Eieren Rhinogobius, tips graag!


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Ik heb vanmiddag een steen vol met eieren verwijderd uit mijn bak en in een aparte bak met bruissteen gedaan.
Het was wat lastig schatten wanneer de steen te verwijderen, had mijn man al 1.5 week niet meer gezien.

Nu ik de eitjes goed heb bekeken zie ik dat ik waarschijnlijk wel wat te vroeg ben geweest. Ze zijn nog klein en ik zie zeker geen oogjes.

Wie met ervaring kan mij tips geven?
- steen toch evt. terugplaatsen?
- zo niet, moet ik de bak zoveel mogelijk verlicht of onverlicht houden?
- graag nog meer tips?!
 
rhinoeggs1.jpg


rhinoeggs2.jpg


rhinoeggs3.jpg
 
Hmmm, na flink zoeken op buitenlandse sites:

- Sommige Rhino-soorten leggen niet 10-50 maar duizenden eieren die veel kleiner bij uitkomen zijn en daarom ook wat moeilijker om op te kweken.
- Ze blijven niet een paar weken maar een paar dagen in de dooierzak voordat ze uitbreken.

En wat blijkt nu, als ik in de juiste hoek naar de eitjes kijk zie ik duizenden oogjes! Zou ik ze dan toch goed op tijd van de vader weggehaald hebben?

Ik ga zo eerst naar de winkel om wat liquifry te kopen.. Nogmaals, tips zijn meer dan welkom!
 
Helaas heb ik geen tips voor je. Ben wel benieuwd of het je gaat lukken om er een aantal tot volwassen op te kweken, zou leuk zijn!
 
Ja dank je, dat hoop ik stiekem ook Mikyboy. Ga het in ieder geval proberen en zal updates blijven plaatsen.

Maar al lukt de kweek niet.. Fantastisch leuke visjes zijn het sowieso! Eigenlijk nu al mijn persoonlijke favoriet. Kan ze dan ook echt aan elke liefhebber aanraden.
 
rhinoeggs4.jpg


Oogjes worden steeds duidelijker zichtbaar.
 
Wow, dat ziet er bijna creepy uit...gaaf!

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je ukken.

Ik zag ze hier laatst in de winkel en vind het inderdaad erg leuke visjes met speciaal gedrag. Welke soort heb jij?
 
Tof he :)
Inmiddels denk ik wel zeker te weten dat het Rhinogobius leavelli is.

Hier kun je wat fototjes van ze zien:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1811025#Post1811025

Het gaat tot nu toe goed met ze, ze groeien langzaam maar zeker groter. Ben al begonnen met liquifry toe te dienen en heb gisteren voorzichtig een kleine waterverversing gedaan.
Ben op internet (en hier) al bezig geweest om advies in te winnen. Maar er is zo weinig te vinden, heel lastig... Wel wat interessante artikelen uit het verre Oosten over vindplaatsen/habitats, eiergrootte van verschillende subsoorten, enz. Heb ook een Duitse mevrouw gevonden met ervaring maar nog geen terugkoppeling van haar gehad.

Juist met deze soort schijnt het heel lastig te zijn ze als larven op te kunnen laten groeien. Bijv. duospilus zetten veel grotere eieren af, in veel kleinere hoeveelheden. Als ik van dit artikel mag uitgaan: http://www.amazonas-magazin.de/AMAZONAS-21-S-54-59-Sandtig.1614.0.html dan kan ik echt een van dezer dagen larven verwachten die uit hun dooierzak gaan breken. En dan begint het lastige verhaal.
In andere stukken op internet heb ik gelezen dat dit juist de kritieke fase is.. Dat de larven een voor een het loodje leggen, ondanks goed en afwisselend voeren. Er zijn wat discussies te vinden over de vraag of eieren van leavelli wellicht in wat zout water opgevoed dienen te worden enz.

Kortom heel veel vragen dus nog hier. En aangezien het nu het eerste nestje is, wordt het afwachten.
 
Dank je John.

Ik hoorde van RRJ dat jullie ook Rhinogobius hebben gehad, bij jullie nooit een nestje?
 
Hopelijk heb je veel geluk met die kleintjes ;)

Eerder zijn bij bijna alle pogingen in mist opgegaan.
 
Welke soort had jij Apisto?
 
Lag dat soms aan de voeding?Apisto?
 
mastertaga zei:
Dank je John.

Ik hoorde van RRJ dat jullie ook Rhinogobius hebben gehad, bij jullie nooit een nestje?

Ik heb in een Aqua65 de Wui. 1 vrouw met 3 mannen. We hebben 1x een paar eitjes op een blad gehad maar die waren zo weer weg dus. Verder hebben we nooit eitjes of jongen nog gezien in die 1,5 jaar. Ze zitten wel veel onder stenen maar een nestje hebben we nog niet gezien verder.
 
1, wat komt er dan overal uit geschoten?

Gewoon op afstand blijven kijken.
 
1 nee dat lijkt zo, die zijn al uitgekomen en zitten dichterbij de camera.

2 doe ik ook, ze staan zelfs in een aparte en donkere kamer waarvan de deur alleen opengaat als ik ga voeren.

3 Bertus, jij als ervaren rot: kun je mij een goede tip geven hoe ik mijn water nu zo kan verversen dat ik die larfjes niet opzuig?
 
Kun je berichten maar een korte tijd bewerken?
 
Idd standaard is het dacht ik 20 Minuten.
 
Gaaf zeg! ben benieuwd hoe het gaat ontwikkelen.
 
wat voer je deze kleintjes nu dan ben ik wel benieuwd naar. verder een prachtig gezicht!! ben benieuwd hoe het verder gaat.
 
Thanks Ton, helaas dan.

John, ik zal blijven updaten.. fingers crossed!

Sander:
ze zitten aan de liquifry, ben net rondje langs winkels geweest om ook aan iets zoals Sera Micron of JBL Nobilfluid Artemia te komen maar helaas. Ben nu teruggekomen met JBL Plankton Pur sticks.. waarvan ik nog even moet kijken hoe ik het goed ga doseren.

Van wat ik gelezen heb eten ze de eerste dagen na de dooierzak nog niet maar filteren ze hele kleine organismen uit het water. Als ik liquifry geef zie ik ze spartelen, wat me doet vermoeden dat ze in ieder geval een poging doen tot eten.. maar of het ze het te pakken krijgen is natuurlijk niet te zien. Ik heb gisteren ook wat net uitgekomen artemia gevoerd, maar zelfs die zijn nog groter dan dat ze zelf zijn..
 
mastertaga zei:
Thanks Ton, helaas dan.

John, ik zal blijven updaten.. fingers crossed!

Sander:
ze zitten aan de liquifry, ben net rondje langs winkels geweest om ook aan iets zoals Sera Micron of JBL Nobilfluid Artemia te komen maar helaas. Ben nu teruggekomen met JBL Plankton Pur sticks.. waarvan ik nog even moet kijken hoe ik het goed ga doseren.

Van wat ik gelezen heb eten ze de eerste dagen na de dooierzak nog niet maar filteren ze hele kleine organismen uit het water. Als ik liquifry geef zie ik ze spartelen, wat me doet vermoeden dat ze in ieder geval een poging doen tot eten.. maar of het ze het te pakken krijgen is natuurlijk niet te zien. Ik heb gisteren ook wat net uitgekomen artemia gevoerd, maar zelfs die zijn nog groter dan dat ze zelf zijn..

succes met de kleintjes ik blijf het volgen!!
 
mastertaga zei:
Welke soort had jij Apisto?
Ik had de Rhinogobius leavelli ook.
(Is al een aantal jaren geleden trouwens)

Bertus zei:
Lag dat soms aan de voeding?Apisto?
Ik heb de kans nooit gekregen ze te voeren, Ze kwamen gewoon niet uit, ik deed net zoals hier een bruissteen en een apart bakje.
 
Dat is altijd jammer ja. Bij mij zijn ze trouwens ook zeker niet allemaal uitgekomen. Ik schat zo'n 30-40%. Weet niet of dat normaal is, en zie nog steeds dubbele oogjes in de rest van de eitjes.. Maar het is al 1.5 dag geleden dat de eerste uitkwam dus denk niet dat die nog gaan komen.
 
Apisto zei:
mastertaga zei:
Welke soort had jij Apisto?
Ik had de Rhinogobius leavelli ook.
(Is al een aantal jaren geleden trouwens)

Bertus zei:
Lag dat soms aan de voeding?Apisto?
Ik heb de kans nooit gekregen ze te voeren, Ze kwamen gewoon niet uit, ik deed net zoals hier een bruissteen en een apart bakje.

Wat jammer :(
 

Terug
Bovenaan