Filterkast boom en achterwand


E

Emmbillie

Guest
Hallo allemaal,
Op het moment ben ik bezig met een project voor mijn volgende aquarium, die ik in juli hoop aan te schaffen; een Rio 180.
Ik ben nu bezig om van tempex een boom te maken die de behuizing voor de filterkast gaat worden.
Mooi de filterkast weggewerkt, en ook nog eens verstopplekken er voor in ruil.
Aan de zijkanten van de boom maak ik nog 2 delen voor de achterwand, een grillige rotsmuur van hetzelfde materiaal.
De komende tijd zal ik de voortgang hier posten voor de mensen die er interesse in hebben.
Mijn visbestand zit nu in een Rio 125 met 6 vrouwelijke betta's waarvan 3 halfmoon en 3 veiltail, een kleinblijvende L-nummer (weet de naam zo niet), twee jonge longfin super orange ancistrussen, 5 corydorassen waarvan 3 sodalis en 2 punctatus, en een anatome helena.
Uiteraard gaan die met de tijd verhuizen naar de Rio 180.

De boom, gedeeltelijk ingesmeerd met tegellijm, nog geen gaten voor de filterpijp of waterinlaat.

08cqKb6sXh9FYUQo64Z5i52EBt02m6oV.jpeg
 
Haha, wat een kunst werk! Kan heel erg mooi gaan worden gok ik!
 
Ziet er al supergaaf uit! Benieuwd hoe die er uit komt te zien straks
 
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de voortgang, bedankt voor de leuke reacties!
 
het filter van een rio180 zit toch in de hoek gelijmd?
hou je er rekening mee dat dit gevaarte ook langs de stabilisatie strips moet?
 
Klopt, maar met een scherp mesje kan je de kit zo doorsnijden.
En dat heb ik al helemaal uitgemeten, de hele achterwand komt in 3 delen er in dus moet dat gaan lukken.
Ik heb zelfs gelezen dat je in principe de kap van het aquarium er af kan halen door met een scherp mesje de kit door te snijden, en uiteindelijk na het plaatsen van een achterwand er weer aan vast kan kitten.
Doe ik liever niet natuurlijk, maar mocht ik een fout hebben gemaakt in het meten, dan is er altijd nog een plan B :)
 
Dit laatste valt best mee hoor. Heb het hier ook gedaan bij mijn Dubai en ging eigenlijk best goed. Ik heb er wel een kort verslag van staan in mijn foto-album
 
top!
leuke oplossing dan voor zo'n lelijk apparaat ;)
 
Misschien kun je vragen aan het beheer of ze je twee topics hier kunnen samenvoegen. Dat is wat overzichtelijker. Heb namelijk net op je andere topic gereageerd en nu zie ik hem hier ook staan.
 
Het was ook mijn bedoeling om bij het techniek topic meer over de filterkast zelf in te gaan, en hier over het esthetische aspect van de hele achterwand.
Maar ja.. ik heb het (vervelende of leuke, maar net hoe je het bekijkt) altijd terug te willen reageren hihihi.
Dus loopt het nu een beetje door elkaar heen. Wat gesprekken betreft kan ik vrij snel van hot naar her gaan ;) tja, vind ik gewoon gezellig denk ik. Wat op een forum niet altijd al te handig is.
Bij dit topic zal ik in ieder geval de voortgang blijven plaatsen, en niet bij de andere.

Bij deze nog een foto van de zijkanten, en hoe het geheel er tot nu toe uit ziet.
Ik ben nu bezig met het wit schilderen van het geheel, het heeft nu een laagje tegellijm gehad.
Een beetje als een soort primer coating, dat zorgt dat de rest makkelijker en mooier te beschilderen valt.

Ook heb ik als proef een aantal kleine achterwandjes gemaakt, waarvan er 1 in mijn aqua40 komt. Mocht ik aan het einde van dit hele verhaal nog wat epoxy hars over hebben zal ik de rest van de kleine wandjes ook ermee lakken, en misschien wel voor een klein prijsje verkopen :)

Mocht iemand nog tips, opmerkingen of aanmerkingen hebben, mag overal over gaan; kleuren, effecten.. ik sta voor alles open!

3322NkM1sNzgniUtI5kGt2OONSlQDMpx.jpeg


3322NkM1sNzgniUtI5kGt2OONSlQDMpx.jpeg


3322NkM1sNzgniUtI5kGt2OONSlQDMpx.jpeg
 
In je andere topic gaf ik al aan dat het erg lastig is om een goede watercirculatie en filtering te krijgen als je de filter in het midden van je bak plaatst. Er zullen dode hoeken ontstaan en dat is niet bevorderlijk. Verder vind ik het er nog altijd zeer tof uit zien, ook de kleintjes, vooral het kleureffect wat je weet te cre�ren. Erg knap! Ben benieuwd hoe het straks eruit ziet onder water en met de vissen en planten.
 
Sorry Sanneke, ik heb dat topic even iets verwaarloosd maar heb het net gelezen!
De filter heeft aan zowel de linker als rechterkant een opening om water in te laten, dat is toch juist goed lijkt me? Dat aan beide 'vlakken' van het aquarium water gefilterd kan worden. Ik kan ook verkeerd zitten hoor!

Omdat de straal aan de voorkant komt, dacht ik zelf aan een kleine constructie van pvc buisjes, die de waterstraal naar het linkervlak, rechtdoor en het rechtervlak stuurt. Zeg maar en soort kruispunt waar uit 3 kanten water komt.
Had dit bedacht omdat ik de waterstraal uit deze pompjes nog best hard vind voor mijn betta dametjes, maar als ik verkeerd zit hoor ik het graag uiteraard! Dan verzin ik een andere manier ;)
Zou deze tactiek wel goed uit kunnen pakken denk je?

Ik heb sowieso niet veel vis in mijn aquarium; 6 betta's, 5 corydorassen, 2 jonge ancistrussen, 1 kleinblijvende L-nummer en een anatome helena, of is dit ook al wat teveel? Ik ben niet van plan het uit te breiden. Er komt binnenkort wel een betta man bij, maar als dat niet klikt met de dames dan krijgt hij zijn eigen bak.

Wellicht dat ik in de toekomst toch een extern filter aan zal schaffen. Helaas heb ik op het moment niet het geld om de achterwand te maken (toch best prijzig, wel heel mooi om te doen), een aquarium, een nieuwe kast (de huidige heeft alleen maar kleine lades) en dan nog een extern filter, dat word een iets te grote kostenpost in 1 keer.
Vandaar dat ik zo blijf doorhameren op het interne filter, maar als het echt geen goed idee is ben ik natuurlijk altijd bereid om eventjes door te sparen.

Bedankt voor de complimenten en het meedenken! Word erg gewaardeerd.
 
Dat kan, dan kan je beide instroom kanten benutten, door sleufjes op de plaats van instroom te maken.
en da aan de binnenkant van de boom gaasjes te lijmen.
Kunnen ze niet dieper dan dikte wandje v.d.boom.
En de uitstroom ,met een t stuk uitbreiden.
 
Is het een idee, mss was dit ook wel je plan, om de filterkast gewoon los in je boom te zetten. Zo kun je deze er altijd nog uithalen en gemakkelijk vervangen door een extern filter, zonder dat je hele boom stuk gaat. Het ziet er al wel super uit iig!
 
Dat was inderdaad het idee, en het idee om er gaasjes achter te maken vind ik ook een erg goede tip!
Bedankt!
 
Zit bij mij ook in de 3D achterwand, voor stroming achter de wand.
 
Een update van de achterwand:
Ik heb het geheel nu beschilderd met acrylverf.
Tegen 5 uur ga ik de eerste laag epoxy op de stenen achterwand aanbrengen.
Kwa effecten zit ik waar ik wil zijn, ik ben erg tevreden met het resultaat!
Nog even een weekje wachten tot het nieuwe aquarium binnen is, dan kan ik de gaten bij de boom aftekenen en dat afronden.
Het geheel is ong. 99 x 43 cm.

IgCiC0zwVUeUS4yzs6JLe9D9LVii3MxM.jpeg
 
Dat oogt wel heel erg mooi hoor.
 
Super mooi! Nu kijken of je visjes de boom ook mooi vinden :D
 
Vast wel :D in ieder geval mogen ze blij zijn dat hun vrouwtje zoveel moeite in hun omgeving steekt.
Met mijn opkomende 17 dagen vrij kan ik er een mooi feestje van maken voor ze.
Ik maak me uiteraard wel lichtelijk zorgen of ik de epoxyhars tussen alle kieren en gaten goed opvul, maar goed ik heb nog tijd zat voor ik de nieuwe bak krijg, en nog genoeg hars dus daar ga ik me mooi mee vermaken de komende tijd.

En daarnaast ga ik me vermaken met een nieuwe aanschaf van een betta man volgende week, ik twijfel nog tussen deze 2. De zwarte vind ik erg bijzonder, maar vrees dat de transparante vinnen nog kunnen veranderen naar zwart, en juist dat transparante vind ik zo bijzonder.
Aan de andere kant hou ik ook juist van de kleurrijkheid van deze visjes.. pff, keuzes keuzes.

bJ4JZbhMmLOlUzcl0CXTIo3U3GOmP6YP.jpeg


bJ4JZbhMmLOlUzcl0CXTIo3U3GOmP6YP.jpeg
 
Allebei prachtige vissen, maar gaat de zwarte niet wegvallen tegen je vrij donkere achterwand? Dan zou ik gaan voor de blauwe, al is die zwarte ook prachtig. Het is trouwens dat je wat zei over doorzichtige vinnen, dat was mij nog niet opgevallen :D
 
Als je de zwarte betta neemt krijg je een mysterieus/griezelig effect, misschien is dat de bedoeling.
Beide mooie vissen, en het is kwestie van smaak, wij kunnen niet voor jou beslissen welke vis je moet nemen ;)
Prachtige boom trouwens.
 
Dat hij weg gaat vallen tegen een donkere achterwand had ik nog niet eens aan gedacht, dat is wel een goed punt!
Als ik uit alle eerlijkheid moet zeggen waarom ik voor de zwarte zou kiezen, is het niet eens omdat ik hem mooier vind, maar vanwege de 'zeldzaamheidsfactor'.
Kwa persoonlijke smaak trek ik wel meer naar de blauwe toe.
We zullen zien welke mee mag naar huis.

Ook twijfel ik nog bij welke kleur aquarium ik aan ga schaffen, donkerbruin of wit.
Ik heb nu een kleine donkerbruine, wat ik erg mooi vind, maar wel vrees dat het met 5-10 jaar compleet oubollig is geworden. Dus misschien toch maar wit, daar steekt de achterwand ook mooi bij af.
 
Ik vind de zwarte vis mooier en...
Ik vind een wit aquarium mooier.

Maar je moet doen wat je zelf mooi vind!

En wat mooie bij je andere meubels in huis past misschien?
 
Tja, dat is het punt, ons interieur is wit met bruin dus het kan beide ;)
Maar mocht ik ooit van interieur willen veranderen kan ik met wit wel de meeste kanten op.
Wat de vis betreft trek ik toch nu wat meer richting de blauwe, maar goed wie weet is het wel heel anders wanneer ik ze in het echt zie.

Tot zover staat de achterwand mooi in de epoxy, morgen als ik beter licht heb ga ik kijken of ik nergens wat heb overgeslagen.
Met een beetje geluk heb ik morgen mijn loon en schaf dan gelijk het aquarium aan
 
Bedankt iedereen!
Ik heb toch gekozen om de stenen achterwanden om te bouwen naar een meer realistischer beeld.
Ten eerste omdat ik de rotspartij te druk vind bij de boom, die zelf ook al een behoorlijk relief heeft, en omdat het me toch wat te nep oogt.
Nu ga ik het wat vlakker maken met meer korrelstructuur.
Aangezien ik nu vakantie heb, heb ik daar lekker de tijd voor.
Updates volgen uiteraard nog!
 
Ik heb bijna vakantie:D Ik vind je boom wel wat hebben. Het lijkt op een cartoon boom. Kleurrijke vissen, spierwitte bodem. Paar excentrieke plantjes dat zou ik proberen!

En dan zo ��n erbij:D

647357_0_82_betta.jpg
 
De boom hou ik ook zeker wel hoor ;) Alleen de stenen ernaast, vond ik geen mooi beeld geven samen met de boom. Dus die pas ik nu wat aan.

Vandaag deze knappe kerel opgehaald, kan het goed met de dames vinden (nouja, hij is te traag om ze lastig te vallen ;) )

3oXZKUA8YaUioxmJMPbAtlsfIq7shDoU.jpeg
 
Mooie wand was dat, maar als je hem gaat veranderen wil ik ��n min puntje aanhalen,
de stam en de onderste wortels zijn mooi en levensecht, de bovenste wortels daarentegen staan omhoog gekruld, dit is en komt onnatuurlijk over.
Nu je de wand toch gaat veranderen zou ik de bovenste wortels wegsnijden en nieuwe wortels maken en die naar beneden laten komen, dus net boven de onderste wortels beginnen en deze naar beneden laten gaan tussen de anderen in. :)
 

Terug
Bovenaan