Filterkast boom en achterwand


Erg mooie Betta! Heb je bijna naar me geluisterd haha;)
 
Hallo Luc, bedankt voor de suggesties!
Ikzelf vind persoonlijk juist die grillige structuren leuk, maar ik begrijp inderdaad dat het niet echt levensecht overkomt.
Ik was sowieso nog van plan om er planten op te binden, en misschien dat ik daarmee de overdreven vormen enigszins kan maskeren.
De boom zelf versnijden ben ik bang dat hij uit elkaar kan gaan vallen, omdat het nogal een ingewikkelde structuur is (gemaakt uit verschillende delen piepschuim, niet ��n geheel, dus toch vrij kwetsbaar zonder de epoxyhars)
Over de achterwanden, ik heb enkel de stenen aangepast (foto bijgevoegd) om het oog naar de textuur en structuur van de boom te trekken.
Sowieso komt aan de linkerkant een grote javavaren, en aan de rechterkant twee kleinere javavarens op grijze stenen met dezelfde kleur als de achterwand.
Daarmee hoop ik wat meer een 3D effect te bereiken.
Mocht ik in het vervolg een wat realistischer effect krijgen bij een volgende achterwand, dan hou ik je tips in gedachten ;)

BDjJd4NEiZWCl_NVXNYc02KFY_eTL1iB.jpeg
 
Haha, eigenlijk wilde ik tussen de zwarte en die andere kiezen, maar de zwarte had ipv een zilveren glans een donkerblauwe glans en begon al compleet zwart te worden ;)
De andere was in het echt een stuk valer dan op de foto leek.
De rest was rood, of rood met blauw, en die kleuren wilde ik eigenlijk niet omdat ik betta dames heb die die kleuren al hebben, en met nog zo'n man zou het een beetje een neutraal geheel worden.
En toen zag ik deze met zijn heldere kleuren, vrij relaxed en rustig karakter (wat met 6 andere betta dames heel handig is, mijn vorige veiltail wilde ze maar niet met rust laten met gescheurde vinnen van de stress tot gevolg).
Omdat het een rosetail is zwemt hij niet erg snel, wat ik dan weer ideaal vond voor mijn dames, die kunnen hem dan mooi ontwijken.
En tja.. hij is gewoon prachtig.
Maar inderdaad grappig dat je foto en de vis inderdaad op elkaar lijken! Toevallig :D
 
Ik vind je achterwand echt 10 keer mooier geworden. Je hebt er naar mijn idee erg goed aan gedaan om de stenen minder opvallend te maken. Zo is het minder druk en vestig je inderdaad de aandacht op de boom!
De opstaande wortels hebben wat weg van een mangrove boom zeker niet nep.

Veiltail is zo basic, Je hebt naar mijn idee hele goeie keuzes gemaakt en een mooi resultaat! Ik wil graag nog een foto zien als de bak draait met wat plantjes!
 
Ik vind zelf veiltails inderdaad ook wel wat saaitjes, deze had wel een erg mooie parelmoer glans. En was dichtbij.. en gratis ;)
Maar degene die ik nu heb ben ik toch wel uitzonderlijk blij mee. 2 uur heen gereden en 2 uur terug.. dus dan mag dat ook wel!

Maar uiteraard zal ik een aantal foto's plaatsen, vrijdag krijg ik het aquarium binnen dus dan zal ik waarschijnlijk ook wel een foto plaatsen hoe de achterwand kaal in het aquarium staat!
 
Het aquarium is binnen!
Na wat pas, meet en snijwerk heb ik het gevaarte binnen kunnen krijgen.
Op een enkel stukje na heb ik het geheel toch goed uitgemeten.

De hengseltjes van het filtermateriaal heb ik een beetje aangepast ivm de stabilisatiestrip, aan de zijkanten ietsjes ingeknipt zodat het vervangen van de sponzen gemakkelijk gaat.
Na flink testen vind ik eigenlijk dat het net zoveel moeite kost als de sponzen in mijn binnenfilter van mijn Rio 125 (die gewoon in de hoek zit) te vervangen.
Ik heb genoeg ruimte om de filterbak af te kunnen hevelen.
Ook weet ik zeker dat door de stabilisatiestrip het hele gevaarte niet omhoog kan komen drijven.

Daarnaast heb ik een geldpotje opgestart waar ik een paar tientjes in de maand in zal stoppen om toch te sparen voor een extern filter (tja.. toch overgehaald door een kennis) maar hier heb ik geen haast bij.

Een paar donkere foto's van hoe het geheel in de bak staat, ik zal morgen nog wat betere plaatjes schieten.

Fijne avond!

cCTgW0eWOAyAyv-jX227LNhNwhWYrJfA.jpeg


cCTgW0eWOAyAyv-jX227LNhNwhWYrJfA.jpeg
 
Dat zal een hele opluchting zijn geweest dat het geheel er goed in past ;)
Ben zo benieuwd naar het eindresultaat strakjes!
Voor alsnog ziet het er erg tof uit!
 
Hoe ga je in hemelsnaam de filterkussens vervangen?
 
Ik heb ik de trekkers van de filtersponzen lichtelijk aangepast, zodat het geheel gemakkelijk omhoog getrokken kan worden, dan kan ik de sponzen per stuk pakken, en als de trekker leeg is kan die er ook makkelijk uit.
Ik heb het gisteren meerdere malen succesvol getest, en dat zal ik vandaag ook doen, om zeker te zijn wanneer het gevuld is dat ik geen problemen krijg met het verwisselen van de sponzen.
Als ik niet zeker ben of iets werkt of niet neem ik geen risico hoor ;) het werkt prima!
 
Dankjewel Sanneke!
Was inderdaad een beste opluchting haha, het is fijn om te kunnen zien wat het snijden en plakken uiteindelijk oplevert :)
 
Kijk daar is over nagedacht :)

Ziet er al fraai uit. Knap gedaan.
 
Dankjewel Peter!
En ik moet zeggen, nu ik even heb gespiekt bij jouw aquariums, dat je planten er prachtig uit zien, en wat heb je het garnalenbakje mooi ingericht.
 
Ziet er al prachtig uit. Ik heb je een PB gestuurd met een link naar een goedkoop extern filter, welke hier naar alle plezier draait op mijn dubai
 
Dankjewel Killerfish! Ik ga er gelijk naar kijken.

Het aquarium staat, is gevuld.. maar nu een probleem.
Ik heb de epoxyhars op de gram afgemeten, volgens het boekje 1,5 minuut geroerd (minimale was 1 minuut), en het ruim een week laten drogen.
Nu slaan enkele stukjes een beetje melkachtig uit.
Zelf ben ik bang dat ik misschien epoxyhars heb gebruikt dat al een beetje begon in te drogen.
Ik vind het kwa looks geen enkel probleem, ik vind het er zelfs wel redelijk natuurlijk uit zien.
Maar is het nog schadelijk voor de vissen, is dan de vraag.
Mocht het geen schade kunnen toebrengen aan hen, dan hou ik het gewoon lekker zo.
Ohja, de witte plekken zijn gewoon net als de rest van de hars knetterhard, niet gelei-kaas achtig of plakkerig, gewoon harde en gladde hars.

Fototje voor duidelijkheid en het totale beeld

7jWb8Pm3Ujhc4ROnOaZIRcI19H2dtM4s.jpeg


7jWb8Pm3Ujhc4ROnOaZIRcI19H2dtM4s.jpeg


7jWb8Pm3Ujhc4ROnOaZIRcI19H2dtM4s.jpeg
 
Ik heb net na wat dieper research gevonden dat het luchtbelletjes in de epoxyhars zelf kunnen zijn, en dat een kwast in principe na 15 minuten al vol met deze belletjes zit.
Daar las ik dat het niet schadelijk voor vissen zou zijn.

Mocht iemand toch zeker zijn dat het niet goed is voor mijn geschubde vrienden, laat het me weten.. :)
 
Heb ik ook vaak gehad. Kan geen kwaad, bij mijn weten.
 
Fijn! bedankt voor de snelle reactie, daar word ik blij van! :)

Dan kunnen de visjes (voor zover research mij heeft laten leren) er hopelijk vanavond al in.
Ik heb oud filtermateriaal gebruikt, direct van het ene aquarium naar het andere over gebracht, de bak is met dit weer eigenlijk binnen 2 uur al op temperatuur gekomen, en de helft van de bak is gevuld met water van mijn vorig aquarium.
Ik heb de achterwand vastgezet met Tec7, wat ik vanmorgen gekit had maar door de belachelijke temperaturen hier al behoorlijk goed gedroogd is.
Dus al met al hopelijk goed visklaar.

Nu lekker plantjes er in zetten en dan hopelijk over een uurtje of 2 de vissen er in, en anders moeten ze maar een nachtje in een emmertje met een verwarming. (klein nichtje kwam vandaag langs en keek niet goed uit.. pets, scheur in het glas van mijn oude aquarium die gelukkig maar voor 1/4e gevuld was, dus daar kunnen ze helaas niet meer in!)
 
Mooi!

Is het niet zo dat je je bak een aantal keren moet spoelen met bijvoorbeeld Tec7?

Zou niet te snel zijn met alles. Ik had laatst mijn overloop gekit, en een halve dag later er water bij in gedaan.
Bleek dat het een droogtijd had van 7 dagen.

Maar goed, in een emmer is ook niet alles.. Succes!
 
Je bedoeld toch niet die witte rondjes? Dat zijn toch gewoon luchtbelletjes die in de binnenkant op je raam zitten?

Dat melkachtige waar je het over hebt, dan bedoel je denk ik wat je precies in het midden op de middelste foto hebt genomen.

Ziet er trouwens wel super gaaf uit!
Complimenten!
 
Ik geloof dat het met Tec7 niet hoeft, ik had op een aantal fora gelezen over dat je met dat spul ook onder water kon kitten, als je een lek o.i.d. hebt.
In ieder geval waren er mensen die het gewoon in een gevuld aquarium gebruikt hebben met succes.
En zegt de gebruiksaanwijzing dat er geen gifstoffen in zitten, geen oplosmiddelen e.d.
Voor de zekerheid heb ik toch een actieve koolspons in het filter gedrukt die de komende weken er nog wel in zal zitten, en plons ik er zo nog even een stukje panty met actieve kool bij in.
Dan zal dat risico ook behoorlijk vermindert zijn denk ik (hoop ik) :)

Maar wat een gedoe zeg, is het wel goed afgelopen met je overloop? Toch niet alles weer opnieuw hoeven te leggen?


Edit: dit heb ik van een ander forum geplukt:

'Ik heb diegene gebeld die dit product maakt. Hij vertelde me dat hij het verkoopt aan tuincentra die bestaande gevulde vijvers met vissen op lekkende plekken dichten. Gebruikt het dus onder water! Hij verzekerde mij dat het geen kwaad kon omdat het NIET giftig is.'

Zijn we daar ook weer verzekerd van!
 
Dankjewel Sanneke! ik ben ook best wel een beetje trots.. ;)

Nee het zijn niet de luchtbelletjes op het raam, het is meer een witte waas die over de bovenste laag epoxy ligt.

Zelf vind ik het eigenlijk erg mooi staan, het lijkt alsof het hout aan het vergaan is onderwater. Het geeft best een realistisch effect. Dus wat uitstraling betreft vind ik het wel prima :)

Misschien wat beter te zien aan deze foto:

cemkNAAIgq7GQdvEL15xZZZwk-_f7MNd.jpeg
 
Klaar met het inrichten van de planten.
Aan de linkerkant enkele javavarens waaronder de normale, trident en mini variant.
Aan de rechterkant een javavaren en een anubias barteri en anubias nana.

Nu de rotzooi in de kamer opruimen en dan een proefvisje uitzetten.. spannend!

jY1N5Ddw7GsGxjyGf0AysTY9MpjPdR0t.jpeg


jY1N5Ddw7GsGxjyGf0AysTY9MpjPdR0t.jpeg


jY1N5Ddw7GsGxjyGf0AysTY9MpjPdR0t.jpeg
 
Is mooi geworden zeg! Benieuwd naar hoe het eruit ziet met vissen. Wat komt hier in te zwemmen (of heb ik hierover gelezen)
 
Bedankt! :)
Ik zal morgen, als alle visjes goed ingeburgerd zijn een foto maken van de visjes erbij.
Ik heb 6 betta vrouwtjes, 3 veiltail en 3 halfmoon in de tinten blauw-rood, 1 betta rosetail man blauw-geel, 2 jonge super red longfin ancistrussen,een kleinblijvende L nummer (geen idee welke) en 5 corydorassen.
De anatome helena is nog zoek, ik denk in het grind van de oude bak. Daar staat nu nog zo'n 5 cm water in dus daar ga ik morgen eens naar graven.
 
Zoals beloofd.. :p het duurde even wat langer voor ik goede foto's kon maken ivm vakantie.. waar we een zure terugkomst van hadden, de vis-oppas vertelde me dat mijn prachtige betta man waar we in totaal 4 uren voor gereden hebben was verdwenen. Ze heeft een klein kindje, die altijd mee gaat om te visjes te bekijken, en ook al zeggen ze 'ik weet niet waar hij is' vond ik gisteren wel een stuk van z'n vin op de grond.. en de rest van zijn lijf was nergens te bekennen.
De hele bak doorgespit, maar nergens te vinden. Het filter kan niet, want dat is allemaal afgekit en bedekt.
Ik vermoed dat hij met zijn handen in de bak is gaan jagen. Bah, kan nog neidig worden als ik er aan denk! Het geld is vergoed (wat ze overigens zelf direct na terugkomst hebben voorgesteld, wat ik eigenlijk een beetje verdacht vind) maar dat haalt mijn schitterende vent niet meer terug.
Dus zaterdag gaan we weer richting de kweker..
Maar bij deze de foto's van hoe het geheel er nu bij staat!

emgfysqMHwVWScW6Y3eljaYKDrMtoP-9.jpeg


emgfysqMHwVWScW6Y3eljaYKDrMtoP-9.jpeg


emgfysqMHwVWScW6Y3eljaYKDrMtoP-9.jpeg
 
Bijzondere bak geworden. En een hel mooie! veel plezier ermee
 
prachtige bak.
boom is goed gelukt.
dacht even na de foto�s van verven en epoxy nou die wordt donker maar valt alles mee.
mischien de buis van het filter nog eens bijkleuren dan is ie helemaal top :thumbs: :petjeaf:

groet

jaap
 
Erg mooi geworden!
Wel heel jammer van je 'verdwenen' vis.

Zelf zou ik nog wat kleine plantjes tussen de wortels van de boom zetten, maar zo is ie ook al kei mooi!
 
Jammer van je man! Inrichting ziet er goed uit, vind alleen de uitstroom niet echt heel mooi zoals ie er nu in zit. Beetje te opvallend..
 
Killerfish zei:
Jammer van je man! Inrichting ziet er goed uit, vind alleen de uitstroom niet echt heel mooi zoals ie er nu in zit. Beetje te opvallend..


Plukje mos een idee misschien? ;)
 
flipper34 zei:
prachtige bak.
boom is goed gelukt.
dacht even na de foto�s van verven en epoxy nou die wordt donker maar valt alles mee.
mischien de buis van het filter nog eens bijkleuren dan is ie helemaal top :thumbs: :petjeaf:

groet

jaap
Killerfish zei:
Jammer van je man! Inrichting ziet er goed uit, vind alleen de uitstroom niet echt heel mooi zoals ie er nu in zit. Beetje te opvallend..

Bak ziet er netjes uit. Je boom is ook heel goed gelukt. Alleen die uitstroom springt wel in het oog.
Kun je niet een hol "takje" maken voor aan de boom. In dezelfde kleurstelling.
Boom met zijtak en in de oksel kun je dan een varentje of mosje planten.
 
Killerfish zei:
Jammer van je man! Inrichting ziet er goed uit, vind alleen de uitstroom niet echt heel mooi zoals ie er nu in zit. Beetje te opvallend..

Kan ze er niet gewoon een stukje afzagen?:)
 
'Takje' zoals marcel aangeeft zou wel leuk zijn idd. Je hebt ook pb
 

Terug
Bovenaan