eheim pompt slecht


Denk dat die rotor dan niet goed draait.

Draai hem om. en kijk hoe hij draait.
of hij hard of zacht draait.
 
De rotor zit vast aan een kunststof behuizing, waaraan dan ook weer de magneet zit. Het zou niet de 1ste keer zijn dat deze 2 delen onderling in de Draairichting speling hebben, of dat de rotor bij tegendruk ( water) in he tgeheel of slechts heel summier wordt meegenomen. Pak de rotor zelf in de en hand en het magneet deel in de andere en beweeg beide delen tegen elkaar in ( links'-rechts). er mag GEEN beweging in zitten!
 
als hij niet in het midden zat dan moet je dat kunnen horen denk ik. Wat bedoel je met een fout in de kop?
Zit dt dopje in de schoonmaakbuis erop? Anders blaast hij daar het water uit.


 
Als ik de rotor laat draaien en ik steek iets duns naar binnen merk ik dat de rotor best wel kracht heeft. Dus daar hoef ik het niet te zoeken.
 
Dop zit er wel in Bertus. Ga morgen toch nog eens de watten er uit halen.......................
 
ja in de wasteil. Zonder de hele pompbak weet je nog ?
 
Ja, dan moet hij spuiten.

Wat dan in de pot zit maakt niet uit.
 
Nou de watten uit de filter gehaald. Ook geen verbetering. Is er ergens nog een mogelijkheid waar ik terecht kan om eventueel na te vragen over een mogelijke fabrieksfout. Volgens mij heeft Eheim geen post in Nederland.
 
Waar ik ook nog aan zit te denken om de statische menger uit de pers te halen. Deze gebruik ik om co2 bij te mengen. Dit is een pijp binnen in een pijp. De waterstroom wordt boven in de buitenste pijp ingevoerd en gaat dan naar onderen om dan in de binnenste pijp te gaan om vervolgens bovenin de menger te verlaten. In het begin had ik hem gevuld met plastic kogels om de menging te verbeteren maar die heb ik er al een tijd geleden uitgehaald.
 
hallo, hier was ik weer voor een update. De grote diffusor is verwijderd. Hierdoor is de capaciteit wel verbeterd. Deze is nu 450 liter. Maar dit lijkt niet op de opgegeven specificatie van 1250 liter. Ik vraag me me ook af of dit mogelijk is met z'on klein pompje.
 
De fabrieksopgave van de capaciteit is zonder weerstand van filtermateriaal en slangen dus is in de praktijk een stuk minder maar in jouw geval is het echt een stuk minder dan je zou moeten verwachten idd.
 
Zover ik uit de chat begrijp heb je dit nu weer Chris en is de opbrengst nog of nog steeds laag? Misschien kun je hier even uiteenzetten hoe of wat want dit topic is al wat ouder natuurlijk.
 
Hallo Jessica,
probleem is er nog steeds. Maar ik wil mijn bak opnieuw inrichten en daarbij niets aan het toeval overlaten en dus een goed werkende pomp hebben.
 
Hoe heb je de opbrengst gemeten en is het filter niet vervuild? Is de rotor al vervangen of goed nagekeken? Bij een redelijk vervuilt filter ben je vaak al de heft kwijt namelijk.
 
De pomp is schoon. En inderdaad heb ik het gemeten hoelang hij er over doet om een emmer vol te pompen
 
en vgl mij verslijt een rotor niet
 
De pomp is schoon. En inderdaad heb ik het gemeten hoelang hij er over doet om een emmer vol te pompen
Lastige methode om te testen. Om een reëel beeld te krijgen moet je die emmer op exact dezelfde hoogte zetten als en dezelfde bochten in de slang hebben dan waar de uitstroom normaal zit. Als ik dit topic zo doorlees begin ik te vermoeden dat er helemaal niks mis is met de filter maar dat je gewoon andere verwachtingen hebt. Of heeft hij soms wel een voor je gevoel meer debiet gehad? Dan wellicht gewoon te veel filter materiaal of materiaal wat een slechte doorstroming heeft / vuil is geworden.
 
en vgl mij verslijt een rotor niet
Oh zeker wel op den duur zie je slijtage\verkleuringen in het zwarte/grijze gedeelte ontstaan
Schermafdruk op 2019-11-16 14-41-50.png
 
zoals gezegd is het filter schoon. En als ikde emmer hoger plaats wordt de opbrengs alleen maar minder....
 
als er iets is wat de werking negatief kan beinvloeden tav de opbrengst dan is dat de as. Deze slijt nauwelijks en is bovendien vernieuwd. Zelfs al zit die er in stukken in dan doet die het goed. Hij was mij nl in 3 stukken gebroken en nog merkte je er niets van.
 
Natuurlijk succes met je probleem :stom:
 
ok bedankt.........
 
Heb net nog eens ff kritisch gekeken. Het viel me op dat de breedte van de schoepen ongeveer 7,5 mm is en de breedte van het pomphuis ongeveer 20 mm. Dus ik krijg het donkerbruine vermoeden dat dit niet de originele rotor is.......
 
Je impeller is al op drie plekken gebroken en je blijft sinds januari al zeggen dat dit niet uit maakt. Ben je hier voor advies of om 'ja maar' te zeggen op elk antwoord? Ik was er na twee reacties ook al klaar mee, maar goed toch nog even (ff) voor je gekeken:

Impeller voor jouw pomp. Probeer maar eens en helpt het niet heb je in ieder geval een reserve.
 
zoals ik al duidelijk aangaf is de as vernieuwd.
 
nadat hij doormidden was gebroken heb ik er een nieuwe ingezet maar dit gaf dus geen verbetering
 
Je impeller is al op drie plekken gebroken en je blijft sinds januari al zeggen dat dit niet uit maakt. Ben je hier voor advies of om 'ja maar' te zeggen op elk antwoord? Ik was er na twee reacties ook al klaar mee, maar goed toch nog even (ff) voor je gekeken:

Impeller voor jouw pomp. Probeer maar eens en helpt het niet heb je in ieder geval een reserve.
Mensen ff goed lezen. Dat scheelt een hoop.
Dit zijn rotors voor pompen tot max 600 liter. Deze heb ik dus ook en zoals ik net melde moet ik dus waarschijnlijk een grotere hebben om 2 x zoveel opbrengst te krijgen.
 
Mensen ff goed lezen. Dat scheelt een hoop.
Dit zijn rotors voor pompen tot max 600 liter. Deze heb ik dus ook en zoals ik net melde moet ik dus waarschijnlijk een grotere hebben om 2 x zoveel opbrengst te krijgen.
Dat is de impeller die bij jouw pomp Eheim pro 3 2075 hoort. Een andere impeller erin zetten wil niet zeggen dat je ook meer debiet krijgt.
Verder.. not my circus, not my monkeys.
 
Ik zou gewoon een nieuwe rotor bestellen bij de lfs . Je zit nu al lang met de ellende en voor niet zoveel geld heb je een andere rotor.
 
Ik heb dus geen pro3 2075 600. Anders zou mij niet horen klagen over de opbrengst. Ik heb een 2075 02 0. Deze zou 1250 ltr moeten geven.
Zoals ik dus zei ff goed lezen. Ik snap dat het inmiddels een lang verhaal is maar dat komt dus oa doordat mensen niet goed lezen of de moeite niet nemen om bij het begin te beginnen.
 
Ik zou gewoon een nieuwe rotor bestellen bij de lfs . Je zit nu al lang met de ellende en voor niet zoveel geld heb je een andere rotor.
Daar zit ik ook aan te denken. Ik zit alleen ff te zoeken naar een rotor voor een 1250 ltr pomp.
 
Je zegt zelf in de eerste post:
Ik heb een eheim pro 3 2075.
Dat is in mijn ogen een Eheim pro 3 600 (2075) - De 600 staat voor het aantal liters aquaria waar deze maximaal voor gebruikt wordt. Het debiet is inderdaad 1250 l/u bruto dus dat lijkt me het juiste filter voor jouw omschrijving. Een 2075 02 0 zegt mij helemaal niets, wellicht een andere type aanduiding van dit filter? Mocht je toch een andere filter hebben, een linkje naar dit filer?
 
Je zegt zelf in de eerste post:

Dat is in mijn ogen een Eheim pro 3 600 (2075) - De 600 staat voor het aantal liters aquaria waar deze maximaal voor gebruikt wordt. Het debiet is inderdaad 1250 l/u bruto dus dat lijkt me het juiste filter voor jouw omschrijving. Een 2075 02 0 zegt mij helemaal niets, wellicht een andere type aanduiding van dit filter? Mocht je toch een andere filter hebben, een linkje naar dit filer?
Ik ga het uitzoeken.
 
Even nagevraagd bij verschillende verkooppunten, maar iedereen is van mening dat de impeller zelf niet kan slijten. Hoogstens de as maar dat ga je horen. in de vorm van een schurend geluid.
 

Terug
Bovenaan