witte stokje zit krijg ik niet mee omhoog. Heb ik met dat witte stokje een poging gedaan om dat zwarte dopje onderin eruit te krijgen breekt dat witte stokje.

Kom vandaag dus niet verder. Zal gaan kijken of ik onderdelen bij apo kan krijgen.

Is het erg als dat onderste zwarte dopje vast zit?

Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt, dacht ook even dat onderste dopje er met dat ceramische staafje eruit te halen, knak. door 2en, gelukkig had ik net een reserve gekocht.
Het is wel vreemd dat je geen losse staafjes kan kopen, je moet een complete set kopen. Let wel op dat je de juiste besteld, want er zit verschil in de 1500 en de 1501.
 
Het staafjes is in 3 stukken gebroken met nog wat splinters eraf dus daar doe ik nog weinig mee. Ik heb nog een 1501 draaien en heb even nog me interne aquarel zonder UV erbij draaien dus filtervermogen heb ik wel kunnen opvangen.

Zit nu wel te klooien met hoge waterwaardes. Gisteravond NO 2 en NH 3 tussen de 0,1 en 0,2. 20.00 uur gisteravond 60% ververst en vanmorgen om 10.00 uur dezelfde waardes dus net maar weer 80 % ververst.

Ben net een bilocilkuur gestart ivm kieuwwormen dus al met al even doffe ellende.
 
Dat zijn vrij lage waarden voor no2 en nh3/4 maar goed je wilt ze natuurlijk graag gelijk op 0 zien. Je bacteriecultuur zal misschien toch een tik hebben gehad van de medicatie.
 
Dat zijn vrij lage waarden voor no2 en nh3/4 maar goed je wilt ze natuurlijk graag gelijk op 0 zien. Je bacteriecultuur zal misschien toch een tik hebben gehad van de medicatie.

Vrij laag? Ik vind het heel hoog? Ligt dat aan mij? 0,025 0,005 ook niet leuk maar te overzien maar in minder dan 24 uur zo hoog zal toch niet best wezen?
 
heb je met die waterwissels nu niet de medicatie uit het water gehaald?
 
Nitriet is op de lange termijn wel schadelijk of bij waarden boven de 5 mg meende ik. Een kleine hoeveelheid voor een korte periode is niet gelijk zo schadelijk voor de meeste bewoners. Als ik in de bodem iets doe dan komt er ook vaak wel iets vrij maar na enige dagen is dat weg en dat kan geen kwaad.
 
Ik hoop dat het weer snel wat stabieler is. Mijn sluiers zijn echt niet gediend van hoge waardes. Liggen dan te suffen op de bodem en gaan schuren hoewel dit nu ook komt door de medicatie.

Met al die verversing gaat er medicatie uit wat ik weer moet bij doseren. Al met al geen optimale omstandigheden maar moet toch wat. Kieuwwormen is ook ellende. Zijn 3 weken geleden al behandeld maar krijg het niet weg die rotdingen.
 
Ik heb eens Levamisole gebruikt tegen gewone wormen. Wellicht dat dit ook helpt maar dat weet ik niet zeker. Dat is te krijgen via de dieren/veearts.
 
Michelle. Wat zou er gebeuren, als het water de kop in zou lekken? Dan zou alles onder stroom staan?/
Bij Eheim, als het rubber van de luchtpomp defect is. loopt de boel ook over..
Pas nog gebeurt. Dan staat er echt geen stroom op.

Dat geluid wat jij hoort, is LUCHT. Dan draait de rotor in luchtledige.
Kantel de pomp naar je toe, slangen omhoog. net zover dat hij gaat lopen. doe er wat onder dat hij even blijft staan.
 
IK test de koppen ook in de gootsteen, met 6-8 cm water. loopt het ook in de kop.
De motor op zich is helemaal in gegoten. Net als bij jouw filterkop.
 
Heb hem in elkaar gezet en het rotortje er weer uit gehaald. Het onderste rubbertje dat op het witte stokje zit krijg ik niet mee omhoog. Heb ik met dat witte stokje een poging gedaan om dat zwarte dopje onderin eruit te krijgen breekt dat witte stokje.

Kom vandaag dus niet verder. Zal gaan kijken of ik onderdelen bij apo kan krijgen.

Is het erg als dat onderste zwarte dopje vast zit?

Die moet je laten zitten. Die hoeft er niet uit.
Moet hij er WEL uit, neem je een lange dunne schroef, dan 1 slag in het rubber, en trekken.
 
Zelfs van de JBL heeft Bertus al verstand en niet enkel van de Eheim;)
 
Ja en nee.
Bestel onlaatst 2 nieuwe rotoren,met schoepen,, voor de 2026. kosten 53 euro.


Week later , 2 koppen Compleet voor de 2026, plus extra rubbers,45 euro.. op M.Plaats.
 
ik denk dat het je rotor rubbertjes zijn deze fungeren als een lager voor het asje als deze te wijd of gescheurd zijn gaat je rotor uit het midden draaien
 
ik denk dat het je rotor rubbertjes zijn deze fungeren als een lager voor het asje als deze te wijd of gescheurd zijn gaat je rotor uit het midden draaien

Nou volgens mij zijn de rubbers niet bedoeld als lager maar meer als schokbreker om trillingen van de rotor op te vangen.
Het keramische asje is het lager, en dat asje zal dus niet meedraaien. De rotor draaid om het asje heen, vandaar dat die ook van keramisch materiaal gemaakt is, om slijtage te voorkomen.
Als er dus door 1 of andere reden wel teveel speling in de rubbers komt dan kan het asje mee gaan draaien of in onbalans raken.
 
Nou ik ben geen techneut maar die rubbers kunnen dus wel de oorzaak zijn als die te wijd worden en dan krijg je gerabbel. Ik heb het een keer gehad en toen was de rotor los van het magnetisch deel (hoe dat ook maar heet). Was met superlijm te lijmen volgens de lfs maar ik heb er maar een nieuwe in gezet.
 
Die rubbertjes slijten niet zo hard ,hoor. .
Ik hou het nog steeds op lucht, wat in de kop zit.

Heb het hier ook wel eens, dat hij niet goed vol is gelopen.

Dan kantel ik hem achterover, lucht schiet uit het rotorgat, en hij begint te lopen.
Laat ik hem een tijdje staan, en zet hem dan terug.
 

Terug
Bovenaan