Ff voorstellen.... Informatie opdoen...


Als je Anja daadwerkelijk wilt helpen kom je met feiten die je stelling kunnen onderbouwen.
Jammer dat je hiertoe niet bereid lijkt, want aan bronnen ontbreekt het.
Je zei iets over natuurlijk gedrag. Wat is dan dat natuurlijk gedrag? Waaruit blijkt dat? Wanneer zien we dat wel en niet terug? etc.

SaskiaZ zei:
Mijn onderbouwing had ik al gegeven:

SaskiaZ zei:
Natuurlijk voor mbuna in het wild is juist 18 tot 22 mbuna per m2
Dat is natuurlijk geen onderbouwing, maar een stelling, die best met een bron onderbouwd zou mogen worden.
En als je dan gaat googlen (wat de wereld op zijn kop is, jij stelt dus onderbouw ook maar) vind je maar liefst 145 de exacte passage "20 fish per square meter is not uncommon". Dat heeft toch wat weg van klakkeloos gekopieer, zo op het eerste gezicht.
 
leon88 zei:
@ Anja wat betreft je bestand, ik zou proberen uit de verschillende soortgroepen mbuna's 1 soort te kiezen zoals bijv:
1 soort pseudotropheus
1 soort Cynotilapia
1 soort labidochromis

Ik zou dan eventueel kiezen voor:

1) Labidochromis Caeruleus Yellow

Geel.


2) Cynotilapia Afra white top

Blauw zebra


3) Pseudotropheus Socolfi

Lichtblauw

Hoeveelheid ben ik nog niet uit...
Per soort 1 mannetje en 3 � 4 vrouwtjes misschien ?
Ik kan er eventueel later nog bijzetten of beter niet?
 
Je kunt later wel sorten bijzetten, mits je dan wel de territoria opnieuw laat verdelen, dat betekent meestal de hele bak/stenenstapel opnieuw inrichten.

Gezien je voor mbuna een behoorlijke stenenstapel hebt (liefst over de hele achterwand en liefst tot aan de waterlijn) heb ik daar zelf meestal niet zoveel zin in :daisy:
 
JDL zei:
SaskiaZ zei:
AnjaSharpei zei:
PSEUDOTROPHEUS CYANEORHABDOS - MAINGANO

Zoals aangegeven is dit geen pseudotropheus maar een Melanochromis, en wie deze soort "medium agressief" noemt geen idee (waar komt dat wat je plakt vandaan?), "zeer agressief" is een veel betere omschrijving... Plus dat deze mbuna er om bekend staat op jongbroed te jagen.

De Pseudotropheus cyaneorhabdos is wel degelijk Pseudotropheus...: http://www.fishbase.se/summary/Pseudotr ... abdos.html

Deze soort is terug geplaatst in de verzamelgroep Pseudotropheus omdat het GEEN Melanochromis is. De uitleg daarover staat overigens gewoon in het artikel: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... s-maingano Later zal er ongetwijfeld een nieuwe beschrijving volgen die ze in een eigen groep plaats.

Wat betreft agressie...ik heb ze jaren zelf gekweekt. Mits niet samen gehouden met andere horizontale vissoorten heb ik ze niet als agressief ervaren. In ieder geval niet agressiever dan anderen.

Het jagen op jongen is iets wat redelijk veel Malawi doen als ze de kans krijgen.

Ah die had ik nog niet meegekregen. Ik heb ze op Vivarium ook nog onder Melanochromis zien staan, is dit al lang? Het is ook niet bij te houden af en toe met malawi (en tanganyika) naamgeving :stars: Wat ik vroeger bv kocht als Pseudotropheus zebra kan ik nu niet meer terugvinden, in ieder geval niet onder die naam/dat complex, jammer want die waren prachtig...

Ik heb zelf 1 maingano mannetje zitten, halfwas nog, tot nu toe is hij inderdaad een stuk rustiger dan M. auratus.
 
SaskiaZ zei:
Je kunt later wel sorten bijzetten, mits je dan wel de territoria opnieuw laat verdelen, dat betekent meestal de hele bak/stenenstapel opnieuw inrichten.

Gezien je voor mbuna een behoorlijke stenenstapel hebt (liefst over de hele achterwand en liefst tot aan de waterlijn) heb ik daar zelf meestal niet zoveel zin in :daisy:

Thx voor de info...
Ik wil nu een hele rotsformatie maken in isomo met tegellijm, zoals de achterwand nu is en het kleine brugje in het aquarium. De epoxy hars is al besteld om erover te doen.

Ik ga wel sowieso een isomo plaat op de bodem leggen voor als ik ooit toch echte stenen wil leggen...
 
Pfffffff daarneti n Aquariumwinkel geweest en nu weet ik het helemaal niet meer... Hahahaha...
Toch weer helemaal anders als je die vissen in het echt ziet rondzwemmen.. .
 
Positieve ervaring bij een bezoek aan een tweede aquarium winkel:
Ik zag daar een soort visjes zwemmenw waarvan ik de naam nog niet kende, maar waarvan ik dacht : die wil ik!!!

Ik schreef de naam op en zocht ze thuis op en dit bleek een synoniem te zijn voor een soort dat ik al gekozen had... Dus toch niet zo in de war als ik dacht met al die visjes te zien...
Het ging over de Pseudotropheus Socolofi, maar in de winkel stond: Pseudotropheus Pindani.

Prachtige lichtblauwe visjes...
 
Heb nog hier en daar wat opgezocht en ik ga bij deze keuze blijven.
Ik heb hier trouwens een filmpje gevonden waar dezelfde soorten in een bak zitten, alleen nog enkele andere er ook bij.
Dus het zou zijn zoals in het filmpje: geel, lichtblauw en blauw-zwart verticaal gestreept.
Ik vind de oranje ook prachtig, maar het mannetje is dan ook weer blauw-zwart gestreept...
Of mag je hier ook alleend e vrouwtjes dan van bijzetten?

[video]http://youtu.be/U6ryLGlkBe0[/video]
 
Hoi hoi,

Ben intussen hard aan het werk om de inrichting van mijn bak om te gooien naar een Malawi habitat...
Ik heb het water eruit gehaald, en ook de grind.
Ik heb nu een isomo plaat op de bodem gelegd. Ik heb enkele echte kalkhoudende stenen gehaald om het kalkgehalte in het water op peil te houden.
En nu ben ik bezig aan het rotsgebergte in isomo.
Hierover komen enkele lagen tegellijm en daarna krijgt dit en de achterwand 2 lagen epoxy hars.

Als deze is uitgedroogd, kan het zand erin en dan het water.

Ik heb even een opstelling gemaakt om te zien hoe het er zou kunnen uitzien.
De isomo wordt natuurlijk nog dezelfde kleur als de achterwand.
Ik wilde het gebergte groter maken, maar dan kreeg ik het niet in het aquarium, met die 2 stijlen aan de bovenkant van het aquarium.... LOL...

Hier even een ideetje van hoe het er zou kunnen uitzien, ik heb de waterpomp deze keer beter kunnen wegsteken dan in de originele bak, achter de Anubia en enkele stenen:


uapa93H.jpg
 
Enkele details :

Pomp helemaal verstopt :

sDBZYoj.jpg



Brugje dat er al stond :

ZG0CWL6.jpg



The Batcave...

J1gY9wC.jpg


qEdWWkM.jpg



Ze kunnen hier helemaal achter door zwemmen:

ZFga3lf.jpg


pnlUwkg.jpg
 
Waarom heb je zo,n dikke plaat in de bak liggen? Anja.

En wat als er iets met de pomp is?
Is die zwarte slang van je pomp?
 
Bertus zei:
Waarom heb je zo,n dikke plaat in de bak liggen? Anja.

En wat als er iets met de pomp is?
Is die zwarte slang van je pomp?

Ik heb alleen maar isomo van 4cm gevonden, dacht ook dat dat nodig was ter bescherming van het glas.

En de pomp? Kan ik toch nog steeds goed aan? Ligt gewoon achter een paar stenen en achter de Anubia?

Ja , die zwarte slang is van mijn pomp, waarom?
 
Ja, kan, maar heb je er dan zoveel stenen in?

Zou gewoon iets onder de stenen leggen.
Grote kans dat het piepschuim omhoog vliegt, door het drijf vermogen.


Wat is het voor een pomp? waar gaat die heen? Kunnen geen vissen ingezogen worden?
dat ik de slang zag ,waas ook de vraag wat je voor kom dan hebt?
Heb je nog iets buiten de bak dan?
 
Als je de foto's van het originele aquarium bekijkt, zie je de pomp wel zitten. Dan zie je ook dat er een roostertje voor zit, dus nee natuurlijk kunnend e vissen niet meegezogen worden.
Ik heb een zware vijverfilter onder het aquarium zitten. Ik ga nu wel voor een nieuwe kijken, want hij blijft maar lekken.
Ik heb de ervaring met mijn sluiers dat met zo'n grote filter, de kwaliteit van het water veel beter op peil blijft.

Wat betreft de isomo, als ik een dunnere plaat vind, zal ik hem vervangen, maar ik wil zeker overal isomo leggen, want als je de stenen ooit wil verleggen of meer stenen erbij, moet je anders alles er terug uit smijten en weeral helemaal opnieuw beginnen.
De batcave ga ik hier en daar vastlijmen en zoals je ziet, ligt er ook aan elke kant een steen van ongeveer 5 kg op. Ze zal dus niet gaan drijven.
 
Zou er dan een 2 mm perspex onderleggen.
Daar de stenen op.
Als het zand er ook nog bij komt.

PLjvK1Tnrr1CKrgW5Lk3D9cSBhPxyadx.jpeg

Na een paar jaar. Corry aan de schoonmaak.
PLjvK1Tnrr1CKrgW5Lk3D9cSBhPxyadx.jpeg

Zo staat het bij mij, al jaren. 1 stuk weegt 27 kg.
PLjvK1Tnrr1CKrgW5Lk3D9cSBhPxyadx.jpeg

Staan er 6 in, met los stapel materiaal.



Dat vijverfilter, Wat voor 1? is dat? is een gesloten ding.?
 
Ja gesloten vijver filter, voor vijver van 9000 liter, pomp gaat tot 6000 liter per uur, maar ik zet hem op het minimum...
Ik vind de meeste aquarium filters gewoon niet voldoende voor zo'n groot aquarium...
Tenzij je om de 2 dagen water wilt verversen... LOL
 
Stom van mij. op de eerste foto,s staat de pomp.
Maar , Hoe heet dat filter , wat je hebt staan, onderop?

Je hebt dus een drukfilter !! Welk merk heb je?
Velda-of Hozelock?

Klink interessant. als de wattage ook niet te veel wordt. van de pomp.

pompen op zich ,heb er een paar in de la. ook voor vijver.
Kan er ook een Eheim potfilter voor nemen.
Heb die ook genoeg staan.
 
Bertus zei:
Zou er dan een 2 mm perspex onderleggen.

Plexiglas op de bodem??
Ik lees hier toch bij de suggesties dat je een isomo plaat moet leggen ?
 
Misschien toch beter.
Maar ,als er zand onderkomt ,is het toch link.
Wat er ook in zit.

Daarom staan de stenen bij mij zo op het glas.
Geen scherpe punten.
 
Bertus zei:
Stom van mij. op de eerste foto,s staat de pomp.
Maar , Hoe heet dat filter , wat je hebt staan, onderop?

Je hebt dus een drukfilter !! Welk merk heb je?
Velda-of Hozelock?

Klink interessant. als de wattage ook niet te veel wordt. van de pomp.

pompen op zich ,heb er een paar in de la. ook voor vijver.
Kan er ook een Eheim potfilter voor nemen.
Heb die ook genoeg staan.

Is een oudere vijver filter, er staat enkel op : Top Clear 9000.
Ik was net nog in een aquarium winkel en de zwaarste aquarium filter draait 1900 liter per uur, en dan kan ik mijn pomp wegsmijten dus...
Ik ga na nieuwjaar eens uitkijken naar een nieuwe vijver filter. Men heeft mij toch altijd gezegd dat je niet genoeg filter kan hebben....
 
Nog meningen ivm de isomo op de bodem?
Hoe dik is die bij jullie?
 
Een cm piepschuimplaat met daarover vijverfolie waar fijn grind opgeplakt zit kan bv ook.
Is de bodem goed beschermd en zie je geen piepschuim als de vissen aan het graven zijn geweest.
 
Seabait zei:
Een cm piepschuimplaat met daarover vijverfolie waar fijn grind opgeplakt zit kan bv ook.
Is de bodem goed beschermd en zie je geen piepschuim als de vissen aan het graven zijn geweest.

Super goed idee!!!! Thxxx
 
Heb in de gamma isomo behang gezien. 2mm... Kan ik misschienz zo een 5tal lagen op elkaar leggen met daarover vijver folie?

Oh ja, ook nog net cadeautje van mijn vriend gehad: Malawi Cichliden in hun natuurlijke omgeving, 4de oplage... Dus mijn keuze van visjes kan nog wel veranderen... Hihi....
 
Ik ga met bertus mee en zou vooral die plaat niet te dik nemen
Je staat er verstelt van hoeveel drukkracht het heeft
Goed boek! Goede keuze !
Ik zag in een ander topic dat je 3 soorten vissen ging nemen en dan van iedere soort 4. Dit kan maar het mag opzich wel iets meer hoor ! denk bijv aan 1 man en 5 vrouwen of 2 mannen en 6 vrouwen ! Dan kom je op 20/25 vissen in 450 liter, mij lijkt dit persoonlijk erg mooi! Minder kan ook , meer moet je helemaal zelf weten, maar vooral niet teveel soorten .
Je aquarium begint er al goed uit te zien, veel succes !
Gr nick
 
Nickvit zei:
Ik ga met bertus mee en zou vooral die plaat niet te dik nemen
Je staat er verstelt van hoeveel drukkracht het heeft
Goed boek! Goede keuze !
Ik zag in een ander topic dat je 3 soorten vissen ging nemen en dan van iedere soort 4. Dit kan maar het mag opzich wel iets meer hoor ! denk bijv aan 1 man en 5 vrouwen of 2 mannen en 6 vrouwen ! Dan kom je op 20/25 vissen in 450 liter, mij lijkt dit persoonlijk erg mooi! Minder kan ook , meer moet je helemaal zelf weten, maar vooral niet teveel soorten .
Je aquarium begint er al goed uit te zien, veel succes !
Gr nick

Tja, 3 soorten, dat was voordat ik dat boek cadeau kreeg...
Ik denk er nu toch aan om eventueel de Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) en / of de Tropheus sp Broadmouth... erbij te nemen.
En ja idd, totaal zo'n 20-25 zal niet misstaan in dat grote aquarium...

Wat betreft de isomo, denk ik echt te gaan voor enkele lagen isomo behang van 2 mm... Daarover die vijver folie en dan staat hier zo'n 60kg aquarium zand klaar. Daarop nog de echte stenen die hopelijk ook mijn batcave op zijn plaats houden... Hahhahahha
 
Wat denken jullie?
Zijn 5 soorten teveel?
Van elke soort 1 mannetje, 4 vrouwtjes...
 
Ik denk wel dat het moet lukken, bij twijfel , de meest agressieve soort er als laatste inzetten .
Succes !
 
Even ter verduidelijking : ik dacht aan volgende soorten...


-Labidochromis Caeruleus Yellow
-Cynotilapia Afra White top
-Pseudotropheus Socolofi.
-Tropheops sp Broadmouth (of Red Top)
-Melanochromis Cyaneorhabdos (Pseudotropheus Maingano)
 

Terug
Bovenaan