Filterkop waterdicht?


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik heb een jbl 1501 die ik gisteren een grote beurt heb gegeven. Aansluiten en bij het aanzetten maakte het filter een reutelend geluid en deed het niet. Het vinnetje een paar keer schoongemaakt maar deed het nog niet. Ik wilde zien of het vinnetje wel draaide en heb de kop schuin in een emmer gezet en zou de stekker erin doen zodat ik het vinnetje kan zien maar bedacht dat wellicht de kop niet geheel waterdicht is. In het filterhuis hangt alleen het onderste deel in het water. Heb hem open geschroefd en ligt nu te drogen op de kachel.

De vraag is kan de kop geheel onder water? Zo niet hoe kan je zien als het vinnetje het probleem is? Zou ik hem na een dagje drogen weer in elkaar kunnen zetten en de stekker erin kunnen doen zonder de kans op een nieuw kapsel?
 
Ik heb ook wel eens dat reutelende geluid, en dan moet ik hem soms even aan en weer uit zetten, extra aanzuigen pf het filter helemaal vullen met water alvorens te starten. Misschien eens proberen?
 
Allemaal al geprobeerd. Je hoor gereutel en bonken. Niet het geluid van Lucht dat erin zit. Dat geluid is me wel bekend.

Het gaat me nu vooral erom of hij bestand is tegen de onderdompeling in het water of dat er mogelijk water in het elekrische deel zit. Dat wordt dan niet fijn als ik de stekker erin doe.
 
Je kan de kop toch deels onder de waterlijn doen in een wasbak? Help pompen met die bekende knop ook niet?
 
Afgevuld, knop water pompen, stekker erin en dan hoorde ik hard gereutel met wat bonken. Gekanteld, geschud maar deed niets. Als ik hem deels in de wasbak hou kan ik nog het vinnetje niet zien. Vandaar mijn niet z on snuggere actie om hem schuin in een emmer te stoppen.

Ik heb een opvoerpompje waar ik ook wel eens het euvel hebbdat het vinnetje niet draaid maar dit is gemaakt om onder water te werken. De kop weet ik dus niet.
 
Is de rotor goed schoon? Deze moet je af en toe ook even schoonmaken.
 
Afgevuld, knop water pompen, stekker erin en dan hoorde ik hard gereutel met wat bonken. Gekanteld, geschud maar deed niets. Als ik hem deels in de wasbak hou kan ik nog het vinnetje niet zien. Vandaar mijn niet z on snuggere actie om hem schuin in een emmer te stoppen.

Ik heb een opvoerpompje waar ik ook wel eens het euvel hebbdat het vinnetje niet draaid maar dit is gemaakt om onder water te werken. De kop weet ik dus niet.

Kun je niet een spiegeltje in die waterbak leggen? Dan kun je het wel zien
 
je kan hem rustig voor 10 seconden aan zetten om te kijken of de rotor draait, daar gaat hij niet kapot van.
Kijk even of het asje en de rubbers van de rotor nog goed zijn.
 
Die heeft inderdaad ook onderhoud nodig en net als bij mijn SF Aquaflow kan die bij teveel vuil problemen gaan geven.
 
Het rotortje bedoelde ik met het vinnetje. Ja die heb ik ook tig maal schoon gemaakt. Ik trek ook nog die vierkante zwarte kap eraf om schoon te maken en dan kan je er wat makkelijker bij.

Maar om nu even bij het begin te blijven kan ik hem weer in elkaar schroeven en überhaupt weer aanzetten of zou dat link wezen ivm water/elektriciteit.

Als ik hem weer in elkaar zet kan ik hem weer verder proberen. Inderdaad op de waterlijn laten draaien en spiegeltje is ook een goed idee.
 
Oeps, ik ben geen techneut dus in hoeverre dat nat kan zijn van binnen weet ik zo niet. Als ik de kop hier zo bekijk dan zou ik denken dat er bij die knop ook water naar binnen zou kunnen.
 
Die kop is in principe waterdicht, dus je kan hem gerust aanzetten. En als je het niet vertrouwd dan een paar uur in de zon laten drogen.
 
IMG_0441.JPG
Hij zat dus geheel in de emmer en was inderdaad vol gelopen met water. Het liep aan alle kanten eruit. Heb de kappen eraf geschroefd om hem beter te drogen maar je kunt niet alles zien. Vandaar mijn vraag. Ik weet het niet en vertrouw het niet omdat ik er ook geen verstand van heb en zou graag horen van iemand die er wel verstand van heeft dat ik de stekker rustig in het stopcontact kan doen. WAter en elektra vind ik dood eng.

Zo ziet de kop eruit nadat ik de kappen eraf heb geschroefd. Op het oog ziet het er droog uit maar zoals je zie kun je niet alles zien qua elektra en je kunt verder niets openen.

IMG_0441.JPG
 
Het electrische gedeelte zit ingegoten zoals je kunt zien. Dus je kunt gerust de stekker erin stoppen.
 
Nou het is voor jou erg vervelend maar zo zien we ook eens hoe het er van binnen uitziet.
 
Het electrische gedeelte zit ingegoten zoals je kunt zien. Dus je kunt gerust de stekker erin stoppen.

Mag ik er van uitgaan dat je enige kennis hierover heb? Niet lullig bedoeld maar je kunt ook een 12 jarige zijn:oops:

Als ik aansluit en de boel krijgt kortsluiting ben ik verder van huis niet te spreken over mijn kapsel:br:

Ga zo trachten hem in elkaar te krijgen en zal hem dan verder gaan bekijken wat er loos is met dat ding.

Jammer dat ik geen slachtoffer in huis heb die ik even kan vragen de stekker in het stopcontact te doen:6
 
op de kop, in het gedeelte waar je m aan oppakt staat een waterdichtheid code.

als het goed is staat er IPX8

dat betekent waterdicht tot zoveel meter voor zoveel tijd.

dat laatste moet opgegeven staan door de fabrikant, heb net het boekje van de cristal profi´s even doorgelezen maar kan daar nog even niks over terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
Nou je weet maar nooit wat voor leuks dit kan opleveren:D:D;). Maar enige voorzichtigheid kan geen kwaad inderdaad.

Me kapsel is al apart genoeg:cool:

Gelukkig heb ik nog een filter erin draaien maar me visjes zitten in een wormenkuur en kan me dus geen kortsluiting veroorloven want dan valt de hele boel uit. Dat zou echt even een drama zijn. Mag ik ook nog 400 liter met emmertjes gaan verversen op de zondag. Gister al genoeg stress gehad ivm dat rot filter.

Wacht nog even op bevestiging van meerdere.
 
Staat inderdaad ipx8 op ga ff Google wat dat inhoud. Heeft in een emmer gestaan dus denk 50 cm voor 3 minuten. Maar ja nat is nat.
 
Waarom doe je dat niet met een tuinslang dan? Dat is veel minder werk natuurlijk dan met emmers.
 
Zolang de stekker droog is en je handen ook kun je deze gerust in het stopcontact steken zonder dat er iets kan gebeuren..
in t ergste geval mocht er iets kortsluiting geven in de kop dan schakelen je stoppen van de meterkast gelijk uit... en bovendien sta je zelf niet direct in verbinding met die kop..
Het zou niet best zijn als de elektra in de kop van een filter niet tegen een beetje water zou kunnen...
ik ken iemand met een eheim buitenfilter waarvan de slang aanzet lekte en die heeft de hele pomp toen in het aquarium gezet(zonder slangen) en niks aan de hand..
 
Mag ik er van uitgaan dat je enige kennis hierover heb? Niet lullig bedoeld maar je kunt ook een 12 jarige zijn:oops:

Als ik aansluit en de boel krijgt kortsluiting ben ik verder van huis niet te spreken over mijn kapsel:br:

Ga zo trachten hem in elkaar te krijgen en zal hem dan verder gaan bekijken wat er loos is met dat ding.

Jammer dat ik geen slachtoffer in huis heb die ik even kan vragen de stekker in het stopcontact te doen:6


Ik heb zeker enige kennis hiervan, de filters moeten ingegoten zijn in een 2 componenten epoxy om hem gekeurd te krijgen voor de verkoop ed.
Zolang de stekker droog is en je stopcontact ook dan kan je hem gerust met droge handen in een stop contact steken.
En mocht je dan alsnog kortsluiting krijgen dan is je filter niet geschikt meer om te gebruiken, want er mag geen water in het elektrische gedeelte komen.
Test alles met een emmer en een paar slangen voor je hem weer aansluit aan je aquarium. Emmer hoger dan je filter zetten.

en ik ben helaas geen 12 meer, doe er maar 40 jaar bij :)
succes.
 
Waarom doe je dat niet met een tuinslang dan? Dat is veel minder werk natuurlijk dan met emmers.

Ik heb een opvoerpompje met tuinslang maar dan heb ik wel stroom nodig als de boel door slaat gaat dat niet werken. Gelukkig zijn de tijden van emmertjes etc. Voorbij.

Heb nu 3 die aangeven dat het moet kunnen dus ga zo aan de gang. Zal hem met emmers in de tuin gaan testen en aansluiten op een andere groep dan aquarium voor het geval er stoppen gaan doorslaan.

Dan nog gaan kijken waarom hij het niet doet. Zal weer dat rotortje checken en zo nodig nieuwe onderdelen bestellen als dit het euvel is. Kan bijna niets anders wezen want met de pomp knop geeft hij wel water.

Vind het toch wel enigzins eng dus zal schiet gebedje doen bij het moment dat de stekker erin gaat
 
Ik heb een opvoerpompje met tuinslang maar dan heb ik wel stroom nodig als de boel door slaat gaat dat niet werken. Gelukkig zijn de tijden van emmertjes etc. Voorbij.

Heb nu 3 die aangeven dat het moet kunnen dus ga zo aan de gang. Zal hem met emmers in de tuin gaan testen en aansluiten op een andere groep dan aquarium voor het geval er stoppen gaan doorslaan.

Dan nog gaan kijken waarom hij het niet doet. Zal weer dat rotortje checken en zo nodig nieuwe onderdelen bestellen als dit het euvel is. Kan bijna niets anders wezen want met de pomp knop geeft hij wel water.

Vind het toch wel enigzins eng dus zal schiet gebedje doen bij het moment dat de stekker erin gaat
Ik mag toch aannemen dat je geen ouderwetse stoppenkast meer hebt?????
 
Tegenwoordig is de stoppenkast gewoon een kliksysteem, als er een stop 'doorslaat' kun je het hendeltje gewoon weer terug klikken... en bij kortsluiting met water slaat vaak in 1x de aardlekschakelaar om en ook die kun je gewoon weer terug klikken (nadat je de stekkers eruit hebt getrokken uiteraard)
Maar dit zijn allemaal scenario's die zeer waarschijnlijk nieteens gebeuren..
Met stroom en water, zorg dat je niet in contact staat met beide tegelijk en dan is er niets aan de hand.
Ik stootte laatst per ongeluk een luchtpompje in het aquarium... gelijk aardlek uitgeknalt gelukkig en ik heb het pompje laten drogen en hij doet het gewoon weer :engel:
 
Ik heb een opvoerpompje met tuinslang maar dan heb ik wel stroom nodig als de boel door slaat gaat dat niet werken. Gelukkig zijn de tijden van emmertjes etc. Voorbij.

Heb nu 3 die aangeven dat het moet kunnen dus ga zo aan de gang. Zal hem met emmers in de tuin gaan testen en aansluiten op een andere groep dan aquarium voor het geval er stoppen gaan doorslaan.

Dan nog gaan kijken waarom hij het niet doet. Zal weer dat rotortje checken en zo nodig nieuwe onderdelen bestellen als dit het euvel is. Kan bijna niets anders wezen want met de pomp knop geeft hij wel water.

Vind het toch wel enigzins eng dus zal schiet gebedje doen bij het moment dat de stekker erin gaat

Mocht de rotor toch nog teveel geluid maken als je hem aan hebt gezet dan voel even hoeveel speling er zit op de rotor die op de opneem magneet geklikt zit. Er mag wel enige speling opzitten, maar niet teveel anders is de rotor in onbalans.
Kijk ook of beide rubbertje er nog inzitten, en of je asje niet beschadigd is. Verder kan er weinig kapot of lawaai maken.
 
Heb hem in elkaar gezet en het rotortje er weer uit gehaald. Het onderste rubbertje dat op het witte stokje zit krijg ik niet mee omhoog. Heb ik met dat witte stokje een poging gedaan om dat zwarte dopje onderin eruit te krijgen breekt dat witte stokje.

Kom vandaag dus niet verder. Zal gaan kijken of ik onderdelen bij apo kan krijgen.

Is het erg als dat onderste zwarte dopje vast zit?
 
Dat dopje zit bij mijn Eheim ook vast en dat geeft daarbij dus niet. Tja, dat is breekbaar spul zoals je merkt. Keramisch meende ik.
 
Tegenwoordig is de stoppenkast gewoon een kliksysteem, als er een stop 'doorslaat' kun je het hendeltje gewoon weer terug klikken... en bij kortsluiting met water slaat vaak in 1x de aardlekschakelaar om en ook die kun je gewoon weer terug klikken (nadat je de stekkers eruit hebt getrokken uiteraard)
Maar dit zijn allemaal scenario's die zeer waarschijnlijk nieteens gebeuren..
Met stroom en water, zorg dat je niet in contact staat met beide tegelijk en dan is er niets aan de hand.
Ik stootte laatst per ongeluk een luchtpompje in het aquarium... gelijk aardlek uitgeknalt gelukkig en ik heb het pompje laten drogen en hij doet het gewoon weer :engel:

Ik heb nog wel het ouderwetse stoppensysteem. Gaat iets grijs uit en moet er weer in maar daar kom ik nooit aan. Technische zaken zijnniet echt mijn ding zoals al menig keer tot mijn spijt moeten mee maken. Tijdje geleden ben ik aan het verversen, opvoerpomp erin, sta met emmertje en stofzuiger vuil weg te halen, hoor ik een raar geluid en zie in de linkerhoek bij me aquarium een rookwolk boven me aquarium. Ik spurt die kant op en trek voor de zekerheid alle stekkers eruit, hoor ik water op me laminaat stromen, in de haast de stofzuiger in de emmer laten staan. Was me kachelstaaf die de rookwolk had veroorzaakt. Had gelukkig z on beschermhoes erover waar hij vast in zat dus niet gezien wat ermee gebeurd was maar was duidelijk niet goed. In vuilnis.

Was echt een zootje, opgeruimd en filters weer aan, blazen 2 filters weer me hele aquarium onder. Wat technische zaken omtrent het aquarium bij mij allemaal doet is niet goed. Altijd wat en geeft al stress voordat ik moet beginnen.

Ga dus ook maar niet met wattenstaafjes aan de gang want ik denk dat dat niet goed gaat komen. Bestel wel nieuw setje. Kan niet alleen het asje kopen. Heb ik meteen reserve set.
 
Ik heb nog wel het ouderwetse stoppensysteem. Gaat iets grijs uit en moet er weer in maar daar kom ik nooit aan. Technische zaken zijnniet echt mijn ding zoals al menig keer tot mijn spijt moeten mee maken. Tijdje geleden ben ik aan het verversen, opvoerpomp erin, sta met emmertje en stofzuiger vuil weg te halen, hoor ik een raar geluid en zie in de linkerhoek bij me aquarium een rookwolk boven me aquarium. Ik spurt die kant op en trek voor de zekerheid alle stekkers eruit, hoor ik water op me laminaat stromen, in de haast de stofzuiger in de emmer laten staan. Was me kachelstaaf die de rookwolk had veroorzaakt. Had gelukkig z on beschermhoes erover waar hij vast in zat dus niet gezien wat ermee gebeurd was maar was duidelijk niet goed. In vuilnis.

Was echt een zootje, opgeruimd en filters weer aan, blazen 2 filters weer me hele aquarium onder. Wat technische zaken omtrent het aquarium bij mij allemaal doet is niet goed. Altijd wat en geeft al stress voordat ik moet beginnen.

Ga dus ook maar niet met wattenstaafjes aan de gang want ik denk dat dat niet goed gaat komen. Bestel wel nieuw setje. Kan niet alleen het asje kopen. Heb ik meteen reserve set.

Ik ben blij dit te lezen want dan ben ik dus niet het enige lid dat soms erg onhandig is:D:D
 
@jessicapilon hehe echt he xD

Ik heb trouwens zelf een jbl filter laten draaien met een gebroken asje, heeft dik een week gedraaid voordat ie het begaf..
Zolang je een plastic wattenstaafje hebt zou je het kunnen proberen, nee heb je en ja kan je krijgen ;)
Scheelt iig weer wachten op je asje, filter kan dan gewoon draaien en misschien is meteen je rateltje verholpen..

Maar het onderste rubbertje moet er wel uit kunnen hoor, maar gwn met een planten pincet het ik het toen eruit gevist.

En geloof mij je bent echt niet de enige hoor...
Ik heb de dweilkar al paraat staan als ik bezig ga, liggen altijd doeken voor het aquarium of in mijn werk gebied...
 

Terug
Bovenaan